6 mei 2014 - Dag 52 - Ostabat 24 km - Reisverslag uit Ostabat-Asme, Frankrijk van Rudy Lakwijk - WaarBenJij.nu 6 mei 2014 - Dag 52 - Ostabat 24 km - Reisverslag uit Ostabat-Asme, Frankrijk van Rudy Lakwijk - WaarBenJij.nu

6 mei 2014 - Dag 52 - Ostabat 24 km

Blijf op de hoogte en volg Rudy

06 Mei 2014 | Frankrijk, Ostabat-Asme

Na het ontbijt zijn we vanmorgen tegen acht uur vertrokken. Het is de hele dag bewolkt gebleven en om te wandelen was het uitstekend weer, maar voor de mooie vergezichten hebben we het gisteren ietsjes beter getroffen en misten we eigenlijk toch de zon een beetje. Al met al was het vandaag ook weer een prachtige, maar zeer pittige wandeling, net als gisteren.

Onderweg zie je hier in het Frans Baskenland een heel andere stijl van huizen dan we gewend waren, meer wit met Bordeaux-rode blinders, netjes onderhouden. Het is hier een mooie groene bergachtige streek met de Pyreneeën op de achtergrond.
Na een flinke klim na het stadje Saint-Palais, waar we wat boodschapjes hebben gedaan voor lunch, hadden we prachtig mooie uitzichten. Josefine vdH. had het al voorspeld. Daar staat ook een monumentje, Gibraltar genaamd, waar drie Santiago
routes samenkomen: Vezelay, Tours en Le-Puy-en-Velay. Daarna nog verder steil omhoog over een rotspad, nou ja 'pad', naar een kapelletje en een schitterend vergezicht over de heuvels en de Pyreneeën erachter. Heel indrukwekkend.

We waren al redelijk vroeg rond half twee in Ostabat. In de plaatselijke kroeg, waar we ook logeren, hebben we koffie gedronken en ons brood opgegeten. Daarna hebben we de kamer opgezocht, waar we met z'n drieën op slapen, en lekker gedoucht en zo.
Vervolgens hebben we even rondgekeken in Ostabat, een bijzonder klein dorpje met een leuk kerkje, waar ik een paar kaarsjes heb opgestoken, ook eentje voor Rob v.K. voor het allerbeste de komende tijd.
Na deze 'grand tour de ville' hebben we buiten nog een pilsje gedronken en zagen we Jean weer, die inmiddels ook was aangekomen en gedoucht. Later ook Clement. Er kwamen hier ook heel wat pelgrims voorbij in die tussentijd, minstens 30. Het wordt nu echt druk en het zal dringen worden in de Spaanse refugios, de Camino gaat beginnen!

Morgen lopen we de laatste etappe in Frankrijk naar Saint-Jean-Pied-de-Port, waar op het postkantoor een pakketje voor Nico klaar ligt en we nog wat spullen naar Nederland willen sturen en waar we de drukte van de pelgrimage willen opsnuiven en nog even willen rondkijken. Daarna lopen we een stukje verder naar Hunto voor de overnachting. Bij elkaar een kilometertje of 26.
Na morgen gaan Nico, Francois en ik ieder onze eigen weg door Spanje. Daar hebben we eerder deze week al met elkaar over gesproken. We hebben samen de afgelopen weken heel veel plezier gehad van elkaar en zeker met elkaar, en dat is ook goed geweest, maar het is ook goed, dat ieder nu hierna zijn eigen weg gaat en dat we elkaar weer los en vrij laten. Onderweg zullen we elkaar vast nog regelmatig tegenkomen. Desondanks zal er morgenavond toch een beetje triestheid in de lucht hangen, schat ik: "partir c'est mourir un peu" (hè, Sjef). Afijn morgen weer een dag en we zien wel, ooievaar!

Ps. Foto's gaan vandaag weer niet lukken en komen later. Het netwerk is hier weer een drama. Dus morgen nog maar eens kijken op de site bij het verslag van vandaag...

• 06 Mei 2014 - 18:56

Peter En Mirjam :

hoi rudy .
    Jeetje wat ben je al een eind op weg zeg , mn complimenten !
    Hopelijk is het niet al te warm straks in spanje om te lopen .
    Het zal toch even wennen zijn om alleen te lopen maar het zal je zeker lukken
    Veel wandel plezier en pas goed op jezelf .
    Groetjes Mirjam

• 06 Mei 2014 - 19:26

Carien Wagenaars:

hey Rudy,

Bijna in Spanje. Toch n beetje raar hoor denk ik voor ons thuisblijvers dat je te voet dwars
    door Frankrijk hebt gelopen.Vol avontuur, soms saai misschien maar meestal toch
    wel spannend waar je terecht kom, je eten en drinken, slaapplaats zoeken.
    En nu besloten om ieder zijn eigen weg te gaan.
    Dat zal wennen zijn, zeker, maar ook dat zal je wel redden.
    En je zult elkaar zeker wel tegenkomen hier en daar.
    Maar voor morgen n fijne tocht met zn allen en n fijn afscheid van elkaar.
    Dat ieder goed op zichzelf past.
    En toch sterkte gewenst om alleen verder te gaan.
    (Alhoewel, je zult nu genoeg mensen tegenkomen met t zelfde doel).
    Veel wandelplezier en bedankt voor je mooie foto's

grtjes carien

• 06 Mei 2014 - 22:22

De Belgische Tak:

Hoi Broeder,

Wat een avontuur toch en wat een doorzetter ben je. We zijn al helemaal trots op jou. de Spaanse grens ligt nog maar op "loopafstand" van je verwijdert en je voelt de spaanse lucht all bijna tot in je porien doordringen. Het Frankrijk-avontuur sluit je morgen af en daarmee ook het kameraadschap met je maten Nico en Francois. Moedig van jullie om te beslissen alleen door te gaan. Anderzijds is het ook het doel van je tocht om als Pelgrim je opdracht te volbrengen en dan moet je soms ook tegen jezelf "vechten". Het zal morgen daarom zeker een dubbel gevoel geven Voor donderdag een verse doorstart in (jawel) Spanje en BUEN CAMINO DE SANTIAGO PEREGRINO!

Paul, May, Alex, Laura en Bavo

• 06 Mei 2014 - 22:50

Stephan:

Hoi Ruud,

Je bent nu bijna in Spanje, morgen ga je de laatste etappe in Frankrijk lopen.
    Het moet toch veel met je doen dat je door België - Frankrijk bent gelopen tot aan de Spaanse grens. Vanaf donderdag ga je ieder weer een eigen weg. Afscheid van Francois en Nico zal waarschijnlijk even tegen vallen, maar niet getreurd Rudy gaat door. Wij wensen je voor morgen weer een mooie laatste etappe in Frankrijk naar Saint-Jean-Pied-de-Port. Denk om jezelf.
    groetjes, fam. S. Kuijlen

• 06 Mei 2014 - 22:58

Loe B.:

Proficiat, Ruud,
    Weer een mijlpaal morgen, le derniere jour en France. Het is mooi te lezen hoe serieus jullie allemaal de pelgrimage aanpakken. Het zal 't lopen er niet makkelijker op maken, denk ik, je hebt niet meer de afleiding van je maten. De uitdaging wordt nu sterker. En SdC komt nu steeds dichterbij. Maar eerst nog een ultieme bergetappe morgen. Heel veel succes, en een goede devotie....
    Loe B.

• 06 Mei 2014 - 23:06

Corné & Paula:

Hoi Rudy,

Het uitzicht was vandaag iets minder, maar door de bewolking wel een aangename temperatuur om te klimmen.
    Tot nu toe is jouw hele reis is al zo bijzonder.......wat 'n ervaringen....en er komt nog zoveel meer!
    Morgen nog met François en Nico op pad en daarna.......alleen...alhoewel...echt alleen is er niet meer bij.
    Misschien wel fijn om de komende tijd, al lopend, te denken aan al die speciale gebeurtenissen/indrukken van de afgelopen weken. In je eentje even alles op 'n rijtje zetten...en...helemaal tot jezelf komen. Ook dat zal jou wel lukken!
    Overmorgen vind je na; 'n pilske...'n pintje...un bière, zeker ook una cerveza! Laat 'm smaken!
    Morgen eerst nog een mooie tocht samen en.......een gezellig en goed "afscheid"! Blijf genieten!

Corné & Paula

• 07 Mei 2014 - 18:18

Josefine:

Hoi Ruud

Mooie foto's! Bij die kroegbaas heb ik inmiddels 3x geslapen.
    Hij herkende me vorig jaar, zei hij.
    En hoe beviel het heuveltje ;-)
    Goede oefening voor de Pyreneeën
    Het gaat je vast goed af.
    Ik duim voor je dat je goed weer hebt.

Veel succes morgen!!! En vooral genieten he.

Bon camino Josefine

• 07 Mei 2014 - 23:40

Sjef Van Den Bergh:

Hoi Rudy,

In de verslagen van de laatste 2 dagen voelen en lezen we hier dat er een hoop is gebeurd. Een bepaalde drukte. Samen dingen doen en ook weer afzonderlijk. Spullen terugsturen ( Frans woordenboek?) Andere bouwstijlen, prachtige uitzichten, en uitzichten die je niet kon zien. Inderdaad emotioneel afscheid nemen en dan elkaar weer eventjes terugzien. Het bijzondere gevoel om Frankrijk te verlaten en kloppend aan de Spaanse poort. Straks weer afzonderlijk verder, hetgeen de pelgrim in jullie gestalte geeft. Het lijkt vanaf dit punt wel een compleet NIEUW avontuur. Alsof je aan de start staat, maar wel met een behoorlijke bagage op je rug, maar ook in je hoofd. Een boel ervaringen rijker, je mensenkennis verder aangehaald, hoewel wel bekend maar met je neus toch extra op de feiten gedrukt over de noodzakelijke zaken van het "zijn" hier op deze wereld: Heb ik te eten en te drinken, kan ik ergens slapen en heb ik het niet ben ik dan ergens welkom ???? Dat is allemaal prima gelukt door jezelf maar ook door die mooie mensen die je hebt ontmoet. Even een diepe zucht Ruud, en bereik dat alles ook in Spanje. Het is je , met bewondering, van harte gegund.
    Morgen een fijne tocht gewenst.
    Sjef en Marion ( ola espagnol)