1 mei 2014 - Dag 47 - Roquefort-de-Marsan 35 km - Reisverslag uit Roquefort, Frankrijk van Rudy Lakwijk - WaarBenJij.nu 1 mei 2014 - Dag 47 - Roquefort-de-Marsan 35 km - Reisverslag uit Roquefort, Frankrijk van Rudy Lakwijk - WaarBenJij.nu

1 mei 2014 - Dag 47 - Roquefort-de-Marsan 35 km

Blijf op de hoogte en volg Rudy

01 Mei 2014 | Frankrijk, Roquefort

Jean heeft vanmorgen lekker vers brood gehaald voor het ontbijt en voor lunch onderweg. We waren al vroeg op weg, een stief kwartiertje voor achten. En het was droog! En het is de hele dag zo ongeveer droog gebleven. En de tocht was de hele dag zo vlak als een spiegel, dus wat dat betreft, een bijzonder welkom makkie! Helaas wel saai, want net als gisteren hebben we over een voormalig spoortraject gelopen, vandaag zo'n 25 km, alsmaar rechtuit.

Tussen de middag hebben we bij een cafeetje in het gehuchtje Bourriot-Bergence ons brood opgegeten met een bakkie koffie. We hadden niet verwacht, dat er een cafeetje zou zijn en zeker niet, dat het open zou zijn, want alles is hier uitgestorven vanwege de nationale 1 mei feestdag. Dus hadden we weer eens mazzel.

Om kwart voor vier vanmiddag kwamen we aan in het centrum van Roquefort, waar we in de plaatselijke kroeg die open was vandaag, de sleutel van onze refuge moesten ophalen, maar veel belangrijker nog, waar we eerst een flinke pint hebben gedronken. We hadden het eigenlijk wel gehad na 35 km, waar we vanmorgen nog 29 km hadden verwacht, volgens het routeboekje van Francois en mij. Het boekje van Nico ging uit van 31 km; daar bleek een omleiding in te staan van een kilometertje of twee en half voor een snelweg, die nog niet eens op de kaart stond van ons verouderde boekje. En de laatste 8 km waren ook nog eens echt onnodig lang gemaakt door allerlei geslinger in de bossen.

Dit speelt nu de laatste anderhalve week dagelijks en dat is verdomd lastig plannen en frustreert ons enorm. Vooral ons boekje is onbetrouwbaar en afstanden kloppen regelmatig niet, dat van Nico is een stuk nauwkeuriger.
Maar we gaan er in ieder geval nog 6 dagen het beste van maken met onze planningen en daarna geen last, dan zitten we in Spanje en hebben we weer een ander boekje.

Nadat we ons pilsje op hadden en Francois zijn wijntje, zijn we even langs de kerk gegaan. Die was dicht vanwege restauratiewerk, maar het kapelletje ernaast was wel open voor een kaarsje. Daar sprak ik nog een Nederlands gezin uit Rotterdam / Rokanje, die hier een paar vakantiedagen rond toeren en heel geïnteresseerd waren in m'n tocht naar Santiago vanuit Nederland. Vader Rob heeft dat ook op z'n verlanglijstje staan.
Afijn, daarna snel door naar de refuge voor een warme douche en alles. Daar arriveerde wat later ook onze vriend van gisteren Jean.
Vanavond gaan we met z'n vieren een pelgrimsmaaltijd eten in de kroeg, waar we vanmiddag de sleutel van de refuge hebben gekregen.
Morgenvroeg eerst even brood kopen en dan hebben we ook weer een ontbijtje. Koffie enz. is allemaal beschikbaar in de refuge.

Morgen lopen we naar Mont-de-Marsan over 28 km. Hopelijk klopt de afstand een beetje... Morgenochtend is een spat regen voorspeld, maar verder zou het redelijk weer moeten worden en de dagen erna zijn weer droog. Afijn morgen weer een dag en we zien wel, ooievaar!

Ps. Sjef attendeerde me op het aantal bezoeken op de site, al meer dan 10.500, haast niet voor te stellen. Wat een mens al niet teweeg kan brengen. Ik ga al bijna naast m'n schoenen lopen, popie jopie.

• 01 Mei 2014 - 20:49

Marjolein Van Vulpen:

Ha Rudy, hier weer een berichtje van mij. Kan me wel voorstellen dat het saaie stukken zijn over een oude spoorweg! En als daar nog eens bijkomt dat jullie boekjes nie kloppen is het een dubbele uitdaging! Maar je bent geweldig op weg en hebt gelukkig wat steun van mede pelgrims! En het eind van Frankrijk komt in zicht. Dat allemaal en met jouw doorzettingsvermogen houdt vast de moed erin!!
    Veel succes en zet em op!

• 01 Mei 2014 - 21:04

Marianne En Kees:

We hoorden van Lia dat de route van vandaag weer langer was dan gepland. Kan me voorstellen dat dat frustrerend is. Gelukkig kun je je frustratie delen met je metgezellen. Nog even en je zit al in je laatste te bezoeken land Espana. Gisteren zijn we met sjef en Marion bij Nico en Pauline uitgenodigd voor een lekker etentje met oa oesters en spassies (asperges voor de niet Ostrechtenaren). Het was heerlijk en heel gezellig. Wel een latertje dus een zware dag vandaag. Niet met lopen maar met zitten.
    Groetjes weer uit het mooie Ostrecht

• 01 Mei 2014 - 21:11

Marianne Van Asbrouck:

Alles goed voor jou en je vrienden . Bijna is Saint Jean Pied de Port en Spanje. Groetjes vanuit Belgïe.

• 01 Mei 2014 - 21:27

Anita, Luc En Kids:

Hoi Ruud,

Helaas wat recht toe recht aan vandaag. Maar elk nadeel heb zijn voordeel ... je raakt het spoor tenminste niet bijster. Hopelijk net over de grens iets beter weer als in Frankrijk. Na regen komt zonneschijn moet je maar denken. Ik zag op MAPS trouwens dat Roquefort-de-Marsan zelfs een heuse "Chemin de Pellegrim" heeft. En dat blijkt ook wel uit jou verhalen dat men goed ingesteld is op Pelgrims. Meer dan 10.000 hits ook op je BLOG. Ik sta er niet van te kijken. Vele mensen vragen een linkje door te sturen. Veel succes weer morgen met je tocht naar Mont-de-Marsan. Elke dag een stap dichter bij Spanje.

Groeten,
    Anita, Luc, Kevin en Annemie

• 01 Mei 2014 - 22:37

Sjef Van Den Bergh:

Hoi Rudy,
    kedan kedang kedang kedang, toetoe....ehehehe en kilometers spoor trekken onder mij door ik ben op weg naar jou ..... ( SdC) ......Guus Meewis niet tegengekomen???
    Misschien wel wat saai, maar lekker vlak, droger, en weer 35 kilometer verder. Niet verkeerd toch. Wel met een boekje bij wat frustreet, het is te hopen dat het Spaanse exemplaar secuurder is. Die Fransen ook met hun slechte wifi's, onbetrouwbare boekjes, lange wegen, lange sporen, gesloten kroegjes, YVETTES, 1 mei, de taal..........................maar eh ook met hun mooie landschap, heerlijke wijnen, pittoreske kerken, beschikbare refuges, die maat Francois, kaarsen met/van onschatbare waarden, stokbroden enz. enz.... Zo denk jij er toch ook over Rudy. Het doel en de reis op zich: Prachtig. Op dit moment je BLOG met 10719 bezoekers. Je schoenen gewoon aanhouden hoor want je bent al heel ver maar moet ook nog een eind. Je lijkt het voor ons wel op je sokken te kunnen, maar letterlijk gaat dat toch niet meevallen.
    Morgen weer een fijne tocht gewenst.
    Sjef en Marion

• 01 Mei 2014 - 22:45

Corné & Paula:

Hoi Rudy,

De Fransen gaan flink buiten hun boekje! De kilometerstand loopt zo wel aardig op.
    Wel héél lang het spoor moeten volgen, maar.......zo kwam je wel bij die kroeg...en die welverdiende pint!
    Leuke foto's.......vooral die eerste vijf! Gezellig en lekker getafeld zo te zien. Jullie redden het wel samen!
    Morgen hopelijk een zonnige tocht en niet teveel spoorzoeken!

Corné & Paula

• 01 Mei 2014 - 23:17

Loe B.:

Beste Ruud c.s.
    'met de zijnen' zal ik er maar aan toevoegen, want bijna al die dagen loop je 'c.s.' al met mensen, vrienden intussen, die je bent tegen gekomen. En dan loop en (be)leef je je pelgrimage samen.
    Heel vervelend is het als de planning van je route is gebaseerd op onjuist kaartmateriaal en, lees ik, toch ook verkeerde informatie. In de evaluatie / debriefing als je straks weer terug bent, kun je er misschien iets aan doen. Want het zou toch zonde zijn als al die mensen die na jou komen, dezelfde problemen moeten ervaren. Enfin, over zes dagen dus, volgende week donderdag, weer een mijlpaal. Spanje ! Je Frans zal intussen uitstekend zijn, veronderstel ik. Ben je ook goed met je Spaans ?
    À demain, mon ami:
    Loe B.

• 02 Mei 2014 - 15:40

Jan Schürmann:

Beste Ruud,
    Over een maandje in Santiago!
    In Spanje volg je gewoon de Fleche Amario.
    De oranje pijlen.
    Beun Camino,
    Jan Schürmann,
    een van de ruim 200 volgers...