13 april 2014 - Dag 29 - Saint-Amand-Montrond 34 k - Reisverslag uit Saint-Amand-Montrond, Frankrijk van Rudy Lakwijk - WaarBenJij.nu 13 april 2014 - Dag 29 - Saint-Amand-Montrond 34 k - Reisverslag uit Saint-Amand-Montrond, Frankrijk van Rudy Lakwijk - WaarBenJij.nu

13 april 2014 - Dag 29 - Saint-Amand-Montrond 34 k

Blijf op de hoogte en volg Rudy

13 April 2014 | Frankrijk, Saint-Amand-Montrond

Vanmorgen hadden Tom en Loes al vroeg voor een uitgebreid ontbijt gezorgd met heel veel verse spullen uit Nederland. Jos en Cecile schoven ook nog even aan en daarna hebben we iets na achten hartelijk afscheid genomen van elkaar. Nico en ik op weg naar onze volgende etappe plaats. Jos en Cecile terug op weg naar Nederland. Tom en Loes, die als hospitalero's in de herberg achterbleven voor de komende twee weken.
Nico en ik werden nog lang uitgezwaaid, totdat we uit het zicht waren verdwenen.

Onderweg in Charenton-du-Cher was de kerk open en was er net een dienst afgelopen met heel veel kinderen en familie. Mogelijk een introductie voor hun H. Communie of zo. We spraken de pastoor nog, die samen met pastoor Frans Wolfs uit Tilburg op het seminarie had gestudeerd. In de kerk heb ik een kaarsje opgestoken voor Maarten om hem een hart onder de riem te steken voor zijn afstuderen. En ik heb ook een kaarsje opgestoken voor een ruggensteuntje voor Corry!

Ruim na 15.00 uur kwamen we aan in het centrum van Saint-Amand-Montrond waar ik in de kerk nog een kaarsje voor mijn eigen vrouwtje Lia heb opgestoken voor wat steun, omdat ze me zolang moet missen.

Daarna hebben we op een terrasje aan het marktplein samen een pilsje gedronken en zijn we naar onze pelgrims bed&breakfast gegaan net buiten het centrum. Een groot herenhuis met een mooie en grote tuin, waar we allerhartelijkst in de tuin met water en siroop werden ontvangen door Bertrand. Hij is al drie keer uit verschillende plaatsen (Puy nog wat in Frankrijk, Sevilla in Spanje en Lissabon) naar Santiago gelopen.
Nico en ik slapen in een mooie kamer met drie bedden. En na het dagelijks ritueel van scheren, douchen, de was, smeren, de route voor morgen en even relaxen voelden we ons weer als herboren en zijn we de stad ingegaan om een hapje te eten. Bij Bertrand kunnen we alleen ontbijten morgen.
Bij de Italiaan hebben we een eenvoudige groene salade en een pizza gegeten met een karafje rode wijn en een koffie na. De 'plat du jour' konden we niet krijgen in het weekend. Het was overigens heerlijk en ook nog binnen pelgrimsbudget. Dat was ook wel aan de tent te zien, want toen we eenmaal binnen zaten stroomde het vol. En als de locale mensen er zo massaal op af komen, dan moet het gewoon goed zijn.

Morgen lopen we samen naar Chateaumeillant over een afstand van 34 km. Mochten we het beu worden, dan hebben we de mogelijkheid, dat we ook nog wat kunnen inkorten en een dorp eerder een slaapplaats zoeken. Afijn morgen weer een dag en we zien wel. Ooievaar!


Ps. Esmee, een beetje laat, maar nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag afgelopen woensdag . Hopelijk heb je een leuke dag gehad en een extra kusje van Maarten. :-)

  • 13 April 2014 - 23:20

    Loe B.:

    Bonjour Ruud,
    Het moet een mooie zondag zijn geworden als ik je essay van vandaag lees. Dat kan ook niet anders met zo'n ambitie, intentie en courage. Je bent bijna een maand onderweg, de tijd gaat snel en ook voor ons als dagelijkse lezer, is het alsof elke etappe sneller gaat. Vandaag won een NL-er Parijs-Roubaix. Maar dat was veel noordelijker als St. Amand. Jouw overwinning vandaag, beste Ruud, is van een ander kaliber... En er zullen nog vele volgen voordat je straks binnenwandelt in SdC. Bonne nuit, en een fijne dag morgen, Loe & Regien

  • 13 April 2014 - 23:47

    Jo Van Oevelen:

    Hoi Rudy,
    hier ben ik weer even,.

    wat een geweldig verslag iedere keer weer.
    en wat maak er elke dag weer iets moois van.
    nog vele dagen te gaan ,maar de eerste maand zit er al op.
    jij steekt steeds een kaarsje op nou ik duim voor je hoor ,
    en voor lia natuurlijk.
    hartelijke groetjes jo v Oevelen

