1 april 2014 - Dag 17 - Troyes 19 km - Reisverslag uit Troyes, Frankrijk van Rudy Lakwijk - WaarBenJij.nu 1 april 2014 - Dag 17 - Troyes 19 km - Reisverslag uit Troyes, Frankrijk van Rudy Lakwijk - WaarBenJij.nu

1 april 2014 - Dag 17 - Troyes 19 km

Blijf op de hoogte en volg Rudy

01 April 2014 | Frankrijk, Troyes

Gisterenavond waren we toch niet met z'n zessen. Kennelijk had ik het niet goed begrepen, dat er 3 pelgrims in het huisje logeerden. Lucette heeft het nl. voor een maand verhuurd aan een persoon, die tijdelijk in Troyes werkt. Dus zaten we maar met z'n drieën aan tafel en dat was ook prima zo.

Lucette heeft ook een weegschaal en daarop ben ik 4 kg kwijt. Dus het gaat goed met m'n buikje.

Vanmorgen zijn we kort na 8u al vroeg vertrokken. Het was behoorlijk fris, maar na een paar uur konden de jasjes alweer uit. Het was heerlijk wandelweer. Wel weer heel saai langs het kanaal, dat hebben we na twee dagen echt wel gezien.
Na een uurtje of drie onderweg heb ik afscheid genomen van Francois. Ik kreeg 4 Franse knuffels van hem. We komen elkaar vast nog wel tegen onderweg. Goeie vent!
Zoals Sjef al schreef, zo voelde het ook wel een beetje: "Partir, c'est mourir un peu". We konden het samen best goed vinden met elkaar. Maar live goes on... en de Camino gaat verder. Ik moet later nog een keertje met Lia komen eten bij hem in Lille!

Vanmiddag rond kwart over twaalf kwam ik aan in het centrum van Troyes. Daar heb ik bij een bakker een pizzabroodje gekocht en in het zonnetje op een bankje lekker opgepeuzeld. Het bleek toch een paar kilometer langer dan volgens het boekje.

Daarna ben ik doorgegaan naar m'n slaapplaats, een oud seminarie "Maison Notre-Dame en l'Isle". Eenvoudig oud maar nette kamers met ruime badkamer. Vervolgens gedoucht en heb ik eerst een slaapplaats voor morgen geregeld. Volgens mij ga ik dan Francois toch weer tegen komen :-). Voor overmorgen lukte het nog niet zo. Het is niet altijd even makkelijk om wat te vinden en het lijkt ook wel steeds drukker te worden met pelgrims.

Daarna ben ik de stad ingegaan en heb ik eerst de kathedraal bezocht. Daar kon ik eindelijk de kaarsjes opsteken voor Bert en Ria, welke ik een paar dagen geleden al had beloofd, en meteen ook maar eentje voor ons allemaal thuis.

Er is bij m'n slaapplaats geen eten, dus heb ik boodschappen gedaan voor het ontbijt en voor morgen middag. In de overdekte markt Halle heb ik een stukje kaas, jam en een appel gevonden.

Troyes is een prachtige oude stad met veel vakwerk huizen, een heel typische bouwstijl. Veel mooier dan Reims. Het is een Bourgondische stad. Op een terrasje heb ik als aperitief voor het avondeten nog een pilsje gedronken bij L'Odyssee op mijn Odyssee.

Vanavond wilde ik eerst naar McDonald's gaan, maar werd ik in het boekje op iets anders geattendeerd. Zo heb ik alleen een hoofdgerecht gegeten met de plaatselijke streekspecialiteit hier uit Troyes: Andouillet. Een speciaal worstgerecht van meest varkensingewanden. Heel bijzonder om een keer te eten, maar elke avond zou niet mijn voorkeur zijn. Wat Haggis is in Schotland, is volgens mij Andouillet in Troyes, maar het ziet er wel heel anders uit.

Na terugkomst op m'n kamer heb ik dan nog een slaapplaats voor overmorgen geregeld. Ik moet dan een dorp verder dan gepland, omdat er geen gelegenheid korter bij beschikbaar is.

Morgen gaan we weer de 'bergen' in en loop ik 27,5 km naar Forêt-Chenu. Overmorgen zal het een langere etappe worden van 32 km naar Roffey. Afijn morgen weer een dag en we zien weer wel! Ik ga slapen, welterusten!

Ps. Petra (Reitsma), hartelijk dank voor je leuke reactie. Ik verwacht zondag in Vezelay aan te komen en loop nu dus 5 dagen achter je. Ik neem ook dezelfde zuidelijke route als jij over Nevers. Wie weet komen we elkaar nog wel tegen.

Ps. Frank, succes morgen! Bon courage!

Ps. Berry, alvast van harte gefeliciteerd met je verjaardag morgen. Maak er een leuke dag van met dit mooie weer!

  • 01 April 2014 - 22:51

    John En Anita:

    Hey buurman. Gaat nog steeds volgens de planning !!! Toppie, echt klasse. Groetjes maar weer en op naar het volgende verslag. Wij gaan morgen een dagje naar Amsterdam :-)

  • 01 April 2014 - 22:55

    Leo:

    Hoi Rudy,

    Leuk joh, Troyes kennen we , daar hebben we gekampeerd op stadscamping op een eiland. (veel muggen toen) Ik denk dat we langs je slaapplek gelopen zijn de stad in. Je hebt Andouillette gegeten en wij denken daar ook zo over, eigenlijk dachten we zelfs 'eens maar nooit meer'!.....We vonden Troyes net als jij een prachtige oude stad met veel cultuur, verrassend hè? Een echte Middeleeuwse stad met op de markt een kaasboer met heerlijke bergkaas destijds. Leuk dat je iedere keer toch weer bekenden tegenkomt of anders mensen die vanzelf bekenden worden. Ik kan me voorstellen dat dat een zeer bijzondere band geeft die je eerder en heviger (h)erkent als lotgenoten/reisgezellen. Ik hoop dat het weer je voor je verdere reis net zo goed gezind is. Deze mooie dagen nemen ze je niet meer af. Geniet ervan en prijs je gelukkig dat je dit kan doen. Alle goeds,

    Leo

  • 01 April 2014 - 23:06

    Irene Van Den Maegdenbergh:

    Rudy,

    Bedankt voor je leuke en duidelijke reisverhalen.
    Het is net alsof we de tocht zelf lopen, maar daar zullen we toch maar niet meer aan beginnen. Dat zou niet meevallen, denk ik.
    Wij wensen jou nog een hele leuke voorzetting van je reis.

    Groeten van Louis en Irene

  • 01 April 2014 - 23:16

    Stephan:

    Hoi Ruud,

    Zo te lezen heb je vandaag weer veel gezien in Troyes. We hebben hier ook prachtig weer, het lijkt wel zomer. Er staan al veel planten in bloei.
    Met schoonmoeder gaat het langzaam vooruit, ze is wel positief over het verloop v.d. revalidatie.
    Ruud morgen veel succes en weer een mooie wandeltocht. Zal wel even wennen zonder Francois.
    groetjes

  • 01 April 2014 - 23:19

    Rien :

    Rudy

    Die foto van het terras !!! is ietwat schuin genomen heb je die genomen net voor het laatste pilsje !!

    Mooie verhalen jongen Je maakt zo nog es wat mee!!!
    Je hebt nou ongeveer 400 kilometer gelopen en je bent al 4 kilo kwijt, En je moet nog een kleine 2000 kilometer !!

    Vast ritueel geworden hier: "effe lezen waar Rudy uithangt".
    Het gaat je goed he.
    Groet Rien en Joke

  • 01 April 2014 - 23:42

    Paula & Corné:

    Hoi Rudy,

    Niet te mager worden hoor! Als je zo doorgaat blijft er niet zo heel veel meer van je over!
    Een kortere tocht vandaag, maar 2 flinke, pittige tochten voor de boeg!
    Hopelijk blijft het je goed gaan en is het landschap, de komende dagen, wat gevarieerder.
    Succes weer!

    Corné & Paula

  • 01 April 2014 - 23:44

    Sjef Van Den Bergh:

    Hoi Rudy,

    Slaap maar lekker door en lees dit morgen maar. Andouilette ken ik ook, maar alleen van de geur. Een echte varkensvleeslucht. Toen Marion en ik op vakantie waren met Adrie en Annie Jansen, heeft Adrie dat ook een keer geprobeerd. Ik heb een klein stukje geproefd en Adrie dacht er net zo over als jij ( ik ook trouwens): Het is best om het geproefd te hebben, het is goed zo.... Morgen dus weer echt helemaal alleen. Dat zal wel even wennen zijn, maar ook weer een enorme ervaring rijker en vriend gemaakt. Mooi toch ! Wie weet kom je hem dus toch weer tegen. Ook dat zal dan heel apart zijn.
    Kun jij nog even navragen waar ze die weegschalen kopen Rudy, want wij hebben er een TOTAAL ANDERE. Mooie trip gewenst morgen, weg bij het kanaal en de "bergjes" weer in.

    GR.
    Sjef en Marion

  • 01 April 2014 - 23:50

    Sjef Van Den Bergh:

    He Rudy,

    Net nog gauw even naar de foto's gekeken.
    Ge het toch nog wel efkus in diej rossemeulen gezeten zeker ??

    Sjef

  • 02 April 2014 - 01:12

    Loe B.:

    Dag Ruud.
    Het is al weer 2 apr als je dit leest, of niet. Want onder het lopen zul je je niet gek laten maken door een i-Pad o.i.d. Heb gisteren je hele Blog doorgelezen en de reacties daarop gezien. Het is me duidelijk dat je besluit om naar SdC te lopen niet uit de lucht is komen vallen. Het is veel meer dan een uitdaging en dan is het, als thuisblijver, goed om even daarbij stil te staan. Het is een heel speciaal gevoel volledig op jezelf te zijn aangewezen. Je bent er nu misschien al wel aan gewend, maar ongetwijfeld heb je dat ervaren op het moment dat je, ver voorbij Putte, helemaal alleen was. Nu is dat kennelijk niet altijd het geval als je, zoals je aan Monsieur François een fijne metgezel hebt gehad en misschien weer krijgt. Als ik lees dat je vandaag, 2 apr dus, hoogst waarschijnlijk weer alleen loopt, krijg ik de kriebels en zou ik zó een dag of wat met je mee willen. Maar je hebt gekozen voor een solo expierence in de ontmoeting met gelijkgestemden die je op je weg zult ontmoeten. Nu lopen ze nog een paar kilometer of een paar dagen vóór of achter je op weg naar de H. Jacobus. Maar je zult ze zien.
    Het is fijn te lezen dat je gedachten zo af en toe ook uitgaan naar mensen die achter zijn gebleven. Mensen die je aandacht verdienen in de situatie waarin ze momenteel verkeren. Je neemt ze als het ware mee op je pelgrimstocht. Gisteren, 1 apr, was ik op bezoek bij Bertus A. Ook hij is iemand die een hart onder de riem goed kan gebruiken. Ik hoor dat binnekort ook Jac v.E. en zijn echtgenote weer een deel van de camino gaan doen. Ze lopen dit jaar vanuit Barcelona naar SdC. Zaterdag moet ik kosteren in ons kerkje. Ik zal je pelgrimstocht in het intentieboek aanbevelen. Ik wens je voor vandaag geen Andouilette (vorig jaar gegeten op La Ferté-Alais, een klein vliegveldje 40 km onder Parijs), maar wel goed loop weer, een mooi landschap en het allerbeste, grtn, Loe B.

  • 02 April 2014 - 07:21

    Marianne En Kees:

    Hee Rudy,
    nou die Andouillet ziet er nou niet echt geweldig uit als je het in close-up bekijkt. Je ziet bijna de details van de ingewanden. Maar je moet alles geprobeerd hebben zullen we maar zeggen. Wij houden het a.s. weekeinde maar lekker op tapa's samen met onze zussen en onze zwager Henk. Hopelijk blijft het hier ook nog goed weer.
    Groetjes van ons (Marianne en Kees)
    PS nog bedankt voor je what's app

  • 02 April 2014 - 07:38

    Annelies Oerlemans:

    Rudy,

    Het duurde.gister weer lang voor dat je verhaal online stond....
    Ik kon niet wachten.
    Vandaag ben ik vrij maar het eerste wat ik doe is waarbenjij.nu opzoeken.
    Voor mij komt er een bepaald soort rust vanaf als ik je verhaal lees,
    Dankjewel hiervoor!
    Goeie reis verder.
    Liefs Annelies

  • 02 April 2014 - 11:04

    Kees Van Leeuwen:

    Hallo Ruud,
    Goh, man alweer 17 dagen op pad en ik lees in jou verslagen hoe kostbaar en mooi het is om eenvoudig te leven. Genieten van al het moois om je heen en de liefde die je krijgt van al je pelgrim gasthuizen. En de overtollige kilootjes vallen er ook nog af, mooi man. Jans en ik blijven je volgen over de Jacobswegen tot in Santiago. Hou je taai en Buen viaje.

    Jans en Kees.

  • 02 April 2014 - 11:39

    Lia De Vos:

    Hoi Rudy,

    Wij volgen jou op de voet , (dus niet TE VOET!)
    en genieten iedere dag van jou verhalen,
    heel veel respect, ook voor het thuisfront.
    geniet van deze uitdaging!

    Jan en LIa

  • 02 April 2014 - 22:39

    May:

    Mss ook eens een voettocht(-je) uitwerken.....als ik zo lees gaan er de kilootjes redelijk makkelijk af...;-)))
    Is alleen maar mooi meegenomen! (of...afgenomen..hihi!)

    Nu weer ff alleen on the road...maar wie weet wie en wat er allemaal nog op je pad komt..?
    Wij, de thuisblijvers, zijn even nieuwsgierig als jijzelf..zo te lezen!
    Komt goed zo....

    Bisous,May

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rudy

Ik ben Rudy van Lakwijk. Geboren en getogen in Woensdrecht. Ik ben 33 jaar gelukkig getrouwd met mijn lieve Lia en ik ben apetrots op mijn kinderen Greet en Bart en ook op mijn schoonkinderen Benjamin en Caressa, maar vooral op mijn stoere kleinzoon Abel, inmiddels ruim een en een kwart jaar oud. Half maart 2014 vertrek ik te voet vanuit Woensdrecht naar Santiago de Compostella en hoop daar honderd dagen later aan te komen. Mijn ervaringen onderweg wil ik graag via deze website met jullie delen.

Actief sinds 02 Jan. 2014
Verslag gelezen: 628
Totaal aantal bezoekers 121915

Voorgaande reizen:

16 Maart 2014 - 30 Juni 2014

Pelgrimstocht naar Santiago

Landen bezocht: