24 mei 2014 - Dag 70 Ponferrada 34 km - Reisverslag uit Ponferrada, Spanje van Rudy Lakwijk - WaarBenJij.nu 24 mei 2014 - Dag 70 Ponferrada 34 km - Reisverslag uit Ponferrada, Spanje van Rudy Lakwijk - WaarBenJij.nu

24 mei 2014 - Dag 70 Ponferrada 34 km

Blijf op de hoogte en volg Rudy

24 Mei 2014 | Spanje, Ponferrada

Vanmorgen ben ik na m'n eigen verzorgde ontbijtje om goed half zeven vertrokken. Nico was een half uurtje eerder al weg. De lucht zag er dreigend uit, dus had ik m'n hoes uit voorzorg maar over m'n tas gedaan en regenspullen niet te ver weg gestoken. Gelukkig heb ik ze de hele dag niet nodig gehad.

Het was meteen al behoorlijk klimmen over allerlei onmogelijke paadjes, maar het ging me goed af. Kwam ik m'n Roemeense vriendinnetje Melinda nog tegen en even gesproken.
Bovenin de bergen waaide een mist van wolken en onderweg met een stevig windje was het echt venijnig koud. Dat was wel jammer voor het uitzicht, maar ik was al lang blij, dat het droog was. Eerst nog door een ouderwets deels verlaten gehuchtje Foncebadon en daarna door naar La Cruz de Ferro op ruim 1500 m hoogte, een houten paal met ijzeren kruis bovenop een berg stenen, die in de loop der jaren is gegroeid. Dat is een indrukwekkende plek, als je al die stenen ziet, veel met teksten erop, allerlei briefjes, foto's en andere attribuutjes. Een plek om even in gedachten te zijn en ook mijn steentjes achter te laten, een gelukssteentje wat Jan en Marianne mij hebben gegeven en eentje uit het geluksbuideltje wat ik van het HR21 team heb gekregen.
Er waren behoorlijk wat pelgrims, constant zo'n 20, denk ik. En iedereen aan elkaar vragen om foto's te nemen. Zo sta ik een paar keer op de foto en heb ik zelf foto's gemaakt voor een Japans meisje. Het was ijzig koud, het voelde wel als min vijf, en met handschoenen uit om foto's te nemen waren m'n handen helemaal verkleumd.

Daarna volgde een kleine afdaling en nog een volgende klim naar de top. Waarna een kilometers lange afdaling over de meest afgrijselijke rots- en kiezelpaden. Tussendoor heb ik in El Acebo nog koffie gedronken en een broodje gegeten en even opgewarmd.
Hoe lager ik kwam, hoe zonniger en warmer het werd en de laatste 10-12 km heb ik zowaar in m'n truitje gelopen. Hier zitten we weer op ca. 550 m.

Een paar kilometer voor Ponferrada haalde ik Nico weer in en zijn we samen naar de albergue gelopen, best een hele mooie met slaapkamertjes met twee stapelbedden. Ik lig samen met Nico met dezelfde Spanjaard van een paar dagen terug uit die ouderwetse rustige albergue en met een Braziliaan Breno.
Ook Melinda is hier inmiddels aangekomen en ik heb nog even met haar gekletst. Ze is Yukari onderweg kwijt geraakt. We denken, dat ze een extra dag in Astorga is gebleven.

Nadat we waren gedoucht en de gebruikelijke middagtaken er op hadden zitten, ben ik met Nico nog even Ponferrada ingegaan. Het is een aardige plaats met een sprookjesachtig kasteel, een paar mooie kerken, een stadstoren en gezellige pleintjes in het centrum. In de kerk heb ik nog een paar 'kaarsjes' aangestoken. En we hebben een lekker bakkie gedaan in het zonnetje. Daarna nog boodschapjes voor een ontbijtje morgenvroeg.

Vanavond eten we hier vlakbij een pelgrimsmenuutje.

Morgen wil ik naar Trabadelo op een kleine 34 km. Afijn morgen weer een dag en we zien wel. Hasta mañana.

  • 24 Mei 2014 - 18:38

    Marianne En Kees:

    Hoi zwagertje,

    een zware tocht vandaag en ijzig koud. hier is het op zich redelijk weer. Zon en bewolking wisselen elkaar af, maar ook een stevig windje.
    Toch leuk als je iedere keer weer bekenden tegen komt. Nico blijft je weg kruisen.
    Mooi ook die indrukwekkende plaatsen, zoals bij La Cruz de Ferro. Dit zijn toch de plekken waarvoor je zoiets onderneemt.
    Loop niet te hard he, anders moet je straks in SdC zolang op je familie wachten. Van de andere kant: als je de smaak helemaal te pakken hebt.....
    Nou de groetjes maar weer uit het schwone Ostrecht van Marianne en kees.

  • 24 Mei 2014 - 19:23

    Kees Palinckx, Hoogerheide:

    Hoi Rudy

    Ik heb even een inhaalslag moeten doen op het lezen van de reisverslagen (ik was met lezen nog maar net in Spanje) maar je hebt er nog steeds flink de pas in zie ik wel. Je lijkt helemaal nog geen last te hebben van de laatste loodjes en ligt lekker voor op schema. Dat wordt nog ruimschoots tijd om te genieten in SdC. Een "fabeltje" is wel ontzenuwd...dat je onderweg zou zijn naar het warme zuiden. Maar om te wanden lijkt dat ook wel prima, maar regen kun je altijd missen als kiespijn.
    Nog even volhouden en het weerzien met familie en vrienden en het oude vertrouwde Woensdrecht is weer daar.
    Succes nog met de laatste loodsjes kanjer

    groetjes Kees en Alida

  • 24 Mei 2014 - 19:29

    John En Anita:

    Hoi buurman, je blijft ons elke dag verbazen !!!! Wat een superprestatie. Al over de 2000 kilometer. Geweldig. Die laatste 200 zullen ook nog wel goed gaan. Nog veel loopplezier. Groetjes uit het winderige Woensdrecht x

  • 24 Mei 2014 - 19:40

    Toos De Jong:

    Hallo Rudy.

    Je belevenis van vandaag weer gelezen.
    Als je jou op de foto ziet lijkt het daar wel winter.
    Maar goed de zon liet zich daarna ook weer zien.
    Leuk dat je Nico en ook andere pelgrims tegen komt.
    Het gaat nu wel hard 34 km is toch echt wel veel.
    Hier zijn juist kinderen geweest die kwamen vragen
    Om hen te sponseren voor de Roparun.
    De roparun leeft hier .
    Maar goed: voor morgen weer een fijne wandeldag.
    Gr. Toos

  • 24 Mei 2014 - 20:32

    Frank Jansen:

    Rudy,

    Nog steeds heel knap. Leuk om je verhalen te lezen. Later dit jaar is overigens het
    wk wielrennen in Ponferrada. Kun je het parcours al zien?

    Groet,

  • 24 Mei 2014 - 21:09

    Corrij Hopmans:

    Hallo Rudy.
    Ik volg je al een hele tijd, maar vanaf Astorga wordt het voor mij nog interessanter.In 2005 ben ik namelijk in Astorga begonnen met lopen., La Cruz de Ferro was voor mij ook heel in drukwekkend, Ik had het alleen wat warmer, het was 38 graden.De reden dat ik dit bericht stuur: Zou je niet doorgaan tot K.Finisterre geweldige afsluiting.Je hebt er zo de vaart in, dat klein stukje kan er wel bij.Om daar te komen zijn we met de bus( je kunt het ook lopen 80 kim) tot Corcubión gegaan. Mooie kerk met 'n hele aparte sfeer, Het was 20 km naar het eindpunt aan de Atlantisch Oceaan, Geweldig om daar te staan bij het monument van "Sancti Jacibi". hoog op de rotsen. Echt een aanrader.Je ziet maar. ik blijf je volgen, veel wandelplezier,mooie ontmoetingen.
    Het ga je goed
    Groetjes. Corrij uit Hoogerheide.





  • 24 Mei 2014 - 23:20

    Corné & Paula:

    Hoi Rudy,

    Het is wel heel erg koud, daar boven in die bergen!
    Maar van 'n saaie tocht is op dit moment geen sprake meer, zo te lezen.
    La Cruz de Ferro met alles eromheen...dat doet wel wat met je...zoveel grote en kleine symbolen van zoveel verschillende mensen. Ook jij hebt je steentje(s) weer bijgedragen. Je bent 'n kei!
    De paden onderweg zijn niet best, maar jij trotseert ze allemaal!
    In Ponferrada genoten van het zonnetje en al het moois wat deze plaats te bieden heeft!
    Mooie foto's, zo kunnen wij ook weer mee genieten. Prachtig!
    Goede slaapplek gevonden. Hopelijk 'n prima nachtrust!
    Afijn, morgen weer een dag...misschien wel 'n warme...geniet ervan.
    Zorg goed voor jezelf. Komt goed....mañana, mañana!

    Corné & Paula


  • 25 Mei 2014 - 00:41

    Stephan:

    Hoi Ruud,

    Je hebt mooie foto's bijgevoegd, zo kunnen wij ook weer genieten v.d. tocht die je vandaag gelopen hebt. Op jouw zelfportret kun je aflezen dat het flink koud was. Flink geklommen vandaag over slechte paden, geen last v.d. knie? Leuk dat je Nico weer tegen kwam.
    Hopelijk is het zicht en temperatuur morgen weer wat beter. Goede nachtrust.
    groetjes, fam. S. Kuijlen

  • 25 Mei 2014 - 01:24

    Sjef Van Den Bergh:

    Ola Rudy,
    Wat een paadjes zeg, en dan toch weer 34 km. Het is routine voor jou. Fijn genoten van de bijzondere plaatsen voor de pelgrim. Mooie foto's. En gaan de schoenen het ook volhouden, want die hebben ook te klagen met die vele kilometers en die moeilijke weggetjes. Hopelijk mañana weer in het zonnetje. Voor hier lijkt dat morgen ook zo te worden.
    Fijne tocht morgen, hou je taai en blijf gezond.
    Sjef en Marion

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rudy

Ik ben Rudy van Lakwijk. Geboren en getogen in Woensdrecht. Ik ben 33 jaar gelukkig getrouwd met mijn lieve Lia en ik ben apetrots op mijn kinderen Greet en Bart en ook op mijn schoonkinderen Benjamin en Caressa, maar vooral op mijn stoere kleinzoon Abel, inmiddels ruim een en een kwart jaar oud. Half maart 2014 vertrek ik te voet vanuit Woensdrecht naar Santiago de Compostella en hoop daar honderd dagen later aan te komen. Mijn ervaringen onderweg wil ik graag via deze website met jullie delen.

Actief sinds 02 Jan. 2014
Verslag gelezen: 558
Totaal aantal bezoekers 121735

Voorgaande reizen:

16 Maart 2014 - 30 Juni 2014

Pelgrimstocht naar Santiago

Landen bezocht: