24 maart 2014 - Dag 9 - Château-Porcien 19 km - Reisverslag uit Château-Porcien, Frankrijk van Rudy Lakwijk - WaarBenJij.nu 24 maart 2014 - Dag 9 - Château-Porcien 19 km - Reisverslag uit Château-Porcien, Frankrijk van Rudy Lakwijk - WaarBenJij.nu

24 maart 2014 - Dag 9 - Château-Porcien 19 km

Blijf op de hoogte en volg Rudy

24 Maart 2014 | Frankrijk, Château-Porcien

Gisteren was heel bijzonder logeren bij Christel en Jos. Het zijn mensen van de eenvoud en de natuur en wat wars van de moderne maatschappij. Jos was toch nog even uit bed gekomen om wat mee te eten, niet echt veel, want de griep had 'm nog goed te pakken. Hij kende Woensdrecht nog goed uit zijn tijd als vredesactivist tegen de kruisraketten in de jaren '80 ("nog flinke klappen gehad daar", vertelde hij). En zit nu al een kleine 20 jaar hier op z'n boerderijtje. Zijn vrouw is een aantal jaren geleden omgekomen bij een verkeersongeluk en Christel is hier als pelgrim een paar jaar geleden aan komen waaien en na haar tocht teruggekomen en bij Jos gebleven.
Christel had een uitstekend dinertje gemaakt met voor mij zeker niet alledaagse dingen en de meeste ingrediënten uit eigen tuin. We begonnen met een goed gevulde brandnetel-kervelsoep. Daarna een vegetarisch hoofdgerecht van een rodebietenpureetje, stukjes pompoen, een bolletje van boekweit met uien, knoflook en venkel, en salade van andijvie, zuring (ik dacht altijd, dat dat onkruid was...) met appel en blauwe kaas. Daarna nog een toetje van eigengebakken chocolade cake met vanille roomsaus. Allemaal puur natuur.

Stevig ontbijt om 8 uur vanmorgen met eigen gebakken boerenbrood, eitje, kaas, kop, eigen jam en appelsap en koffie. Heel speciaal allemaal. Daarna heb ik Christel uitgezwaaid, Jos is niet meer uit bed gekomen, en ben ik van de herberg "Quatre Mains" in Grandchamp weer 3,5 km terug naar Wasigny gelopen en vandaar weer de route op.
In feite was het een mooie dag vandaag, maar vanmiddag een uur lang een fikse hagelbui en regenbui. Regenbroek, hoes en paraplu hebben dus weer goed dienst gedaan. Daarna was het weer afwisselend zon en regen.

Kort na de middag ben ik dan aangekomen in Château-Porcien. Het gemeentehuis was dicht en via de plaatselijke kroeg heb ik de toegangscode gekregen van de gites. Een kleine ruimte met een stapelbed, een gewoon bed en een paar losse matrassen. Kleine douche en toilet. Nadat ik goed en wel was gedoucht verscheen 'François' aan de deur, een hele aardige Fransman uit Lille, 65 jaar oud. We kunnen aardig door één deur met elkaar.

Even later stonden er twee Nederlandse koppels voor de deur, maar dat ging niet meer lukken om hier met z'n zessen te bivakkeren in een ruimte van 2,5 x 4,5m. We hebben ze niet meer terug gezien...

In het gastenboek bleek het de laatste weken ook al behoorlijk druk te zijn geweest en daarom maakten we ons zodanig zorgen, dat we de komende dagen t/m vrijdag onze slaapplaatsen meteen al maar hebben vastgelegd. Een aantal al nul op request overigens! En dan is het maar goed dat ik een Fransman hier als maatje heb, want ik zou er heel wat meer moeite mee hebben gehad om het allemaal te regelen, met dank aan Francois dus!
De komende paar dagen zullen we met elkaar optrekken. In ieder geval 's avonds, en overdag maar even kijken hoe het loopt, want mijn tempo is de laatste dagen wat aan de lage kant geweest en Francois is gewend om niet te rusten onderweg, zegt hij.

Ik ben nog snel voor sluitingstijd even teruggelopen naar het gemeentehuis om een stempeltje voor m'n pelgrimspaspoort. Een aardige jongedame aan de balie heeft er weer een mooie bijgezet.

Daarna hebben François en ik samen boodschappen gedaan voor morgen voor het ontbijt en voor de lunch onderweg en zo meteen gaan we samen een pelgrimsmaaltijd eten in de plaatselijke kroeg.

Morgen gaan we naar Bazancourt, in principe 22 km, maar we zijn gedwongen uit te wijken naar een hotelletje in Boult-sur-Suippe een paar km van de route, omdat er verder niets te krijgen viel, anders dan een kamer zonder douche en geen eet- en winkelvoorzieningen in de omtrek. Een pelgrim mag afzien, maar dat vonden we alle twee toch net iets "te".

Ik ben benieuwd, hoe het gaat de komende dagen. Afijn morgen weer een dag en we zien weer wel!


Ps. dank aan mijn diverse lieve gastheren en -vrouwen waar ik in België heb mogen logeren en die inmiddels ook op mijn BLOG hebben gereageerd!

En uiteraard ook al die andere massa's mensen! Wat een medeleven. Wat een steun voor me. Dank dank dank.

Ps. ik krijg net door, dat ook mijn kaarsje heeft geholpen voor Frank! Van hieruit een voorspoedig herstel, Frank!!!

  • 24 Maart 2014 - 19:02

    Marianne Van Asbrouck:

    Dag Rudy !
    Zie toch in Petra's versalg dag 50. Zij heeft met Thomas in Bazancourt geslapen. In een zaal van de gemeente. Geen grote comfort maar 2 opklap bedden en douche . Mijn zoon heeft nu pelgrims in La Charité sur Loire ontmoet . Het is goed dat jij ook met iemand loopt, ook als het misschien alleen een paar dagen of zelfs een dag duurt..... Goede avond en alles goed

  • 24 Maart 2014 - 19:12

    Rian Buijs:




    hoi Rudy
    Iedere avond word naar je verslag uitgekeken zo mooi.
    Wij wensen je nog veel wandel plezier.
    gr Jack en Rian

  • 24 Maart 2014 - 19:37

    Toos De Jong ( Van Der Poel):


    Hallo Rudi.

    Alle eerst weer bedankt voor het mooie
    reisverslag,ik lees het elke dag.
    Leuk dat je nu niet alleen bent.
    Het goede nieuws is ook al door gekomen.
    van Frank het was een spannende dag,
    maar leuk dat jij aan hem hebt gedacht.
    ik ben van Frank en Marianne tante Toos.
    ( mijn zus is José Hopmans)
    Verder wens ik je morgen een fijne en droge dag toe.
    Groetjes Toos.

  • 24 Maart 2014 - 19:38

    Marianne En Kees:

    Je bent er vroeg bij deze avond met je verslag. Goed dat je op tijd was bij je slaapplaats en leuk dat je een maatje bent tegengekomen die vloeiend Frans spreekt zodat je deze week een slaapplaatsje hebt voor 's nachts. Hopelijk krijg je niet te veel neerslag voor je kiezen. Lekker rusten weer en tot morgen.

    Groetjes van Marianne en Kees xxx

  • 24 Maart 2014 - 19:44

    Henk Adriaansen. :

    Hoi rudy.wat een avontuurlijke onderneming. Echt heel spannend. Maar ook romantisch. Kijk iedere avond uit naar jou verslag. Gaat goed zie ik. Volhouden blijf je volgen.henk.

  • 24 Maart 2014 - 20:08

    Lilianne:

    Hej Rudy,
    Leuk al die maaltijden die je voorgeschoteld krijgt en leuk dat je er bij verteld wat er in zit.... Kunnen we hier aan de slag met die recepten;-) Het gaat je voorlopig allemaal nog goed af zo te lezen, gelukkig ook iedere avond een dak boven je hoofd. Gezellig zo'n meeloopmaatje, maar kijken hoelang jullie dit samen volhouden. Want onderweg zijn...........dat is het belangrijkste!!!!! Succes morgen weer!
    Groetjes, Lilianne

  • 24 Maart 2014 - 20:26

    Adrie Van Overveld:

    He Rudy

    Zo te lezen gaat alles goed met je en het eten is ook niet slecht.
    We lezen elke avond jouw verslag en genieten er volop van.
    Veel succes morgen en we kijken uit naar het volgende verslag van je.
    Groetjes Adrie en Lenie

  • 24 Maart 2014 - 20:26

    Annelies Oerlemans:

    Ik hoorde vandaag dat mijn zus jou verslag ook iedere dag leest,
    Ze zegt dat ze er kippevel van krijgt.....
    Dat vind ik zo puur, echt super mooi en dat alles dankzei jou!
    XXX
    Annelies

  • 24 Maart 2014 - 20:33

    Hugo :

    Hoi Rudy

    Ik lees elke dag je verslag , je krijgt het steeds beter naar je zin denk ik .
    het is leuk om je verhalen te lezen je kan in een kort verhaaltje je hele dag voorbij laten komen knap hoor succes morgen

    Groeten uit Woensdrecht

  • 24 Maart 2014 - 21:21

    Marianne Van Der Pol:

    Wat een tocht! We hebben je tot nu toe helemaal gevolgd, maar helaas teveel met onszelf bezig geweest, of we wilden of niet. Echter na je bemoedigend telefoontje gisteren beseften Frank en ik wat we toch enorm boffen dat we jou als vriend/buurman hebben. Deze tocht lopen voor o.a. Frank, Rudy je bent voor ons nu al een kanjer, al ben je er nog lang niet. Bedankt voor alles, Groetjes Marianne

  • 24 Maart 2014 - 21:28

    Diny Broosus -Oerlemans:

    Hoi Rudy

    Geweldig wat je doet,via annelies had ik vernomen van je pelgrimstocht .Ik kijk er naar uit elke avond hoe mooi je dat opschrijft. Chapeau.
    E en mooie wandelwagen morgen en geniet ervan.
    Bon nuit et a demain.
    Groetjes uit huybergen

  • 24 Maart 2014 - 21:44

    Fon En Veronica Jansen :

    Hoi Rudy, je gaat lekker.
    We blijven zo prima op de hoogte, geniet ervan hè want je weet
    Onderweg zijn is belangrijker dan aankomen voor een pelgrim, deze tijd vergeet je nooit meer.
    Groetjes Fon en Veronica Jansen

  • 24 Maart 2014 - 22:36

    Sjef Van Den Bergh:

    Hoi Rudy,
    Wat fascinerend zo'n tocht. De uitspraak van Fon en Veronica Jansen onderweg zijn is balangrijker
    dan aankomen, raakt volgens mij precies hetgeen je dagelijks meemaakt. Ik stel me voor dat je onderweg wel eens zult denken "ik zal blij zijn dat ik vanavond weer ben aangekomen ( ik heb het niet over die bijzondere maaltijden) op mijn plaats van bestemming", maar dan nog ben je steeds onderweg. Met alles wat je beleefd.... Vanaf hier om te benijden. Leuk dat je een maatje hebt gevonden. En een Fransman die niet rust ? Ik kan het me niet voorstellen...Bon route maar weer.
    Sjef en Marion

  • 24 Maart 2014 - 22:44

    Stephan:

    Hoi Ruud,

    Wij zien iedere keer weer uit naar je boeiende verslag.
    Leuk dat je nu met François samen kunt eten en morgen samen je tocht kunt vervolgen.
    Met Frank is het tot zover gelukkig goed afgelopen, wat een opluchting.
    Morgen weer veel succes. groetjes

  • 24 Maart 2014 - 22:54

    Leo:

    Hoi Ruud,

    Petje af makker!Ik vertelde vanavond tegen Lia dat we de streek waar je nu doorheen gaat wel enigszins kennen. Zeker het stuk van midden en zuid België en begin Noord Frankrijk waar we regelmatig doorheen trokken op weg naar het zuiden. Afgelopen zaterdagavond voor Lia een fles witte Vezelay opengetrokken en haar later meegegeven om thuis verder op te drinken. Spannend om elke dag je avonturen te lezen en te bedenken wat je nu weer gaat meemaken. Dat Ierse pelgrimslied van Mirjam klonk donderdagavond heel apart en kreeg een diepere lading doordat we uiteraard aan je dachten. Geniet van de ervaring en geen zorg om hier, alles okee en onder controle. Sterkte en alle goeds voor de komende tocht,

    Leo

  • 25 Maart 2014 - 00:05

    Corné & Paula:

    Hoi Rudy,

    Wat 'n variatie in alles! Zoveel verschillende mensen, maaltijden, slaapplaatsen etc.
    Wat 'n avontuur en wat 'n geluk dat wij met jou mee mogen genieten, doordat je er zulke boeiende verslagen over maakt! Bedankt weer!
    Geniet van "Eten uit alle streken"! Lekker weer en gezellige tocht morgen met je loopmaatje!
    We blijven je volgen!

    Corné & Paula

  • 25 Maart 2014 - 01:57

    Lianne Jansen :

    Rudy je kent mij waarschijnlijk niet maar Lia wel. Via KVO heb ik haar leren kennen. Wil je veel succes

  • 25 Maart 2014 - 11:52

    Willem, Jo, Arjan, Anouk En Stijn:

    Hoi Rudy,

    Ook wij lezen iedere dag jouw verslag. Wij vinden het allemaal super knap hoe je het allemaal doet.
    Wat een uitdaging.

    We blijven jou zeker volgen!!

    Groeten,
    Willem, Jo, Arjan, Anouk en Stijn

  • 25 Maart 2014 - 15:19

    Peter En Mirjam Snijders:

    hoi rudy .
    zo leer je weer eens anders eten haha .en leuk dat je toch een maatje onderweg hebt .

    grtjs mirjam

  • 25 Maart 2014 - 16:28

    René En Lia Van Geel:

    Hoi Rudy

    IK (lia) lees elke dag jou verslag..je zou eerder denken van rené.
    Maar wij vinden het wel héél geweldig wat jij doet!
    Het zal best wel zwaar voor je zijn,maar wel leuk dat je niet alleen loopt zodat ik begrijp.
    René droomt er ook van..maar ik zie hem dat nog niet doen hoor!!!!
    Wij wensen jou dan ook verder een goeie reis en we blijven je volgen.

    GR René en Lia van geel

    Hoogerheide.

    Héél véél succes!!!!!!!!!!!!

  • 25 Maart 2014 - 18:49

    John Leenheer:

    Ha Rudy,
    Bij het lezen van dit verhaal kreeg ik enkele flashbacks van zo'n 25 jaar geleden. Ik was toen ME'er en ben regelmatig ingezet geweest rond de vliegbasis en tja, ook weleens hier en daar een paar tikken uitgedeeld. Het is maar goed, dat ik niet als pelgrim bij hem heb aangeklopt of misschien wel en hadden we er na zoveel jaren om kunnen lachen.
    Groet,
    John

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rudy

Ik ben Rudy van Lakwijk. Geboren en getogen in Woensdrecht. Ik ben 33 jaar gelukkig getrouwd met mijn lieve Lia en ik ben apetrots op mijn kinderen Greet en Bart en ook op mijn schoonkinderen Benjamin en Caressa, maar vooral op mijn stoere kleinzoon Abel, inmiddels ruim een en een kwart jaar oud. Half maart 2014 vertrek ik te voet vanuit Woensdrecht naar Santiago de Compostella en hoop daar honderd dagen later aan te komen. Mijn ervaringen onderweg wil ik graag via deze website met jullie delen.

Actief sinds 02 Jan. 2014
Verslag gelezen: 736
Totaal aantal bezoekers 121844

Voorgaande reizen:

16 Maart 2014 - 30 Juni 2014

Pelgrimstocht naar Santiago

Landen bezocht: