26 maart 2014 - Dag 11 - Reims 18 km - Reisverslag uit Reims, Frankrijk van Rudy Lakwijk - WaarBenJij.nu 26 maart 2014 - Dag 11 - Reims 18 km - Reisverslag uit Reims, Frankrijk van Rudy Lakwijk - WaarBenJij.nu

26 maart 2014 - Dag 11 - Reims 18 km

Blijf op de hoogte en volg Rudy

26 Maart 2014 | Frankrijk, Reims

Gisterenavond hebben Francois en ik van een goede Franse maaltijd mogen genieten met een Frans tafelwijntje erbij in het hotelletje. Soort van kaaspasteitje met sla, dun steakje met gebakken aardappelen en een vanille vlaaipunt na. We lagen allebei al vroeg in bed. En vanmorgen om 8 uur weer een Frans ontbijtje: stokbrood met jam, soort van croissant en eentje met chocolade vulling en een bakje koffie, waarin François, zoals het een echte Fransman betaamt, heerlijk zijn brood sopte... "C'est France ici, hé!"

Gisteren had ik een echte off-day. Ik voelde me rot, kwam niet in het ritme met lopen, ging gewoon niet lekker, last van m'n linker scheenbeen en stijve rechter knie. Ik had die nacht ook gewoon niet goed geslapen. Ook zonder CPAP, maar of het daar nou aan lag, zou ik niet kunnen zeggen.
Maar vandaag ging het best lekker. We liepen samen lekker op en het was uitstekend zonnig weer. Goed tempo en lichamelijk zat ik er ook weer goed in.
Onderweg hebben we het over van alles en nog wat gehad. Over thuis, het waarom van onze trip, het katholicisme en de nieuwe paus, die toch wel een veel humanere en minder conventionele kijk op dingen heeft, de Fransen, en ik weet niet wat allemaal nog meer.
Francois vertelde ook hetzelfde verhaal als Leo (d.H.) over de kerken in Noord Frankrijk. Dat ze altijd gesloten zijn, omdat er bendes vanuit België actief waren, die heel veel kostbaarheden en authentieke dingen weggeroofd hebben. Er zijn ook arrestaties verricht, maar het kwaad is dan al geschied en het goud al omgesmolten.

Vanmiddag waren we al kort na twaalven op plaats van bestemming. Een korte etappe van 18 km en vlot gelopen. We hebben meteen maar de St. Jacobskerk bezocht, want daar kwamen we toch langs en toen door naar onze slaapplaats.
We slapen in een voormalig klooster Diocesaan huis St. Sixte kort bij de kathedraal. Mooie gerenoveerde kamers tegen een redelijke prijs (bovenkant pelgrimsbudget). Eerst gedoucht en daarna nog geluncht van mijn boodschapjes van twee dagen terug.
Daarna ben ik samen met François de stad ingegaan. We zijn eerst naar de kathedraal gegaan. Imposant gebouw, maar wat schoonheid betreft toch wel weer een tegenvaller, als je iets als Florence en Siena in gedachten hebt. Maar toch wel een echte aanrader. Daar hebben we ons dagelijks stempeltje weer gekregen. Eindelijk heb ik daar dan de langbeloofde kaarsjes voor Ghislaine en Gerard uit Philippeville op kunnen steken en nog een paar andere voor enkele dierbaren. Eenmaal weer buiten liepen we tegen een buslading fotograferende Jappen op, hoe kan het ook anders...
Daarna een ommetje door de stad gemaakt en nog wat bezienswaardigheden bekeken.

En uiteraard maakt een pelgrim dan weer wat mee! Komen we voorbij een gelegenheid, een beetje Markiezenhof-achtig, waar we een hoop mensen binnen horen en door de ramen hun schaduwen aan een glaasje zien. "Hmm", zeggen we tegen elkaar, "dat is gezellig, misschien moesten we maar eens binnen lopen". Om de hoek staat buiten iemand te roken, kennelijk een van de aanwezigen, want hij heeft ook een glaasje champagne in zijn hand. François spreekt hem aan, of hij voor ons arme pelgrims ook niet een glaasje kan ritselen, maar daar kon hij niet aan beginnen. Dit was een besloten receptie met leveranciers, wijnboeren, relaties, etc. van een Champagne huis uit Reims. Komen er dan een paar meneren naar buiten, waarvan een met stropdas, die vriendelijk aan ons vraagt, wie we zijn. Bleek het meneer Taittinger te zijn, eigenaar president van de wereldberoemde champagnekelders Taittinger. Toen hij hoorde, dat we pelgrims waren, regelde hij meteen een glas champagne voor ons. Nou, en wat voor een! Ongelooflijk goeie champagne, die ook nog eens lekker vettig van je glas afrolt. Hij ging meteen op de foto met ons, gaf ons zijn visitekaartje en nodigde ons uit voor een gratis rondleiding met proeven in zijn kelders. Daarna wenste hij ons "bon courage"!
Wat een belevenis, wat een kans in de hoofdstad van de Franse Champagne, die laat je niet schieten. Dat sloegen ook wij niet af natuurlijk! Daar zou Gerhard ook wel jaloers op zijn.

We hebben daarna nog wat interessante dingen bekeken, zoals de basiliek St. Remi waar de heilige Remigius begraven ligt, die koning Clovis in 498 in Reims heeft gedoopt en zijn toen naar de wijnkelders gegaan. De dames aan de balie waren direct overtuigd, toen we het visitekaartje en de foto lieten zien en we werden meteen in de watten gelegd. Na afloop hebben we ook een stempeltje van Taittinger in onze geloofsbrief gekregen.

Vanavond eet François op zijn kamer. Hij moet een beetje aan z'n budget denken. Ik ga een kleine pasta of pizza zoeken. Daarna weer vroeg naar bed, want morgen hebben we weer een wat langere etappe voor de boeg na de kortere van de afgelopen dagen. Morgen lopen we naar Mardeuil vlakbij Epernay over zo'n 32 km. Daar slapen we weer gratis en eenvoudig in een openbare Gites (gemeentezaal). Vandaag heb ik juist met een halve km de magische grens van 300 km gepasseerd, nog maar 2000 te gaan... Afijn morgen weer een dag dus en we zien het weer wel, wat we allemaal zullen beleven.

  • 26 Maart 2014 - 20:36

    Marjolein :

    Hi Rudy,
    Wat een geweldig avontuur heb je vandaag toch weer beleefd!! Geweldig!!! En fijn dat het vandaag beter ging dan gister. Hopelijk hebben morgen ook weer een goede dag voor de boeg. Zet em op!! Nog ff 2000 km volhouden ;)

  • 26 Maart 2014 - 20:36

    Mirjam Den H:

    Hallo Rudy,

    Ik moest hartelijk lachen om je belevenissen: de pelgrims aan de champagne! Zo'n dag als vandaag is natuurlijk super voor het moreel! Dan kun je er morgen weer 'kilometers vreten', zo te zien op de kaart grotendeels door het bos van Parc Régional Naturel de la Montagne. Probeer om de montagne heen te lopen, als dat kan.

    Het was weer een geweldig verhaal, ga zo door, want ik kijk er iedere avond naar uit, en naar ik begrijp met mij heel veel anderen!


  • 26 Maart 2014 - 20:37

    Anita, Luc, Kevin En Annemie:

    Rudy, De kaarsjes beginnen te werken! Hier en daar komen goede berichten door. Je glaasje champagne is dan ook toepasselijk terecht en op een goed moment. Proost! We zijn trots op jou.
    Groeten, Anita, Luc, Kevin en Annemie



  • 26 Maart 2014 - 21:16

    Lilianne:

    En ja hoor...... wie zit er op een doordeweekse dag in de middag aan de lekkere champagne...... wat heb ik verkeerd gedaan;-) Erg leuk dat je dit soort dingen allemaal beleefd, er gaat een andere wereld voor je open denk ik. Ook de mindere dagen horen erbij.... het gemis van vertrouwde mensen om je heen gaat je wel eens opbreken als je een poosje alleen op pad bent. Alleen jij weet waar je het allemaal voor doet en dat geeft je dan weer nieuwe energie om de volgende dag er weer tegenaan te gaan. Morgen weer een dikke 30 kilometer..... amai..... succes ermee!!!!
    Groetjes, Lilianne

  • 26 Maart 2014 - 21:22

    Ellen Den Ouden:

    Dag Rudy, ook ik lees vol bewondering jouw verhalen. Zeker de verhalen over de bijzondere ontmoetingen en de verschillende levensstijlen die je tegenkomt zijn leuk om te lezen. Vandaag sprak ik Pim Evers, een van mijn collega's in het ziekenhuis. Pim werkt als gastheer bij onze restauratieve dienst. Iemand die altijd voor je klaar staat, goed is in zijn vak, en waar je ook veel lol mee kunt hebben. Ik weet dat hij ook veel lange afstanden loopt. Hij is weer druk aan het trainen voor o.a. de 4-daagse. Ik vroeg hem of hij ook niet naar Santiago wilde lopen en vertelde dat jij nu aan het lopen was. Nou dat zat voorlopig niet in de planning. Maar hij had wel een broer Jos....je voelt hem misschien al aankomen, die in Frankrijk woont, waar Pelgrims kunnen overnachten. Op mijn vraag of hij deze week de griep had gehad was het antwoord Ja :-). Pim vertelde dat Jos zeer bewust had gekozen om te leven zonder baas, met veel vrijheid in de natuur, zonder rijkdom (op financieel gebied).
    Zo is het wereldje weer klein.
    Ik hoop dat je nog veel bijzondere mensen tegen zult komen en kunt genieten van de mooie natuur.
    Lieve groetjes uit Goirle Ellen

  • 26 Maart 2014 - 21:23

    Fon En Veronica Jansen :

    Rudy, elke dag is een verrassing, je weet alleen waar je wakker zal worden.
    Als je dan pas 13 % gelopen hebt! begrijp je dat je nog veel mee gaat maken.
    Leuke en minder leuke dingen, makkelijke en moeilijke dagen.
    Maar wees trots op je zelf, dat je het kan en mag doen.
    Onderweg zijn ...is belangrijker dan aankomen.
    Het gaat je goed Fon en Veronica Jansen

  • 26 Maart 2014 - 21:30

    Stephan:

    Hallo Ruud,

    Gelukkig dat het vandaag weer wat beter ging na het dipje.
    Dat is boffen dat je in de wijnkelders een rondleiding kreeg.
    Morgen moet het dan toch makkelijker gaan na al die champagne.
    Het was weer een mooi verhaal en kijken weer uit naar je volgende verslag.
    Veel succes op je tocht morgen en hopelijk weer leuke gebeurtenissen.
    groetjes, fam. S. Kuijlen

  • 26 Maart 2014 - 22:25

    Frank En Marianne:

    Chapeau Rudy, ondanks alles een echte volhouder. Dit glaasje champagne heb je dan ook zeker verdiend. Je kaarsjes en gedachten hebben ons al veel positiefs gebracht, maar net als jij de tocht is nog niet af. Mijn infuus en drains er vandaag allemaal al uit, jij champagne. Samen op pad! Maar nog een lange weg te gaan. Au revoir de Pollekes

  • 26 Maart 2014 - 23:37

    Corné & Paula:

    Hoi Rudy,

    Opnieuw genoten van jouw belevenissen!
    Goed om te lezen dat het weer, de benen en de geest weer in orde zijn!
    Terwijl jij waarschijnlijk al op een oor ligt, drinken wij er nog even eentje. Geen champagne hoor!
    Morgen 'n flinke tocht voor de boeg, maar dat gaat je vast en zeker lukken!
    Houd je haaks!

    Corné & Paula

  • 26 Maart 2014 - 23:55

    Ike :

    HEY RUUD,
    Het gaat goed zo te lezen, ook ik(e) lees elke avond jouw belevenisse op jouw
    pelgrimstocht, schitterend om dit allemaal mee te maken, ik denk dat de volgers op jouw site een enorme steun is en zal zijn om jouw naar Santiago te zullen leiden en dat het je wel gaat lukken.
    Toch zeker met de wilskracht en verhalen die je hebt.
    Succes met je pelgrimstocht!!

    Groet Ike
    PS. Dit is wel iets anders dan een tochtje met de Ducati!!!!!


  • 27 Maart 2014 - 00:46

    Sjef Van Den Bergh:

    Elke avond voor het slapen gaan, moet ik je verhaal gelezen hebben. Gisteren bemerkte ik tijdens het lezen iets, waarvan ik dacht: het gaat hem iets minder goed af.( zomaar aan de manier van schrijven).
    Wat super dat je dan vandaag weer zo'n geweldig hoofdstuk van jouw boek tevoorschijn tovert.
    Een bijzondere dag dus vandaag. Hoe kan het ook anders. Wijn, champagne.......een soppende fransman. De champagne die ik tot nu toe gedronken heb, vond ik nooit iets bijzonders. Zelfs niet lekker. Un bolleke Keuning da's pas drinken. Maar de omschrijving van jouw genot aan dat glaasje champagne, bracht mijne biertand toch in twijfel.
    Afin morgen weer een flinke tocht voor de boeg. Succes jullie samen......
    Ik weet zeker dat je nu op een oor ligt, met je snorkeltje, dat ga ik dan ook maar doen ( met snorkeltje)
    Bonne nuit, gr. van Sjef en Marion

  • 27 Maart 2014 - 07:26

    Ben Harmers:

    Weer een prachtig verhaal met bijzondere ervaringen en ontmoetingen. Nog maar 2000 km ;-) een goede en veilige reis verder. Groet Ben!

  • 27 Maart 2014 - 08:16

    Marianne Van Asbrouck:

    Dag Rudy,

    Een kleine teken vanuit Belgïe, ik lees je avonturen elke dag en het is voor mij een manier om tot de reis van mijn zoon, van Petra, van jij meetedelen. Ik wens je alles goed met het lopen van vandaag en een goede rust vanavond op een leuk plaats. Misschien Mardeuil in een school ? Maar misschien heb je een ander idee .
    Groeten van Rêves.

    Marianne

  • 27 Maart 2014 - 09:02

    John En Maria Van Beveren:

    Hoi Rudy

    Normaal gesproken lezen we 's morgens eerst de krant, voordat we iets gaan doen.
    Nu jij aan je mooi uitdagende tocht begonnen bent sprinten we als we wakker zijn naar boven naar de zolder waar mijn PC staat. Eerst jouw reisverhaal van de vorige dag lezen.Het leest als een spannend boek.
    Je maakt heel wat mee zo onderweg.
    Beetje jaloers op jullie belevenis in Reims met de Champagne.
    Heb daar daar nog hele goede herinneren aan, toch zeker wanneer je de kans krijgt om een van de beste Champagnehuizen te mogen bezoeken.

    Wiij wensen jou en alle pelgrims,die je nog tegen mag komen en waarmee je wellicht samen optrekt een bon voyage in La douce France

    Veel goeten uit Woensdrecht John en Maria

  • 27 Maart 2014 - 09:08

    Marianne En Kees:

    We zouden nog bijna jaloers worden: verrassende diners, wijn, champagne .....
    We schreven het al eerder: na regen komt zonneschijn: zo dus ook met het lopen na een mindere dag, weer een goede dag. Hopelijk overwint de zonneschijn en heb je nog heel veel goede dagen al zal een "regen"-dag ook nog wel eens de kop op steken. terwijl we dit schrijven ben je al weer op pad voor je tocht van zo'n dikke 30 kilometer.
    Groeten van Marianne en Kees xx

  • 27 Maart 2014 - 11:27

    Wally:

    Goede morgen Rudy,

    Sorry, maar ik begin de dag met jouw verslag. Dus loop ik meestal iets achter. Maar wat leuk, zo zie je maar weer dat echte mensen graag delen en zeker respect hebben voor de prestaties van een ander. Als het dan nog lekker is, is het helemaal mooi meegenomen. Het ga je goed,
    Groetjes
    Wally

  • 27 Maart 2014 - 13:24

    Pim Meeuwisse:

    Zo Rudy de kop is eraf en zoals we dagelijks jouw uitgebreid verslag lezen , moet het je op dit moment denk ik goed gaan ? Unieke belevenis als je een van de groten uit Reims ontmoet
    Groetjes
    Pim

  • 27 Maart 2014 - 13:36

    Fam Snijders:

    hoi rudy . fijn om te lezen dat het je weer goed gaat en een glaasje champoepel gaat er altijd wel in . groetjes peter en mirjam.

  • 27 Maart 2014 - 13:43

    May Van Lakwijk:

    Schitterend verslag alweer..en ondanks een moeilijke dag...wordt je toch iets ingegeven om door te zetten..en zie wie je dan zoal tegenkomt.....je bent in La douce France...schoonbroertje!! ;-)))
    Bisous!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rudy

Ik ben Rudy van Lakwijk. Geboren en getogen in Woensdrecht. Ik ben 33 jaar gelukkig getrouwd met mijn lieve Lia en ik ben apetrots op mijn kinderen Greet en Bart en ook op mijn schoonkinderen Benjamin en Caressa, maar vooral op mijn stoere kleinzoon Abel, inmiddels ruim een en een kwart jaar oud. Half maart 2014 vertrek ik te voet vanuit Woensdrecht naar Santiago de Compostella en hoop daar honderd dagen later aan te komen. Mijn ervaringen onderweg wil ik graag via deze website met jullie delen.

Actief sinds 02 Jan. 2014
Verslag gelezen: 708
Totaal aantal bezoekers 121916

Voorgaande reizen:

16 Maart 2014 - 30 Juni 2014

Pelgrimstocht naar Santiago

Landen bezocht: