28 mei 2014 - Dag 74 Palas de Rei 34 km - Reisverslag uit Palas de Rey, Spanje van Rudy Lakwijk - WaarBenJij.nu 28 mei 2014 - Dag 74 Palas de Rei 34 km - Reisverslag uit Palas de Rey, Spanje van Rudy Lakwijk - WaarBenJij.nu

28 mei 2014 - Dag 74 Palas de Rei 34 km

Blijf op de hoogte en volg Rudy

28 Mei 2014 | Spanje, Palas de Rey

Vanmorgen ben ik iets na half zeven vertrokken in de regen met regenbroek en -jas aan en de cover over m'n rugtas. Sinds de vorige regendag naar Leon, pak ik m'n slaapzak nu wel iets strategischer in, zodat die niet meer nat wordt. En dat helpt!

Vandaag was best nog een pittige dag met een lange klim van zo'n 300 m hoogteverschil en met veel regen. De laatste acht kilometer waren droog en af en toe scheen zelfs een beetje de zon, zodat ik zelfs nog in m'n truitje heb gelopen (met m'n regenbroek nog aan, in geval van...).

Op zich was het wel een aardige wandeling met wat vergezichten, zoals gisteren, hoewel die door het weer niet uit de verf kwamen natuurlijk, en nogal wat bos. De paden waren wel een stuk beter overigens.

Al vroeg in de etappe heb ik iets na achten in Portomarin koffie gedronken, want die had ik niet met het 'ontbijt'. Het is een wat grotere plaats aan een stuwmeer en van daar uit vertrokken echt hordes met mensen. Het viel gewoon op. Een kilometer of 15 later werd het wat rustiger, toen ik de meeste 'pelgrims' achter me had, en kon ik op m'n gemak in een cafeetje een "bocadillo jamon" (baguette serrano ham) eten met een bakkie er bij.
Om kwart over één kwam ik aan bij de albergue in Palas de Rei op 34 km. Ik had nog redelijk keus en slaap gelukkig onderin een stapelbed. Net op tijd, want kort daarna stroomde het vol.

Na een pilsje en een welkome warme douche, ben ik nog even het stadje ingegaan. Het is hier een redelijk grote plaats, maar het heeft absoluut geen sfeer, weinig horeca, winkels of mooie gebouwen.
Ik heb nog wat boodschappen gedaan voor ontbijt morgen, een appeltje voor onderweg en wat druiven, die ik op een bankje naast de albergue heb opgegeten.
Al tijdens de hele tocht eet ik bewust veel fruit voor mijn doen, vanwege de broodnodige vitamientjes. Elke dag een appel onderweg. Vaak een sinaasappel met ontbijt, die zijn erg lekker hier. Regelmatig een banaan onderweg of met ontbijt.

Vanavond kan ik hier wat eten in het restaurantje bij de albergue, is overigens niet zo super, of hier net iets verderop, waar ze aardige dagmenuutjes hebben. Het zal de laatste wel worden, schat ik.

Morgen wil ik naar Arzua lopen op 30 km. Dat is niet al te ver en lig ik op een mooi schema voor aankomst in Santiago aanstaande zaterdag. Afijn morgen weer een dag en we zien wel. Hasta mañana.


Ps. Jan S., bedankt voor de tips. Morgen in Melide kijk ik even voor de inktvis.

  • 28 Mei 2014 - 17:51

    Stephan:

    Hoi Ruud,

    Wat een pech met de regen, gelukkig dat de paden wat beter waren.
    Toch nog een behoorlijke klim achter de rug. We hopen en duimen dat je morgen naar Arzua weer een droge etappe kunt lopen. Rust lekker uit en een goede nachtrust.
    groetjes, fam. S. Kuijlen

  • 28 Mei 2014 - 19:48

    Diana:

    Top Rudy! Moest heel wat bij lezen, maar voor jou bijna het eind in zicht!!
    Succes met de laatste kilometers!!

  • 28 Mei 2014 - 20:54

    Annelies Oerlemans:

    Hee Rudy,
    Wat leuk je haar!!!
    XXX
    Annelies & Bert

  • 28 Mei 2014 - 22:46

    Lia Touw:

    Hoi rudy
    Weer even wat dagen van jou doorgenomen. Wat een bewondering heb ik voor je.
    Te bedenken dat je in maart bent vertrokken en nu al het einde bijna in zicht is is haast onbegrijpelijk
    Leuke verhalen heb je ons te vertellen van slapen en de was en de omgeving die je te zien krijgt en niet te vergeten de kilometers die je elke keer weer meer maakt dan je planning eigenlijk was.
    Zag vorige week je vrouwtje nog bij eetsalon Jansen. Ze had ook behoorlijk wat kilometers gemaakt maar dan op de fiets.
    Nou Rudy houd het nog even vol je bent er bijna succes jongen met de laatste kilometers ga je goed.
    groetjes Jan en Lia

  • 28 Mei 2014 - 23:32

    Loe B.:

    Dag Ruud,
    Over een uurtje of wat is het alweer donderdag, Hemelvaart. En op Hemelvaart is dauwtrappen in alle vroegte van de ochtend een eeuwenoude traditie. Hoe die is ontstaan, weet niemand. Maar als jij morgenochtend weer gaat lopen, dan hoop ik dat het niet van dat miezerige weer zal zijn als vanochtend (woensdag), maar dat het voor je een pastorale ochtend mag zijn, precies zo'n ochtend als je je voor het dauwtrappen kunt voorstellen: een lichte ochtendnevel over het veld dat even later door de zo'n zal worden weggebrand. Dat hoop ik voor je. Want na 74 dagen mag je die laatste drie dagen van je eigenlijke pelgrimage best wel gunstig loopweer hebben. Ik hoop dat er zaterdag mensen zijn in SdC die weten van je komst. Het zal een enorm moment voor je zijn als je het plein voor de kerk op loopt. Je zult dat nooit van je leven meer vergeten. Misschien kun je het delen met andere mensen die je tijdens je tocht bent tegengekomen.... En, het is heel mooi om met bepaalde verwachtingen de komende dagen naar je einddoel te lopen. Er komt een moment dat je SdC al van vele kilometers zult zien, morgen? Overmorgen zeker! We wensen je kracht om deze laatste loodjes op je te nemen zoals je ons dat al meer dan 2100 km hebt laten zien,
    groeten, Loe en Regien B.

  • 29 Mei 2014 - 00:50

    Corné & Paula:

    Hoi Rudy,

    Je bent er bijna...je bent er bijna...maar nog niet helemaal!
    Zo lang bezig met de voorbereiding, zo lang onderweg en dan lijkt het nu ineens extra snel te gaan.
    Zaterdag...Santiago de Compostela...geweldig man...wat ben je super gegaan!
    Mensen, weer, eten, slaapplaatsen etc. hebben vast wel invloed op hoe jij je voelt, maar brengen je niet van je stuk. Wat ben je sterk! Je rugzak blijft gevuld.......maar met heel andere dingen denken we zo!
    Geniet van alles tijdens de laatste etappes!
    De drukte neemt toe, maar jij roetsjt iedereen voorbij! Terwijl de anderen nog zwoegen, zit jij alweer aan 'n bakkie of iets anders! Wees trots op jezelf!
    Morgen weer een dag. Komt goed.......jij komt er wel....mañana, mañana!

    Corné & Paula

  • 29 Mei 2014 - 12:11

    Mon & Luus,:


    Hallo Ruud,

    vandaag weer wat reisverslagen gelezen. Je hebt schrijverstalent.Missichien een idee om je reisverslagen met foto's in boekvorm uit te geven?Wij lopen niet mee maar zijn ons nu sterk bewust van het feit dat tijd vliegt.Voor de laatste km fijn loopweer hier zijn de weersvooruitzichten gunstig.Het ga je goed en groeten vanuit Woensdrecht.

    Mon& Luus.

  • 29 Mei 2014 - 12:59

    Dee Belgische Tak:

    Hola Peregrino,

    Potverdorie zeg. Na vandaag (donderdag) nog een etappe en dan Santiago. Respect broeder. En om je Camino compleet te maken trek je nog even door naar de kust. Het binnenlopen van Santiago zal zeker een kippenvelmoment worden. We kijken al mee uit naar jou beleving en wij zullen zeker een traantje mee wegpikken. Het ga je goed zoveel is zeker en ook wij kijken al een beetje mee uit naar je terugkomst, maar voorlopig straks na alle inspanningen vooral genieten en alle ervaringen met je meenemen.

    Saludos
    Paul, May, Laura & Bavo en Alex

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rudy

Ik ben Rudy van Lakwijk. Geboren en getogen in Woensdrecht. Ik ben 33 jaar gelukkig getrouwd met mijn lieve Lia en ik ben apetrots op mijn kinderen Greet en Bart en ook op mijn schoonkinderen Benjamin en Caressa, maar vooral op mijn stoere kleinzoon Abel, inmiddels ruim een en een kwart jaar oud. Half maart 2014 vertrek ik te voet vanuit Woensdrecht naar Santiago de Compostella en hoop daar honderd dagen later aan te komen. Mijn ervaringen onderweg wil ik graag via deze website met jullie delen.

Actief sinds 02 Jan. 2014
Verslag gelezen: 596
Totaal aantal bezoekers 121726

Voorgaande reizen:

16 Maart 2014 - 30 Juni 2014

Pelgrimstocht naar Santiago

Landen bezocht: