18 april 2014 - Dag 34 - La Souterraine 24,5 km - Reisverslag uit La Souterraine, Frankrijk van Rudy Lakwijk - WaarBenJij.nu 18 april 2014 - Dag 34 - La Souterraine 24,5 km - Reisverslag uit La Souterraine, Frankrijk van Rudy Lakwijk - WaarBenJij.nu

18 april 2014 - Dag 34 - La Souterraine 24,5 km

Blijf op de hoogte en volg Rudy

18 April 2014 | Frankrijk, La Souterraine

Gisteravond hebben we nog een heel lekker dagmenu gegeten in het plaatselijk restaurantje. Het was ietsjes boven pelgrimstarief, maar we hadden geen keus en we waren uiteindelijk dik tevreden. Voordat we binnen gingen, FaceTimeden Benjamin en Abel nog even op de valreep en als een wonder ging dat best goed over het gsm netwerk. Dat was een leuke verrassing en ook Nico heeft meteen kennis kunnen maken. "Wat een leuk jong", was zijn reactie.

Vanmorgen hebben we samen in de gite ontbeten van onze boodschapjes van gisteren en zijn we om kwart over acht vertrokken vanuit Crozant. Gelukkig was de kerk al open en ben ik meteen een kaarsje gaan aansteken voor onze Marco, omdat het vandaag zijn verjaardag is.

Onderweg liet de zon zich dan wel niet zien, maar was het goed wandelweer. De komende dagen worden volgens WeerOnline wat frisser, minder zon en wat meer bewolkt, maar het blijft vooral droog!

Heel anders dan de naam doet vermoeden, ligt La Souterraine bovenop een heuvelplateau en was het de laatste vijf kilometer al met al nog een behoorlijk klimmetje met het laatste stukje weer redelijk vlak.
Om half twee kwamen we aan in het centrum en hebben we eerst een bakkie gedaan. Inmiddels begon het zonnetje ook te schijnen. Al was het van korte duur.
La Souterraine is een vrij grote plaats met een mooi historisch centrum, een authentieke stadspoort en een fraaie kerk, waar veel pelgrims langskomen en zich inschrijven in het register, wij dus ook.

We konden pas om half vijf terecht in onze pelgrims bed&breakfast, dus hebben we eerst nog wat rondgekeken in het plaatsje en gewacht op een bankje bij de kerk.
Tegen half vijf zijn we dan doorgegaan en werden we ontvangen door onze Engelse gastheer en -vrouw, Duncan en Lise. Het was druk vanavond, ze hadden acht pelgrims en het was een beetje schikken. Ze hebben een kast van een huis hier, van oorsprong van de Markiezen van Valle-nog-wat. Heel mooi en we eten en slapen op stand dus. ;-)

Vanavond eten we om half acht, zoals gewoonlijk hier in Frankrijk. Ik ben benieuwd hoe dat is met zoveel mensen en of er bekenden bij zijn. Het wordt vast gezellig. Daar schrijf ik morgen wel over.

Morgen staat een lange etappe van 38 km naar Ambrazac op het programma. Het is even niet anders, zoals ik gisteren al schreef. We willen al op tijd vertrekken en onderweg op z'n tijd toch even een rustpauze. Afijn morgen weer een dag en we zien wel, ooievaar!

Ps. Heel veel plezier met de Mambo Beach Band vanavond in Ostrecht!

Ps. Ik kan geen foto's meer uploaden, omdat ik aan m'n limiet zit en via m'n iPhone werkt het upgraden van m'n abonnement niet. Dus moeten jullie het voorlopig even zonder doen. Ik hoop gauw een Windows PC te vinden en het probleem op te lossen.
Er moeten van gisteren nog 2 foto's bij en alles van vandaag. Jullie horen het, zodra het is opgelost, zodat jullie vanaf gisteren alles alsnog kunnen gaan bekijken.
Met excuses voor het ongemak.

• 18 April 2014 - 18:47

Marianne En Kees:

Hee zwagertje,
    Je was er vroeg bij vandaag met je verslag. We zitten al klaar voor de Mambo Beach Band, gewassen en geschoren. We gaan er van genieten, zoals jij geniet van je tocht, zo we kunnen lezen.
    En het eten is volgens mij ook niet slecht. In je verslag van gisteren stond een lekker menuutje, niet alleen voor Kees van NPU maar ook voor de kookprinsessen waar we regelmatig mee aam tafel mogen zitten. Voor jou drukke paasdagen maar geniet er wel van.
    Prettige Paashaas, ooievaar (wordt wel een hele dierentuin zo).
    Groetjes van Marianne en Kees.

• 18 April 2014 - 19:47

Anita, Luc, Kevin En Annemie:

Hey grote Broer,

Dag 34 al weer ... goed bezig! Vanacht op stand slapen in de "Markiezenstad". De foto's zijn er nog niet maar ik heb effe met Streetview gekeken. Prachtig plaatsje weer. En als je zit in B&B "Maison Numero Neuf" dan zit je er warmpjes bij zie ik wel. De "Pilgrims of St. Jaques de Compostella" zijn daar meer dan van harte welkom. Vanavond weer de voetjes goed smeren, op tijd naar bed en niet teveel wijntjes want morgen weer vroeg op voor een stevige etappe. Dat wordt vast een eitje (hahahaha) Succes weer!

Paashaas, Ooievaar,...

Anita, Luc, Kevin en Annemie

• 18 April 2014 - 22:38

Stephan:

Hoi Ruud,

Jammer dat het weer iets minder wordt. Maar al met al toch goed wandelweer volgens jouw verslag. Hier loopt de temperatuur weer iets op, we mogen hier in woensdrecht ook zeker niet mopperen met zo'n voorjaar.
    Een goede nachtrust en voor morgen weer een stevige tocht. Voor jou een eitje om in de paasgedachten te blijven. groetjes, fam .S. Kuijlen

• 18 April 2014 - 22:55

Corné & Paula:

Hoi Rudy,

Je hoeft je niet te verontschuldigen hoor, omdat er geen foto's bij het verslag zitten.
    We boffen al enorm, dat jij ons, met je mooie beschrijvingen, van alles laat meegenieten!
    De beelden erbij zijn 'n aardig extraatje.......we zien het vanzelf, als het weer lukt.
    Nico is ook 'n prima maat voor je. Niet alleen met lopen, maar ook om gedachten en gevoelens mee te delen. Dat hij zoiets moois over Abel zegt, doet je natuurlijk goed, als trotse opa!
    Alvast bedankt, dat je voor onze kleinkinderen 'n kaarsje aan wilt steken. Noor is, na 'n paar dagen ziekenhuis, gelukkig weer thuis.......flinke buikgriep gehad.......nu nog even aansterken. Ons klein "Prutske" (van Niels en Karina) groeit tot nu toe prima! Lente...Pasen...nieuw leven! Genieten!
    Jullie hebben morgen 'n pittige trip voor de boeg! Samen ervoor gaan! We duimen voor goede benen en lekker weer! Succes!

Corné & Paula

• 19 April 2014 - 00:12

Loe B.:

Bon soir Ruud,
    Een kalme etappe vandaag, morgen 'n 4-daagse afstand, iets pittiger. Je dagelijks verslag geeft een uitstekende indruk over wat je zoal meemaakt. En soms, beste Ruud, lijkt 't op 'n makkie. Maar dat is 't toch niet ? Het brengt ongetwijfeld de nodige hardship met zich mee, zoals de Britten dat noemen. Al was 't alleen maar dat je 'n paar maanden op jezelf bent aangewezen. Daar mag iedereen zijn petje voor afnemen.
    Vandaag was 't Goede Vrijdag, een dag van barmhartigheid en vergeving. Een goede vriend uit HHD kreeg vandaag een slecht nieuws gesprek. Het wordt een Pasen om nooit te vergeten. Tweede Paasdag 's ochtends zal ik in de Mis aan je denken. Hou je haaks, een goede mars naar Ambrazac, au revoir:
    Loe B.

• 19 April 2014 - 02:39

Sjef Van Denn Bergh:

Hoi Rudy,
    Zoals Corné en Paula al memoreren, Hun kleindochter, ons tante en oom- zeggertje is zo tenger maar tegelijkertiid een enorm sterk rnensje. We zijn net teug van de mmb, het was geweldig amusant., Laten we Noortje vandaag het middellpunt maar even zijn.
    Sjef en Marion

• 19 April 2014 - 08:39

Fon Jansen :

En voor de mensen die niet weten waar Rudy en alle overige pelgrims mee bezig zijn
    Kijk dan vanavond eens naar een prachtige documentaire,

Wandelen naar Santiago op Ned. 2 om 23.00 uur

Fon Jansen

• 19 April 2014 - 09:01

Louis Minnebach:

Hoi Rudy

Gisteravond hebben we met de W3D een vergadering gehad over de komende driedaagse. We hebben het dan over routes van 5 en 10 km. Voor jou is dat natuurlijk niets; een ommetje van jouw route is soms al langer. Jij had onze routes al voorbereid voordat jij aan je tocht begon. Als alles in jouw Santiago-tocht zo goed is voorbereid, kan er weinig fout gaan.
    Maar vandaag een lange tript, hopelijk blijft het droog. We weten zeker dat het jou ook vandaag weer gaat lukken. Namens alle bestuursleden van de W3D: Bon voyage!

Groeten
    Louis

• 19 April 2014 - 11:57

Nicoline :

Hoi Rudy,

Hier even een berichtje van Nico ze dochter letten jullie een beetje op elkaar!!!en wat hoor ik een leuke boomhut voor vanavond ziet er mooi uit ik zou best willen ruilen! Zo te zien en te lezen hebben jullie het wel naar je zin!! Geniet er maar van en allebei heel veel succes!

Pap ik hou van je en tot gauw!!!

Dikke kus van nicoline

• 19 April 2014 - 13:07

Rian Buijs:

Hoi Rudy

leuk dat alles zo goed gaat, en dat je ook toch iedere keer weer iemand hebt om mee samen te lopen.
    En dat van de foto"s komen we ook wel te boven.
    Geniet nog van het wandelen.
    groetjes Jack,Rian

• 19 April 2014 - 14:08

May Van Lakwijk:

Hé schone broer!

Je bent alweer een heel end verder zeg..het gaat super zo!!
    Een goeie stappersmaat, fijne slaapplaatsen, af en toe nog ne gezellige Belg(Renaat)...lekker eten..enfin...als pelgrim word je ook beloond,als is het dan ni gevraagd..je krijgt het gewoon en je wordt weer rijker als mens....mooi! En als ik de foto's zie.....droom ik alweer een beetje weg...hou enorm van dit mooie "douce France"...maar da wist je al eh! :-D

Voor jou wens ik je mooie paasdagen en mss dan toch un oeuf au chocolat bij 't ontbijt,morgen??
    We zullen het bij oma vast over jou hebben, komen er zondagmiddag bij mekaar voor een lekkere koffie en een leuke babbel....
    Rudy.....let even op die knie...en verders weer fijne verderzetting van de tocht!!

A bientot....;-)

May