7 april 2014 - Dag 23 - Corbigny 30 km - Reisverslag uit Marigny-sur-Yonne, Frankrijk van Rudy Lakwijk - WaarBenJij.nu 7 april 2014 - Dag 23 - Corbigny 30 km - Reisverslag uit Marigny-sur-Yonne, Frankrijk van Rudy Lakwijk - WaarBenJij.nu

7 april 2014 - Dag 23 - Corbigny 30 km

Blijf op de hoogte en volg Rudy

07 April 2014 | Frankrijk, Marigny-sur-Yonne

Tussen de bedrijven door krijg ik van verschillende kanten door, dat er afgelopen zaterdag in Woensdrecht tijdens de dienst voor me is gebeden voor een behouden pelgrimstocht. Ik vind dat heel bijzonder en waardeer dat dan ook enorm. Hartelijk dank iedereen voor de intenties, en ook aan de pastors!

Vanochtend waren we al vroeg uit de veren, want we moesten om half acht al in de kapel zijn. Francois ging om brood, maar helaas was de enige bakker 's maandags gesloten. Gelukkig had ik nog een klein stukje over van gisteren en dat hebben Francois, Nico en ik samen gedeeld. Met verschillende kazen, jam en jus d'orange in huis en een potje koffie mochten we dan nog niet mopperen en was het nog een redelijk ontbijtje. Daarna tanden poetsen, spullen pakken en hop met z'n allen naar de kapel.

Daar hebben we in gebrekkig maar wel in het Nederlands (!) een mooie pelgrimszegen gekregen. Naast Francois, Nico en ikzelf waren ook William en Diny daarbij. Daarna zijn Francois en ik rond kwart voor acht meteen vertrokken na een voorlopig afscheid van Nico. William en Diny zouden eerst nog ontbijten en daarna op weg gaan via de Noordelijke route over Bourges. Die route loopt Francois ook. Nico en ik lopen de Zuidelijke over Nevers, maar Nico blijft nog een dag in Vezelay.
Onderaan de heuvel hebben Francois en ik nu voor de derde maal (!) afscheid genomen, maar nu zal het voor langere tijd zijn, omdat we alletwee een andere route nemen. Toch gaan we elkaar vast nog wel tegen komen.

Vandaag was het heerlijk wandelweer. De dag begon niet al te fris en met nevelsluiers in de valleien. Dat leverde met het zonnetje mooie plaatjes op. Het werd al gauw 24 graden met een lekker briesje, ideaal.
We kregen een ander en afwisselend landschap voorgeschoteld. Een heuvellandschap met grootschalige akkerbouw en akkers vol koolzaad en graan. Maar ook hele stukken, vooral het laatste deel, kleinschalige veeteelt. Onderweg in Bazoches bleek het kerkje open en heb ik meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om een kaarsje op te steken voor Marga's moeder voor een voorspoedige revalidatie, want dat heeft ook nogal wat voeten in de aarde en die kan best wat steun gebruiken.
Tussendoor kreeg ik nog een SMS van Nico, dat bij Marcos plots de stoppen waren doorgeslagen en hij een ruit had vernield in het pelgrimshuis in Vezelay. Geen idee waarom. Toch lullig weer, in zo'n gezellig familiesfeertje daar.

Na ruim 30 km kwam ik tegen half drie aan in Corbigny en ben ik direct naar het gemeentehuis gegaan voor een stempeltje en een slaapplaats, want die had ik nog niet geregeld. Ik kreeg twee contacten mee van particulieren voor pelgrim opvang. En dat lukte prima, met mijn gastvrouw afgesproken dat ik nog wat zou rondkijken in Corbigny en dat ze me een uur later voor de kerk zou oppikken. Het is een aardig plaatsje met een klein riviertje, wat winkels en horeca en een groot voormalig klooster.

Kom ik hier dan nog een Belgische mevrouw uit Brussel tegen, die is gestrand vanwege een infectie aan haar been. Ze mag 10 dagen niet lopen van de dokter. Straks wordt ze met de auto door haar gastvrouw naar Nevers gebracht, een grotere plaats en interessanter om 10 dagen door te brengen. Samen zijn we nog wat gaan drinken. Het blijkt Michelle te zijn, die ik ook al in de BLOG van Petra in Vezelay tegen kwam.
Overmorgen zal ik Michelle weer tegenkomen als ik in Nevers aankom.

Daarna heb ik nog snel wat rondgekeken en werd ik opgehaald door Catherine, mijn gastvrouw. Ze is een leuke tante en samen met haar man heeft ze een dochter van 22 en twee zoons, de jongste 16 en aan de studie en alles het huis uit. Vorig jaar is ze begonnen met het opvangen van pelgrims tegen een bijzonder schappelijke vergoeding. Ik kreeg meteen koffie en het was direct al gezellig. Daarna moest ze een paar uur weg, iets met kinderopvang of zo, en omdat manlief werken was, had ik het rijk alleen. Ik vertelde haar nog, dat, als ze thuis zou komen en het huis leeg zou zijn, dat ze wel zou weten door wie...
Afijn voor mij genoeg tijd voor m'n dagelijkse routine bezigheden: spullen uitpakken, scheren, douchen en voeten, benen en knieën smeren, aan mijn verslag, de route voor morgen en slaapplaatsen uitzoeken. En er zit hier zo'n goeie klik, dat ik ook meteen Nico maar heb ingeseind om hier te overnachten. Daar was overigens net Leo uit Reims aangekomen. Het wordt inmiddels zo al een aardig netwerkje van pelgrims hier onderweg! Leuk.

Om acht uur was het eten gepland. Maar daar vertel ik morgen wel over.

Morgen gaat de route naar Premery ietsjes meer dan vandaag over zo'n 32 km. Ik denk, dat ik de slaapplaats ook weer maar hetzelfde aanpak als vandaag. Dat ging uitstekend en ik heb evt. toch nog een chauffeurshotelletje als alternatief achter de hand, mocht het niet lukken. Afijn, morgen weer een dag en dan zien we wel. Ooievaar!


Ps. Tom en Loes, uiteraard heb ik vorige week meteen de groeten gedaan aan Nico. Hij komt zaterdag de 12e aan in Augy-sur-Aubois en ik vrijdag al. Heel aardig van jullie aanbod. Volgens mij hoeven jullie niets mee te brengen, maar mogen jullie wel wat mee terugnemen. Ik kom niets te kort, maar wil wel veel kwijt ;-)

Ps. Harry uit Nijmegen, misschien ken je William en Diny Agelink? Ook uit Nijmegen. Dank voor je reactie. Misschien tot half juli N4D?

Ps. Fon, dank voor de info. Deze is in Anthien en gaat pas na dit weekend open hoorde ik en ik ben alweer net een plaats verder.

Ps. Ter info: schoenen poetsen doe ik niet voor het mooi zijn, maar het is puur noodzakelijk voor het onderhoud en waterdichtheid van het leer.

Ps. "Ooievaar" is Maartens Ostrechs voor "Au revoir"

  • 07 April 2014 - 20:32

    Marjolein Van Vulpen:

    Hallo geweldige pelgrim,
    Met plezier lees ik iedere avond je reisverhalen! (Net als je andere volgers) je bent geweldig goed bezig en het is erg leuk om te lezen dat je zo leuk contact hebt met je gastheren en gastvrouwen en de overige pelgrims! Ik wens je weer veel succes met het vervolg van je reis! Ga zo door want je bent geweldig goed op weg zo!!
    Groetjes ook van Bart, Marjolein

  • 07 April 2014 - 22:32

    Loe B.:

    Bon soir, Ruud, elke avond lezen we je Blog. Regien 't eerst, want die heeft 'n I-pad, en ik volg. De tocht zal een ervaring worden voor het leven. Vol van ontmoetingen en indrukken. En ook op zo'n pelgrimstocht, is niets menselijks je vreemd als je hoort van iemand die door het lint gaat. Emoties horen erbij op zo'n tocht. Maar belangrijk is ook dat je naast alle ontberingen, want die zijn er zeker, ook met volle teugen van geniet van wat het allemaal met je doet.... Jusqu'a demain, mon ami, grtn, Loe B.

  • 07 April 2014 - 22:40

    Corné & Paula:

    Hoi Rudy,

    Het leek wel 'n stukje uit de bijbel. Het brood gebroken en samen gedeeld!
    In plaats van de broden en de vissen, waren het bij jullie, de broden en de kazen! Mooi!
    Daarna de zegen ontvangen en zo was je weer klaar voor 'n prima tocht!
    Lekker weertje vandaag. Ook bij ons hier overdag prima geweest, maar vanavond 'n fikse regenbui!
    Hopelijk morgen weer 'n bijzondere dag. Ga zo door!

    Corné & Paula

  • 07 April 2014 - 23:31

    Stephan:

    Hoi Ruud,

    Wat een mooie samenvatting weer van vandaag.
    Alles zullen we eerlijk delen, wat jij met het brood gedaan hebt is geweldig.
    Ook weer mooie foto's, je voelt je zo wel een met de natuur waarschijnlijk.
    Voor morgen weer een mooie en goede tocht.
    groetjes. P.S. nog bedankt voor het kaarsje.


  • 07 April 2014 - 23:50

    Fon En Veronica Jansen :

    Rudy,
    Geweldig zoals je alles verwoord, en wij weten waarover het gaat, veel lezers van je verhalen begrijpen dit ook, vele andere zullen het nooit begrijpen.
    Wij leven hier in een enorme luxe, nemen we wit of bruin brood vandaag hier we hebben de keuze.
    Rudy als je thuiskomt ben je een ander mens.zaken die je vroeger zeer belangrijk vond zijn straks van ondergeschikte waarde.
    Het gaat je goed en je weet het hè
    Onderweg zijn is belangrijker dan aankomende
    We blijven je volgen.

    Fon en Veronica Jansen

  • 07 April 2014 - 23:52

    Marianne Kuijlen:

    Hoi Rudi
    Wat een leuk reisverslag weer vandaag, wij gaan er iedere avond even voor zitten om het te lezen.
    Het is ook leuk te lezen hoe de contacten met gastheren,gastvrouwen en medepelgrims zijn.
    Wij wensen je veel succes met het vervolg van je pelgrimstocht.
    Grt Willy en Marianne

  • 08 April 2014 - 00:36

    Sjef Van Den Bergh:

    He Rudy,
    Het gaat goed Rudy, je zit er middenin. Zoals zo velen mensen op je verhalen reageren, wat bijzonder allemaal. En zoveel kilometers elke dag. Ik kan echter niet meer bij houden, wie wie is en waar je ze allemaal tegenkomt en weer verlaat. voor jou is het natuurlijk heel mooi en een bewijs dat meerdere mensen de tocht zijn aangegaan, zoals jij die redenen ook had en hebt. Pain, fromage et marmelade, oftewel "brwood, keis en slaj" samen delen en eten in Frankrijk is sowieso al een feest toch. De zon erbij, prachtig landschap, cultuur, "vive la France" . Krijg er gewoon een vakantiegevoel bij. Je verhalen blijven boeiend, worden zeker niet korter. Houwe zo. Wij blijven het volgen.
    Gr.
    Sjef en Marion

  • 08 April 2014 - 10:39

    Willem, Jo, Arjan, Anouk En Stijn Oerlemans:

    Hoi Rudy,

    Wat is het toch iedere keer leuk om jouw verslagen te lezen. Wat ben je toch met een unieke prestatie bezig. Het is echt bijzonder. Ook leuk om te lezen hoe de contacten zijn met de andere pelgrims en hoe je iedere keer weer je slaapplaats geregeld hebt.

    Nogmaals heel veel succes!!!

    Groeten,
    Fam. Oerlemans

  • 08 April 2014 - 13:45

    Rene Heinrichs:

    Dag Rudy,

    prachtig dat delen van alles wat jij samen hebt; brood, kaas, jam, ervaringen, lief en leed. het leven wordt intens gevoeld en beleefd. geniet ervan.
    Wat de slaapplaatsen betreft: Arno en Huberta openen inderdaad over een tweetal weken, zo rond pasen hun nieuwe pelgrimsopvang met gites en meditatiecentrum in Anthien, Le chemin. Het massale ontvluchten ze zo en op zulke plaats kan er veel meer aandacht zijn voor de individuele pelgrims; ook aandacht voor de spirituele kant en niet alleen maar een bed en eten!
    De slaapplaatsen worden vanaf nu talrijker: schroom niet een gemeentehuisje binnen te lopen en te vragen om een slaapplaats- je weet dat de credential de burgerlijke en geestelijke overheid verplicht je te helpen; en dat doen ze ook volgens oud middeleeuws gebruik.
    vlak voor Nevers is er een klein klooster aan eht water; daar kun je terecht. Ook bij de zusters van la Charité in de stad Nevers. hier ligt Bernadette opgebaard. de opvang is echter aan de stevige prijs; sinds het 150e geboortejaar van Bernadette zijn de prijzen commercieel hier.
    Na een 20 tal km kun je terecht in aprémont sur allier; op 16 maart heb ik de pastoor gesproken; hij is een echte jacquair; hij weet van je komst. Als je geluk hebt wordt je een kamer in zijn pastorie tegenover de kerk aangeboden, als je pech hebt dan kom je terecht in een kale ruimte die vroeger diende vanaf 1789, als schooltje. Zeer spartaans met toilet buiten!ik ben benieuwd. Vanaf Aprémont is het ongeveer 24 km naar Augy sur Aubois. slapen in Sancoins kun je dan overslaan. Het parcours is hier redelijk vlak; vanf Grossouvre langs het kanaal de Bery. in onze pelgrimsopvang zijn dan Jos en Cécile vrijdag; jij kunt dan zaterdag Tom en Loes uit o'trecht welkom heten! ook leuk!
    goede tocht verder. Ultreia e suseia. De hospitalero's moeten je verder kunnen helpen met overnachtingsadressen!O.a. bij mme Mativon in charenton en in het Auberge de Jeunesse in St.Amand- Montrond. René

  • 08 April 2014 - 16:25

    May Van Lakwijk:

    Wederom mooie verslagen van de afgelopen dagen....het saamhorigheidsgevoel blijkt enorm te zijn onder de pelgrims...en dat doet wel iets met ne mens!

    Je tocht verloopt erg voorspoedig tot hiertoe en hopelijk mag dit zo blijven tot aan de eindstreep,waar we nu even nog ni aan denken...;-)

    Courage eh!!

    May

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rudy

Ik ben Rudy van Lakwijk. Geboren en getogen in Woensdrecht. Ik ben 33 jaar gelukkig getrouwd met mijn lieve Lia en ik ben apetrots op mijn kinderen Greet en Bart en ook op mijn schoonkinderen Benjamin en Caressa, maar vooral op mijn stoere kleinzoon Abel, inmiddels ruim een en een kwart jaar oud. Half maart 2014 vertrek ik te voet vanuit Woensdrecht naar Santiago de Compostella en hoop daar honderd dagen later aan te komen. Mijn ervaringen onderweg wil ik graag via deze website met jullie delen.

Actief sinds 02 Jan. 2014
Verslag gelezen: 836
Totaal aantal bezoekers 121934

Voorgaande reizen:

16 Maart 2014 - 30 Juni 2014

Pelgrimstocht naar Santiago

Landen bezocht: