23 maart 2014 - Dag 8 - Wasigny 22 km - Reisverslag uit Wasigny, Frankrijk van Rudy Lakwijk - WaarBenJij.nu 23 maart 2014 - Dag 8 - Wasigny 22 km - Reisverslag uit Wasigny, Frankrijk van Rudy Lakwijk - WaarBenJij.nu

23 maart 2014 - Dag 8 - Wasigny 22 km

Door: Rudy van Lakwijk

Blijf op de hoogte en volg Rudy

23 Maart 2014 | Frankrijk, Wasigny

Het verlossende antwoord over de "Pissenlits" is op de valreep nog gekomen van Chef du Maître Corné. Nog even geverifieerd met Marie-Josée: jonge blaadjes van paardebloemen, nog niet helemaal groen en voordat ze in bloem komen. Ik denk, dat daar ons woord "pisblom" ook vanaf stamt... (Sjef maait net het gras voor m'n voeten weg overigens, want ik schrijf delen van m'n verslag tussendoor onderweg en ik zag ook zijn reactie inmiddels hierover binnenkomen).

Na een uitstekend ontbijtje ben ik kort na 8 uur weer op weg gegaan na afscheid van Marie-Josée "avec une baisé". Jean-Marie had ik al eerder de hand geschud, toen hij op weg ging naar de jacht of vissen. Prachtige route voor de eerste 11 km, maar af en toe tot de enkels in de modder en het water en daardoor slechts gevorderd aan een ongetraind toeristentempo. Maar de weg is belangrijker dan aankomen...! Het tweede deel heb ik dan toch maar de makkelijkere weg gevolgd.

Bijna halfweg in Signy l'Abbaye koffie gedronken. Cafeeke's kennen ze hier niet zo. Gisteren geen een gezien dus vandaag even profiteren van die ene. Ook wat kerkjes betreft, is er geen een open, dus ik heb de beloofde kaarsjes voor Ghislaine en Gerard uit Philippeville nog steeds niet aan kunnen steken. En ook niet de inmiddels beloofde kaarsjes voor Marie-Josée en Jean-Marie. Ik hoop dat het morgen wel lukt voor Frank.

Rond de middag heb ik Frank gebeld om hem het allerbeste te wensen voor morgen. Hij was samen met Marianne inmiddels onderweg. We hadden het erover, hoe schril het contrast soms kan zijn. Frank begint aan een echt zware tocht, daarmee vergeleken is mijn tocht een peuleschilletje, maar voor hem geen spandoeken of publiek...

Iets na tweeën ben ik aangekomen in Wasigny en heb een paar maal gebeld naar mijn gastheer Jos Evers die een Gites in de buurt heeft. We hadden afgesproken, dat hij me zou oppikken. Uiteindelijk heb ik zijn vrouw Christel te pakken gekregen en heb ik haar opgewacht onder een mooi historisch overdekte marktplaats.

Het boerderijtje van Jos en Christel ligt bij de kerk van het piepkleine dorpje Grand Champs 3,5 km van Wasigny. Het is een gezellige puinhoop hier. Jos houdt van knutselen aan antieke motoren, ook wat antieke zijspannen hier. Je stapt zo van zijn werkplaats de keuken in met een grote woonkamer met lange tafel. Geen CV en alles met houtkachels, beetje stoffig. Ze hebben een stuk of 30 schapen, 17 lammetjes, waarvan ze er 2 de fles moeten geven, 2 honden, wat kippen en een pony, en een grote tuin.
Bij ontvangst heb ik kennis gemaakt met Christel onder het genot van een ouderwets gemaakt bakkie koffie. Jos ligt sinds gisteravond met de griep op bed. Christel is Waals Belgisch en Jos komt uit Tilburg. Terwijl Christel een beetje opruimde en mijn kamer in orde bracht, heb ik wat gekeken naar de route en slaapplaats voor morgen en heb ik m'n verslag grotendeels gemaakt.
Had vanavond nog willen FaceTimen met Greet en Benjamin, omdat Lia en ma daar komen eten, maar het WiFi signaal is hier verre van goed, dus ik weet niet of dat gaat lukken.

Intussen begint mijn pelgrimsnetwerk ook al te groeien. Zoals ik al schreef, zie ik veel dezelfde namen in de gastenboeken terugkomen. Ik had op de BLOG van Petra Reitsma een berichtje daarover achtergelaten. Zij heeft een tijdje met een Belgische jongen opgelopen: Thomas Noack, en laat nou zijn moeder een leuke reactie hebben achtergelaten op mijn BLOG via haar. (Zie reactie gisteren van mevr. Marianne van Asbrouck) Heel leuk, wat een kleine wereld!

Morgen een korte etappe van 16 km naar Château-Porcien. Overmorgen van 22 km naar Bazancourt. Komt nu zo uit i.v.m. slaapplaatsen die niet zo veel beschikbaar zijn hier. En om morgen 38 km ineens te lopen is wat teveel van het goeie met de lange etappe naar Rocroi nog in de benen... Dus weer maar verstand gebruiken! Afijn, morgen weer een dag en we zien wel.


Ps. Ik ga m'n verslag nu posten en zal jullie dan pas morgen laten weten, hoe het vanavond is vergaan. Geniet nog van jullie zondag en lekker werken morgen ;-)

Ps. Bedankt, Fon, voor de tip van de Fastum gel! Ik heb overigens ook Voltaren bij, ook goed spul!
Ik ga inderdaad ook over Vezelay. We gaan elkaar missen, op 10 mei hoop ik al ver richting St.Jean-Pied-de-Port te zitten.

  • 23 Maart 2014 - 19:23

    Stephan:

    Hoi Ruud,

    Hopelijk dat de lichamelijke ongemakjes snel verdwijnen.
    Wat het eten betreft van gisteren, dat was een feestmaal.
    Het is goed dat ze je goed verwennen, dat heb je wel nodig.
    Hopelijk gaat het morgen met Frank goed aflopen, wat een zenuwslopende dagen voor hun.

    Ruud voor morgen er weer tegenaan en een goede tocht. groetjes.

  • 23 Maart 2014 - 19:49

    Hans En Anja:

    Hoi Rudy,

    Leuk om jou verslagen te kunnen volgen.
    Je hebt alle weergoden al ontmoet zo te lezen.
    Wij vinden het een hele prestatie hoor.
    Zo te horen gaat het je goed en tot nu toe heb je ook al goede slaapplaatsen gehad met lekkere
    ontbijtjes, diners en natuurlijk niet te vergeten een lekker wijntje.

    Rudy nog veel succes en we blijven je volgen.
    Slaap lekker.

    Groetjes Hans en Anja.

  • 23 Maart 2014 - 19:55

    Wally Joosen:

    Hoi Rudy,

    Ik kreeg vandaag je webadres m.b.t. je tocht van Corry Leenders. Ik heb gelijk gekeken. Respect en ik wens je een goede reis. Goed van je verhalen elke dag na zo'n tippel. Ik ben met een inhaalslag bezig om ze te lezen.

    Groetjes,
    Wally

  • 23 Maart 2014 - 20:01

    Petra Lensen:

    Hoi rudy

    Wij hans petra patty en thuur lopen in gedachten met je mee .Het is geweldig moedig wat jij presteert , wij wensen jou kracht toe om je doel te bereiken , en dat het jou brengt wat jij wil bereiken met deze tocht, we blijven je volgen

    Veel succes de lensentjes x

  • 23 Maart 2014 - 20:06

    Henk, Josee En Stijn Prop:

    Rudi

    Heb vandaag nog aan je gedacht toen ik in de polder liep. Ik dacht van hoe zou het gaan met Rudi zal hij al ver zijn? Nu lees ik je verhalen en zo te zien buiten de pijntjes die je hebt gaat het goed met je. Heb veel respect voor je dat je dit doet. Ik lees je verhalen elke dag nu. Ga door en ik zal nog wel eens reageren. Succes namens ons.

    Henk

  • 23 Maart 2014 - 20:33

    Anita, Luc, Kevin En Annemie:

    Hallo Rudy,

    Je maakt wat los in Woensdrecht en omgeving hoor. Overal waar we komen vragen en informeren de mensen naar jou tocht en hoe het met je gaat. Allen hebben diep respect en bewondering voor je onderneming. Afijn de vele reacties op je BLOG geven dit ook al aan.Wij volgen je nog steeds op de voet en lezen ieder dag je avonturen. Zo aan de foto's te zien kom je op de mooiste plekjes. We lezen zo hier en daar ook de BLOG's van je pelgrim collega's. Ook daar vele foto's. En zo te zien ga je nog vele mooi plekjes mee maken. Lopen langs de Seine misschien? Lia heeft vrijdag samen met Anita nog een mini pelgrim tochtje in Goes gemaakt en heeft zo weer wat afleiding gehad. Hou je creditcard maar in de gaten ;-). trouwens jij bent ook een geluksvogel hè dat je regelmatig meegenomen wordt naar de avondmis. Ben jaloers. Voor morgen weer succes en goed dat je een aantal dagen wat gas terugneemt. De kunst is al je krachten verdelen tot en met de laatste km.

    Groetjes van Anita, Luc, Kevin en Annemie.

  • 23 Maart 2014 - 20:35

    Louis Lies En Monique:

    Hoi Rudy
    Wat een mooie verhalen iedere dag we wachten iedere avond met smacht
    Wat je nu weer heb meegemaakt hopelijk hou je het schrijven ook vol net als het lopen
    Misschien kun je er ooit nog wel eens een boek van maken ( een volgende uitdaging )
    Heel veel succes
    Warme groeten uit Ossendrecht

  • 23 Maart 2014 - 21:53

    May:

    Hoi Rudy!
    Je wordt goed gesoigneerd door je gastheren en - vrouwen, maakt je tocht weer "amusant"...:)
    Las afgelopen week dat er ook een 64-jarige Vlaming de pelgrimstocht heeft aangevat...enfin..dit even ter info...;-)
    Hopelijk ni teveel pijntjes....goed dat je een paar rustige dagen inlast...kan je'r weer volop tegenaan!
    Geniet van la douce France....:-D
    Grtjes..Paul en May

  • 23 Maart 2014 - 22:53

    Annemiek:

    Hoi Rudy
    Alweer n week onderweg
    Knap hoor! en de manier waarop je ons mee laat
    genieten is geweldig (n schrijver in spe) we blijven je dagelijks volgen
    en wensen je veel succes met je missie
    Gr René en Annemiek

  • 23 Maart 2014 - 23:55

    Diana De Vos:

    Ruud,

    De tam-tam doet zijn werk...met veel respect wordt over je tocht gesproken. Prachtig dat je je hart volgt en deze spannende uitdaging aan durft te gaan. Weet zeker dat je alles in je hebt om het te volbrengen - opgeven komt niet in je woordenboek voor! Mooi hoe je je ervaringen hier deelt - het geluk zit hem in de kleine dingen, de verrassende contacten onderweg en alle supporters die je op afstand een warm hart toedragen. Als ik het zo allemaal lees moet het nu al een onbetaalbare ervaring zijn! We wensen je mooie etappes toe.

    Werner en Diana


  • 24 Maart 2014 - 00:12

    Corné & Paula:

    Hoi Rudy,

    Weer 'n prachtig verhaal. Bedankt!
    Vanmiddag zijn we samen met Lia wijn gaan proeven. Gezellig!
    Jij was er natuurlijk ook 'n beetje bij! We lezen en praten veel over je.
    Lekker rood wijntje besteld. We bewaren wel 'n flesje. Kom van de zomer maar langs, oké?
    Succes weer! Tot morgen!

    Corné & Paula

  • 24 Maart 2014 - 00:13

    Corné & Paula:

    Hoi Rudy,

    Weer 'n prachtig verhaal. Bedankt!
    Vanmiddag zijn we samen met Lia wijn gaan proeven. Gezellig!
    Jij was er natuurlijk ook 'n beetje bij! We lezen en praten veel over je.
    Lekker rood wijntje besteld. We bewaren wel 'n flesje. Kom van de zomer maar langs, oké?
    Succes weer! Tot morgen!

    Corné & Paula

  • 24 Maart 2014 - 09:31

    Lilianne:

    Ha die Rudy,
    Vandaag een heerlijk kort tochtje voor je, hoewel het voor velen van ons toch een hele flinke wandeling is. Nog steeds in de heuvels/bergen? Voor mij is het net zoals velen met mij vinden, als ik hier loop te wandelen denk ik altijd, waar zou Rudy zitten en dat maakt dan weer dat de wandeling hier met een kilometertje verlengd wordt, want ja, wat is nou 10 kilometer in vergelijking met jouw tocht! Veel succes weer!
    Groetjes, lilianne

  • 24 Maart 2014 - 10:30

    Pieter:

    Zo ik ben weer bij.

    Ik lees dat het goed gaat. Veel plezier de komende dagen.

    Pieter

  • 24 Maart 2014 - 11:18

    Angeline Voesenek:

    hallo Rudy,

    we genieten van jouw verhalen,en blijven je elke dag volgen.veel succes!

    groetjes Peter en Angeline

  • 24 Maart 2014 - 11:20

    Marianne En Kees:

    Hoi Rudy,
    volgens mij heb je je beroep gemist, je had schrijver moeten worden. Mooie verhalen die iedere avond weer boeien. Lekker twee relatieve korte etappes voor de boeg. Dat gaat helemaal goed komen!
    Succes maarweer!

    Groetjes van Marianne en Kees X

  • 24 Maart 2014 - 11:31

    Marie-Claire Jean Uit Eppegem - Zemst:


    Hallo Rudy

    Wij reizen met je mee maar met de fiets in ons gedachten.
    Je weet wel Marie-Claire en Jean uit Eppegem Zemst die ook de pelgrimstocht hebben
    gedaan ,we vonden het fijn je een gezellig onderdak te geven.
    Leuk om je verhalen te lezen en we volgen je elke dag en denken dan terug aan onze tocht van 2012 .goede raad ,een winkeltje in de buurt proviand kopen.Je hebt al goed gestapt Proficiat.
    Wat betreft de ( pissenlits) dit is paardebloem

    Marie-Claire ,Jean uit België

  • 24 Maart 2014 - 12:01

    Kees Van Leeuwen:

    Hoi Ruud, Het duurde toch nog even voor je vertrok zei je, toen ik je het laatst zag met de "vastenavend" en nu ben je al 8 dagen aan je tocht bezig. Ik heb je hele verslag tot nu toe gelezen, wat een avontuur man. We blijven je nu volgen tot Santiago. Mijn vrouw Jans en ikke wensen jou dan ook alle kracht en goede gezondheid toe in deze indrukwekkende tocht. En vooral blijven genieten. AGGE MAR LEUT ET.

    Groetjes, Jans en Kees van Leeuwen

  • 24 Maart 2014 - 13:04

    Bert Van Den Broek:

    Hoi, Rudy
    Ook vanuit het plaatsje Den Dungen in oost Brabant volgen we je op de voet. Geweldig zoals jij je verhaal en ervaringen op de site zet. Wij ( Bets en Ik ) leven met je mee. Het gaat je goed. met Bets gaat het ook redelijk goed in haar nieuwe omgeving.
    GRTjes
    Bert

  • 24 Maart 2014 - 16:44

    Mirjam:

    hoi rudy .
    inmiddels zit er al weer een week op met mooie verhalen .
    we kijken uit naar je volgende verslag .
    heel veel succes nog en hopelijk goed weer.
    peter en mirjam snijders

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rudy

Ik ben Rudy van Lakwijk. Geboren en getogen in Woensdrecht. Ik ben 33 jaar gelukkig getrouwd met mijn lieve Lia en ik ben apetrots op mijn kinderen Greet en Bart en ook op mijn schoonkinderen Benjamin en Caressa, maar vooral op mijn stoere kleinzoon Abel, inmiddels ruim een en een kwart jaar oud. Half maart 2014 vertrek ik te voet vanuit Woensdrecht naar Santiago de Compostella en hoop daar honderd dagen later aan te komen. Mijn ervaringen onderweg wil ik graag via deze website met jullie delen.

Actief sinds 02 Jan. 2014
Verslag gelezen: 780
Totaal aantal bezoekers 121866

Voorgaande reizen:

16 Maart 2014 - 30 Juni 2014

Pelgrimstocht naar Santiago

Landen bezocht: