31 mei 2014 - Dag 77 Santiago 0 km - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Rudy Lakwijk - WaarBenJij.nu 31 mei 2014 - Dag 77 Santiago 0 km - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Rudy Lakwijk - WaarBenJij.nu

31 mei 2014 - Dag 77 Santiago 0 km

Blijf op de hoogte en volg Rudy

31 Mei 2014 | Spanje, Santiago de Compostella

Vanmorgen heb ik iets langer geslapen en alles lekker op m'n gemak gedaan. Eerst een uitgebreid ontbijt gegeten en daarna meteen door om m'n Compostela op te halen. Ik stond om 10 over 8 al in de rij, maar het duurde toch nog een uur, voordat ik aan de beurt was. Jean en Melinda waren er ook en ik heb ook Nico nog even gezien. Toevallig stond er bij mij een Spanjaard die al 38 jaar in Den Helder woont en die ik gisteren onderweg ook al had gesproken. We hebben tijdens het wachten gezellig gekletst, hij loopt al voor de derde keer een Camino.
Uiteindelijk had ik dan m'n Compostela en ook nog een tweede apart certificaat, waar ze tegenwoordig de afstand op vermelden, alles samen in een mooi kokertje tegen het kreuken. Wel apart bijkopen!

Daarna heb ik nog even koffie gedronken bij Inge en Thea en ben ik doorgegaan naar de kathedraal. Zoals alle pelgrims ben ik achter het altaar door de speciale opgang langs het beeld van de heilige Jacobus gegaan en beneden in de kelder langs de opgebaarde relikwieën. Daar heb ik m'n attribuutjes die ik al m'n hele tocht bij heb, achtergelaten.
Op dat moment zat ik nog zonder wisselgeld voor de kaarsjes, dus toen ik dat had geregeld, ben ik weer teruggegaan naar de kelder bij de heilige Jacobus en heb ik een kaarsje opgestoken voor een extra hart onder de riem voor Jo K. Verder heb ik een aantal kaarsjes opgestoken ter nagedachtenis van onze Marco, ons vader, oma Lena, opa Jan, Remco, Cees, Cor en Annie. Ook heb ik een aantal speciale kaarsjes opgestoken voor dierbaren Caressa, Frank, Sandra, Merel, Stephan en bovendien voor ons moeder en mijn hele gezin. Mijn missie is nu compleet!

Vervolgens heb ik nog een bakkie koffie gedronken en tussendoor nog even om een stadsplattegrond en informatie over Finisterra geweest bij het toeristenbureau en toen was het tijd om een goed plaatsje op te zoeken in de kathedraal voor de pelgrimsmis van 12.00u. Ik was er al om kwart voor elf op advies van Inge en Thea en ik zat perfect, zowat vooraan.
De mis was indrukwekkend met heel veel volk en prachtig gezang van een nonnetje, dat vooraf met de aanwezigen nog even stevig oefende, waardoor het tijdens de mis wel kippenvel momenten werden.
En ik had weer eens geluk! Want tijdens deze mis werd het wierookvat geslingerd en dat was alweer een paar missen niet gebeurd. Ook dat was een bijzondere belevenis die veel indruk maakte.

De rest van de dag heb ik wat door de stad gelopen en op m'n gemak genoten van alle ambiance en het volk. Het voelt als een last die plots is afgevallen. Ontspannen. Laat alles maar op me afkomen.

Zo meteen ga ik in de St. Franciscus kerk nog een pelgrimscertificaat halen, wat alleen dit jaar wordt uitgegeven ter gelegenheid van zijn 800e geboortejaar. Het wordt zo eens per honderd jaar uitgegeven, een unicum dus. Daarna heb ik nog een tour geboekt om zeven uur over het dak van de kathedraal. Bleek ook een aanrader. Dan ben ik net op tijd weer terug voor het avondeten.

Morgen vertrek ik al op tijd op weg naar Finisterra. Afijn morgen weer een dag en we zien wel. Hasta mañana.


Ps. Bijzonder dank aan iedereen voor alle geweldige reacties. Sommigen zelfs trouw iedere dag. Het is een enorme steun voor me en fijn te ondervinden, dat zoveel vrienden zo intens meeleven op m'n tocht en m'n missie. Ontroerend gewoon. Dank jullie wel!




  • 31 Mei 2014 - 19:27

    Annelies Oerlemans:

    Rudy,

    Jij bedankt voor alles!!!!
    X
    Annelies

  • 31 Mei 2014 - 19:31

    John En Anita:

    Hey buurman. Inderdaad de missie is volbracht. Wat een topprestatie. Nog een paar daagjes en dan is ook de buurvrouw en de kids bij je. Zal een fijne happening zijn !!!!
    Dank je wel voor het aansteken van een kaarsje voor Remco. Superlief. Geniet nog een paar daagjes daar en tot volgende week weer in het altijd mooi Woensdrecht. Liefs van ons xxx

  • 31 Mei 2014 - 20:23

    Mon & Luus:


    Hallo Ruud,

    Gisteravond laat nog geen berichtje van je wij dachten dat je iets overkomen was.Maar uit je reisverslag bleek dat de vork anders in de steel zat.Heerlijk aan het eten .(Inge is op afstand voor mij net mevr Lijmbach).Ruud proficiat met het behalen van je doel en nog fijne dagen en goed weer richting Finisterra.

    Gr. M&L

  • 31 Mei 2014 - 20:42

    Jan En Marianne:

    Rudy,
    Wat moeten we nog zeggen.....Gefeliciteerd, een prestatie in vele opzichten.
    Geniet van de dagen die nog komen. Een fijn weerzien komend weekend.
    Dikke knuffel Jan en Marianne xx

  • 31 Mei 2014 - 21:11

    Mark Den Ouden:

    Hoi Rudy,
    Van harte gefeliciteerd! !
    Fantastisch dat je dit gedaan hebt en een echte levenservaring rijker. We hebben elke avond, waar dan ook genoten van je verhalen en de gedachte dat we je maart op de putseweg hebben uitgezwaaid... geniet de laatste week van je presentatie. Groeten vanuit Ossendrecht (camping de boskeelen). Mariska erris en Mark den

  • 31 Mei 2014 - 21:50

    Ellen:

    Beste Rudy,
    Gefeliciteerd met je mooie prestatie! Fijn dat je het op zo'n mooie manier hebt kunnen volbrengen. En dank je wel voor het kaarsje opsteken voor Merel heel lief dat je ook aan haar denkt.

    Veel liefs Bart, Ellen, Merel en Wytze

  • 31 Mei 2014 - 21:50

    Diny Broosus-Oerlemans:

    Rudy:
    Missie volbracht.Chapeau.
    Bedankt voor het geweldige reisverslag, ik heb er van genoten geweldig.
    Geniet nog van de dagen daar ook met je familie, dat zal ook bijzonder zijn.
    Groetjes uit huybergen .Diny

  • 31 Mei 2014 - 21:53

    Diny En William:

    Hoi Rudy, proficiat met je aankomst in Compostela! En geniet van je tocht naar Finisterre en het weerzien straks met je gezin. Wij zijn nog een paar weken onderweg, hopen 19juni in Santiago aan te komen. Dus mocht je heimwee krijgen dan kan je via ons blog nog even een beetje op pad zijn. Groetjes Diny en William

  • 31 Mei 2014 - 22:37

    Peter En Marja:

    Hoi Rudy,

    Wij hebben genoten van jouw verhalen iedere dag. We zijn niet zo een reactie gevers, maar we hebben wel iedere dag gelezen. Er is veel los gekomen bij jou, de mensen en bij ons.
    Wij hebben ook van de reacties van iedereen genoten.
    Ik heb een paar kaarsjes op gestoken in de Maria kapel in hoogerheide een paar weken geleden, samen met
    De oudste zoon van gaston, mathijs, hier woont sinterklaas was zijn reactie, dus?????!!!!!!

    Rudy geniet nog van je laatste dagen, wat zal het weer wennen zijn thuis.

    Van harte gefeliciteerd

    Peter en marja michielsens

  • 31 Mei 2014 - 23:19

    Theo Carla Vermunt:

    Hoi Rudy

    prachtig gewoon meer kan ik er niet van zeggen ,heel mooi om dit allemaal op je blog te kunnen lezen ,we gaan het missen denk ik iedere dag even lezen ,ja ook hier in canada houden wij je dagelijks rit bij
    nog mooie dagen en zeker strak als je hele gezin er is geniet er van je hebt het zeker verdiend
    en nogmaals dank voor het branden van het kaarsje

    heel veel groeten Theo en carla vermunt

  • 31 Mei 2014 - 23:21

    Greta:

    Rudy, ontzettend knap wat jij de afgelopen tijd hebt gepresteerd.
    We zijn zoals je weet gisteravond met Lia wezen eten bij de Italiaan in Hoogerheide.
    Het was heel gezellig en hebben meteen maar eentje op jouw overwinning gedronken.
    Hoop dat je nog een mooie week mag hebben en dan vrijdag weer Lia en de kids en natuurlijk Abel in je armen kunt sluiten,,,
    Als je weer terug bent komen we gezellig een keer langs om al je verhalen nog eens te horen.
    We hebben ook zeer genoten van alles wat je allemaal al geschreven hebt en natuurlijk alle mooie foto,s die onderweg gemaakt zijn.

    Groetjes Jef & greta

  • 31 Mei 2014 - 23:43

    Adrie En Lenie Van Overveld:

    He Rudy
    Gefeliciteerd met die prachtige prestatie van jou.Wij hebben elke dag genoten van jouw verhalen en natuurlijk ook die mooie foto's.
    Binnenkort ben je weer herenigd met je gezin en kun je terug kijken op een hele mooie tijd waarvan wij ook mee mochten genieten.
    Nogmaals gefeliciteerd en wij hopen je heel snel weer te zien.

    Groetjes Adrie en Lenie

  • 01 Juni 2014 - 00:15

    Ike Foppele:

    Beste Ruud,

    Complimenten dat je dit heb gedaan en in zo'n korte tijd.
    En zal het een een hele ervaring geweest zijn voor je.
    Nu even rust in Santiago, het slingeren van het wierrook
    komt ook in de film "THE WAY" voor, een heel roerend moment,
    mooi dat je dit inlevende lijve heeft meegemaakt,
    ik(e) kreeg hier kippenvel van.
    Van al je verhalen bij elkaar kun je wel een boek schrijven.
    Op naarde laatste 90 km , naar de kust????
    Want in de film gingen ze ook naar de kust als laatste.

    groet Ike

  • 01 Juni 2014 - 10:47

    Corne & Paula:

    Hoi Rudy,

    Heel ontroerend wat we allemaal lezen.
    Het doet veel met jou en met alle "volgers". Menig traantje weggepinkt hier in Woensdrecht!
    Voor jou zal het nu heerlijk zijn.......lekker ontspannen, je eigen ding doen. De grote druk is eraf.
    Alles wat je de komende dagen nog presteert is een mooi extraatje.
    Prachtige laatste foto! De jongste pelgrim! Het begin van zijn tocht was niet gemakkelijk. Er zit ook al heel wat in zijn rugzakje.......maar net als opa.......een echte doorzetter! Als hij de verhalen van opa nog eens hoort en leest.......wie weet.......over een aantal jaren.......wordt vervolgd!?
    Blijf genieten!

    Lieve groet,
    Corne & Paula

  • 01 Juni 2014 - 11:28

    Loe B.:

    Beste Ruud,
    Zojuist hier op de Mingersberg (Z-Limburg) bij het Mariakapelletje naar de openluchtmis geweest. Het staat hier vandaag precies 75 jaar op het kruispunt tussen Trintelen, Ubachsberg en Simpelveld. Prachtig, blauwe lucht, witte wolken, Mariaweer vandaag..... Terug bij de caravan is er weer WiFi en kan ik je schrijven. Aan de foto's kun je goed zien dat er een last, wat heet, van je af is gevallen. Een figuurlijke, symbolische last dan wel te verstaan: je bent geslaagd in wat je wilde, je hebt je doelstelling bereikt en de intenties die je met je mee hebt gedragen, heb je nu opgedragen. Wie het nog nooit heeft meegemaakt, kan zich niet indenken wat er nu allemaal met je gebeurt. Het maakt een diepe indruk. Allereerst op jezelf, tijdens de pelgrimsmis, de kerkzang, maar vooral ook dat je samen met veel anderen die nu ook hun eerste Camino erop hebben zitten, dezelfde emoties ervaart. En het zwaaien van het immense wierookvat dwars door de kerk is op zichzelf al een indrukwekkende gebeurtenis. Hopelijk is het w-vat goed gezekerd.
    De 'stress' is eraf, het weer is prima en over een paar dagen is iedereen die je lief is, in zo'n twee uur vliegen weer bij je, waar je zelf lopend 76 dagen en 2261 km over hebt gedaan.... Morgen naar Finesterra. Ik ken 't niet. Zal zo meteen eens kijken op Internet wat daar allemaal gebeurt. Gelukkig heb je goed weer. En dat is ook een goed teken, hou je haaks, Ruud, geniet ervan en veel succes morgen: Loe & Regien B.

  • 01 Juni 2014 - 19:43

    Stephan:

    Hoi Ruud,

    Het is ons nauwelijks voor te stellen wat er gebeurt na je aankomst in Santiago. De pelgrimsmis in de inmense kathedraal, met heel veel andere pelgrims aan je zijde. Je bent langs de heilige Jacobus gegaan, en speciale attribuutjes achter gelaten, die je de hele tocht bij je gedragen hebt. Geniet nu de ballast van je schouders is gevallen. Heel veel dank voor het kaarsje. Verder danken we jou dat we de gehele tocht iedere keer een stukje met je mee mochten gaan. Ruud geniet met volle teugen v.d. dagen die komen op weg naar Finisterra. Heel veel groetjes, fam. S. Kuijlen

  • 01 Juni 2014 - 20:49

    Tony En Bianca:

    Hoi Rudy,

    We nemen ons petje af voor je. Wat een geweldige prestatie. Hier kun je trots op zijn. Dit zul je nooit meer vergeten. Wat je onderweg ook allemaal meegemaakt hebt. Ontzettend mooi. Lijkt me idd wel een bijzonder moment als je daar bent aangekomen. Ook effe zeer emotioneel denk ik. Binnenkort weer herenigd met je familie en vrienden. Zal ook weer zeer speciaal zijn. Geniet er van.

    Groetjes Tony en Bianca

  • 01 Juni 2014 - 21:01

    Rien En Joke:

    Rudy

    Helemaal top we hebben heel veel respect voor je prestatie! van Harte gefeliciteerd !

    De komende dagen een fijne tijd samen met je gezin, geniet ervan.

    Groeten van ons Joke en Rien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rudy

Ik ben Rudy van Lakwijk. Geboren en getogen in Woensdrecht. Ik ben 33 jaar gelukkig getrouwd met mijn lieve Lia en ik ben apetrots op mijn kinderen Greet en Bart en ook op mijn schoonkinderen Benjamin en Caressa, maar vooral op mijn stoere kleinzoon Abel, inmiddels ruim een en een kwart jaar oud. Half maart 2014 vertrek ik te voet vanuit Woensdrecht naar Santiago de Compostella en hoop daar honderd dagen later aan te komen. Mijn ervaringen onderweg wil ik graag via deze website met jullie delen.

Actief sinds 02 Jan. 2014
Verslag gelezen: 831
Totaal aantal bezoekers 121856

Voorgaande reizen:

16 Maart 2014 - 30 Juni 2014

Pelgrimstocht naar Santiago

Landen bezocht: