9 april 2014 - Dag 25 - Nevers 33 km - Reisverslag uit Les Saulaies, Frankrijk van Rudy Lakwijk - WaarBenJij.nu 9 april 2014 - Dag 25 - Nevers 33 km - Reisverslag uit Les Saulaies, Frankrijk van Rudy Lakwijk - WaarBenJij.nu

9 april 2014 - Dag 25 - Nevers 33 km

Blijf op de hoogte en volg Rudy

09 April 2014 | Frankrijk, Les Saulaies

Vanmorgen hebben Petra en ik een eenvoudig ontbijtje gegeten aan de bar van ons hotelletje, maar wel met een uitstekend bakkie koffie. Best gezellig. Ook gisterenavond tijdens het eten hebben we nog gezellig gekletst.
Kort na acht uur zijn we dan samen op weg gegaan. Maar eenmaal buiten het dorp leek het ons beter om ieder zijn eigen weg te gaan, zoals we gisteren al hadden besproken. We lopen beiden een heel ander tempo en Petra ziet werkelijk alle vogeltjes vliegen en ik maar een paar. Zo schatten we, dat we drie uur na elkaar zouden aankomen in Nevers en ik wilde die tijd al gebruiken om de kathedraal te zien en het graf van Bernadette. En Petra was ook niet zeker, hoe het zou gaan en of de hele afstand zou lukken op één dag. Op de Camino respecteert ieder elkaars keus en loopt ieder zijn eigen Weg. Dus vonden we het beter, dat ik door zou lopen en dan zouden we elkaar vanavond wel zien. We zouden contact houden. Voordat ik doorliep, heb ik nog wel een slaapplaats voor haar gereserveerd in het klooster waar ikzelf ook al een reservering had.

Het was een fijne route eneen fijne wandeling vandaag over rustige weggetjes met enkele heel goed begaanbare onverharde paden en het lopen ging me goed af. Vanochtend nog een nachtvorstje, zo aan de reim te zien, en de zon hoog aan de hemel en het werd al snel warm. De route sinds Vezelay is bijzonder goed uitgepijld en ik heb mijn boek de hele dag dan ook niet nodig gehad.

Ook merk ik, dat ik de laatste week op mentaal en emotioneel vlak behoorlijk ben gegroeid en sterker ben geworden. Vooral sinds Vezelay. Dat maakt me ook sterk voor wat er nog komen gaat.

Tegen half drie liep ik het centrum van Nevers in en kreeg ik een App'je van Petra, dat ze in Guerigny, een stadje 14 km vóór Nevers op de bus was gestapt. We spraken af bij de kathedraal. Het werd uiteindelijk het klooster St. Gildard van de Heilige Bernadette van Lourdes.
Want ik werd opgehouden door een oude man die tegen me begon te kletsen. Hij was zo ontzettend blij en dankbaar, dat ik even met hem wilde praten, want hij was alleen. Hij kwam eigenlijk uit München en woont al meer dan 10 jaar in Nevers. Hij was pas 66 maar als hij had gezegd 76, had ik hem ook meteen geloofd. Zijn vrouw was al jong gestorven in 2007 en hij had geen contact meer met z'n beide kinderen in München. Plots haalde hij een paar aan elkaar geknoopte medaillonnetjes van Bernadette uit z'n broekzak en gaf me die. Ik moest ze aannemen om me te behoeden op m'n pelgrimsreis. Vanavond heb ik ze bij m'n andere attributen gestopt in m'n geluksbuideltje. Hij heeft ook z'n adres opgeschreven, want hij vroeg of ik hem een kaart of zo wilde schrijven. Ik denk, dat ik dan, als ik goed aankom, de medaillonnetjes maar mee terugstuur naar hem: dat ze gewerkt hebben.
Tsja, je maakt wat mee als pelgrim!

Met Petra heb ik de kapel van het klooster St. Gildard bezocht en hebben we de glazen crypte met het lichaam van de Heilige Bernadette gezien. Dat schijnt als een wonder en onverklaarbaar in een goede staat te zijn. Wetenschappelijk onderzoek heeft dat ook uitgewezen. Zij moet dus een heel bijzonder mens zijn geweest. Dat voel je ook wel, als je daar bent, echt heel speciaal.
Ik heb voor Cares een speciale wens achtergelaten. En buiten bij de nagebouwde grot met haar beeld en dat van Maria heb ik, vandaag eens heel egoïstisch, 8 kaarsjes alleen voor ons gezin en ons moeder opgestoken.

Inmiddels had Petra besloten om toch niet in Nevers te blijven slapen, maar de bus terug te nemen naar Guerigny om daar een slaapplaats te zoeken en van daaruit dan weer verder te trekken. Dat was toch handiger dan morgenvroeg pas terug te gaan. Ik heb haar reservering hier weer gecanceld en dan zijn we samen nog even wat gaan drinken op een terrasje. Daarna hebben we afscheid genomen, want ik loop nu in hoger tempo voor Petra uit en de komende dagen neemt ze een iets andere route. Maar wie weet, komen we elkaar vast nog tegen.
Ik ben ontzettend blij, dat we elkaar gisteren toch nog zo toevallig hebben ontmoet en dat ik de kans heb gekregen haar te leren kennen, want Petra is een bijzonder mens!

Daarna snel naar de zusters van het klooster om op tijd te douchen voor het avondeten. Er zit hier nog een Frans echtpaar voor een paar dagen. Verder is het rustig. Vanavond heb ik een heel uitgebreide maaltijd gekregen van een van de zusters. Lekker en buik vol!
Nou wordt er hier geen vaste prijs gevraagd, maar een vrijwillige bijdrage. In mijn boekje staat wel een adviesbedrag voor hier. Maar de zuster die m'n stempeltje en ontvangst regelde gaf mij een briefje met behoorlijk hogere adviesbedragen, dus daar kom je dan niet meer onderuit. Kostte me € 10 meer. Die nonnen van tegenwoordig zijn niet van gisteren en draaien goed met de commerce mee! Die weten wel waar Abraham de mosterd haalt.

Morgen en overmorgen staan er twee kortere etappes op het programma. Morgen 24,5 km naar Grossouvre en overmorgen 17 km naar de herberg van René in Augy-sur-Aubois. Ben echt benieuwd. Afijn morgen weer een dag en we zien wel. Ooievaar!

  • 09 April 2014 - 23:16

    Anita En John:

    Hoi buurman, weer een leuk verslag. Je maakt wat mee op je route. Het blijft leuk om elke dag je verhaal te lezen. Toppie !!!! Veel liefs van ons xxx

  • 09 April 2014 - 23:24

    SJEF VAN DEN BERGH:

    Hoi Rudy,

    Uit je verslagen kun je merken dat je sterker wordt op allerlei vlak, zoals je zelf aangeeft. Dat is heel goed want je moet nog een eind. Dat stelt ons hier ook gerust. Mooi om als Nederlander midden in Frankrijk een Duitser tegen te komen met een Schotse tas. Internationaler kan het niet !!! Je pelgrims boodschap krijgt naar mijn gevoel steeds meer gestalte. Door jou lijkt de stelling "partir c'est mourir un peu" bij mij ook wat af te nemen. Dan neem je weer afscheid en kort daarop ontmoet je elkaar weer. Dat Petra een bijzonder mens is, is ook wel op te maken uit haar manier van het beleven en bewandelen van de lange tocht. Met de bus een stuk overbruggen en vervolgens weer met de bus terug... Ik heb haar blog niet gevolgd alleen in het begin 1 keer, waarbij ik uit opmaakte dat ze best een paar dagen in het hoge noorden van ons land heeft doorgebracht en zodoende, als ik het goed heb, ook al langere tijd onderweg is.. Bij ons in de tuin zie ik dagelijks ( omdat ik wat meer thuis ben dan vóór 1 jan.) wel 100 vogels op en neer vliegen, nesten dragen, eieren leggen, fluiten, zingen, vrijen. Als Petra alle vogeltjes ziet vliegen dan heeft ze inderdaad haar tijd nodig. Gelijk heeft ze.
    Rudy ik moest je nog bedanken van Lara en Johan voor hun kaars van gisteren.
    Ik zou zeggen, op naar morgen en hopelijk met een prachtig landschap zoals ik op je foto's van vandaag heb gezien.
    Nog even dan zit je in een demi Ostrechts Hotel, je ziet Ostrechtse meese, wat wil je nog meer...?
    Groetjes Sjef en Marion

  • 09 April 2014 - 23:34

    Mirjam:

    Hoi Rudy,

    Wat schrijf je toch leuk! Ik heb het al eerder geconstateerd en sinds de laatste paar dagen doet jouw schrijfstijl me denken aan die van Jonas Jonasson, de auteur van 'De 100-jarige die uit het raam klom en verdween', net zo positief en laconiek, veel is 'gezellig' wat je meemaakt. De 100-jarige ziet ook altijd het positieve in al zijn ervaringen en neemt het leven zoals het komt.
    Je schrijft ook zo openhartig, ook als je een off-day hebt gehad. Gelukkig voel je je nu mentaal sterker, hoopgevend voor de dagen die komen!
    Weer prachtige foto's trouwens! Het was me opgevallen dat je in Vezelay de jacobsschelp om hebt, daar voelen we ons zeer door vereerd, want je moet toch op ieder grammetje letten. Jij steekt maar kaarsjes op voor iedereen, fijn dat jij dan de Ierse zegen bij je draagt.

    Nu ga ik nog even opzoeken waar je morgen en overmorgen naartoe loopt en dan ga ik echt slapen.

    Untill we meet again! Mirjam den H.

  • 09 April 2014 - 23:38

    Loe B.:

    Bon soir, Ruud,
    Zo tegen 11u 's avonds zoekt Regien je blog op. Als ze je relaas heeft gelezen, krijg ik haar Ipad en mag ik lezen wat je hebt geschreven. Het is werkelijk een reis waar je je hele leven aan zult terugdenken. Zo'n bezoek aan Bernadette in Nevers is indrukwekkend. Voor ons is het een geweldige ervaring dagelijks mee te mogen genieten van wat je meemaakt en ziet op je reis, je belevenissen en je ervaringen. Je signaleert zelf ook al veranderingen bij je, een gevolg lijkt me van lang alleen op pad te zijn en het merendeel van de dag op je zelf te zijn aangewezen. Je ervaring leert nu al dat je alleen zo je pelgrimstocht kun maken. Het was vandaag een mooie dag voor je. Morgen komt er weer een, à demain, mon ami, grtn, ook van Regien. Loe B.

  • 09 April 2014 - 23:50

    Corné & Paula:

    Hoi Rudy,

    Mooi wat je weer hebt meegemaakt. Nog iets extra's ontvangen om je te beschermen op jouw reis.
    Geweldig te lezen dat het je zo goed gaat.......wat 'n tempo.......prima conditie.......houden zo...dat zal je de komende tijd nog goed kunnen gebruiken!
    Op school zijn we in de aanloop naar Pasen bezig rondom het thema: "vasthouden en loslaten".
    Vandaag 'n mooi prentenboek over 'n man, Reiziger genaamd, die op pad gaat met 'n rugzak.
    Aan die rugzak hangen (St. Jacobs-)schelpen, takjes en veren......."van overal en nergens".
    Toeval?!........ In ieder geval een prachtig verhaal. Laat ik je nog wel eens lezen.
    Nou, Reiziger, voor morgen weer alle goeds!

    Corné & Paula

  • 10 April 2014 - 03:17

    Petrareitsma.waarbenjij.nu:

    Hé Rudy,

    Wat leuk dat we elkaar getroffen hebben en hoe natuurlijk en vanzelfsprekend we met elkaar omgingen. Je bent een mooi mens en een trotse opa. Weet je die bijzonder uitziende meneer nog die naar het terras kwam toen je wegging? Jij trakteerde mij en ik heb hem getrakteerd. (Pay it forward)
    Ik heb inderdaad meer tijd nodig om alles te verwerken, er is zoveel te zien onderweg!
    Geniet van je camino Rudy!

  • 10 April 2014 - 08:08

    Louis Minnebach:

    Hoi Rudy

    Met de dag worden de ontmoetingen mooier. Er gaat geen dag voorbij of er gebeurt wel iets moois. En wij hebben het geluk mee te mogen genieten van jouw tocht, zonder fysieke inspanningen. Zoals zovelen al hebben gezegd: je verhalen zijn prachtig. Niet voor niets zal vandaag de barrière van 5000 bezoeken aan je blog worden gehaald.
    Hulde en veel succes verder op je enerverende tocht.

    Groeten
    Lena en Louis

  • 10 April 2014 - 08:36

    Sandra:

    Wat maak je toch veel mooie dingen mee op deze bijzondere tocht!
    Iedere dag lees ik je blog vol respect en bewondering.
    Ik wens je veel succes en nog vele mooie momenten en ontmoetingen.
    Groeten Sandra Pals

  • 10 April 2014 - 13:34

    Marianne Van Asbrouck:

    Hallo Rudy,

    Leuk je verslag te lezen en wat je met de vogeltjes over Petra zegt , ik kan me , misschien als , dat zeer goed verbeelden" .
    En het is goed dat iedereen doet zoals het best best voor zichzelf is.
    Ik heb een mooie uitdrukking door jou geleerd : "weten waar Abraham de mosterd haalt" . Dit vind ik zeer leuk .
    Een goede weg nog, Rudy.
    Ultreia !

    Marianne

  • 10 April 2014 - 14:59

    Ria Kuijlen:

    Hallo Rudy

    Eindelijk kan ik je verslagen weer lezen waar ik in het begin zo trouw aan was.Ik vind je verslagen geweldig en ook de foto's geven een goede indruk hoe jij het beleeft.Maar vooral wil ik je danken voor het kaarsje wat je voor mij hebt aangestoken, het heeft mij goed gedaan.Dank Dank
    Ik heb nog een lange weg te gaan met veel geduld maar,het had ook nog veel erger kunnen zijn.
    Rudy ik wens je heel veel succes met je verdere missie,goede gezondheid en veel plezier.
    Op naar Santiago
    Lieve groet Ria Kuijlen.

  • 10 April 2014 - 16:50

    Toos De Jong:

    Hallo Rudy.

    Trouw lees ik je verhaal van die dag.
    Mooi dat het goed gaat.
    Ook de foto's die je erbij stuurt geeft
    een duidelijk beeld waar je allemaal
    door loopt echte natuur.
    Ook de mensen die je ontmoet leuk hoor.
    Morgen weer een mooie dag
    Gr.Toos

  • 10 April 2014 - 18:26

    Adrie Swagemakers:


    Hoi Rudy,


    Wat goed van je om zo een tocht te maken ,we zijn bijzonder trots op jou prachtig.
    Je hebt al zo een lange weg afgelegd en je bent zo doorzetter knap van jou.
    Het is allemaal zo mooi te volgen wat je allemaal doet geweldig. Maar ik vind het
    ook knap van Lia om 100 dagen zonder je te kunnen petje af voor jullie allemaal.
    Wij wensen je nog veel moed om door te gaan, en zeggen tot de volgende keer.

    Lieve groetjes Adrie en Mans



Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rudy

Ik ben Rudy van Lakwijk. Geboren en getogen in Woensdrecht. Ik ben 33 jaar gelukkig getrouwd met mijn lieve Lia en ik ben apetrots op mijn kinderen Greet en Bart en ook op mijn schoonkinderen Benjamin en Caressa, maar vooral op mijn stoere kleinzoon Abel, inmiddels ruim een en een kwart jaar oud. Half maart 2014 vertrek ik te voet vanuit Woensdrecht naar Santiago de Compostella en hoop daar honderd dagen later aan te komen. Mijn ervaringen onderweg wil ik graag via deze website met jullie delen.

Actief sinds 02 Jan. 2014
Verslag gelezen: 710
Totaal aantal bezoekers 121857

Voorgaande reizen:

16 Maart 2014 - 30 Juni 2014

Pelgrimstocht naar Santiago

Landen bezocht: