10 april 2014 - Dag 26 - Augy-sur-Aubois 42 km - Reisverslag uit Augy-sur-Aubois, Frankrijk van Rudy Lakwijk - WaarBenJij.nu 10 april 2014 - Dag 26 - Augy-sur-Aubois 42 km - Reisverslag uit Augy-sur-Aubois, Frankrijk van Rudy Lakwijk - WaarBenJij.nu

10 april 2014 - Dag 26 - Augy-sur-Aubois 42 km

Blijf op de hoogte en volg Rudy

11 April 2014 | Frankrijk, Augy-sur-Aubois

Vandaag was het een fantastische dag met een klein zuur randje. Gisteren was ik er vanuit gegaan, dat m'n slaapplaats op de route zou liggen van vandaag. Dat was ook bijna zo, het scheelde maar een paar honderd meter. Echter... daar lag de Loire nog tussen! Dus moest ik eerst nog 2 km terug naar de brug en van daaruit weer de route op en passeerde ik 4 km later weer het klooster waar ik had geslapen. Gelukkig zou het vandaag een korte etappe zijn, dus zat ik er eigenlijk niet mee.

In de gite in het klooster zaten ook Germaine en Patrice, een eenvoudig naïef Frans koppel, maar heel behulpzaam. Gisterenavond hebben ze de afwas gedaan en ik mocht niet helpen, net als vanmorgen. Ze deelden hun jus d'orange en ze hadden om 7.30u al koffie gezet voor me, ondanks dat ze eigenlijk pas om 8u wilden ontbijten en ik had beloofd om koffie voor hun te zetten. Ze waren heel vriendelijk en we hebben zelfs adressen uitgewisseld om een kaartje uit Santiago te sturen. Maar niets is minder waar en vanochtend heeft m'n vertrouwen in de mensheid weer eens een flinke deuk opgelopen. Voor het eerst op mijn reis en toch hopelijk ook wel voor het laatst. Toen ik onderweg vanmorgen ergens een kopje koffie ging drinken en wilde afrekenen, miste ik een briefje van € 50,- uit mijn portemonnee. Eerst twijfelde ik nog aan mezelf, maar ik weet het 300% zeker, want gisteren had ik nog gepind. Gisterenavond had ik het nog, nadat ik de non had betaald, want toen bladerde ik nog even door m'n portemonnee en dacht ik nog: "het geld vliegt weer hard de deur uit, goed dat ik heb gepind vanmiddag".
Onder het ontbijt werd er op een gegeven moment wat gesmoesd en was Patrice even naar boven gegaan. Mijn portemonnee lag naast m'n tas met credencial en routeboekje en ik toen ik boven kwam stond m'n kamerdeur wijd open, wat ik vreemd vond, maar verder geen acht op geslagen, want ik had de deur sowieso niet helemaal dicht gedaan. Een en een is twee... Geen wonder, dat ze zo vriendelijk waren. Raar is dan wel, dat er maar één briefje weg was. Misschien om niet op te laten vallen. Jammer van het geld, maar het gevoel, dat ik gen...id ben, is vele malen erger. Ik heb er wel de hele dag verder mee in m'n hoofd rondgelopen. Afijn we proberen het maar gauw te vergeten en we gaan vrolijk verder. Morgen weer een dag.

Afgezien van alle sores, was het dus vandaag weer een uitstekende wandeldag met mooie routes en leuke dingen onderweg en ook het weer was perfect. Iets na achten ben ik vertrokken. Er hing toen een laag mist over de Loire, echt mooi om te zien. Het was een nagenoeg vlakke etappe en dus werd het een massasprint aan het einde.
Ik wilde nl. oorspronkelijk naar Grossouvre lopen over 24,5 km, maar omdat het nog vroeg was en ik geen contact kreeg met de geplande slaapplaats en een andere 20 km er vandaan bleek te liggen, dacht ik: "ik pak er nog een kilometertje of 8 bij naar Sancoins en kijk daar wel voor een slaapplaats". En in Sancoins aangekomen, zat ik er nog zo goed in, dat ik bij mezelf dacht om de laatste 8 kilometer dan ook maar meteen door te lopen, zodat ik ook morgen al een vrije dag zou kunnen nemen. Dus heb ik naar de herberg gebeld of ik vanavond al terecht kon en dat was geen probleem.
Al met al samen toch 42 km. Dan merk je inderdaad, dat deze atleet met de dag sterker wordt en omdat het een vrijwel vlakke etappe was met de bergen van de afgelopen weken nog in de benen, stellen de kilometers niet veel meer voor. Uiteindelijk kwam ik om kwart over zes aan.

Daar werd ik direct door Cecile verwelkomd, die door het geblaf van de hond van de buren er al op werd gewezen, dat ik eraan kwam. Meteen maar een lekker koud pilsje gedronken achterop het terras in de zon en even gezellig kennis gemaakt met Cecile en Jos. Daarna lekker gedoucht en geschoren en ik was weer als herboren, klaar voor het avondmaal. Ook heerlijk buiten in de zon achter op het terras met mooi uitzicht over de vallei.
Cecile had lekker gekookt. Ze had een heerlijk gevulde tomatensoep met gesmolten kaas gemaakt en rijst met een zoetzure groentenstoofpot met stukjes vlees. Lekker wijntje erbij en daarna hebben we genoten van een prachtige zonsondergang. Nou, als god in Frankrijk, echt wel. Het was reuzegezellig met Jos en Cecile, echte levensgenieters en fantastisch gastheer en -vrouw!

Na het eten heb ik m'n was gedaan, m'n voeten en m'n neus verzorgd, zoals Petra me heeft geleerd en met de spullen die ik van haar heb gekregen (ben benieuwd, waar ze zit nu), en ben ik aan m'n verslag gegaan.
Al met al weer een latertje. Gelukkig kan ik morgen wat langer blijven liggen en ontbijten we pas om 9 uur. Jos haalt dan in het dorp eerst vers brood. Afijn morgen weer een dag en we zien wel wat de vrije dag brengt. Ooievaar.


Ps. René, nog bedankt voor de tips van de week. De pastoor in Apremont-sur-Allier ben ik vandaag voorbijgegaan, anders was het wel een hele korte etappe geworden. Wel een mooi plaatsje trouwens en prachtig gelegen aan de rivier.

Ps. Foto's komen morgen

  • 11 April 2014 - 08:58

    Eugéne En Corrie:

    Hee Rudy wat heb je weer een leuk verhaal en mooie foto's, maar wat een domper van die 50.00€
    Wees verstouwd maar vertrouw geen niemand zie je wel. Maar heb vertrouwen in de mensheid ze zijn niet allemaal zo. Dat lees ik dagelijks op je blog hoe gastvrij iedereen is. Ze zeggen wel eens god straft meteen, deze oneerlijke mensen lopen nu wel rond met een zwarte zielen dat geeft weinig licht en hoop. Maar zoals je zegt niet getreurd morgen weer een dag en vele mooie dagen zullen er nog volgen.
    Wat geweldig dat zoveel mensen je volgen Rudy. Succes ook voor het thuis front!

  • 11 April 2014 - 09:00

    Marianne En Kees:

    Wat vervelend nou, dat je op zo'n gewldige tocht toch weer mensen tegen komt die vervelende dingen uithalen. Gelukkig is het "alleen maar" € 50,00. Maar zoals je zelf schrijft, snel vergeten en doorgaan. En doorgaan dat doe je. Je plakt er kilometers aan vast of het niets is. de planning is 24,5 km en dan denk je van och ik plak er nog 8 aan vast en och het gaat zo lekker nog maar 8 erbij.
    Als je zo doorgaat zie ik je in 2018 nog aan de Olympische Spelen mee doen.
    Geniet van je rustdag(en) en nog even geduld en je ontmoet mensen uit het mooiste dorp van Nederland: Ostrecht.

    Groetjes van Marianne en Kees.

  • 11 April 2014 - 09:33

    Loe B.:

    Bonjour, Ruud, je bent nu in een van de mooiste streken van Frankrijk. De foto's laten het ook al zien. Een prachtig land met fijne mensen. Op twee na dan wel. Als je blog ook door andere pelgrims wordt gelezen, zal er toch wel iemand zijn die Germaine en Patrice daarop zullen aanspreken. Geen beste reclame voor dat klooster. Wat een moreel zeg, om je aan een pelgrim te bezondigen. Maar enfin, Augy-sur-Aubois, het is destijds nog ingezegend door Fons van Hees, nu emeritus pastoor in Roosendaal, toen vicaris-generaal bij het Bisdom Breda. Ik ken hem nog van vroeger uit Maastricht.
    Ik vind het leuk om te lezen dat het lopen je steeds makkelijker valt. Eventjes 'n onverwachts ommetje van een paar km: je zit er niet echt mee, ik schat dat je nu gemiddeld zo'n 4,5 km per uur loopt? Een heel mooi tempo.... weet dat je velen met je mee 'lopen', je kracht, sterkte en vooral doorzettingsvermogen wensen om deze zelf gekozen kruistocht tot een goed einde te brengen: bon courage, mon ami: Loe B.

  • 11 April 2014 - 09:45

    Rene Heinrichs:

    Wat een domper! Ja, Ruud, er zijn faux pelerins onderweg. Je moet steeds blijven opletten op je persoonlijke eigendommen. en dat nog wel in dat mooie klooster met lieve zusters.
    Ik ken het parcours en 42 km lopen als een fluitje van een cent! chapeau!
    Spreek je morgen aan de telefoon want elke zaterdagavond bel ik even. hoop je aan de lijn te krijgen.
    Geniet van je vrije dagen op een andere manier.
    ik loop met je mee.
    Jos zal je zeker helpen met een lijst overnachtingsadressen tot Crozant!
    h.g.
    rené

  • 11 April 2014 - 14:54

    May Van Lakwijk:

    Hey Rudy,

    Da zure randje maar gauw vergeten en vervangen door een "gouwe"...want je zit nu echt goed in je ritme!
    De meesten die je tegenkomt hebben het wel goed voor met je...laat je vertrouwen hierin ni door afzwakken..;-)

    Erg mooie en soms ook herkenbare foto's van het mooie France..de mooie natuur,de beekjes,de ondergaande zon....de terrasjes,de typische huisjes.......wij houden er zo van!!

