26 april 2014 - Dag 42 - Mussidan 27 km - Reisverslag uit Mussidan, Frankrijk van Rudy Lakwijk - WaarBenJij.nu 26 april 2014 - Dag 42 - Mussidan 27 km - Reisverslag uit Mussidan, Frankrijk van Rudy Lakwijk - WaarBenJij.nu

26 april 2014 - Dag 42 - Mussidan 27 km

Blijf op de hoogte en volg Rudy

26 April 2014 | Frankrijk, Mussidan

Gisterenavond zijn we weer maar eens schaamteloos in de watten gelegd door Claudette, onze gastvrouw. Nadat we eerst een aperitief hadden gedronken van een heerlijke Pinault, een soort van witte wijn die Jean-Jacques zelf had gebrouwen, schotelde Claudette ons een heerlijke maaltijd voor.
Allereerst een crèmesoep van de streek met veel vermicelli, knoflook, lente-ui en een gepocheerd ei. Gevolgd door radijs en asperges uit eigen tuin. Als hoofdgerecht een gekonfijte eendenbout met gebakken aardappelen met knoflook.
Daarna salade en kaas. En als toetje ijs met slagroom, chocoladesaus en perzik.
Och, ik relativeer het allemaal maar een beetje, zodat ik me niet hoef te schamen en niet helemaal bezwaard hoef te voelen, omdat we het hier allemaal 'broodnodig' hebben om op topniveau te kunnen blijven presteren, zoals gisterenmorgen. ;-)
Dat was echt afzien, dan is Luxemburg nog vlak, en dan met 17 kg op je nek... echt topsport.

En ook vanmorgen had Claudette weer het beste met ons voor. Geen water uit de kraan in onze drinkzak voor onderweg, maar ze goot er bij ieder van ons een fles bronwater in. En voor onderweg kregen we ook ieder nog een cupcakeje mee. Na een hartelijk afscheid met 'quatre baisées' aan Claudette en een stevige handdruk aan beiden, werden we iets na achten door hen uitgezwaaid, totdat we uit het zicht waren.

Het was net droog toen we vertrokken, maar dat duurde helaas niet lang en het is de hele dag een regenachtige dag geweest. Och, het hoort er allemaal bij en we zijn er goed op ingesteld, het deert ons dan ook niet zo veel.
Onderweg lieten we ons het cakeje van Claudette wel heel goed smaken. Heerlijk eigengebakken met krenten en met een scheutje Pinault erdoor, dat gaf vleugels.
Vandaag hadden we eigenlijk maar één echte serieuze klim buiten categorie. De andere klimmetjes zijn we ondertussen al 'gewend'.

Om half drie kwamen we in de stromende regen aan in Mussidan en omdat we pas om vier in de gites terecht konden, zochten we eerst maar een cafeetje op. Daar stond Loïc net buiten een sjekkie te roken en hij riep al van verre naar ons. Na een koffietje en een wijntje zijn we dan met z'n vieren naar de gites gelopen.
Na het douchen heb ik met Francois boodschappen gedaan voor het avondeten. Hij heeft "Tartiflette au Maroilles" klaargemaakt: een stoofpot van aardappelen, uien, spek en Maroilles kaas (uit een dorpje in Noord Frankrijk). Ik heb voor het toetje gezorgd: vers gesneden fruit met yoghurt. En Loïc voor de wijn. Nico heeft meegeholpen met de voorbereidingen.
Inmiddels schijnt de zon weer, maar de voorspellingen volgens WeerOnline trekken helaas nergens op voor de hele komende week.
Rond zeven uur zijn we gaan eten. Het bleek weer een kostelijke maaltijd! Moet ik thuis ook eens maken die tartiflette.

Gisteren en vanmiddag tijdens de lunch hebben we alle afstanden zo'n beetje op een rijtje gezet en nog eens bekeken. In totaal gaat de tocht voor mij uitkomen op 2224 km. Vandaag zit ik op 1136 km. Dus.... weer een mijlpaal!!! Ik zit vandaag over de helft van mijn tocht en we kunnen langzaam gaan aftellen nu. Op 7 mei verwachten we in Saint-Jean-Pied-de-Port te zijn, dat is de laatste halte in Frankrijk. Daarna in Spanje nog 30 dagen voor 780 km. Dus zoals het er nu uitziet, kan ik rond 6 juni aankomen in Santiago.
Tot nu toe heb ik gemiddeld 27 km/dag aangehouden inclusief de rustdagen. In Spanje hebben we gerekend met gemiddeld 26 km/dag.

Morgen gaan we naar Port-Sainte-Foy-et-Ponchapt over 28 kilometer. Het schijnt volgens Francois toch allemaal redelijk vlak te blijven tot een paar etappes voor Saint-Jean-Pied-de-Port. Hopelijk worden de weergoden ons ook weer terug redelijk gezind. Afijn morgen weer een dag en we zien wel, ooievaar.


Ps. Stephan, met de knie is het stabiel. D.w.z. niet slechter maar ook niet beter. Het blijft gevoelig en stijf, als ik zit en niet in beweging blijf, maar herstelt goed 's nachts en is 's morgens weer klaar voor de volgende etappe. Vandaag wel wat gevoeliger overigens, maar dat zullen nog wel wat naweeën zijn van gisteren. Ik smeer en masseer twee keer per dag met Voltaren en regelmatig met de Scenar erop.

Ps. Zet 'm op, Sjef en heel Ostrecht, met jullie voorbereidingen voor Roparunstad dit jaar!

Ps. Carien, dank voor je f/b!

  • 26 April 2014 - 21:09

    Merel En Ellen:

    Dag Rudy,
    Ik geniet ook elke dag van jouw belevenissen. Vanavond heeft Merel ook weer mee gelezen. Wat gaat de tijd toch snel, dat je nu al over de helft bent. Knap hoor! Volgens mij geniet je heel erg van je pelgrimstocht. Veel plezier alle goeds voor de 2e helft!
    Groetjes uit Goirle Merel en Ellen

  • 26 April 2014 - 21:09

    Merel En Ellen:

    Dag Rudy,
    Ik geniet ook elke dag van jouw belevenissen. Vanavond heeft Merel ook weer mee gelezen. Wat gaat de tijd toch snel, dat je nu al over de helft bent. Knap hoor! Volgens mij geniet je heel erg van je pelgrimstocht. Veel plezier alle goeds voor de 2e helft!
    Groetjes uit Goirle Merel en Ellen

  • 26 April 2014 - 22:12

    Sjef Van Den Bergh:

    Hoi Rudy,

    Marion en ik zijn net terug van een familiefeestje. Mijn zus Nora en haar man Leo verblijven al jaren zo'n 6 maanden per jaar in Benidorm. Rond de jaarwisseling zijn ze alle 2, 70 jaar geworden. 1 april komen ze altijd terug en gaven vanavond een heerlijk etentje in.....................Woensdrecht. Ja Rudy heel de familie heeft vandaag ook eens bij een NON gegeten : NON PLUS ULTRA. Heel lekker, prosecco wijnte, amuse. romige aspergesoep of groentesoep, heerlijk hoofdgerecht met asperges, zalm, kroketjes, krieltje, sla, compote en speciale "spazziewijn". Als dessert waarme krieken, rijstepap ( ook wel paprijst genoemd), ijs en.....natuurlijk begeleid met vuurwerk ( daar konden de Ajax supporters van vorige week nog eens een puntje aan zuigen). Afgezien dat we hartelijk welkom werden geheten in het begin stond Kees ons ook weer uit te zwaaien. We waren dicht bij jouw huisje en hebben daar speciaal een paar keer aan gedacht. Aan heel jouw gezin, inclusief Bart en Caressa die ik al een paar keer vergeten ben te noemen.
    Over de helft Ruud en straks Spanje in. Inderdaad al een beetje aftellen. De kilometers glippen onder je schoenen door, bergen worden getrotseerd en de heerlijke gerechten worden je haast in de schoot geworpen, al dragen jullie allemaal je steentje bij zoals ik wel begrijp. Regen hoeft inderdaad geen probleem te zijn, zelfs lekker op zijn tijd. Dat maakt de tocht mede compleet. Weer een mooie tocht gewenst morgen.
    Groetjes van Marion en SJef
    P.S. de banieren, 270 stuks, zijn gisterenavond netjes gespoten. Morgenvroeg even opruimen en weer naar de volgende activiteit voor ons goede doel. Truste

  • 26 April 2014 - 23:49

    Loe B.:

    Bonsoir Ruud,
    Weer 'n milestone, proficiat. Op de helft, nu nog de Pyreneeën, de Spaanse grens en de 1500 en 2.000 km grens: daarna gloort SdC aan de horizon. Als je straks terug bent, dan is het Te Deum het prachtigste en meest passende kerkelijke gezang om te danken voor het welslagen van je pelgrimage en je behouden terugkeer. In de basiliek van O.L.Vrouwe in Maastricht hebben Regien en ik van middag bij de Sterre der Zee een kaars voor je opgestoken voor hulp en bijstand onderweg en het welslagen van je missie....
    Bon voyage demain,
    Loe B.

  • 27 April 2014 - 00:14

    Stephan:

    Hoi Ruud,

    Van harte gefeliciteerd met alweer een mijlpaal, al over de helft. Je gaat als een speer. Gelukkig dat je knie het goed houd. Jammer van de regen, met het zonnetje kun je veel meer van je omgeving in je opnemen. Voor morgen hopelijk een etappe zonder regen, heel veel succes.
    We leven met je mee en steken nog een kaarsje op voor jou. Bon nuit, ooievaar.

  • 27 April 2014 - 00:14

    Stephan:

    Hoi Ruud,

    Van harte gefeliciteerd met alweer een mijlpaal, al over de helft. Je gaat als een speer. Gelukkig dat je knie het goed houd. Jammer van de regen, met het zonnetje kun je veel meer van je omgeving in je opnemen. Voor morgen hopelijk een etappe zonder regen, heel veel succes.
    We leven met je mee en steken nog een kaarsje op voor jou. Bon nuit, ooievaar.

  • 27 April 2014 - 00:14

    Stephan:

    Hoi Ruud,

    Van harte gefeliciteerd met alweer een mijlpaal, al over de helft. Je gaat als een speer. Gelukkig dat je knie het goed houd. Jammer van de regen, met het zonnetje kun je veel meer van je omgeving in je opnemen. Voor morgen hopelijk een etappe zonder regen, heel veel succes.
    We leven met je mee en steken nog een kaarsje op voor jou. Bon nuit, ooievaar.

  • 27 April 2014 - 01:56

    Corné & Paula:

    Hoi Rudy,

    Proficiat! Al over de helft!
    Als je zo door blijft stappen/klimmen, dan kom je eerder aan dan gedacht!
    Nog steeds geen rustdag in het verschiet. Wat 'n conditie! Super!
    Geweldig, dat jullie regelmatig verwend worden met zo'n heerlijk diner.
    Ondertussen kokkerellen jullie zelf ook heel aardig.......stoofpotje, vers fruit en 'n lekker wijntje.......klinkt heerlijk! Samen goed bezig.
    Hoe zuidelijker...hoe warmer...hoe beter het weer???....op dit moment blijkt het, helaas, niet zo te zijn.
    Maar...na regen komt zonneschijn! Blijf het gewoon zonnig inzien! Op z'n tijd zo'n "space-cakeje" en dan kom je er wel!
    Het ga je goed! Succes weer!

    Corné & Paula

  • 27 April 2014 - 09:53

    Diana Bruijnzeels:

    Hoi Rudy,
    Ik zal ook nog eens een keertje reageren. Ook ik lees je verslagen graag,voor jouw verhalen natuurlijk, maar vooral omdat ik hem misschien ooit ook nog eens wil gaan lopen..je moet toch altijd weer naar een volgende uitdaging uitkijken hé.
    We treffen het goed hier met het weer in dit koningsweekend. Het zonnetje staat alweer goed te schijnen (ik zal wat sturen..).
    Op deze zondagochtend liggen al mijn mannen nog op 1 oor, heel wat mensen in de omgeving denk ik, want de Hollandse avond bij Brabantse wal festival was volle bak!
    Bewust gisteren mijn kilometers gemaakt, wat redelijk lukt, maar enfin 1x in de week is natuurlijk niets met even 100 dagen achter elkaar!!
    Loop ze weer vandaag, wij gaan hier weer eens naar de zeskamp kijken.
    Buen viaje! ( om alvast aan het spaans te wennen):)
    Groetjes,
    Lady Di

  • 27 April 2014 - 11:43

    De Belgische Tak:

    Hoi Broeder,

    De tocht blijft mooi en je weet samen met je huidige companen je weg steeds weer goed te vinden. Verrassend om vast te stellen dat je regelmatig mensen treft waar je zeer gastvrij wordt onthaald en waar voor kostelijke maaltijden wordt gezorgd. Dat is vast goed voor de motivatie en dat je de km vanaf nu kunt gaan aftellen in plaats van bijtellen is al een zeer mooie prestatie. De volgend kaap wordt dan de spaanse grens. Volgens mij heb je nog een zeer mooi gedeelte voor de boeg.

    Groeten weer,
    Paul, May, Laura en Bavo, Alex

  • 27 April 2014 - 12:55

    Nicoline:

    Heel leuk om weer te zien hoe jullie het maken en pa (Nico) je ziet er echt goed uit!!! Zo en wat gaat het snel al bijna frankrijk uit gaaf hoor!!

    Succes met elkaar en goede reis verder!!!

    Nicoline xxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rudy

Ik ben Rudy van Lakwijk. Geboren en getogen in Woensdrecht. Ik ben 33 jaar gelukkig getrouwd met mijn lieve Lia en ik ben apetrots op mijn kinderen Greet en Bart en ook op mijn schoonkinderen Benjamin en Caressa, maar vooral op mijn stoere kleinzoon Abel, inmiddels ruim een en een kwart jaar oud. Half maart 2014 vertrek ik te voet vanuit Woensdrecht naar Santiago de Compostella en hoop daar honderd dagen later aan te komen. Mijn ervaringen onderweg wil ik graag via deze website met jullie delen.

Actief sinds 02 Jan. 2014
Verslag gelezen: 591
Totaal aantal bezoekers 121944

Voorgaande reizen:

16 Maart 2014 - 30 Juni 2014

Pelgrimstocht naar Santiago

Landen bezocht: