15 april 2014 - Dag 31 - Sarzay / Chenil 26 km - Reisverslag uit Sarzay, Frankrijk van Rudy Lakwijk - WaarBenJij.nu 15 april 2014 - Dag 31 - Sarzay / Chenil 26 km - Reisverslag uit Sarzay, Frankrijk van Rudy Lakwijk - WaarBenJij.nu

15 april 2014 - Dag 31 - Sarzay / Chenil 26 km

Blijf op de hoogte en volg Rudy

15 April 2014 | Frankrijk, Sarzay

Gisterenavond werd er geen avondeten geserveerd in het restaurantje wat we op het oog hadden, alleen maar 's middags. Dus hebben we een goede salade en een ouderwetse runderhamburger met frites gegeten in een soort snackbar. Wel uitstekend, flesje Bordeaux erbij en koffie na.

Vanmorgen hebben we op onze kamer de restanten brood van gisteren opgegeten met smeerkaas. Daarna waren we vóór 8 uur al op weg. Eerst even langs een bakker in het dorp om een baguette voor vanmiddag.

Op onze route was het vandaag ook weer meer van hetzelfde van de afgelopen dagen. Het had wat gevroren en er waaide een frisse wind. Het jasje bleef dus voorlopig aan.

Tegen de middag hebben we in het zonnetje op ons dooie gemak twee lekkere bakkies gedronken in La Chatre. We hadden toch de tijd. Daar hebben we meteen ook onze slaapplaats voor vannacht geregeld.
La Chatre is een aardige plaats met veel winkels. Bij de apotheek heb ik nog wat Voltaren gekocht voor de beentjes en de knietjes.

Na de koffie kon het jasje weer uit voor het laatste stuk van acht kilometer. Het is heerlijk om zo in het voorjaar op pad te zijn. Alles staat in bloei en het ruikt overal zo lekker naar bloesem. Gisteren had ik ergens van die kruidnagel geplukt en meegenomen voor op de kamer, heerlijk fris. Nico zei het nog vannacht, toen hij even van de kamer weg was naar het toilet en weer terugkwam.

Vandaag was het een korte etappe van 26 km en we kwamen dan ook al vroeg tegen half drie aan bij onze slaapplaats in het gehucht Chenil, 1 km vóór Sarzay.
Best wel weer een aparte ervaring, want we zitten in een aangekleed tuinhuis. Met de douche en wc in een gebouwtje ernaast. Pal naast een stromende beek. Heerlijk geluid van het kabbelende water, maar vannacht niets dan plasneiging, denk ik. Primitief maar wel grappig eigenlijk.
Nico heeft het nog een beetje schoongemaakt, wat uitgeveegd, wat stof afgenomen met een natte doek en wat spinnenwebben geveegd.

Eten kunnen we vanavond in een restaurantje 1 km verderop, waar ze volgens onze gastheer Guy een goeie en goedkope pelgrimsmaaltijd serveren. Het ontbijt wordt hier geregeld door Guy.

We verwachten wel, dat het behoorlijk fris gaat worden vannacht, want de elektrische verwarming is niet aangesloten. Afijn, we zien wel, ik heb een goeie donzen slaapzak.

Vanmiddag hebben Nico en ik samen de route- en slaapplaats opties voor morgen bekeken en geregeld. We zijn dan van plan om naar Cargilesse te lopen op 31 km. Afijn morgen weer een dag en we zien wel! Ooievaar!

Ps. Hoe gaat het met Frank? Hopelijk voorspoedig herstel.

Ps. René, ken je Bertrand? Hartstikke toffe man en prachtig huis. Hij had nog niet veel pelgrims gehad. Iedereen overigens veel minder. Maar hij verwacht na Pasen toestroom. Hij heeft vorig jaar brand gehad en was 8 maanden dicht vanwege renovatie.
De camping is inderdaad nog gesloten maar overdag is de beheerder er wel aan het klussen. Er leken 2 huisjes verhuurd en in het slaapgedeelte was er volop activiteit in de zaaltjes, wellicht een groep. Wel nu beschikbaar voor pelgrims dus, mits vóór 17.00u binnen. Inderdaad ook een hele mooie hygiënische faciliteit.

Moest van Nico de groeten doen uit GTMGW !

• 15 April 2014 - 18:52

Rene Heinrichs:

Dag ruud,

neen guy ken ik niet persoonlijk. hij is wel bekend in de regio Breda tilburg. hij heeft gepelgrimeerd met een jonge dame uit Breda, Reneé. Maar in onze pelgrimsopvang ligt een geplastificeerd papier met foto van zijn tuinhuisje! We wijzen de mensen graag de weg naar hem toe. Er lijken dus minder pelgrims onderweg. Na jullie zijn in ieder geval zondag nog twee en maandag nog drie pelgrims in Nos Repos gaan overnachten. en er zijn voor deze week nog enkele boekingen! ik hoop dat de slaapzak inderdaad veel warmte geeft, het kan in deze tijd van het jaar nog lekker vriezen in deze streek; invloed landklimaat.Ja, het moet nu prachtig zijn onderweg met al dat ontlukend en groeiend groen. Ruud je wet dat als je in het weekend vanaf 12.00uur gebruik wilt maken van een gemeentelijke overnachtingsplek dat je voor vrijdag 12.00uur geboekt moet hebben bij de gemeente want anders vang je bot! Maar ik begrijp dat jullie goed vooruit kijken.
    Naast het gegeven dat je vaker kunt tegenkomen dat je niet kunt eten in een restaurantje in de avond is het ook zo als je warm eet in de middaguren je de halve prijs betaalt dan in de avonduren in restaurantjes. Lands eer lands gewoonte.
    De afkorting begrijp ik niet helemaal maar zal wel goed bedoeld zijn. Ken ik Nico?
    ultreija e suseija

• 15 April 2014 - 19:08

Mandra:

Hoi Rudy, alles gaat goed zo te zien! Blijft leuk om te lezen. Alleen wel jammer van je €50,-. En dan nog niet zozeer het geld, maar wel dat je besodemieterd bent en niks in de gaten had. Maar ook zulke dingen kom je tegen...bij ons pa is toen zijn heuptasje tussen zijn benen ( hij sliep 's nachts...

• 15 April 2014 - 20:08

Marianne En Kees:

Hoi Rudy.
    Vandaag een vroeg verhaal, logisch na zo'n korte etappe, althans voor jou toch. Vreemd is dat we sinds zaterdag geen emailtje meer krijgen als jij jou verhaal hebt geplaatst. Hebben andere mensen die dit lezen ook?
    Je gaat een koud nachtje tegemoet. Wij ook trouwens, maar ik (kees) kruip lekker tegen Marianne aan. Jij tegen Nico?
    Slaap lekker nog en loop weer lekker morgen.
    Groetjes uit Ostrecht.

• 15 April 2014 - 21:16

Carien Wagenaars:

Hoi rudy,

even antwoord geven voor verhaal hierboven. Ook ik geen mailtjes meer sinds zaterdag.
    we wachten af.
    fijn weer op weg . De natuur moet nu prachtig zijn. Dat zien wij ook hier.

het ga je goed af en dat is fijn. Ben heel benieuwd hoe je deze week voor pasen daar beleefd en vooral de paasdagen. Enfin we zullen het wel van je horen.
    ik had nog graag n klein verzoekje aan je.
    mocht je n kerkje (dat zal allicht wel) op je pad tegenkomen wil je dan voor mij n kaarsje opsteken
    voor mn kleinzoon. Geld krijg je n keer terug hoor. $€$€. Alvast bedankt.
    n fijne week zo voor de pasen. Misschien wel eieren onderweg!!! Haha.

grtjes carien wagenaars

• 15 April 2014 - 21:40

Adrie En Lenie:

He Rudy
    Net als iedereen genieten wij ook elke dag van jouw schitterende verhalen.Af en toe lijkt het alsof wij ook in Frankrijk zijn en met je meelopen echt schitterend.
    Maar zo te lezen gaat alles goed met je,hopelijk blijft dat zo.