  • 13 April 2014 - 23:58

    Sjef Van Den Berfgh:

    Hoi Rudy,
    Het blijft boeiend. Blijkt ook uit je dagboek wat al meer dan 6050 keer is bekeken. Je vindt je pad, je vindt overal je eten en drinken, je vindt en maakt nieuwe vrienden, je vindt jezelf, je vindt hoe mooi het leven is. Je foto's brengen ons dichter bij jouw belevenis. Een kaarsje voor het thuisfront en al die andere kaarsjes en al die verschillende kerken en met jouw doel voor ogen. Dat VINDEN wij mooi en zeer speciaal.
    P.s. Dat doekje op je neus kennen we nou wel. Dat is het enige wat te langzaam gaat (geneest), vinden wij.
    Tt morgen.
    Sjef en Marion

  • 14 April 2014 - 01:53

    Corné & Paula:

    Hoi Rudy,

    Tom en Loes weten wel wat lekker eten is!
    Ik geloof graag dat je gisteravond en vanmorgen heerlijk hebt gegeten.
    Zo kon je weer helemaal in topvorm je reis vervolgen.
    Met je nieuwe maatje, Nico, ben je weer 'n stukje dichter bij Santiago gekomen.
    Vandaag hebben wij ook de wandelschoenen aangetrokken en samen met Lia en nog vele anderen een mooie tocht beleefd o.l.v. Leo. Zo'n ommetje is natuurlijk niets in vergelijking met de afstanden die jij loopt!
    Na het dauwtrappen smaakte de brunch bij Non Plus Ultra weer prima!
    Nou, voor ons morgen een gewone dag. Voor jullie ook.......kilometers maken en genieten van al het moois om je heen!
    Zorg goed voor jezelf!

    Corné & Paula

  • 14 April 2014 - 07:21

    Marianne En Kees:

    Hoi Rudy,
    dank je wel dat je voor Maarten een kaarsje hebt opgestoken. Dat zal hem helpen in "zijn tocht", namelijk het afstuderen. Zaterdagavond zijn we naar Esmée haar verjaardag geweest en gisteren zijn Lia en Marianne (en vele anderen) naar de babyshower van Debby geweest.
    We wensen jouw in deze "goede" week voor Pasen weer veel succes en blijven je verslagen met veel belangstelling tegemoet zien.
    Groetjes van Marianne en Kees.

  • 14 April 2014 - 09:50

    Wally Joosen:

    Hoi Rudy,

    Geweldig voor ons, achterblijvers, om de dag te beginnen met jouw ervaringen. Nog unieker is het dat je ons dagelijks deelgenoot wil maken. Wie veel reist kan veel vertellen, het is een cliché, maar als je zo te voet gaat zie je ook nog eens iets.
    Ik ben niet van zoveel woorden, dus wens ik je een goede voortzetting en ik blijf je volgen.

    Groetjes,
    Wally Joosen

  • 14 April 2014 - 14:03

    Rene Heinrichs:

    Dag Ruud,

    fijn om te lezen dat het je goed gaat; en wat heb jij een goede wandelconditie! Dat maakt het genieten makkelijker.
    Ruud, nog bedankt voor het scheren van de haag! Zal er wel piccobello uitzien nu. En dank voor de tip van de printer; alles wordt snel oud in onze consumptie- en wegwerpmaatschappij terwijl het spul toch nog goed is.
    Wat die viering in de kerk van Charenton betreft: ik vermoed dat er Palmpasen gevierd is; de kinderen maken dan hun Palmpasenstokken en die worden dan gezegend in die viering.. Het begin van de lijdensweek of goede week; deze naam gezien in het perspectief van god die bij alle lijden bij ons is en ons door dit lijden wil heenleiden, wil doen verrijzen. Zo is ook jouw tocht misschien te verstaan.
    sterkte en vergeet vooral niet te blijven genieten van alles en allen die op jouw weg komen.
    h.g René

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rudy

Ik ben Rudy van Lakwijk. Geboren en getogen in Woensdrecht. Ik ben 33 jaar gelukkig getrouwd met mijn lieve Lia en ik ben apetrots op mijn kinderen Greet en Bart en ook op mijn schoonkinderen Benjamin en Caressa, maar vooral op mijn stoere kleinzoon Abel, inmiddels ruim een en een kwart jaar oud. Half maart 2014 vertrek ik te voet vanuit Woensdrecht naar Santiago de Compostella en hoop daar honderd dagen later aan te komen. Mijn ervaringen onderweg wil ik graag via deze website met jullie delen.

Actief sinds 02 Jan. 2014
Verslag gelezen: 644
Totaal aantal bezoekers 121838

Voorgaande reizen:

16 Maart 2014 - 30 Juni 2014

Pelgrimstocht naar Santiago

Landen bezocht: