31 maart 2014 - Dag 16 - Savières 21 km - Reisverslag uit Savières, Frankrijk van Rudy Lakwijk - WaarBenJij.nu 31 maart 2014 - Dag 16 - Savières 21 km - Reisverslag uit Savières, Frankrijk van Rudy Lakwijk - WaarBenJij.nu

31 maart 2014 - Dag 16 - Savières 21 km

Blijf op de hoogte en volg Rudy

31 Maart 2014 | Frankrijk, Savières

Gisterenavond hebben we lekker gegeten. Agnes had goed haar best gedaan. Heerlijk gestoofde konijnenbillen. Die stonden 's middags al op de stoof te pruttelen, kwam ik er toen overigens achter. En bij het toetje (yoghurt) jam van tomaten. Heel apart en heel lekker! Tomatenjam, nog nooit gezien.

Het was reuzegezellig en het werd voor ons doen toch nog best laat zo rond tienen. Wat een warme mensen die Agnes en André, dat maak je maar zelden meer mee. Dat geeft zoveel energie!
Ze hebben drie zoons. Een is technisch ingenieur en werkt voor de universiteit van Troyes. Hij doet internationale betrekkingen en is dit weekend naar Australië vertrokken op zakenreis. De oudste was chemisch ingenieur en heeft onlangs z'n baan opgezegd in de Elzas en is met z'n gezin terug verhuisd naar Bagneux om het bedrijf van z'n vader over te nemen. Met 145 hectare een klein middelmatig bedrijf hier in de streek.

Vanavond zou overigens Leo, die we bij het ontbijt in Reims hebben ontmoet, bij Agnes en André overnachten. Er werd gisteren voor hem gebeld om te reserveren. We hebben gevraagd om hem de hartelijke groeten te doen van ons.

Agnes en André hadden een weegschaal speciaal voor de pelgrims. Hmm, toch al mooi 3 kg kwijt! Nog eens twee weken verder en dan ben ik weer een goddelijke adonis...

Inmiddels is het mysterie van "d'n almeur" opgelost dankzij onze insider May (aansteker)! Meestal branden er al kaarsen in de kerk en dan gebruik ik die maar als almeur.

Vanmorgen hebben we weer van een standaard Frans ontbijtje genoten. Iedereen aan een familiesoepkom vol koffie met melk en stokbrood met jam er doorheen soppend. "Pas pour moi", ik vraag altijd maar een gewoon taske voor de koffie. Na het ontbijt heeft André ons de boerderij en wat machines laten zien, een mooie Claas combine, pas twee jaar oud, een paar nieuwe grote New Holland tractoren, een zelfde oude Ford 7700 die opa ook had, en de konijnen (voor de pelgrims ;-) ).
Daarna zijn we om kwart voor tien vertrokken na een stevige handdruk aan André en "quatres baisées" aan Agnes, die ons nog uitzwaaiden, totdat we uit het zicht waren verdwenen.

Tussen de middag hebben we in Mery-sur-Seine wat gegeten, nadat we bij de bakker langs waren gegaan. Het was een heerlijke wandeldag. We hebben kilometers langs het kaarsrechte kanaal van de Haute-Seine gelopen over een mooi fietspad. Het verbindt Marcilly-sur-Seine met Troyes, 45 lang en rond 1850 aangelegd. Het is niet meer in gebruik en er liggen nog een aantal restanten van oude sluizen. Vroeger werd het gebruikt door trekschuiten, eerst getrokken door mensen, later door paarden en nog later door tractoren. Tussendoor heb ik nog even m'n slaapplaats voor morgen in Troyes geregeld.

Om half vijf kwamen we aan in Savières en moesten we nog anderhalf uur wachten op onze gastvrouw. We hebben dan onze backpacks zolang maar in de tuin achtergelaten. Het goede nieuws was: er was een kroeg; het slechte nieuws: 3/4 km lopen en hij was gesloten! Geen winkels, "rien du tout". En zoals gebruikelijk was de kerk ook dicht, dan morgen in Troyes maar een kaarsje voor Ria en Bert. Dus toen zijn we maar weer terug gelopen en zijn we in de tuin gaan zitten.

Om half zes kwam Lucette thuis en werden we met een pilsje binnen verwelkomd. Ze is rond de 65 jaar denk ik, haar man is overleden en ze houdt erg van wereldreizen. Een heel aardige mevrouw. Ze heeft nog een apart huisje, waar nu drie pelgrims logeren en wij mogen bij haar in huis. Als toegift onze laatste nacht samen op een klein kamertje, een beetje behelpen, maar wel met twee aparte bedjes! "Toeval bestaat niet", zei Ben H. altijd.
En met het avondeten zal het wel weer gezellig worden met z'n zessen, ik ben benieuwd.

Morgen lopen Francois en ik dan voor het laatst samen. Mijn etappe gaat dan naar het centrum van Troyes en Francois buigt al wat eerder af naar een kennis van hem, waar hij gaat logeren. Voor mij is het dan een heel korte etappe van 16 km. We willen al wel op tijd vertrekken, om 8.30u al, zodat er genoeg tijd over blijft om in de middag Troyes te bekijken. Afijn morgen weer een dag en dan zien we het wel!


Ps. Marcel, nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Geniet er vanavond nog van samen met Irma!

Ps. Frank, bedankt voor je reactie, hou de stijgende lijn nu vol, hè! Dan is alle ellende van gisteren en afgelopen dagen weer snel vergeten.
Ik kreeg overigens net door, dat je inmiddels thuis bent. Dat is bijzonder goed nieuws. Doe rustig aan en hou je taai!

  • 31 Maart 2014 - 20:22

    Angeline Voesenek:


    Hoi Rudy,

    heb net je verslag weer gelezen. wat fijn dat je zoveel aardige mensen ontmoet , die nog heerlijk kunnen koken ook!
    weer genoten van je verhalen. morgen weer veel loopplezier en hopelijk een mooie omgeving.

    groetjes Peter en Angeline

  • 31 Maart 2014 - 21:02

    Adrie Swagemakers:

    Hallo Rudy
    Wij wilden al eerder iets laten horen, maar nu komt het ervan. Wij willen tegen je zeggen hoe goed
    jij dit doet. Wij hebben veel bewondering om zo iets groots aan te gaan geweldig.
    Ga zo door en je komt er wel. We zijn trots op jou. Heel veel lieve groetjes en het ga je goed Rudy


    Adrie en Mans uit Huijbergen

  • 31 Maart 2014 - 21:28

    Henk Adriaansen:

    Hallo Ruud,

    Wat fijn om iedere dag je verhalen te lezen.
    Bij ieder verhaal vorm ik me een beeld.
    Hoe mooi kan het al niet zijn.
    Zulke lieve mensen met het hart op de juiste plaats.
    Geniet er van.
    Om nooit te vergeten!

    Succes Henk en Liny.

  • 31 Maart 2014 - 22:30

    Stephan:

    hoi Ruud,

    Het is toch geweldig dat je van Agnes en André weer energie opdoet door hun warme onthaal.
    We hebben je verslag weer met veel bewondering gelezen. Geniet van de natuur, ook die kan je veel energie geven.
    Morgen weer een mooie en leuke wandeltocht. groetjes, fam. S. Kuijlen

  • 31 Maart 2014 - 22:34

    Carien Wagenaars:

    Hey rudy,

    zo even je verslagen gelezen na n tip van je site van els b.
    prachtig om te lezen, en petje af wat je allemaal presteert en
    bovendien ook nog aan andere denken, die jarig of
    ziek zijn enz. N goede tocht verder gewenst.
    carien wagenaars











  • 31 Maart 2014 - 23:18

    Corné & Paula:

    Hoi Rudy,

    Mooie rondleiding gehad. Nog even op de tractor. Gevoel van vroeger op de boerderij, natuurlijk?
    Verder een goede dag over 'n strak pad! Weer eens wat anders dan de afgelopen dagen.
    Zo te lezen heb je je ritme wel gevonden.
    Laatste nacht met je maatje.......nog 'n stukje samen op pad.......en dan alleen verder!
    Dat zal weer wennen zijn, maar er wachten je vast nog volop nieuwe belevenissen/ontmoetingen!
    Goede reis voor jullie beiden!
    We zijn alweer nieuwsgierig naar je volgende verhaal.

    Groetjes,
    Corné & Paula




  • 01 April 2014 - 00:03

    Sjef Van Den Bergh:

    Hoi Rudy,

    Ik heb mijn reactie per abuis op 30 maart gezet.

    gr.
    Sjef

  • 01 April 2014 - 08:12

    Sandra:

    Hoi buurman,

    Iedere dag worden je verhalen hier gelezen door ons allemaal. Wat een geweldig avontuur.

    Groetjes van de buren van 121

  • 01 April 2014 - 15:58

    Petrareitsma.waarbenjij.nu:

    Ha Rudy,

    Leuk om een berichtje van je te krijgen en jouw blog raakt ook al aardig vol verhalen!

    Ik ben nu in Vezelay en ga via Nevers lopen, wie weet ontmoeten we elkaar nog...

    Veel plezier en bon courage!

    Petra Teeninga-Reitsma uit Hoogeveen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rudy

Ik ben Rudy van Lakwijk. Geboren en getogen in Woensdrecht. Ik ben 33 jaar gelukkig getrouwd met mijn lieve Lia en ik ben apetrots op mijn kinderen Greet en Bart en ook op mijn schoonkinderen Benjamin en Caressa, maar vooral op mijn stoere kleinzoon Abel, inmiddels ruim een en een kwart jaar oud. Half maart 2014 vertrek ik te voet vanuit Woensdrecht naar Santiago de Compostella en hoop daar honderd dagen later aan te komen. Mijn ervaringen onderweg wil ik graag via deze website met jullie delen.

Actief sinds 02 Jan. 2014
Verslag gelezen: 606
Totaal aantal bezoekers 121851

Voorgaande reizen:

16 Maart 2014 - 30 Juni 2014

Pelgrimstocht naar Santiago

Landen bezocht: