7 mei 2014 - Dag 53 - St.Jean-Pied-d-P/Hunto 28 km - Reisverslag uit Saint-Jean-Pied-de-Port, Frankrijk van Rudy Lakwijk - WaarBenJij.nu 7 mei 2014 - Dag 53 - St.Jean-Pied-d-P/Hunto 28 km - Reisverslag uit Saint-Jean-Pied-de-Port, Frankrijk van Rudy Lakwijk - WaarBenJij.nu

7 mei 2014 - Dag 53 - St.Jean-Pied-d-P/Hunto 28 km

Blijf op de hoogte en volg Rudy

07 Mei 2014 | Frankrijk, Saint-Jean-Pied-de-Port

Gisterenavond hebben we afscheid genomen van Jean. We zouden hem niet meer zien vandaag, want hij zou vroeger vertrekken dan wij en zou meteen door naar huis gaan, als hij in Saint-Jean-Pied-de-Port aankomt. Jean is een fijne vent met een gouden hart en het afscheid was best emotioneel.

Vanmorgen zijn we na het ontbijt al vroeg vertrokken, het was iets na half acht. Daarom waren we al aardig op tijd, ruim voor twaalven in Saint-Jean-Pied-de-Port, waar we eerst bij het genootschap een stempeltje hebben gehaald en nog wat informatie over de route van morgen en een actuele lijst met refugio's in Spanje. En daar kwamen we wederom onze grote vriend Jean tegen, grappig. Hij had weinig tijd, dus we hebben maar heel even nog wat kunnen kletsen en nogmaals afscheid genomen. Ik heb in ieder geval zijn adres en heb beloofd hem foto's te mailen.

Vervolgens hebben we eerst nog wat rondgekeken en hebben daarna met z'n drieën op een terras een goede lunch gegeten in plaats van ons eigen brood, omdat het voorlopig onze laatste lunch samen is. We vonden dat toch wel iets extra's waard.

Na de lunch is Francois alleen verder gegaan en hebben Nico en ik op het postkantoor nog wat dingetjes, die we nu niet meer nodig hebben, teruggestuurd naar Nederland en boodschapjes gedaan voor eten onderweg morgen. We hadden afgesproken elkaar vanavond weer te zien in de refuge in Hunto.
In de kerk heb ik nog wat kaarsjes opgestoken, in ieder geval eentje voor mezelf voor een behouden tocht door Spanje.
Daarna ben ik met Nico doorgelopen naar Hunto, alvast een serieus aanloopje om te wennen voor de overtocht over de echte Pyreneeën cols naar Spanje. Het was maar 6 km, maar toen we hier aankwamen, was m'n shirtje waterdoor nat. Het echte werk is nu begonnen! Dat belooft wat voor morgen.

Het is hier een hele mooie refuge en ook heel groot. Er slapen zeker 35 mensen. Vanavond om half acht eten ze allemaal samen. Er staat al een lange tafel gedekt. Ik ben benieuwd.

Inmiddels zitten we hier al aardig hoog op een hoogte van 480 m. Morgen gaat de etappe naar Roncevaux, of Roncevalles, in Spanje op 21 km van hier. We klimmen dan eerst verder naar een hoogte van 1410 m op de Col de Lepoeder op 15 km van hier en daarna is het 6 km afdalen naar Roncevaux op een hoogte van 952 m. Het weer wordt mooi, dus dat wordt genieten. Afijn morgen weer een dag en we zien wel, voor de laatste keer: ooievaar!

  • 07 Mei 2014 - 19:42

    Harry Rullmann:

    Hallo Rudy,
    weer een mijlpaal, bijna Frankrijk helemaal doorgelopen! En zoals je schrijft is het morgen hopelijk mooi weer, dan is het extra genieten in de Pyreneeën. Ben benieuwd wat je van de herberg in Roncesvalles vindt. Als je hier vóór 14 uur aankomt is het vrijwel zeker dat je in de nieuwe herberg slaapt. Modern, luxe, groot. Als die vol is kom je in de oude herberg (uit The Way) met 120 bedden. Misschien meer pelgrimssfeer. Vanaf 20 juni werk ik daar weer, blijft een mooie baan. Doe Marisol (de Spaanse dame achter de balie) de groeten van me.
    Ik wens je veel mooie kilometers in Spanje en hopelijk ben je snel gewend aan de drukte. Reserveren hoeft niet meer (of kan zelfs niet), op tijd aankomen is dan wel zo fijn.
    Buen camino

  • 07 Mei 2014 - 19:42

    Marianne En Kees:

    Hoi Rudy,

    afscheid nemen is nooit leuk, eerst van Jean, straks van François en Nico en morgen van Frankrijk. Het mooie Frankrijk ga je via de zware Pyreneeën verlaten om Spanje binnen te treden. Het laatste land wat je te voet aandoet.
    Je hebt wat zaakjes terug gestuurd die je niet meer nodig hebt, hopelijk heb je niet te veel balast overboord gegooid, maar jou kennende zal dat heus niet het geval zjn.
    We nemen dus ook afscheid van ooievaar, jammer.
    Nu wordt het natuurlijk "hasta la vista", "hasta luego" of "adios". Benieuwd wat onze Maarten hier weer op verzint (of iets anders, hem kennende. We lezen het wel.

    Groetjes van je schoonzus en zwager uit het schwone Ostrecht.

  • 07 Mei 2014 - 21:10

    Mark:

    Hoi Rudy,
    Morgen zijn het niet alleen de kilometers, maar ook de hoogte. .. 1000 meter stijgen... is een flinke klim, maar met Frankrijk en België in de benen moet dat zeker lukken. Geniet ervan! ! Mark

  • 07 Mei 2014 - 21:46

    Stephan:

    Hoi Ruud,

    Wat een mooi stadje. Morgen begint de tocht naar Spanje met de nodige Cols, het lijkt wel de Tour de France. Je gaat weer alleen verder, dan kun je de gedachten de vrije loop laten zonder afgeleid te worden. Wij gaan een kaarsje aansteken voor jou, zodat je de reis door Spanje goed mag doorlopen. Ruud hou je taai, veel succes en vergeet niet om te genieten. groetjes, fam. S. Kuijlen.

  • 07 Mei 2014 - 22:35

    Leo En Mirjam:

    Nou Rudy, morgen ga je weer een mijlpaal bereiken: de Spaanse grens, chapeau hoor!!! En nu wordt het serieus klimmen! Dat Hunto waar je nu zit, is zeker nog minder dan een gehucht, maar wel met goede internetverbindingen ;-) ? Ik kon het niet vinden op onze toch redelijk gedetailleerde kaart van Frankrijk. Dus ben ik op google earth gaan zoeken en heb meteen gekeken welke route je morgen gaat volgen. Het wordt werkelijk zeer indrukwekkend! Ja, ook zwaar, maar een geweldige ervaring! Het gevolg is wel dat ik nu al de hele avond achter de pc zit en dat doet mijn conditie geen goed, haha. Maar jij stimuleert me wel om meer te fietsen, want dan denk ik: als jij helemaal naar SDC kan lopen,dan moet ik toch minstens op de fiets naar mijn werk gaan!

    Morgen alleen verder en dan dát traject lopen: het wordt een onvergetelijke dag! Heel veel succes en geniet ervan! Wij kijken uit naar je verslag morgenavond.

    PS: Wij steken geen kaarsjes op, maar neuriën van tijd tot tijd de pelgrimszegen voor je.
    Untill we meet again! Leo en Mirjam

  • 07 Mei 2014 - 23:45

    Sjef Van Den Bergh:

    Hoi Rudy,

    Moest 2 dagen bijlezen, mijn reactie per ongeluk op 6 mei geplaatst.
    Lieve groeten van Sjef en Marion

  • 07 Mei 2014 - 23:48

    Loe B.:

    Beste Ruud,
    Wat een emoties allemaal, prachtig om dit aan den lijve te ervaren. Op zichzelf al reden genoeg om zo'n pelgrimage te ondernemen. Overigens zie ik op je foto's genoeg grijze koppen wat anderen kan motiveren om ook zo'n voettocht te ondernemen. De tocht morgen is 1.000m klimmen over een afstand van 15.000m, gemiddeld dus 1m omhoog op 15m vooruit. Gemiddeld. Want in het echt zal het anders zijn. Allereerst hoop ik voor je dat het weer in de bergen droog zal blijven. Op de weerradar lijkt dat het geval te zijn. Maar ik hoop ook dat er niet al te veel smalle geitepaden op je weg liggen. Want breder is ook wat comfortabeler lopen. Het zal een tocht worden met prachtige vergezichten. Onuitwisbare indrukken ook. Kalm aan naar boven, Ruud, neem er de tijd voor, op zich is het 'n korte afstand, maar het mag morgen allemaal wat langer duren. Doe voorzichtig als je naar Roncevalles afdaalt. Ben benieuwd of je aan de grens in de bergen je paspoort moet laten zien.... Veel succes morgen, we denken aan je!
    Loe & Regien B.

  • 08 Mei 2014 - 00:01

    Corné & Paula:

    Hoi Rudy,

    Mooie plaatsen en prachtige uitzichten!
    Heel wat emoties deze dagen. Je maakt wat mee als pelgrim.
    Nu wel een aantal veranderingen.......best pittig allemaal. Je hebt ondertussen al veel bereikt....zoveel sterker geworden. Alle vertrouwen dat jij de Pyreneeën aankunt!
    Succes voor morgen! Zorg goed voor jezelf!

    Corné & Paula

  • 08 Mei 2014 - 00:04

    Corné & Paula:

    Hoi Rudy,

    Mooie plaatsen en prachtige uitzichten!
    Heel wat emoties deze dagen. Je maakt wat mee als pelgrim.
    Nu wel een aantal veranderingen.......best pittig allemaal. Je hebt ondertussen al veel bereikt....zoveel sterker geworden. Alle vertrouwen dat jij de Pyreneeën aankunt!
    Succes voor morgen! Zorg goed voor jezelf!

    Corné & Paula

  • 08 Mei 2014 - 04:09

    Frank Jansen:

    Hoi Rudy,

    Morgen begint het echt lees ik overal. Ben met velen benieuwd. Bedankt dat je iedereen op de hoogte blijft houden. Hoe gaat het ondertussen met je knie en neus? Daar horen we minder tot niets van dus over of same old, same old?

    Veel plezier vandaag!

    Groet,

  • 08 Mei 2014 - 06:18

    Edy Verdult:

    Hoi Rudy, chapeau met het behalen van alweer een mijlpaal. StJPdP een stadje van waaruit veel pelgrims starten met hun tocht. Het zal er wel druk zijn. Iedere ochtend lees ik je blog. Heerlijk om de dag mee te beginnen. Het is zo herkenbaar. Loop gewoon een stukje mee, even weg van de prestatiemaatschappij.
    Fijn dat lichamelijk alles nog werkt en dat het zo mag blijven, want je bedrijft topsport. Tijdens de tocht groei je fysiek en metaal.
    Mooi dat het droog en zonnig weer wordt, kun je genieten van vergezichten. Ikzelf fietste in de wolken, heeft ook zijn charme. De camino zal in Spanje anders zijn. Pittige beklimmingen en drukker. Je gaat in iedergeval ook mooie steden zien. Buen camino, amigo.
    grt Edy

  • 08 Mei 2014 - 10:23

    Berend Ooijevaar:

    Hallo Ruud,

    Ik lees nu jouw verslag van gisteren. Vandaag een echte mijlpaal. Jij kan nu dus zeggen ik ben lopend door Frankrijk gegaan. Een ECHTE prestatie. Veel plezier in de bergen ze zijn schitterend en ik zal ooievaar zeker missen.

    Groeten
    Berend Ooijevaar.

  • 08 Mei 2014 - 10:46

    May Van Lakwijk:

    Bonjour Rudy!

    Bijna la douce France doorgelopen....echt Chapeau hoor!
    Al die mooie,hartverwarmende en nooit-vergetende ervaringen zitten alvast voor eeuwig in je rugzak..in je hart!
    Het blijft een indrukwekkende onderneming..de ganse tocht en wat je nog te wachten staat!!
    Het gaat om indrukken qua landschappen maar ook innerlijk word je gewoon zoveel rijker...met geen geld te betalen..;)

    Daarom nog veel succes op je tocht doorheen het spaanse land op weg naar ..Santiago!!

    P.s. ook veel bewondering van onze kids,die beiden bijna in examenperiode zitten en volop in voorbereiding zijn...

    A bientot (maar dan in't spaans de volgende!)

    Paul,May,Laura en Bavo,Alex

  • 08 Mei 2014 - 10:58

    Danny En Loes :

    Hoi Rudy,

    Schitterend om iedere keer je verhalen te lezen, een mooi avontuur.
    Je tocht door Frankrijk zit erop....wat een prestatie!!
    Veel succes en wandelplezier in Spanje!

    Gr. Danny en Loes xx

  • 08 Mei 2014 - 13:38

    Maaten En Esmée:

    Ooievaar la France, bienvenida en España,

    Op naar España amigo! Mijn Spaanse lessen komen hier dan toch weer goed van pas, ik kan je daarom wel vertellen dat Spanjaarden erg vriendelijk zijn maar ook handtastelijk. De vriendelijkheid straalt er wel van af wanneer een Spanjaar 'dank je' tegen je zegt of wanneer je iets aardigs zegt... Het maakt niet uit wat je doet, gratis jassen zijn er maar zat (Gracias, ook wel gratis jas in het Nederlands). En wanneer een Spanjaard 'alsjeblieft' zegt, keer hem dan vooral de rug toe want dan kan het nog wel eens gruwelijk misgaan (Por favor, ook wel porre van vorre in het Nederlands).
    Het kan dus zomaar ineens heel gek gaan wanneer je iets bestelt bij de slager. Je gaat weg met een jas en het poepen gaat ineens een stuk gemakkelijker!

    Maar even alle gekheid op een stokje... Het is goed om te zien en te lezen dat het goed gaat! Een ander land met weer andere avonturen. Het zal je vast goed gaan, want daar geloven we allemaal in. Nog bedankt voor het aansteken van een kaarsje, hopelijk doet het zijn werking want 12 mei moet ik mijn concept verslag inleveren. Het is helaas allemaal niet zo gegaan zoals ik had willen hebben en doen maar goed, wie weet is de beoordeling toch nog positief voor mij.

    We wachten je volgende verslag af en nog buena suerte (veel succes).

    Helaas weet ik nu niks op 'tot ziens' te bedenken ;)!

    Despedida!

    Maarten en Esmée

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rudy

Ik ben Rudy van Lakwijk. Geboren en getogen in Woensdrecht. Ik ben 33 jaar gelukkig getrouwd met mijn lieve Lia en ik ben apetrots op mijn kinderen Greet en Bart en ook op mijn schoonkinderen Benjamin en Caressa, maar vooral op mijn stoere kleinzoon Abel, inmiddels ruim een en een kwart jaar oud. Half maart 2014 vertrek ik te voet vanuit Woensdrecht naar Santiago de Compostella en hoop daar honderd dagen later aan te komen. Mijn ervaringen onderweg wil ik graag via deze website met jullie delen.

Actief sinds 02 Jan. 2014
Verslag gelezen: 670
Totaal aantal bezoekers 121744

Voorgaande reizen:

16 Maart 2014 - 30 Juni 2014

Pelgrimstocht naar Santiago

Landen bezocht: