2 mei 2014 - Dag 48 - Mont-de-Marsan 30 km - Reisverslag uit Mont-de-Marsan, Frankrijk van Rudy Lakwijk - WaarBenJij.nu 2 mei 2014 - Dag 48 - Mont-de-Marsan 30 km - Reisverslag uit Mont-de-Marsan, Frankrijk van Rudy Lakwijk - WaarBenJij.nu

2 mei 2014 - Dag 48 - Mont-de-Marsan 30 km

Blijf op de hoogte en volg Rudy

02 Mei 2014 | Frankrijk, Mont-de-Marsan

Vanmorgen was het mijn beurt om vers brood te halen voor het ontbijt. Helaas regende het pijpenstelen en was de bakker vlakbij ook nog eens gesloten, dus moest ik 300 m verder zijn, heen en terug door de regen. Maar... wel lekker vers brood! Na het ontbijt zijn we voor acht uur al vertrokken en toen was het droog. Dat bleef zo tot tegen de middag, daarna hebben we nog behoorlijk wat regen gehad vandaag.
Desondanks was het goed lopen vandaag en hadden we ons ook ingesteld op de afstand uit Nico's boekje en die klopte aardig :-)

Onderweg hebben we vanmorgen nog een aardig klein kerkje bekeken in het dorpje Boslens. Het kerkje is een officieel historisch monument.
Tussen de middag hebben we in een cafeetje in Bougue een bakkie gedaan en ons brood opgegeten.

Tegen drie uur kwamen we aan in de refuge in Mont-de-Marsan. Daar overnacht nog een Franse jongen Stéphane. En even later kwam ook Jean weer aan. Na een lekkere warme douche en wat acclimatiseren zijn Francois, Nico en ik nog even de stad ingegaan en hebben we nog wat boodschapjes gedaan voor onderweg. De stad is verder niet bijzonder, maar je kan er best wel goed winkelen.
Daarna hebben we de routes voor de komende dagen bekeken en met Francois de overnachtingen geregeld tot en met woensdag, de laatste in Frankrijk, iets voorbij Saint-Jean-Pied-de-Port.

Vanavond gaan we op advies van de gastvrouw die hier de pelgrims ontvangt, met z'n drieën in een restaurantje om de hoek een pelgrimsmaaltijd eten. Volgens een bericht in het gastenboek een aanrader.

Morgen staat ons een lange etappe van 35 km te wachten. In ieder geval belooft de weersvoorspelling voor de komende vier dagen weer uitstekend wandelweer, dus kijken we enthousiast vooruit naar onze laatste dagen in Frankrijk. Afijn, morgen weer een dag en we zien wel, ooievaar!

  • 02 Mei 2014 - 19:02

    Toos De Jong:

    Hallo Rudy,

    Vandaag vroeg je reisverhaal binnen.
    De foto's zijn altijd mooi en duidelijk.
    Nog een paar dagen in Frankrijk en
    dan naar Spanje,weer een ander cultuur.
    Zo kom ik via jou in de streken van Frankrijk
    waar ik nog nooit ben geweest.
    De regen zou eigenlijk naar ons moeten
    komen, het is hier namelijk erg droog.
    Voor morgen wens ik je weer een fijne
    wandeldag toe 35km het is niet niks.
    Gr.Toos.

  • 02 Mei 2014 - 20:02

    Leo Den Heijer:

    Hoi Rudy,

    Wat een afstand al, nog 'maar' 970 km........Ik ben benieuwd in hoeverre je tocht je visie op kerk heeft beïnvloed of waartoe je bezinning heeft geleid. Twee derde afgelegd, nog een derde te gaan en het lopen gaat je nog steeds goed af, je bent op je tijdschema vooruit.
    Je bent nu al een expert op "kerkjes" gebied te noemen, al de plaatsen waar jij langs gewandeld bent en kaarsjes opgestoken hebt....hopelijk heeft het zijn uitwerking, hoewel: de mens wikt, God beschikt, zegt een uitdrukking....Jammer van de regen, maar ook die komt van boven toch?
    Ik denk nog wel eens terug aan dat Ierse pelgrimslied. Wat een geluk om dat met je mee te dragen.
    Je verhaal is hier onder intimi goed gelezen en stof voor gesprek. Je brengt nog steeds heel wat teweeg.
    Wandel fijn verder, groeten uit je home-town Woensdrecht, mede namens Mirjam, Leo.

  • 02 Mei 2014 - 20:22

    Marianne Van Asbrouck:

    Bijna Spanje en Roncevaux , misshcien sneeuw in de hoogte , zoals thomas heeft gehad. alles goed voor jou en je vrienden. Groetjes van Les Bons Villers.

  • 02 Mei 2014 - 22:15

    Stephan:

    Hoi Ruud,

    Alweer 30 km in de benen. Je gaat gewoon door alsof het heel gewoon is.
    Ruud dat is het zeker niet, je bent een volhouder een een kanjer.
    Je gaat zo afscheid nemen van Frankrijk en dan Spanje in. Het is niet te geloven dat er al tweederde van je tocht opzit.
    We hebben je verslagen een aantal dagen gemist, vanwege een midweekje vakantie in Kempervenne. Voor morgen weer veel succes en kracht voor de tocht van 35 km.
    Slaap lekker. groeten fam S. Kuijlen.

  • 02 Mei 2014 - 23:16

    Loe B.:

    Het mag dan wel van boven komen, beste Ruud,
    de regen van vandaag en de afgelopen tijd heb je niet verdiend, en je vrienden ook niet. Hopelijk fungeert het komende gebergte als een weerbarriere en schijnt de zo'n erachter. Het is mooi, Ruud, wat je tot nu toe hebt bereikt. Maar het blijft spannend ofschoon we allemaal weten dat je 't gaat halen. In een van mijn eerste mails schreef ik je over Bertus. Hij begint een dezer dagen aan zijn laatste reis.... Wil je hem meenemen in je intenties ? Morgen zullen we in de kerk om zegen vragen over je pelgrimage. En ik geloof dat die ook van Boven komt.
    Au revoir, ooievaar!
    Loe B.

  • 02 Mei 2014 - 23:18

    Corné & Paula:

    Hoi Rudy,

    Het was echt "broodnodig" dat je vanmorgen al zo vroeg de regen trotseerde.
    Gelukkig heeft het niet de hele dag zo geplensd.
    Goed om te lezen dat jullie toch lekker gelopen hebben.......positief blijven denken en doorgaan.......super!
    Wat ben je al ver.......nog een paar dagen en je loopt al in Spanje!
    Corné zat zich af te vragen hoe het is om niet op je snelheid en de flitspalen te hoeven letten!?
    Nou.......met jullie tempo.......toch opletten dat je op tijd even terugschakelt!
    Voor morgen weer een mooie en zonnige tocht toegewenst! Succes!

    Corné & Paula

  • 02 Mei 2014 - 23:40

    Sjef Van Den Bergh:

    Hoi Rudy,

    Vandaag nog even met Edy Verdult gesproken. Zoals jij natuurlijk weet deed hij de tocht in 2009 met de fiets, karretje en eigen tentje bij. Vanuit Ossendrecht naar Aken gefietst en dan van daaruit van het noordoosten naar het zuidwesten van Frankrijk. Heeft diverse plaatsen genoemd waar jij ook al was en had mooie verhaaltjes erbij ( was onder werktijd dus kon niet te lang duren) Heel anders dan te voet zoals hij verwoordde: Met de fiets rijd je van dorpje naar dorpje en te voet ga je van mens naar mens. Mooi gezegd en ook te begrijpen.
    Jij dus te voet, volgens Edy zwaarder dan met de fiets. Het stokbrood zal wel slap geweest zijn vanmorgen, toen je in de refuge aankwam ?????? Hoef je het niet te soppen........
    Spanje nadert. Mijn eerste getuigschrift voor Spaans heb ik al op zak, dus voor mij mag het......
    Trek je bolletjes trui al maar aan want de bergjes gaan komen...
    Morgen weer een fijne tocht gewenst.
    Sjef en Marion

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rudy

Ik ben Rudy van Lakwijk. Geboren en getogen in Woensdrecht. Ik ben 33 jaar gelukkig getrouwd met mijn lieve Lia en ik ben apetrots op mijn kinderen Greet en Bart en ook op mijn schoonkinderen Benjamin en Caressa, maar vooral op mijn stoere kleinzoon Abel, inmiddels ruim een en een kwart jaar oud. Half maart 2014 vertrek ik te voet vanuit Woensdrecht naar Santiago de Compostella en hoop daar honderd dagen later aan te komen. Mijn ervaringen onderweg wil ik graag via deze website met jullie delen.

Actief sinds 02 Jan. 2014
Verslag gelezen: 544
Totaal aantal bezoekers 121920

Voorgaande reizen:

16 Maart 2014 - 30 Juni 2014

Pelgrimstocht naar Santiago

Landen bezocht: