6 april 2014 - Dag 22 - Vezelay 0 km Rustdag - Reisverslag uit Vézelay, Frankrijk van Rudy Lakwijk - WaarBenJij.nu 6 april 2014 - Dag 22 - Vezelay 0 km Rustdag - Reisverslag uit Vézelay, Frankrijk van Rudy Lakwijk - WaarBenJij.nu

6 april 2014 - Dag 22 - Vezelay 0 km Rustdag

Blijf op de hoogte en volg Rudy

06 April 2014 | Frankrijk, Vézelay

Vanmorgen ben ik al vroeg opgestaan en heb ik snel wat gegeten. Bernard, een weekend vrijwilliger en verwoed hiker, had al koffie gezet. Daarna naar de basiliek, waar even later ook William en Diny binnenkwamen, en hebben we een mooie dienst met gezang van witte paters en nonnen bijgewoond. Er zaten nog meer pelgrims vol verwachting voor de zegen, maar kennelijk was er helaas iets misgegaan bij de secretaresse in de communicatie, want er kwam geen zegen... Afijn, onze bedoeling is in ieder geval goed geweest!
In de tussentijd is er overigens een alternatief geregeld morgenvroeg om 7.30u in de kapel hiernaast.

Daarna zijn we terug gegaan naar de gites en heb ik koffie gedronken in de huiskamer. De sfeer was daar weer gezellig en warm. Ik heb op de PC door wat weblogs van medepelgrims zitten browsen.
Later ben ik weer de stad ingegaan terug naar de Basiliek van de Heilige Magdalena waar haar relikwieën liggen. Bij haar beeld heb ik de beloofde kaarsen aangestoken voor onze Luc en de andere bekenden bij Pillip Morris. En een voor ons gezin en ons moeder en een hele speciale voor Cares!
Vervolgens heb ik de stad rondgekeken. Het was gezellig toeristisch druk vanwege een soort braderie-achtig iets. En ik heb boodschappen gedaan voor vanavond. Diny zou koken voor een groepje pelgrims, waaronder ook Francois en Nico, die nu een paar dagen samen hebben opgetrokken. Ik zou voor toetje, kaas en fruit zorgen en ik heb meteen ook maar een twee flesjes wijn gekocht.
Van de boodschappen heb ik hier in de huiskamer ook weer goed geluncht en ook nog wat over gehouden voor het ontbijt morgen en voor onderweg.

Na de lunch heb ik de route en slaapplaatsen voor de komende twee dagen uitgezocht. En daarna m'n schoenen gepoetst. Toen ik de stad weer in wilde gaan, kwam ik juist Francois en Nico tegen en heb ik hun hier in huis even de weg gewezen, zodat ze alvast konden douchen. De receptie ging hier nl. pas om vier uur weer open. Daarna heb ik ze allebei aan het eten gezet (gisteren deed men dat met mij en vandaag doe ik het op mijn beurt), want ze hadden na het ontbijt niets meer gegeten.
Daarna zijn we samen nog de stad in geweest.

Helaas heb ik gisteren Petra Reitsma net gemist, die is gisterenmorgen vertrokken uit Vezelay, terwijl ik 's middags aankwam.

Vanavond hebben we met negen mensen samen gegeten. Het was reuze gezellig. Naast Nico en Francois waren er nog twee nieuwe pelgrims bijgekomen: een Nederlandse dame Anja en de Duitse Marcos. Door de gezelligheid was het al gauw laat en door de flinke afwas kwam daar nog een schepje bovenop.

Morgen gaan we weer verder op pad. De rustdag van vandaag heeft me goed gedaan en weer volop energie gegeven voor de volgende fase van mijn tocht. Het was ook zondermeer een leuke ontspannen dag. Zeker ook door de familiaire sfeer hier in de herberg. Dat heb ik tot nu toe nog niet eerder meegemaakt. Voor morgen staat Corbigny op de planning over zo'n 30 km. Afijn morgen weer een dag en we zien wel!


Ps. Edy, (nog) geen last van honden. Ze zitten hier gelukkig achter hekwerk. Voor vertrek heb ik keuzes moeten maken voor m'n bagage die veeeeels te zwaar is en helaas heb ik je apparaatje thuis moeten laten. Hopelijk krijg ik er geen spijt van...

Ps. Fon & Veronica, waar is dat Nederlands overnachtingsadres wat je bedoelde gisteren? In Corbigny?

Ps. Marga, ik ga voor je moeder ook een kaarsje opsteken. Gaat wel redelijk zo te horen, maar ze heeft nog een lange weg te gaan en dat is wel een kaarsje waard!

  • 06 April 2014 - 21:46

    Tom En Loes Hommel:

    Wij volgen je route met belangstelling.
    Door onze tocht zijn we ook besmet met het virus van het pelgrimeren en wat er zoal bijkomt.
    De route die je loopt hebben wij in t.o. gestelde richting gereden vanuit Santiago. De heen route hebben we via het westen gereden.
    De vraag van ons is : Ga je langs bij de refuge van René in Augy-sur-Aubois. Zo ja, wanneer denk je daar ongeveer te zijn. Wij gaan daar a.s. zaterdag heen en gaan dan 2 weken hospitaleren. Mocht het zijn dat er vanuit Woensdrecht iets nodig is dan kunnen we daar voor zorgen, en als er wat mee terug moet kunnen we dat weer meenemen voor je.
    De bede voor een goede tocht hebben we zaterdag in de kerk in Woensdrecht gehoord. Verder wensen we een goede tocht en wie weet tot ziens.
    Tom en Loes Hommel uit Ossendrecht


  • 06 April 2014 - 22:16

    Sjef Van Den Bergh:

    Hoi Rudy,

    Heb je even moeten missen zoals ik je ge sms't heb. Een feestweekend achter de rug. Vrijdag dus van broer Jac en zijn vrouw Corrie ( 40 jaar getrouwd) en zaterdagmorgen om 09.00 uur vertrokken voor een bedrijfsfeestje in Preston Palace ( Almelo) . Bij aankomst vanmiddag samen nog langs de Harmoniezaal en het weekend was om. Jouw verhalen van 2 dagen gelezen. Interessant en het blijft uniek. Over bezinning gesproken. Als je zo een weekend hebt gehad, wat buiten het plezier en het sociale wat je ervaart, gebaseerd is op eten en drinken. Dan sta je wel eens stil hoe je dat zo in overvloed mag ervaren en er zoveel mensen in de wereld te weinig voedsel en drinken hebben. Niet te lang bij stilstaan, krijg je als advies, maar toch laat mij dat niet geheel los.
    Het was allemaal lekker en we hebben er van genoten, maar die schrille contrasten zijn er wel.
    Voorbeeldjes: een kraan die gewoon van 's-middags tot 's-nachts voluit loopt in de spoelbak, om jouw glas, glashelder te laten zijn als je je pilske drinkt. Of de berg aan eten die je voorbij schuift met je bordje dat meerdere keren wordt volgetast. In het begin omdat je trek hebt ( mag het niet eens honger noemen) en later gewoon omdat je nog wel wat lust.
    Hoeveel mensen zijn er niet die met een kapotte emmer, kilometers moeten lopen om water te halen voor het thuisfront..........Of een bordje rijst met 20 moeten delen. Daarover nadenkende kom ik automatisch terecht op jouw tocht en begrijp hem dan weer beter.
    Een mooie tocht, in deze 2 dagen weer veel bijzonders meegemaakt. Een rustdag die welkom is en je nieuwe energie geeft.
    Tot morgen Ruud.
    Sjef en Marion

  • 06 April 2014 - 22:20

    Carien Wagenaars:

    Hoi Rudu,

    Soms zou ik wel eens graag naast je willen lopen op je tocht, lekker kletsen over gezin, kinderen, kleinkinderen, werk, t leven enz. t zoeken naar n slaapplaats, eten en genieten van rust en natuur.
    Maar lees wel SOMS. Maar via je verhalen is t wel net of ik naast je loop.
    Dus blijf vooral schrijven zodat we je kunnen blijven volgen.
    Heerlijk voor je zo'n rustdag. Je hebt er van genoten.
    Succes verder op je tocht. Zal zeker voor je n kaarsje aansteken voor je verdere tocht,
    dat die goed zal verlopen, zo steeds verder van ons mooi brabants stukje.
    Fijne tocht weer morgen.
    grtjes Carien Wagenaars




  • 06 April 2014 - 22:26

    Toos De Jong:

    Hallo Rudy,
    Goed dat je een rustdag genomen hebt.
    Weer echt genoten van je verhalen,
    tussendoor ook de plaats Vezulay op
    Internet opgezocht om een indruk te
    krijgen van de plaats en ook van de kerk.
    Ik wens je morgen weer een goede tocht toe.
    Gr. Toos de Jong.






  • 06 April 2014 - 22:38

    Kees Palinckx, Hoogerheide:

    Al weer een kwart van je tocht achter de "kiezen". Mooi is het om je op deze manier te kunnen volgen. Het respect groeit nog met de dag. Groetjes en succes in de volgende fase Kees Palinckx Hoogerheide

  • 06 April 2014 - 22:57

    Corné & Paula:

    Hoi Rudy,

    Je hebt je rustdag goed besteed!
    Mooi hoe jullie als "pelgrimsfamilie" er voor elkaar zijn!
    Morgen 'n flinke tocht voor de boeg, maar alles op orde.......je bent er weer klaar voor!
    In alle vroegte de zegen en dan....op pad! Succes en geniet!

    Corné & Paula

  • 07 April 2014 - 00:15

    Stephan:

    Hoi Ruud,

    Dank je dat je een kaarsje aan wilt steken voor Marga's moeder.
    Je hebt weer bij kunnen tanken op de rustdag, dat was wel even nodig na al die dagen.
    Voor morgen weer een hele fijne en mooie tocht, geniet van de natuur.
    Denk om je knie!!!!!!
    We popelen weer om je verhaal van morgen weer te lezen.
    groetjes

  • 07 April 2014 - 00:46

    Loe B.:

    Toch mooi, even 'n dag rustig aan om morgen weer verder te gaan. Ik denk dan wel eens aan al die historische tochten, ondernemingen, expedities, noem maar op, de Bijbel staat er vol van. En dat allemaal zonder OV kaart, maar wel allemaal met een intentie, of tenminste met een zekere achtergrond. En naarmate je vordert op je pelgrimstocht, denk ik aan die pelgrimstochten in de middeleeuwen, de kruisvaarten begin vorig millenium en merk dat je met je blog me stimuleert om ook te gaan lopen. Ook de apostelen, niet allemaal, maar dan toch, en de evangelisten 2000 jaar terug waren mensen die te voet de Boodschap verder brachten. Ze trokken door het midden-oosten tot in wat nu Turkije, Griekenland en Italië is. Jouw voettocht maakt hier veel los. Het leidt in elk geval al tot enige overwegingen. En discussie ook. Want aLs ik je blog lees, is het alleszins de moeite waard. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor de mensen die je op je weg ontmoet en vooral voor wie en wat je met deze pelgrimage wilt, kunt en zult bereiken. Veel succes morgen en groeten, ook van Regien, et bon voyage. Loe B.

  • 07 April 2014 - 12:36

    Fons Vd Aarssen:

    Beste Ruud,

    Zo af en toe lees ik je verslag en raak dan bijzonder geboeid door het toenemen van de spiritualiteit naarmate de reis vordert. Ik kan me dan ook helemaal voorstellen hoe dat bij je gaat als je naar een basiliek gaat en je steekt dan een kaars op.....Dan voel ik toch een beetje kippevel als ik probeer de sfeer te visualiseren.

    Er zijn zoveel mensen Ruud die baat kunnen hebben van het kaarsje dat jij aansteekt of bij de gedachten die jij hebt !

    Alle kracht toegewenst Ruud.

    Fons vd Aarssen

  • 07 April 2014 - 12:47

    Marianne En Kees:

    Hoi Rudy,

    op het moment dat ik dit schrijf ben je al weer een eindje aan het lopen en ben je je rustdag misschien al weer vergeten. Zoals René Heinrichs schreef: denk aan je zelf en gun jezelf ook genoeg rust. Je hebt al een behoorlijk stuk achter de rug, maar nog een heeeel lang stuk te gaan, heuvel op en heuvel af.
    Was erg leuk om met je te skypen afgelopen zaterdag. Was goed om je weer te zien en te horen dat het allemaal goed gaat. toch als we dan weer afscheid an elkaar nemen, krijg je toch weer dat gekke gevoel zoals bij het afscheid bij het Putsmeuleke toen je vertrok.
    We hebben ook de indruk dat ons Lia het goed trekt zo alleen, ze kan er goed over praten en is ook zo trots als een pauw op je.
    Nu weer snel door met werken en we zienje volgend verslag weer met bealngstelling tegemoet.
    En om bij inze Maarten zijn woorden te blijven: Ooievaar (Au revoir).
    Groetjes en xxxjes van Marianne en Kees

  • 07 April 2014 - 13:52

    Ben Harmers:

    Hey Kanjer,

    Met enige jaloersheid maar met veel respect lees ik elke keer weer je dagelijkse update. Jaloers op je omdat het mijn plan ook was om na mijn pensionering de tocht te gaan maken. Gezondheidsproblemen gooiden roet in het eten maar ik heb de hoop nog niet opgegeven. Mijn pelgrimsstok heb ik wel al gekregen dus ik moet het gaan doen.
    Elke morgen laat ik samen met nog een aantal mensen onze honden uit en regelmatig ben jij onderwerp van gesprek. Van alle kanten hoor je dan; wat een prestatie en knap dat hij dat doet. Stiekem voel je dan bij meerdere, dat zou ik ook wel willen. Tussen willen en doen ligt een wereld open van uitvluchten om het maar niet te doen. Jij doet het en niet alleen voor jezelf, dat siert je enorm.
    Ik wens je nog heel veel veilige en mooie stappen op weg naar je einddoel.

    Groet Ben

  • 07 April 2014 - 14:08

    Fon Jansen :

    Hoi Rudy,

    Nieuwe herberg in Le Chemin (= de weg)
    Deze mensen hebben ook een zeer bekende herberg in St jean, zie L esprit du chemin tel nr +33 (0) 386220285

  • 07 April 2014 - 14:12

    Mirjam :

    hoi rudy .
    Je schrijft niet alleen mooi maar ook je foto's zijn altijd leuk
    Lekker een rustdag voor je , en je ziet er goed uit .
    nou wandel ze weer met je gepoetste schoenen he .
    Grtjs Peter en Mirjam

  • 08 April 2014 - 00:22

    Peter Van Den Eijnden:

    Nou Rudy, ik had via Elly al vernomen dat ze je reisverslag aan het volgen was, dus vanavond na de tennis toch ook eens even gekeken...
    Gelijk al goed indruk gekregen, toch mooi om dit gewoon te doen. Laat ons maar lekker druk doen, een dag is altijd te kort, een week zo om en ondertussen......
    We gaan je zeker verder volgen en succes met de volgende etappe.

    Groetjes, Peter en Elly

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rudy

Ik ben Rudy van Lakwijk. Geboren en getogen in Woensdrecht. Ik ben 33 jaar gelukkig getrouwd met mijn lieve Lia en ik ben apetrots op mijn kinderen Greet en Bart en ook op mijn schoonkinderen Benjamin en Caressa, maar vooral op mijn stoere kleinzoon Abel, inmiddels ruim een en een kwart jaar oud. Half maart 2014 vertrek ik te voet vanuit Woensdrecht naar Santiago de Compostella en hoop daar honderd dagen later aan te komen. Mijn ervaringen onderweg wil ik graag via deze website met jullie delen.

Actief sinds 02 Jan. 2014
Verslag gelezen: 1036
Totaal aantal bezoekers 121854

Voorgaande reizen:

16 Maart 2014 - 30 Juni 2014

Pelgrimstocht naar Santiago

Landen bezocht: