16 april 2014 - Dag 32 - Gargilesse 33 km - Reisverslag uit Gargilesse-Dampierre, Frankrijk van Rudy Lakwijk - WaarBenJij.nu 16 april 2014 - Dag 32 - Gargilesse 33 km - Reisverslag uit Gargilesse-Dampierre, Frankrijk van Rudy Lakwijk - WaarBenJij.nu

16 april 2014 - Dag 32 - Gargilesse 33 km

Blijf op de hoogte en volg Rudy

16 April 2014 | Frankrijk, Gargilesse-Dampierre

Ik heb de foto's bij het verslag van gisteren pas vandaag kunnen uploaden. Ik zat driekwart dag zonder datanetwerk en heb van alles geprobeerd (zelfs advies van Kees H.), maar niets hielp, totdat ik vanmiddag plotseling 78 Appjes binnen kreeg. Hij deed het weer! Ik helemaal blij.

Gisterenavond hebben we heerlijk gegeten voor een pelgrimsprikkie: voor, hoofd (stoofpotje kip met penne), kaas, tartin, koffie, wijn en een pilsje vooraf, en dat alles voor maar € 15,-. Ongelooflijk. Het leven van een pelgrim is soms toch ook wel heel aangenaam. ;-)

Vandaag is mijn lieve dochter Greet jarig. Ze wordt alweer 28 jaar, wat gaat het snel. Vanmorgen heb ik haar om 7u eerst even gebeld en onderweg heb ik in Cluis een kaarsje voor haar aangestoken bij Maria. Ik heb heel veel respect voor haar, hoe ze in het leven staat en wat zij allemaal heeft bereikt en hoe ze dat voor mekaar bokst. (Zonder de rest tekort te doen overigens!)

In ons kippenhok was het vanmorgen bijzonder koud. Het had ook goed gevroren. Guy de gastheer had de bedrading van de chaufage losgeknipt, want die pelgrims stookten hem arm. Nou, dat hebben we geweten. Wel had hij goed voor het ontbijt gezorgd en voor een appeltje voor onderweg. Nico had thee gemaakt en kwart voor acht gingen we op weg.

Het was overigens weer een heerlijke wandeldag. We begonnen wel met handschoenen en jas aan, maar in de loop van de dag liep de temperatuur aangenaam op.
In Neuvy-St-Sepulcre heb ik in de mooie basiliek nog een kaars opgestoken voor Cares en daarna hebben we in een restaurantje een heerlijke kop koffie gedronken, met een stukje brood van gisteren erbij met een puntje 'lachende koe' erop.
Daarna op naar Cluis, waar we weer een goed bakkie hebben gedronken met een punt Flan die we eerst bij de bakker ernaast hadden gekocht.
Vervolgens de laatste 14 km op naar Gargilesse waar we rond half vier aankwamen. Het is een pittoresk kunstenaars dorpje met allerlei ateliertjes, tegen de flanken van een heuvel. Er zijn verschillende cafeetjes en een hotelletje, maar helaas is er nog maar één cafeetje open, volgens onze gastheer Renaat.

Dus hebben we op een bankje in de zon maar wat eigen cola gedronken, die ik in de vorige plaats Cluis had gekocht. En heb ik Renaat gebeld om ons op te pikken. Binnen 10 minuten was hij er en nam ons mee naar een prachtig landhuisje met zwembad en al, fantastisch gelegen tegen een heuvel.
Renaat is een warme gezellige Belg en we spreken dan ook gewoon Nederlands. Hij woont hier al meer dan 10 jaar en heeft het enige hotel gehad in het dorp, maar dat heeft hij nu al twee jaar te koop staan. Het is sindsdien gesloten. Nu heeft hij een bed&breakfast "Chez Renato". En een met een goede wifi; wat een genot weer na alle netwerk perikelen.
Nico en ik werden hartelijk ontvangen door Renaat met een pilsje op zijn terras in de zon. Hij woont hier, zoals gezegd, als god in Frankrijk.

Daarna het gebruikelijke middagritueel. En vanavond samen eten. Wij vermaken ons wel met Renaat.

De route voor morgen hebben Nico en ik al uitgezocht. We lopen naar Crozant over een wat kortere afstand van 20 km. En overmorgen naar La Souterraine, ook wat korter over 25 km. Afijn, morgen weer een dag en we zien wel. Ooievaar!


Ps. Greet van harte gefeliciteerd. Maak er nog een leuke avond van. Volgend jaar ben ik er weer bij, hoor!

Ps. René, jij en Nico kennen elkaar niet persoonlijk. Het was vanuit de geinigheid en herkenning bedoeld.

  • 16 April 2014 - 17:55

    Anita En John:

    Hoi buurman, gefeliciteerd met je dochter. Alweer 28 inderdaad. De tijd gaat snel. Vandaag kwamen al je reisverslagen van de laatste paar dagen tegelijk binnen. We hadden via de website alles al gelezen hoor !!! Is elke avond het vaste ritueel. We blijven je volgen !!!! Het ga je goed :-) Drink vanavond een lekker pilsje(of wijntje) op Greet haar verjaardag. Groetjes uit het zonnige Woensdrecht xx

  • 16 April 2014 - 19:26

    Diny Schotanus:

    Hoi Rudy, sinds Vezelay lees ik met enige regelmaat je blog.
    Je stapt er met Nico flink overheen!
    Wij hebben de route via Bourges genomen.
    We waren elkaar vandaag bijna tegen gekomen,
    want wij hebben vanui Ardantes ook via Neuvy en
    Cluis gelopen. Daar slapen wij vannacht. Nu begrijp ik
    opeens ook waarom vanaf Neuvy er opeens weer markering is.
    Hartelijke groetjes, ook aan Nico!
    Diny en William

  • 16 April 2014 - 19:41

    Marianne V.d.Pol:

    En daar ga je dan, steeds verder en verder van ons vandaan, maar met een rugzak vol contacten, gedachten en allerlei mooie verhalen. Wat zijn wij trots op jou hier in Woensdrecht. Maar zoals Louis M. het al mooi verwoordde; blijf wie je bent want wij mochten die Rudy ontzettend graag. Je vroeg je af hoe het met Frank gaat, nu ik denk net als jouw zware tocht met pieken en dalen. De ene dag gaat beter dan de andere en vermoeidheid is momenteel het allerergste. We zijn er nog niet, net als jij Rudy, maar hadden jullie beiden niet 100 dagen voor jullie tocht staan!
    Dus bij deze keep on walking, we leven met je mee en nogmaals dank voor al je meelevende gedachten. Lieve groet Marianne en Frank

  • 16 April 2014 - 21:04

    Sjef Van Den Bergh:

    Hoi Rudy

    Gefeliciteerd met jullie Greetje. Lia ook natuurlijk, en Abel en Benjamin ( sorry nog dat ik je vorige week niet direct herkende) en natuurlijk Greet zelf, niet onbelangrijk. Pa zo ver weg en door de media van tegenwoordig toch op een bepaalde manier weer heel dicht bij. Hij doet de tocht van zijn leven en jullie leven in zijn tocht.
    Als je niet naar de foto's kijkt en je het verhaal van jou leest, zie ik bijna waar je bent of langs bent gegaan. Zo ook dat pittoreske kunstenaarsdorp tegen de berg aan. Ik ga zo naar google earth nakijken of mijn gedachten een beetje kloppen. Het is mooi om je verhalen te lezen en de reacties van allerlei mensen, die ik inmiddels ook ken van naam maar lang niet allemaal van gezicht. Natuurlijk ken ik er wel een aantal zoals Louis, Hugo,Theo, Lia, Lia, René, Toos, John, Anita, Kees, Marianne, enz. enz. maar ook een heleboel niet. Straks na jouw tocht eens een reünie houden onder ons denk ik ................? Samenkomst in de kerk van Woensdrecht en verplicht te voet......
    Al met al vandaag een vroege reactie kunnen geven. Kan eens vroeg naar bed, als weer niet op de bank in slaap val.
    Fijne tocht morgen weer Rudy, samen met je maat,
    Op naar het croissantje en later naar de benedenverdieping. ( steenkolen nederlands voor Crozant en Souterraine.
    Sjef en Marion

  • 16 April 2014 - 21:44

    Leo En Mirjam:

    Hoi Rudy,

    Op de valreep nog van harte gefeliciteerd met de verjaardag van 'ons aller Greet' want zo voelen wij dat wel, hoor!!! We hebben haar even persoonlijk kunnen feliciteren dankzij de gastvrijheid van Lia. Fijn dat je op afstand zo mee kan leven en er op een bepaalde manier toch bij kunt zijn.

    Je wandelt weer door een prachtig gebied! Grappig dat ik ooit op onze kaart zowel Crozant als La Souterraine heb gemarkeerd en er een campingsymbooltje bij heb geschreven. Waarschijnlijk met het idee dat als we daar nog eens naartoe zouden gaan (wat tot nu toe nog niet gebeurd is), ik niet meer naar een camping hoef te zoeken.

    Gezellig dat je aan Nico een maatje hebt die hetzelfde tempo loopt als jij. Hopelijk slaap je vannacht wat warmer dan in het kippenhok, voor straks welterusten en morgen weer een goede tocht gewenst!

    Groetjes, Leo en Mirjam

  • 16 April 2014 - 22:55

    Louis:

    Hoi Ruudje

    Ook wij willen jou langs deze weg even feliciteren met je dochter
    nou en over 68 dagen neem jij er nog maar eens een pint op met z'n alle he
    Hopelijk heb je het inderdaad vannacht beter en warmer want als het koud is
    is het moeilijk om te slapen
    Goede tocht morgen weer met hopelijk het zonnetje erbij voor jullie

    Groetjes uit Ossendrecht
    Louis Lies & Monique

  • 16 April 2014 - 23:01

    Toos De Jong:

    Hallo Rudy

    Het is even geleden dat ik wat van mij heb laten horen.
    Maar het kwam nogal laat binnen .
    De verhalen heb ik allemaal gelezen en ook de foto's
    bekeken, mooie landschappen en niet te vergeten de
    Pastoor achter zijn grasmachine fantastisch.
    Leuk dat er toch elke dag wordt gemaild zo lopen
    wij allemaal in onze gedachten mee.
    Maar wat Sjef van den Bergh zegt een reünie als je
    eind juni thuis bent dat lijkt mij ook wel leuk.
    Voor morgen weer een fijne wandeldag.

    Gr. Toos.

  • 17 April 2014 - 00:34

    Loe B.:

    Bonjour Ruud,
    het gaat goed,je vordert met de dag. Als ik het goed heb, bereik je een dezer dagen het moment dat je 1/3 van de afstand naar SdC hebt bereikt, met Pasen misschien? Ik ben heel benieuwd. Wat zijn je plannen voor de Pyreneeën.? Ga je laag erover heen aan de oostkant, of langs Pau midden over? Of plan je de westelijke route. In elk geval duurt dat nog wel even. En naarmate je door Frankrijk naar het zuiden loopt, wordt het land alleen maar mooier. Bonne chance pour demain. Loe & Regien.

  • 17 April 2014 - 01:45

    Corné & Paula:

    Hoi Rudy,

    Van Harte gefeliciteerd met de verjaardag van jullie Greet!
    Toch wel een vreemd gevoel om daar niet bij te zijn.......althans.......niet fysiek.......want wat er ook gebeurt in jouw familie-, vrienden- of kennissenkring.......JIJ BENT ER ALTIJD BIJ!
    Er is nog nooit zoveel over je gepraat.......en allemaal in positieve zin!
    De koude nacht goed overleefd en de tocht weer volbracht.
    Het pilsje, wijntje en een lekkere warme maaltijd ook weer gevonden. Hoort bij de dagelijkse rituelen.
    Mooi verslag en prachtige foto's (ook van gisteren).......het blijft genieten!
    We kijken alweer uit naar je volgende belevenissen! Zonnige tocht!

    Corné & Paula

  • 17 April 2014 - 08:49

    Louis Minnebach:

    Hoi Rudy

    Nog van harte gefeliciteerd met Greet. Ja, een feestje op afstand. Maar als de technische hulpmiddelen mee willen werken, kun je toch dichtbij haar zijn.
    Je trekt door een geweldig mooi gebied en in Nico heb je momenteel een perfecte looppartner. Als je zo snel doorgaat, ben je straks nog terug voordat de wandeldriedaagse hier opstart. Die Sjef had een goed idee.....samenkomst in de Woensdrechtse kerk en verplicht te voet.. Die uitdaging durf ik nog wel aan te gaan.
    Rudy, ik wens je nog veel loopplezier, mooie omgevingen en diepe gedachten..

    Groeten
    Lena en Louis

  • 17 April 2014 - 15:43

    Fon En Veronica Jansen:

    Rudy,
    Je gaat lekker, geniet onderweg en mogelijk ben je al wat kilo's kwijt aan bagage en lichaamsgewicht, en dat werkt in je voordeel.
    Met het gegeven steeds betere aanduidingen en meer slaapplaatsen hoe verder naar het zuiden, dan moet het goed komen.
    Limoges is in zicht.
    Onderweg zijn is belangrijker dan aankomen

    Fon en Veronica Jansen

  • 17 April 2014 - 16:59

    Nicole:

    Hallo Ruud!
    Ik hoop dat je reis voorspoedig verloopt!
    Ik heb nog gezocht naar de plaats van de foto die je naar Kees stuurde waar je meneer Chu op de foto had gezet... maar heb het niet gevonden hoor haha!

    ik heb een berichtje naar je werkmail verstuurd met een foto...
    Veel succes en plezier verder!
    Gr Nicole

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rudy

Ik ben Rudy van Lakwijk. Geboren en getogen in Woensdrecht. Ik ben 33 jaar gelukkig getrouwd met mijn lieve Lia en ik ben apetrots op mijn kinderen Greet en Bart en ook op mijn schoonkinderen Benjamin en Caressa, maar vooral op mijn stoere kleinzoon Abel, inmiddels ruim een en een kwart jaar oud. Half maart 2014 vertrek ik te voet vanuit Woensdrecht naar Santiago de Compostella en hoop daar honderd dagen later aan te komen. Mijn ervaringen onderweg wil ik graag via deze website met jullie delen.

Actief sinds 02 Jan. 2014
Verslag gelezen: 860
Totaal aantal bezoekers 121940

Voorgaande reizen:

16 Maart 2014 - 30 Juni 2014

Pelgrimstocht naar Santiago

Landen bezocht: