19 april 2014 - Dag 35 - Ambazac 40 km - Reisverslag uit Ambazac, Frankrijk van Rudy Lakwijk - WaarBenJij.nu 19 april 2014 - Dag 35 - Ambazac 40 km - Reisverslag uit Ambazac, Frankrijk van Rudy Lakwijk - WaarBenJij.nu

19 april 2014 - Dag 35 - Ambazac 40 km

Blijf op de hoogte en volg Rudy

19 April 2014 | Frankrijk, Ambazac

Op onze kamer in "Maison Numero Neuf" in La Souterraine hadden we gisterenavond nog een derde pelgrim, Jacques, een Fransman, erbij gekregen. En aan tafel zaten we met 6 Fransozen. Als Hollanders waren we een soort van vijfde wiel aan de wagen tussen de Franse clan. Maar goed, wij deden ook niet echt ons uiterste best om te integreren, we vonden het wel best zo. Bovendien droeg de winst van Nikki Terpstra van afgelopen zondag in Roubaix blijkbaar ook niet echt bij aan een stukje intimiteit. Het eten was overigens wel heel lekker.

Vanmorgen zaten we tegen kwart voor acht weer allemaal samen aan tafel voor het ontbijt. Duncan en Lise hadden ook dit keer goed gezorgd. Daarna zijn Nico en ik om kwart over acht vertrokken en hebben we eerst bij de bakker nog brood gehaald voor onderweg.

In het begin was het een fris weertje maar wel zonnig en we liepen vrij snel zonder jasje. Vanmiddag werd het meer bewolkt. Al met al heel goed wandelweer. Onderweg heb ik in Laurière een kaarsje opgestoken voor Noor voor het herstel van een flinke griep en een voor Niels en Karina voor een voorspoedige en fijne zwangerschap en dat ze een mooi en gezond kindje mogen krijgen. Van harte proficiat vanuit Frankrijk, ook aan Paula en Corné.

Om half vijf kwamen we aan op de camping in Ambazac, waar we blijkbaar eerst een soort van 'houten tent op palen' hadden gereserveerd, maar dat hebben we bij nader inzien toch nog snel kunnen opwaarderen naar een stacaravan. Veel faciliteiten zijn er hier niet en om nog 3 km heen en ook weer terug naar het dorp te lopen naar een restaurantje hadden we echt geen trek in. Daarom hebben we in het 'winkeltje' hier wat pasta en vlees in een pot gekocht en hebben we ons eigen maaltje gekookt. Beetje smeerkaas er doorheen en het was een feestmaal.

Zo meteen nog scheren, douchen en de rest van het middag ritueel en vanavond vroeg slapen. Morgenvroeg zullen we in het dorp bij de bakker wel iets halen voor ontbijt.

Morgen gaan we naar Limoges over 23 km en slapen we bij de zusters van de Heilige Franciscus van Assisië. Een korte etappe dus. Dan hebben we nog wat tijd over om de stad te bekijken. Vandaag was het toch weer wat langer dan gepland en waren het toch weer 40 km geworden. Afijn morgen weer een dag en we zien wel. Ooievaar!

Ps. Onze Bart heeft de upgrade van m'n abonnement geregeld, waarvoor uiteraard mijn hartelijke dank! En daardoor heb ik de foto's van gisteren en ook eergisteren alsnog bij de verslagen kunnen zetten.

• 19 April 2014 - 19:20

Joke Den Ouden:

Hoi Rudy,

Lekker vroeg je epistel, vol lof over jullie 40 km vandaag.
    Als de Fransen onder elkaar zijn, kom je als Nederlander niet tussen, hoor,
    je moet het ook niet proberen. blijf lekker bij Nico. Volgens mij gaan jullie mekaar
    door en door kennen, klinkt goed voor gezellige en diepgaande gesprekken.
    Je wordt goed verzorgd door Lia (voor alles en nog wat) en door Bart voor je
    telefoon en natuurlijk, de kleine Abel, met zijn leuke lach en zwaaien met zijn handje.
    Een lekker knulletje van Greet en Benjamin.
    Geniet, dat het thuis goed gaat, want dat is wel een hele zorg minder.
    Verder Rudy, heel veel groeten en sterkte van
    Mariette en Frans, (zus van John en een trouwe lezeres)
    Jack van de Berg (biljarter bij John)
    veel vrouwen uit Ossendrecht van de zwemcursus
    enfin er zijn veel bekende mensen, die je volgen
    John en Joke

• 19 April 2014 - 21:35

Loe B.:

Bonjour Ruud,
    toch ooit ergens wel iets meegekregen van 'n survival training ? Vroeger was een pelgrimstocht niet anders dan dat. En een beetje afzien hoort wel bij zo'n tocht. Morgen zul je wakker worden van het klokkengelui. Pasen! Wens jullie en de thuisblijvers een Zalig Paasfeest. Zulke dagen zijn heel speciaal als je zo ver van huis bent. En dat is ook zo bij het thuisfront. Maar het is allemaal voor het goede doel: Santiago d.C.
    À demain, Loe B.

• 19 April 2014 - 21:53

Leo:

Hallo Rudy,
    Geweldig je verhalen en avontuur te lezen. Zo te lezen en op de foto te zien gaat het je goed. Alle dagen toch hele afstanden lopen is niet niks. Je brengt wel wat teweeg. Straks ben je nog te vroeg in Santiago. Rudy geniet van je pelgrimtocht en al wat je meemaakt. Voor morgen een fijne eerste Paasdag en we hopen dat de volgende wandeldagen goed gaan verlopen. Het ga je goed en tot lezens/ziens.
    Groetjes Mieke&Leo Best

• 19 April 2014 - 22:54

Carien Wagenaars:

hey Rudy,

Zo net n mooie lichtstoet gezien in ons mooie huijbergen met mooi weer en heel veel
    mensen.
    n mooi begin van n lang weekend.
    mooi plaatsje maak je onderweg.
    bij deze n fijn pasen met veel loopplezier en ook je thuisfront n fijn pasen gewenst
    zo zonder jou. Ben benieuwd wat je ervan merkt, deze paasdagen daar in Frankrijk.
    Hoor t wel.

grtjes Carien

• 19 April 2014 - 23:25

Corné & Paula:

Hoi Rudy,

Dank je wel voor de felicitatie en het opsteken van de kaarsjes.
    Lief dat je daar even de tijd voor hebt genomen.
    Het was een stevige "wandeling" vandaag...maar...jullie hebben het toch weer gefikst!
    Het feestmaal van deze avond was wel heel wat anders dan jullie diner bij Renaat, maar het heeft goed gesmaakt zo te lezen.
    Ook wat de slaapplaatsen betreft zit er volop variatie in!
    Wie weet hoe het morgen weer zal zijn bij de nonnekes? We horen het vast wel.
    Fijne Pasen!

Corné & Paula

• 20 April 2014 - 09:35

Ben Harmers:

Hey Rudy,

Met zeer veel genoegen lees ik elke keer weer je verhalen en geniet met je mee. Wens jou en al je dierbaren een fantastische paasdagen en een goede en veilige reis.

Groet Ben

• 20 April 2014 - 09:58

Annelies Oerlemans :

Goedemorgen,

Vrolijk Pasen
    ik ben net wakker gemaakt door het klokkengelui van de peperbus!
    Deze Pasen zal jij nooit meer vergeten dat is dan ook weer bijzonder,

Ik wens jou nog een goede reis,
    Groetjes
    Annelies

• 20 April 2014 - 13:41

Marianne En Kees:

Vrolijk Pasen!
    En ... hebben Nico en jij ook nog paaseieren verstopt en gezocht op de camping.
    Zo wordt ook kamperen nog iets voor jou. Zo zie je maar, wat voor wonderbaarlijke dingen er allemaal gebeuren op je lange tocht naar Santiago.
    Zoals ook tante Joke schrijft, heel veel mensen zijn zeer geïnteresseerd in je verhalen en belevenissen.
    Vanmiddag gaan we met Lia naar de kiekenhoeve in Essen; het is heerlijk weer, lekker wat drinken en een hapje eten. Gisteren zijn Sjef en Marion op visite geweest en hebben we het ook nog een hele tijd over je gehad: vol lof.
    Maar nu ik het over Sjef heb? Waar is zijn verhaal. Zou het dan toch te laat geweest zijn om nog achter de laptop plaats te nemen ....????
    Nou zo, je begrijpt, maak niet alleen jij het goed maar vermaken wij ons ook nog steeds opperbest.
    Groetjes uit het zonovergoten Ostrecht.

• 20 April 2014 - 14:21

Sjef Van Den Bergh:

Hoi Rudy,
    Jouw tocht heeft ook met ons geloof te maken. Zo ook de feestdagen. Wat ik dan zo typisch vind, dat we elkaar vaak prettige kerstdagen toe wensen en een vrolijk pasen. De kerst heeft alles te maken met de geboorte van een kind. Daar past toch beter vrolijk bij. Met Pasen gaat eerst de dood vooraf en dan de wederopstanding, hetgeen een mooie gebeurtenis was , maar wel alles vergt van ons geloof, want het is naderhand nooit meer gebeurt. Geboortes wel.........Daar heb ik nog een mooi verhaaltje over Rudy, van een nichtje van ons toen ze ongeveer 6 jaar was en op 't schooltje het verhaal van pasen had gehoord. Thuis gekomen vertelde ze dat ze morgen over mocht blijven", dus boterhammekes mee. Dan gingen ze Jezus nadoen op Goede Vrijdag, waaronder gezamenlijk eten. Volgens haar had Jezus toen "vur de leste kjeer gegeten" ( laatste avondmaal) Hij moest goed eten vooral omdat het laatste keer was en zondag fit moest zijn want dan ging hij "verhuizen" ( verrijzen).
    Ik had gisterenavond nog wel willen reageren, maar als je bij Kees en Marianne bent, lekker kunt eten en drinken, buurten en praten over jouw tocht, dan kun je wel afspreken het niet te laat te maken, maar als het dan toch weer amper half 4 is..........Dan durf ik niet meer reageren, want ze spreken me hier toch al aan als "nachtuil".
    Ik had op google earth al gekeken of Souterraine in een soort van dal lag, maar dat bleek dus niet waar, hetgeen jij ook bevestigde. Het houdt me dan wel bezig hoe men dat dorp in het verleden zo die naam hebben gegeven. Kijk Krimpen aan de Lek, is nog wel te verzinnen en ook Ossendrecht heeft zijn oorsprong.
    Vanavond dus slapen bij de zusterkes van de Heilige Franciscus van Asissië. Het was lang geleden dat ik de naam weer eens voorbij hoorde komen, maar vanuit mijn verleden kwam er iets goeds boven drijven. (ik wist trouwens niet dat hij zusters had). We blijven je volgen Rudy, nog een fijne pasen.
    Sjef en Marion

• 20 April 2014 - 17:31

Rene Heinrichs:

Dag ruud,

even een paar dagen er tussen uit geweest; naar het beloofde land!
    Je blijft snel gaan- kom je inderdaad vroeger dan gepland aan dan missen we elkaar in Santiago; onze aankomst met de Bond van Ned. militaire oorlogsslachtoffers en oorlogsgetroffenen is gepland rond 21 juni! dus: hou me op de hoogte.
    tja, de pelgrimage is nooit hetzelfde; en Fransen zijn net Limburgers: als ze in hun eigen taal kunnen babbelen dan kom je er bijna net meer tussen; maar het kan wel!
    Wat de naam La Souteraine betreft; ja die heeft inderdaad niets te maken met een onderverdieping maar komt van het latijnse Villa Sosteranea waar monniken uit de abdij van St.Martial de Limoges een toren lieten bouwen. Het is maar een weet.
    Ruud, zalig Pasen en mogen het nieuwe leven in jou komen en meegenomen worden naar Woensdrecht en omgeving.

• 20 April 2014 - 17:33

Nellie Wierckx:

Hallo Rudy

Weer een flinke etappe achter de rug.
    40km wat een afstand ,knap hoor.
    Met plezier lees ik elke dag je verslag en krijg steeds meer respect voor de uitdaging van je.
    Ik wil je hele fijne paas dagen toe wensen en veel wandel plezier.

Groetjes Nellie.