Groetjes Adrie en Lenie

• 15 April 2014 - 22:33

Corné & Paula:

Hoi Rudy,

Af en toe kom je wel van het ene in het andere uiterste terecht.
    Hopelijk kunnen jullie vannacht toch goed slapen, ondanks de kou en het stromende watertje.
    Probeer de boel wel droog te houden, mannen!
    Vanavond 'n goede warme maaltijd, misschien nog 'n neutje en dan goed ingepakt de slaapzak in!
    Slaap wel! Morgen, een zonnige tocht toegewenst!

Corné & Paula

• 16 April 2014 - 00:33

Loe B.:

Bon soir, Ruud,
    Het is altijd best wel laat als ik reageer op je blog. Waarschijnlijk lig je dan al op een oor. Maar misschien lees je 's ochtends de reacties nog voordat je gaat stappen. GTMGW, leuk hoor! Loop je met een bd'er? Een veteraan misschien zelfs? De afko stat voor Groep Techniek en Materieel Geleide Wapens, een onderdeel van de Groepen Geleide Wapens waarmee NL deel uitmaakte van de multinationale luchtverdedigingsgordel langs de grenzen van het vroegere Oostblok. GTMGW is in een reorganisatie in de jaren '70 dacht ik, opgegaan in de 12e GGW dat in Hesepe (D) was gestationeerd. Als Nico daarop doelt heeft hij er misschien zijn dienstplicht vervuld? En anders zijn we misschien wel collegae ? De wereld is er klein genoeg voor.
    Morgen is het Witte Donderdag. De Goede Week is bijna op zijn hoogtepunt. Het is de dag van het Laatste Avondmaal, waarop hij de basis heeft gelegd voor wat nu de kern van ons geloof is. Ik hoop dat jullie er in enig kerk(je) nog iets van meekrijgen. In deze dagen voor en met Pasen zal het heel apart voor jullie zijn om Pasen ver van het thuisfront mee te maken. Zelf heb ik dat tot twee keer toe mogen beleven. Heel apart, wens jullie sterkte met lopen en de rest.... Jusqu'a demain: Loe & Regien.

• 16 April 2014 - 00:39

Sjef Avn Den Bergh:

Hoi Rudy,
    Nee jullie houden het niet droog vannacht. Geluid van kabbelend water neigt altijd tot meedoen, ook als je slaapt en dan die kou, kan echt de "koupies" teweegbrengen. Als Nico dan terugkomt van een plasje, ruikt hij waarschijnlijk heel iets anders dan kruidnagelen. Ook nog die vorst. Als je je andere jasje terug nodig hebt, laat maar weten, we brengen het wel !! René GTMGW is waarschijnlijk Goeie Tijden Met Goeie Wegen ??? Als je praat over een kleine wandeling van 26 kilometer, vergelijk ik dat steeds hier in de omgeving. 26 km. is vanaf Ossendrecht naar het ziekenhuis in Roosendaal. Toch een aardig stukje vind ik. Maar ja goed getraind, en elke dag weer meer. Goed gesmeerd, goed van eten en drinken en eigenlijk niets anders te doen dan dat stuk overbruggen, uiteraard met je fysieke en geestelijke bagage. Voor jou maar ook voor ons fascinerend.

Tot morgen, roekoe duif ( sorry ooievaar)
    Sjef en Marion

• 16 April 2014 - 07:49

Marjon Jaspers:

Van harte proficiat met de verjaardag van Greet.
    Hartelijke groeten.
    Geniet nog van je reis; ik geniet mee.

Marjon Jaspers.

• 16 April 2014 - 13:04

Danny En Loes :

Hoi Rudy,
    Ook wij lezen iedere dag je verslag en genieten mee van jouw avontuur! Zo knap hoe je het doet en wat je allemaal meemaakt! Maar ook respect voor Lia, die jou zo lang moet missen en jou de kans geeft om je droom waar te maken!
    Je krijgt de groeten van tante Bep en ome Eduard, ze vragen regelmatig hoe het met je gaat.
    Goeie reis verder, het ga je goed!

Groetjes, Danny en Loes xxx
    Ps. Gefeliciteerd met Greet

• 16 April 2014 - 14:28

Kees Soffers:

Beste lezers,
    ik kreeg zojuist een mail van het verslag van 12 april.
    Denk dus dat de problemen inzake de mails bij de website waarbenjij.nu liggen.
    Groeten van Kees.