16 mei 2014 - Dag 62 Burgos 20 km - Reisverslag uit Burgos, Spanje van Rudy Lakwijk - WaarBenJij.nu 16 mei 2014 - Dag 62 Burgos 20 km - Reisverslag uit Burgos, Spanje van Rudy Lakwijk - WaarBenJij.nu

16 mei 2014 - Dag 62 Burgos 20 km

Blijf op de hoogte en volg Rudy

16 Mei 2014 | Spanje, Burgos

Nadat ik vanmorgen m'n eigen ontbijtje op had, ben ik tegen kwart voor zeven vertrokken. Paar graadjes boven nul, redelijk briesje en met het zonnetje was het uitstekend wandelweer. De tocht begon met een stevige klim over slecht rotspad en na de afdaling was het vlak en redelijk saai. De laatste 10 km waren ook niet bijster interessant en liep langs een drukke weg door een bedrijvengebied en saaie buitenwijk van Burgos.
Om half elf stond ik voor de deur van de albergue, maar die ging helaas pas om 12u open. Dus heb ik er tegenover m'n dagelijkse ochtendbakkie en een lekker broodje genuttigd.
De eerste indrukken van de oude stad waren in ieder geval heel positief!

Toen de albergue om 12u open ging, stond er al een lange rij pelgrims te wachten. Gelukkig stond mijn rugzak vooraan en was ik bij de eersten om in te checken. Het is er modern, nieuw en heel netjes binnen, maar wel wat massaal. Er kunnen 170 man slapen.
Na het douchen ben ik de stad ingegaan. Burgos is een leuke gezellige stad met heel veel winkeltjes en nog meer horeca en wat oude gebouwen, kerken, stadspoorten en vestingwerken. De kathedraal is natuurlijk overweldigend. Bijzonder indrukwekkend van binnen. Helaas kon ik er geen kaarsjes aansteken en alle andere kerken waren vreemd genoeg op slot.
Tussendoor heb ik nog twee ijsjes gegeten en kwam ik Lian en Wilfred nog tegen op een terrasje met een Amerikaan en hebben we samen een paar pilsjes gedronken. Toevallig zag ik daar ook weer de twee Franse stellen, waar ik in Belorado met het avondeten mee aan tafel heb gezeten en heb ik nog even een praatje gemaakt.
Daarna heb ik nog wat boodschapjes voor het ontbijt gehaald voor morgen.
Vanavond zie ik wel met eten. De Nederlanders zouden hier om 7u wel ergens op het plein bij de kathedraal zijn. Misschien ga ik met hun mee, ik kijk wel.

Hier in Spanje is de Camino toch wel heel anders dan in Frankrijk. Het is eigenlijk veel te druk, en dan moet de echte stroom pelgrims nog op gang komen. Daar springt de middenstand hier ook aardig op in en soms is het wat kermisachtig. Ook in de albergues is het dan wat stressy. De romantiek en het echte pelgrimeren gaan daardoor helaas wel wat verloren. Maar ik vermaak me wel en ik ben heel serieus met m'n missie bezig, dus ga ik er ook volledig voor en maak ik me niet al te druk om de rest.

Echte plannen voor morgen heb ik nog niet, anders dan dat ik weer op tijd uit de veren ga en vroeg wil vertrekken en tegen tweeën wil stoppen. Afijn morgen weer een dag en we zien wel.


Ps. René, Prachtig, dat er al zoveel pelgrims bij jullie in de herberg zijn geweest. Het is wat laat op gang gekomen, begreep ik, maar het komt dan ook echt los. Dat lijkt ook een beetje de trend te worden. Ik ben bang dat er binnen vijf of tien jaar niet echt meer valt te pelgrimeren, met alle respect. Dat gevoel verdwijnt nu al in Spanje, terwijl ik dat in Frankrijk echt wel ervaren heb. Nog wel, dus...
Daarom zou je in Spanje nu veel beter de Camino Norte nemen, hoewel die wat route betreft, veel zwaarder is.

Ik ben overigens wel geïnteresseerd in je tekst. Je kan het gewoon mailen, hoor.

  • 16 Mei 2014 - 18:03

    Adrie En Lenie:

    He Rudy,

    Vanavond hebben wij ons trainingsweekend als voorbereiding voor de ROPArun maar dat is niks vergeleken met wat voor een prestatie jij levert.
    Maar we gaan er voor het is voor een goed doel.
    Zo te lezen heb jij weinig of geen problemen wat betreft blessures,het gaat allemaal nog steeds goed.
    Wij lezen elke dag jouw verslag en genieten er volop van en ook die mooie foto's,wij vinden het schitterend.Ik heb vorige week nog gesproken met Kees de Crom uit Hoogerheide die moet nu ongeveer bij jouw in de buurt zijn.
    Ze gingen met het vliegtuig en lopen vanaf Spanje.
    Heel veel succes.
    Groetjes Adrie en Lenie

  • 16 Mei 2014 - 18:13

    Sjef Van Den Bergh:

    Ola Rudy,
    Dat is telepathie. Ik zocht je verhaal op, maar het was er nog niet. Ik dacht dan ga ik er even uit en direct weer kijken en mijn gevoel zei dat het er dan wel zou staan. En prompt daar was het. Het is goed dat je je eigen missie niet uit het oog verliest. Die toeloop van pelgrims, de kermissfeer, het commerciële, daar was je nou net niet op uit. Des te beter dus dat je alleen loopt en je je plan trekt. In principe komt dan weer die vraag naar voren die ik je een aantal weken geleden al stelde m.b.t. je eigen missie. Kom je daar wel altijd aan toe door al het gedoe eromheen ( hoewel daar natuurlijk ook een boel fijne dingen in opgesloten zitten.) De manier waarop je het omschrijft Ruud, verklapt dat je er bewust wel aan toe wil komen en ook opzoekt. Lijkt me heel verstandig, gewoon lekker blijven doen. Als ik het goed heb zou je volgens het schema dat je ons bij vertrek hebt gemaild nu aan dag 71 zijn, maar gezien je km.gemiddelde heb je vandaag je 62-ste dag. Je dagboek is nu 14648 keer bekeken. Je belevenissen blijven uniek. Geniet vandaag nog van die mooie stad. Mañana weer een goede tocht gewenst. Straks lekker slapen, dromen van je thuisfront en morgen gezond weer op.

    Groetjes van Sjef en Marion.

  • 16 Mei 2014 - 20:46

    John En Anita:

    Hey buurman, het blijft toppie met je gaan !!! Respect hoor. Verder is alles rustig in Woensdrecht. Ga verder met je missie !! Groetjes van de buurtjes x

  • 16 Mei 2014 - 20:57

    Carien Wagenaars:

    Hey Rudy,


    mooie foto's, bijzondermooie kathedraal.
    Alleen die drukte is natuurlijk jammer, maar ga wel je eigen tocht en doel doen.
    gelukkig heb je in frankrijk t echte pelgrimmeren meegemaakt.
    Snap t verschil met frankrijk en spanje wat betreft pelgrimmeren.
    maar loop lekker je eigen tocht en zo te lezen lukt t je dat goed.
    mooi dat je iedereen ook nog zo bijhoudt via social media.
    Wij jou, jij ons. Prachtig.
    n fijne avond, slaap lekker en n heerlijke wandeltocht vol met gedachtens.

    grtjes uit t zonnige huijbergen
    carien

  • 16 Mei 2014 - 21:35

    Toos De Jong:

    Hallo Rudy,

    Het is een tijdje geleden, maar toch lees ik elke keer je verhaal.
    Prachtig zoals je het omschrijft en dan ook nog mooie foto's erbij.
    Ik vraag me af of je na het volbrengen van je missie er een mooi
    boek van maakt.
    Maar dat is voor later.
    Voor morgen ondanks de drukte een fijne wandeldag met je eigen
    gedachten en doel.
    Gr.Toos









  • 16 Mei 2014 - 22:27

    Stephan:

    Hoi Ruud,

    Je hebt weer mooie plaatjes geschoten. Vooral de kathedraal is erg mooi en indrukwekkend.
    De drukte bij de albergue, lijkt wel of je in een pretpark staat te wachten voor een attractie. Gaat deze drukte niet ten koste van jouw nachtrust, met snurken, winden enz.

    Bedank dat we weer mochten genieten van je mooie beschrijving van deze dag en de dagen ervoor. Voor morgen weer een mooie tocht, geniet v.d. natuur en denk om jezelf.
    Heel veel groetjes vanuit het zonnige Woensdrecht. fam. S. Kuijlen

  • 16 Mei 2014 - 22:51

    Corné & Paula:

    Hoi Rudy,

    Daar in Spanje een heel andere sfeer dan in Frankrijk. Ook dat doet weer van alles met je.
    Andere beleving...andere gevoelens...maar ook daar vind je prima je weg in!
    Lichaam en geest is sterk. Jij laat je niet gek maken!
    Vanmiddag lekker rondgekeken in Burgos en alles weer mooi vastgelegd, zodat wij ook weer mee kunnen genieten. Fantastisch!
    Rudy, blijf lekker je eigen ding doen! Op tijd 'n hapje, drankje, ijsje enz.
    Morgen weer heel wat stappen dichterbij je doel. Mooie weer, mooie vergezichten, mooie gedachten en mooie ontmoetingen toegewenst. Jij komt er wel.......mañana, mañana!

    Corné & Paula


  • 16 Mei 2014 - 23:29

    Loe B.:

    Beste Ruud,
    20 km in 3u45',dat is toch wel een heel mooi tempo. En tactisch ook wel goed bedacht, zo veel mogelijk 's ochtends vroeg weg, op tijd op de plaats van bestemming en bijna zeker zijn van een plek om te slapen. Je bent niet de enige die zijn wenkbrauwen fronst als het om pelgrimeren gaat. Maar, beste Ruud, zo druk als op een gewone 4-daagse dag zal het nooit worden. En Kalverstraat allures heeft 't ook niet echt. Maar dan toch. Hou vast, Ruud, wat in Frankrijk nog je norm was en blijf bij dat wat je op deze pelgrimage zoekt, we kennen je en we geloven in je. Over een paar weken ben je waar je wezen wilt....
    Buiten is het prachtig weer, zo te zien aan je foto's, een strak blauwe lucht.... 't zal 'S nachtschade wel goed koud zijn....
    Wens je een goede tocht morgen en blijf jezelf dus, een pelgrim op weg,
    Loe B.

  • 17 Mei 2014 - 08:57

    Louis Minnebach:

    Hoi Rudy

    Na een vakantie in Macedonië, was het vanmorgen veel bijlezen. Je blog leest echter als een spannend jongensboek. Dus vroeg uit bed (maar ja wat is vroeg als ik je blog lees) en een dag of tien bijlezen.
    Je gaat als een speer, Spanje in; maar de sfeer verandert een beetje, lees ik. Van het ingetogen pelgrimswerk in Frankrijk naar uitbundige en extraverte pelgrimages in Spanje.
    Tracht toch je eigen tocht en intenties daartoe vast te houden.

    Ja, even op vakantie naar Macedonië. Er waren grote overeenkomsten met jouw tocht, maar ook veel verschillen.
    De reis naar Macedonie was ook 2300 km....maar met een vliegtuig gaat dat toch sneller.
    Ook wij hebben veel kerkjes bezocht....Ohrid heeft er 365 (voor iedere dag één), maar waarschijnljk hebben wij nog meer terrasjes bezocht. Een ander groot verschil met jouw trip was, dat wij meestal niet zo vroeg uit bed kwamen. En de 1,5 km van het hotel naar de stad deden wij niet altijd te voet, dikwijls ook....met een taxi. Maar dat was natuurlijk om onze conditie een beetje te sparen.
    Nee, Rudy, heel veel respect voor jouw pelgrimage naar SdC.
    Een we weten dat de rest van de reis goed zal gaan, want in het kerkje St.Jovan Kaneo (wat bijna op elke reisfolder naar Macedonië staat) hebben we voor jou een kaarsje opgestoken, zoals jij al voor vele anderen hebt gedaan.

    We kunnen je nu weer dagelijks volgen; met veel genoegen.

    Op naar Santiago!!

    Groeten
    Lena en Louis

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rudy

Ik ben Rudy van Lakwijk. Geboren en getogen in Woensdrecht. Ik ben 33 jaar gelukkig getrouwd met mijn lieve Lia en ik ben apetrots op mijn kinderen Greet en Bart en ook op mijn schoonkinderen Benjamin en Caressa, maar vooral op mijn stoere kleinzoon Abel, inmiddels ruim een en een kwart jaar oud. Half maart 2014 vertrek ik te voet vanuit Woensdrecht naar Santiago de Compostella en hoop daar honderd dagen later aan te komen. Mijn ervaringen onderweg wil ik graag via deze website met jullie delen.

Actief sinds 02 Jan. 2014
Verslag gelezen: 485
Totaal aantal bezoekers 121847

Voorgaande reizen:

16 Maart 2014 - 30 Juni 2014

Pelgrimstocht naar Santiago

Landen bezocht: