30 april 2014 - Dag 46 - Captieux 29 km - Reisverslag uit Captieux, Frankrijk van Rudy Lakwijk - WaarBenJij.nu 30 april 2014 - Dag 46 - Captieux 29 km - Reisverslag uit Captieux, Frankrijk van Rudy Lakwijk - WaarBenJij.nu

30 april 2014 - Dag 46 - Captieux 29 km

Blijf op de hoogte en volg Rudy

30 April 2014 | Frankrijk, Captieux

Na het ontbijt zijn we vanmorgen iets voor acht uur in de regen vertrokken, maar na vijf kilometer werd het gelukkig alweer droog. En dat bleef redelijk zo tot de laatste tien kilometer, toen het weer wisselvallig werd. Op zich allemaal geen reden tot mopperen, want over het algemeen was het geen zware regenval vandaag. En de eerste 10 km tot Bazas hadden we geen last van zware klimmen of afdalingen en daarna was het zelfs vlak.
In Bazas heb ik in de grote kerk nog een kaars voor Frank en een voor Cares opgestoken.
Daarna door naar Captieux en onderweg hebben we tussen de middag ons brood opgegeten in een refuge bij een boerderij. Daar konden we even zitten.

Om half drie kwamen we aan in Captieux en hebben we eerst een bakkie gedronken in het enige cafeetje in het dorp. Er is nog wel een restaurantje, maar dat was gesloten. Verder wat winkeltjes, een slager en twee bakkerijen, die morgen op de nationale feestdag van 1 mei gelukkig open zijn en we morgenochtend voor het ontbijt gauw vers brood kunnen halen.
Na het bakkie zijn hebben we ons gemeld op het gemeentehuis, waar we een stempeltje kregen in onze credencial en ze ons de weg wezen naar de refuge. Daar was nog een pelgrim, Jean, een Fransman.
Vervolgens hebben we lekker gedoucht enz. en zijn we om boodschappen gegaan, want Francois kookt weer vanavond. Er staat spaghetti met tonijn/tomatensaus op het menu. Jean eet ook mee.

Verder ben ik een groot deel van de middag hier na aankomst, eerst in het cafeetje en daarna in de refuge, bezig geweest om de foto's van gisteren alsnog bij het vorige verslag op de site te uploaden. Gisterenavond lukte dat echt niet en ook nu was het nog steeds een drama, maar uiteindelijk is het dan toch gelukt. Dus kijk aub nog even terug naar gisteren. Voor de foto's van vandaag zal het ook wel even duren, dus kijk ook vanavond of later nog voor alle zekerheid even opnieuw bij dit verslag op de site!
Het is ongelooflijk, hoe het hier in Frankrijk is gesteld met het mobiele datanetwerk. Buiten de steden is het echt een drama. Er is vaak geen 3G, laat staan 4G, en van het trage netwerk valt steeds de verbinding weg. M'n iPhone is dan constant aan het zoeken en dat vreet dan ook weer batterijen. Dus overdag zet ik dataroaming daarom uit. En als je dan al verbinding hebt, is het zo enorm frustrerend traag. Deze problemen verwacht je echt niet in zo'n land van wereldniveau. Afijn we zullen het er mee moeten doen en voor jullie is het vervelend, dat de foto's er soms pas een dag later opstaan. Of als je via whatsapp geen verbinding met me krijgt.

Morgen gaan we naar Roquefort-de-Marsan over 29 km. Afijn morgen weer een dag en we zien wel, ooievaar!

• 30 April 2014 - 20:59

Carien Wagenaars:

Hey Rudy,

astublief geen excuses hoor voor je foto's enz. Daar kan jij niets aan doen.
    Elke dag komt je verslag mooi bij ons binnen. Elke dag weer n verhaal schrijven.
    Prachtig hoor en zo ongelooflijk om je zo te volgen.
    Prachtige kerken daar. Weer lekker eten en zo ga je alsmaar verder en verder.
    Heb je nog wel rustdagen ingelast of gaan jullie gewoon door.
    Grtjes vanuit hier en gelukkig met weer n vrolijke kleinzoon.
    wandel morgen weer lekker verder en kijk wat er weer op jullie pad komt.
    carien

• 30 April 2014 - 21:38

Toos De Jong:

Hallo Rudy,

Of je verhaal laat of vroeg binnen komt
    is voor mij geen probleem ik lees het
    'smorgens als eerste.
    Ook de foto's geven een goede weergave
    wat je ziet .
    Het is de laatste tijd niet zo lekker weer
    geweest,maar na regen komt hoop ik de
    zo'n weer terug.
    Mooi dat je aan de mensen denkt die de
    steun van een kaarsje goed kunnen gebruiken.
    Ik wens je voor morgen weer een mooie
    wandeldag toe ook voor de andere wandelaars.
    Gr.Toos

• 30 April 2014 - 22:34

Leo En Mirjam:

Hoi Rudy,

Jammer dat het zo regenachtig is en heel vervelend dat je gisteren na al die kilometers in de regen moet wachten en behoorlijk verkleumd raakt. Maar na een warme douche en een gezellige maaltijd met een glaasje is dat gauw vergeten.
    Het valt me op dat je voor het eerst aan het mopperen bent en waarover? Het mobiele datanetwerk! En je hebt al 'pelgrimsleed' meegemaakt: het afscheid van je dierbaren, een ritme vinden, blaren (hoewel?) de weg kwijt zijn en extra kilometers lopen, slapen in een ijskoud kippenhok, pijn in je knie en ander ongemak, maar daar klaag je niet over. Nee, het gebrekkige mobiele netwerk, dat irriteert je mateloos!! Grappig en typisch iets voor de moderne pelgrim ;-)

Ik heb op de kaart je bestemming van morgen opgezocht en kan me geen voorstelling maken van het stuk dat je gaat lopen, het lijkt me vrij vlak en saai. Maar misschien is het droog, afijn, je ziet wel!

Morgen weer een goede tocht!

Leo en Mirjam

• 30 April 2014 - 23:32

Corné & Paula:

Hoi Rudy,

Vandaag 'n klein meevallertje van enkele kilometers en....... 'n iets drogere en vlakkere tocht.
    Hoe dan ook.......het is en blijft geweldig wat je allemaal presteert!
    De kaarsjes weer aangestoken voor degene die het zo hard nodig hebben! Veel moeite gedaan om ons allen weer te laten genieten van de prachtige foto's! Prachtig in alle opzichten! Chateau, kerk, cafeetje, landschap, maaltijden........maar zeker ook de mensen die je allemaal ontmoet. De sfeer proeven we al bij je verslagen, maar jouw foto's maken het echt compleet! Dank je wel!
    Probeer wel voldoende aan jezelf te denken, hoor! Naast de pittige wandelingen, heb je nog 'n boel te regelen en te doen, toch? Reis verder plannen, verzorging, boodschappen doen, wassen etc.
    Een druk bestaan! Blijf lekker doorstappen, blijf genieten.......en neem op tijd je rust!
    Morgen weer 'n mooie dag!

Corné & Paula

• 01 Mei 2014 - 00:32

Loe B.:

Beste Ruud,
    Het weer wordt weer beter. Je IT ervaringen waarschijnlijk niet. Het is ooit anders geweest in la belle France. Eind 80-er jaren kreeg elk Frans huishouden een toelage, waarschijnlijk via de belastingen, om een computer aan te schaffen. Er is een tijd geweest waarin Frankrijk het dichtstbevolkte email net had. NL strijkt thans met die eer. Om de een of andere reden laat Frankrijk het nu kennelijk afweten. Wat het in Spanje zal worden, weet ik niet. Maar zojuist hoor ik dat de economie er de laatste maanden met 0,4 pct is gestegen. Bon voyage à demain.
    Loe B.

• 01 Mei 2014 - 10:54

Sjef Van Den Bergh:

Hoi Rudy,
    Je hoeft niet bang te zijn dat wij 1 foto zullen missen. Want al jou fans gaan zeker nog eens een verslag terug om je foto's te zoeken. Maakt het wel spannend, zo van : zijn ze er al ? En als ze er niet opstaan kijken we een half uur later weer, Is ook nog goed voor het aantal bezoekers van je dagboek. Op dit moment al meer dan tien duizend vijf honderd !!!!! Het blijft gewoon mooi Rudy, je verhalen, je foto's.

Morgen (vandaag) weer een mooie tocht gewenst.
    Sjef en Marion