    Bon courage!

    May

  • 11 April 2014 - 15:46

    Nellie Wierckx:

    Hoi Rudy,

    Onze Lieve Heer heeft rare kostgangers.
    Dat je dit moet mee maken en dan als pelgrims onder elkaar, niet te geloven.
    Maar je moet maar zo denken er zijn ergere dingen in het leven.
    Ik geniet elke dag van je tocht door La France,met mooie foto's erbij.
    Wat een fijne mensen heb je al ontmoet.
    Geniet morgen van je rustdag en daarna weer met volle moed op stap.
    Het gaat je goed af dat wandelen, Geweldig.
    Nog heel veel wandel plezier en we blijven je volgen.
    Succes en het ga je goed

    Groetjes Nellie.

  • 11 April 2014 - 19:00

    Jan En Lia Touw:

    Hoi Rudy
    Eindelijk kunnen we jou reisblog lezen.
    Wat een prachtige tocht heb je al achter de rug en gaat er alleen nog maar mooier op worden. Wij zitten nu op het moment in zarautz met een prachtig uitzicht op de golf van biskaje. Wij doen het wel op een iets makkelijkere manier met de camper. We zijn net de berg hier af geweest wat een enorme afdaling was en ja dan moet je ook weer terug omhoog pffff viel niet mee. Des te meer bewondering voor jou afstanden die je loopt petje af!!!
    Ja en dan is het idd jammer dat je mensen tegenkomt die het vertrouwen niet waard zijn.
    Maar laat je daar door niet ontmoedigen er zijn gelukkig meer mensen die het beste met je voor hebben hou je daar maar aan vast.
    Nog een fijne wandeltocht en we hopen je verhalen op korte termijn weer te kunnen lezen groetjes Jan en Lia succes

  • 11 April 2014 - 21:40

    Sven Van Den Eijnden:

    Hee ome Rudy, hoe is het allemaal? Nog geen pijntjes gehad. Ik vind het knap wat je doet! Met Debby gaat alles prima. Lekker op gewicht en over 7,5 week moet de kleine boef ongeveer er wel zijn.

    Bedankt voor het kaarsje namens ons, super lief! Zet hem op, doe je ding!

    liefs xxx sven en debby

  • 11 April 2014 - 22:32

    Roel En Carmen:

    Hoi Rudy,
    Hier een berichtje uit de polder. Ik vond het erg leuk je maandagavond in 't Krabbengat nog even over je plannen gesproken te hebben en we waren vastbesloten je te gaan volgen. Nu kunnen we melden dat wij sinds vorig weekend het adres hebben bemachtigd waarmee we jouw reis kunnen volgen (eerdere pogingen waren mislukt). Van voren af aan hebben we deze week al je verslagen gelezen en zojuist hebben we je recentste verhaal bewonderd. Heel knap dat je dagelijks de tijd vind om zo een leuk verhaal te posten. Erg leuk om te lezen na een dag werken. Krijgen we zelf ook een beetje het gevoel op reis te zijn. Veel succes op je pad en geniet er van!
    Groetjes, Roel en Carmen.

  • 12 April 2014 - 00:25

    Corné & Paula:

    Hoi Zoef de Haas,

    Tjonge, jonge, je gaat er nogal vandoor zeg!
    Echt super, dat het je zo "gemakkelijk" af lijkt te gaan. Houden zo!
    Wat triest dat je nu ook mensen tegen bent gekomen met slechte bedoelingen.
    En inderdaad, niet het geld, maar dat ze je vertrouwen geschonden hebben, is vele malen erger!
    Eigenlijk zijn ze niet de tijd en de aandacht waard, maar het zit wel een hele poos in je hoofd.
    Je hebt gelukkig al zoveel prachtige mensen ontmoet met het hart op de goede plaats, dat je ook bijna vergeten zou dat er toch ook nog slechte mensen bestaan.
    Nou, hopelijk eens, maar nooit meer! Geniet van je rustdag(-en)!

    Corné & Paula

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rudy

Ik ben Rudy van Lakwijk. Geboren en getogen in Woensdrecht. Ik ben 33 jaar gelukkig getrouwd met mijn lieve Lia en ik ben apetrots op mijn kinderen Greet en Bart en ook op mijn schoonkinderen Benjamin en Caressa, maar vooral op mijn stoere kleinzoon Abel, inmiddels ruim een en een kwart jaar oud. Half maart 2014 vertrek ik te voet vanuit Woensdrecht naar Santiago de Compostella en hoop daar honderd dagen later aan te komen. Mijn ervaringen onderweg wil ik graag via deze website met jullie delen.

Actief sinds 02 Jan. 2014
Verslag gelezen: 2404
Totaal aantal bezoekers 121936

Voorgaande reizen:

16 Maart 2014 - 30 Juni 2014

Pelgrimstocht naar Santiago

Landen bezocht: