5 april 2014 - Dag 21 - Vezelay 31 km - Reisverslag uit Vézelay, Frankrijk van Rudy Lakwijk - WaarBenJij.nu 5 april 2014 - Dag 21 - Vezelay 31 km - Reisverslag uit Vézelay, Frankrijk van Rudy Lakwijk - WaarBenJij.nu

5 april 2014 - Dag 21 - Vezelay 31 km

Blijf op de hoogte en volg Rudy

05 April 2014 | Frankrijk, Vézelay

Vannacht heb ik heerlijk geslapen en de wekker liep weer veel te vroeg af. Het dagelijkse ritueel van Lia app'en, opstaan, poepen, opfrissen, tas inladen en Frans ontbijtje met brood, jam en koffie begint al gemeengoed te worden. Daarna om 8 uur op stap en eerst bij de bakker een demi baguette gekocht voor onderweg.

Het was behoorlijk mistig vandaag, eerst nog een beetje fris en nat tussen de struiken op de eerste steile helling, maar al gauw ging toch het jasje weer uit. Het piepende zonnetje door de mist leverde wel mooie plaatjes op en het gaf een bepaalde sfeer van rust in de natuur. Heel mooi.
Het was vandaag wederom uitstekend wandelweer, zonnig en af en toe bewolkt, en zelf zat ik er ook weer goed in. Elke dag wordt het lijf sterker, ondanks de kleine ongemakjes van vooral een stijve knie. Veel smeren en met de Scenar er over!
Vandaag een paar bijzonder steile hellingen. Verschillende afdalingen zo steil, voetje voor voetje tussen de rollende stenen en verdomd oppassen om niet zelf naar beneden te rollen. En als kers op de taart na meer dan 30 kilometer nog even de enorm steile klim van de laatste kilometer naar Vezelay, wat bovenop een heuvel ligt.

Onderweg heb ik toch weer een paar leuke dingen meegemaakt. In het dorpje Bessy-sur-Cure werd ik aangesproken door een man die me vroeg of ik zin had in een kop koffie. En och, waarom ook niet. Mooi huis van binnen. Hij heet Michel Couvin en woont samen met zijn broer Jacques en die bleek de burgemeester te zijn van het dorp en is al twee keer naar Santiago gelopen, maar dan vanuit Saint-Jean door Spanje, een keer de noordelijke route langs zee en een keer de zuidelijke, die ik ook ga lopen. Hij heeft me nog wat nuttige tips meegegeven voor onderweg en het was best gezellig daar, maar ik moest weer verder uiteraard.

Een dorp verder in Arcy-sur-Cure spreekt me weer iemand aan, ene Gilbert Martin, en hij zegt, dat ie nog wat voor me heeft, vraagt om even te wachten en schiet snel zijn huis binnen. Komt hij terug met een pot eigen bereide Bourgondische honing. Daar heb ik vanmiddag heerlijk van gepicknickt, maar omdat die pot echt te zwaar is om ook nog eens mee te zeulen in m'n tas, heb ik hem gedoneerd aan de Gites waar ik nu logeer.

Verder ben ik onderweg nog een paar reeën tegengekomen, mooie beestjes. Ik heb er snel zo goed als ik kon, een paar foto's van gemaakt. Je moet wel goed zoeken, maar ze staan er op.

Uiteindelijk was ik rond half vier in Vezelay en nadat ik nog een snelle blik in de basiliek had geworpen, ben ik op zoek gegaan naar m'n Gites, "La Maison de Madeleine", een voormalig klooster en van alles en nog wat in het verleden, zoals verzamelplaats van vertrekkende kruisvaarders en pelgrims.
Je kunt hier de slaapzaal nemen of individuele kamers tegen meerprijs. Douches en toiletten zijn alle gezamenlijk. Ik had voor morgen al een eigen kamer gereserveerd, maar toen ik gisteren m'n plannen omgooide, was er geen kamer meer beschikbaar en zou ik voor vanavond op de zaal moeten. Toch moet je als pelgrim (en eigenlijk moet je dat altijd in het leven) vertrouwen hebben, dat het altijd goed komt. En inderdaad! De dame bij de receptie wilde voor mij wel een kamer met twee bedden regelen, die waren kennelijk nog wel beschikbaar. "Toch niet tegen dubbele prijs", vroeg ik, maar ik hoefde me geen zorgen te maken.
Nou weet ik, dat François morgen ook weer hier aankomt en dat hij op zaal heeft gereserveerd. Ik wil best m'n kamer morgen nog eens met hem delen en zal hem vragen, of hij dat liever wil dan op zaal. Na morgen zal ik hem voorlopig zeker niet meer zien, omdat we allebei een andere route gaan lopen.

Er zitten hier een aantal Nederlanders, met wie ik gezellig heb kunnen kletsen in de gezamenlijke huiskamer. Zoals Corry en Ingrid uit Joppe en Almen in de Achterhoek. Diny en William uit Nijmegen, die hier een paar rustdagen hebben en hier ook hun dochter Jet ontmoeten na een wereldreis van twee en een half jaar op de fiets (!). Tussendoor heb ik nog even gezellig geskype't met Marianne, Kees, Linie en Henk, waar ook Lia op bezoek was. Verder zitten hier wat Fransen en een paar Franstalige Belgen. Zíj hadden boodschappen gedaan en wat lekker dingen klaar gemaakt en ze vroegen of ik met hen mee wilde eten: "camerad". Dat was best gezellig en zo is het vanavond toch weer laat geworden.

Morgen wil ik om 8 uur al met Diny en William naar de basiliek, waar in de kapel een dienst is, waarbij pelgrims de pelgrimszegen krijgen. En traditiegetrouw kan ik deze kans toch ook weer niet voorbij laten gaan. Een pelgrimszegen uit het Mekka van de Santiago gangers, Vezelay, maak je nooit meer mee. Dus dan maar niet uitslapen op mijn vrije zondag en dan heb ik nog een lekker lange dag. Ik zal mijn tijd morgen toch sowieso wel nodig hebben, denk ik. Nog zoveel te doen en te bekijken. En de beloofde kaarsjes in de basiliek, want vanmiddag had ik geen wisselgeld. Afijn morgen weer een dag en we zien wel!


Ps. Monique, nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag gisteren. Een kroonjaar begreep ik. Hopelijk heb je een leuke dag gehad!

Ps. Martine, Jeanine en Louise, hartelijk dank voor jullie leuke reactie en voor jullie ook een dikke "Buen Camino"!

  • 05 April 2014 - 23:37

    Pim Meeuwisse:

    Hoi Rudy
    Van harte gefeliciteerd met het bereiken van deze mijlpaal , een kwart ,een bijzonder prestatie en ik weet zeker als ik je verslagen lees dat jij het doel gaat bereiken wat je voor ogen hebt.
    Je hebt al vele kaarsjes voor anderen aangestoken , nu gaan wij er een voor jou aansteken om die laatste 75 procent te realiseren.
    Geniet morgen van je rustdag.
    Groetjes
    Pim en Ank Meeuwisse

  • 05 April 2014 - 23:57

    Corné & Paula:

    Hoi Rudy,

    Goed aangekomen in Vézelay!
    Wat is de natuur toch prachtig en wat beschrijf je dat weer mooi!
    En dan die onverwachte ontmoetingen. Geweldig!
    Daar krijg je weer volop energie van. Die geven een mens vleugels. En die heb je wel nodig bij al die bergen en dalen.
    Morgen ga je al vroeg uit de veren om naar de basiliek te gaan en de pelgrimszegen te ontvangen.
    Zo heb je inderdaad een lekkere lange dag.
    Geniet van je dubbel en dik verdiende rustdag!

    Corné & Paula

  • 06 April 2014 - 01:33

    Loe B.:

    Dag Ruud, gefeliciteerd met het behalen van alweer een mijlpaal. Er zullen nog vele volgen. Vanmiddag in de sacristie met Albert D. gesproken over de route die je neemt. Hij kende 't en zei dat als je de Franse grens passeerde er geen vlakke weg meer was. Het gaat allemaal omhoog of omlaag. Fietservaring dus, lopend is het nog erger... In de mis vanavond hebben we voor zegen gebeden over je pelgrimstocht en een behouden aankomst op het graf van de H.Jacobus. De mensen in de kerk vonden het mooi, zei Petrus d.B. na afloop. Wens je 'n fijne zondag en veel devotie morgenochtend. De kerk zal wel voller zijn als bij ons. Grtn, Loe B.

  • 06 April 2014 - 06:34

    Fon En Veronica Jansen:

    Rudy,
    Proficiat deze mijlpaal is binnen, een dag rusten en op naar St Jean.
    Steeds meer pelgrims zal je gaan ontmoeten, probeer vol te houden.
    Onderweg zijn is belangrijker dan aankomen, geniet ervan.
    Als het goed is maar dat lees we wel in je verslag zou je morgen bij Nederlanders kunnen slapen.

    Het gaat je goed.
    Fon en Veronica Jansen

  • 06 April 2014 - 07:41

    Edy Verdult:

    Hoi Rudy, wat een prestatie. Ik volg je verslagen met grote belangstelling. Lees ze iedere dag, dan laait het pelgrimsvlammetje weer in alle hevigheid op. Mooie streek waar je nu bent. In de aanlooproute zie je de Sainte-Marie-Madeleine al van ver staan. Geniet van je rustdag en de mooie mensen die ontmoet. Heb gezien dat je de gite in Augy gaat bezoeken. Doe Tom de hartelijke groeten. Op naar Saint Jean Pied de Port.
    Buen Camino.

    vriendelijke groet, Edy

    p.s. Geen last van honden zeker.

  • 06 April 2014 - 09:54

    Diny Schotanus:

    Hoi Rudy,
    Leuk om je blog te lezen, gaan we ook wat volgen de komende tijd.
    Je gaat wat sneller dan wij, maar wellicht treffen we elkaar verderop ook weer. Groetjes Diny

  • 06 April 2014 - 10:39

    Corrie Jansen:

    Hoi Rudy wat een uitdagingen elke dag, vind het elke dag een al een hele belevenis om je verslag te kunnen lezen. Geweldig zoals je het doet, petje af.
    Veel succes met je verdere tocht, dat het ruimte en rust mag geven.
    Lieve groetjes Eugène en Corrie

  • 06 April 2014 - 12:35

    Rene Heinrichs:

    oef wat ga je hard Ruud; Zoef de Haas.
    Het blijft op en neer gaan tot in s. Let goed op jezelf want het lichaam krijgt veel te verduren zoals gezegd. en de mens is niet gemaakt op sneller dan 4 uur max. per uur te gaan!
    goed dat je een rustdag neemt. Misschien wel verstandig om na elke zes dagen een rustdag of een halve rustdag in te plannen Ruud. Maar als je zo doorgaat dan ben je donderdag al in augy sur aubois. Daar wordt je dan niet door Tom en Loes uit Ossendrecht ontvangen maar door Jos en Cécile uit Den Haag; ook zeer ervaren pelgrims en hospitalero's!
    In Augy kun je ook weer al je spulletjes lekker wassen en drogen.
    Ruud, wat fijn voor je dat er loskomt wat er los moet komen! Take your time!
    Door het leezen van enige verslagen begint het bij mij ook weer te kriebelen; wie weet nog dit jaar vanaf Porto naar S.
    Vanmorgen in de Mis nog even aan je gedacht en gebeden. Geniet van de zang in de kerk van Vezelay en van de sfeer.
    Als Ridder in de Orde van de Tempeleirs ben ik niet erg trots op wat die in Vezelay gedaan hebben vroeger, ten tijde van Bernardus van Clairvaux; de tweede Kruistocht vertrok vanaf daar en heeft veel ellende gebracht; de tocht werd als mislukt beschouwd.
    Ruud fijne en spirituele tocht gewenst.
    René

  • 06 April 2014 - 12:52

    Rene Heinrichs:

    Rudy, nog een nadenkertje. Het mooie van de pelgrimage is niet de tocht, niet het aankomen in Santiago- hoewel dit natuurlijk erg belangrijk is, maar het thuiskomen!
    Sterkte!
    rené

  • 06 April 2014 - 13:35

    Stephan:

    Hoi Ruud,

    Van harte gefeliciteerd met het behalen van een kwart van de tocht.
    Je bent een kei!!! (om in de straat termen te spreken).
    We hebben iedere keer het gevoel een stukje met je mee te lopen, zo mooi beschrijf je het elke keer weer.
    Geniet v.d. rustdag, je hebt een lange dag om veel mooie dingen te zien.
    Mooi dat er veel mensen op jouw tocht, jou steeds weer verwennen.
    Ruud we hebben ook voor jou al een paar kaarsjes gebrand, zodat je tocht goed mag verlopen.
    Schoonmoeder is gisteren voor het eerst sinds drie maanden een paar uurtjes thuis geweest.
    groetjes, fam. S.Kuijlen

  • 06 April 2014 - 16:09

    De Belgische Familietak:

    Hoi Ruud,

    Zo tussen het volgen van de Ronde van Vlaanderen door even je laatste 2 verslagen gelezen. In de ronde is nog alles mogelijk. Van jou verslagen willen we niks missen. Toen je vetrok hebben we je in alle onschuld buen viaga gewenst, intussen leren we bij en wensen we je aanvullend nog buen Camino. Zo hoort dat te zijn voor een Pelgrim, weten we inmiddels. Zo leren wij ook bij in het volgen van je tocht, haha............. Zo als je aangeeft is het elke dag topsport en wordt het lijf steeds sterker. We zien op de laatste foto's ook een steeds meer afgetrainde Ruud. Dit loopt dus mooi synchroom. Ook schitterend om vast te stellen hoe je steeds meer mede pelgrimgenoten ontmoet en die je ook weer aanmoedigen en volgen. Goed voor de moraal. Geniet van je vrije dag en verder onderweg, ga gestaag verder , wordt niet overmoedig (je moet nog even he....) en midden-Frankrijk lonkt al weer naar je.

    Groeten Paul, May, laura en Alex

  • 06 April 2014 - 16:25

    Harry Rullmann:

    Hallo Ruud,
    Via via heb ik jouw website ontdekt, en ik vind het leuk de verslagen over je camino te lezen. Vanaf Vézelay heb ik deze route ook gelopen (de variant over Bourges), dus ik ben nu nog meer benieuwd naar je belevenissen. Verscheidene mooie ontmoetingen heb je al gehad. Petra Reitsma, onderweg vanuit de kop van Friesland, heeft 2 nachten bij ons in Nijmegen overnacht en zit één dag voor je, waarschijnlijk ga je haar nog ontmoeten. Geniet van de mis morgen, verder wens ik je een bon camino.
    Harry

  • 06 April 2014 - 16:41

    Petralensen:

    Hoi rudy al weer een flink eindje op weg , iedere keer lezen we jou bijzondere leesverslagen worden er stil van zo bijzonder mooi al die dingen te mogen beleven meemaken , zet hem op en succes

  • 06 April 2014 - 20:26

    Hans En Anja:

    Hoi Rudy,

    Proficiat hoor met het behalen van alweer een super mijlpaal.
    Volgens mij zijn het gewoon elke dag mijlpalen!!
    Het is inderdaad heel leuk om je verslagen te lezen, elke dag beleef je weer iets anders.
    De beklimmingen worden ook steeds steiler en moeilijker lees ik wel.
    Vandaag heb je een rustdag gehad en ik hoop dat je er van hebt genoten en hebt kunnen bijtanken voor de volgende etappe.
    Rudy het gaat je goed en voor morgen weer een goede reis.

    Groetjes Hans en Anja.

  • 06 April 2014 - 21:14

    Greta En Jef:

    Hoi Ruud, wereldreiziger. De pelgrimage van je loopt aardig goed! Elke dag ongeveer 30 km....chapeau jongen!! Leuke verhalen en wat aardig dat je van die leuke en bijzondere mensen ontmoet! Buiten het bezoeken van kerken en kapelletjes moet de omgeving en jouw beschrijving van de omgevening je een enorme kick geven en met de stilte om je heen kun je hiervan ook dubbel genieten. Je schiet al aardig op en je verhalen met al die ontmoetingen zijn erg bijzonder. Er zit een kleine reisverslaggever in je genen, misschien iets voor na je pensioen? Geniet nog maar lekker en hopelijk blijft het weer je goedgezind. Groetjes!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rudy

Ik ben Rudy van Lakwijk. Geboren en getogen in Woensdrecht. Ik ben 33 jaar gelukkig getrouwd met mijn lieve Lia en ik ben apetrots op mijn kinderen Greet en Bart en ook op mijn schoonkinderen Benjamin en Caressa, maar vooral op mijn stoere kleinzoon Abel, inmiddels ruim een en een kwart jaar oud. Half maart 2014 vertrek ik te voet vanuit Woensdrecht naar Santiago de Compostella en hoop daar honderd dagen later aan te komen. Mijn ervaringen onderweg wil ik graag via deze website met jullie delen.

Actief sinds 02 Jan. 2014
Verslag gelezen: 820
Totaal aantal bezoekers 121935

Voorgaande reizen:

16 Maart 2014 - 30 Juni 2014

Pelgrimstocht naar Santiago

Landen bezocht: