8 mei 2014 - Dag 54 - Espinal (Spanje) 27 km - Reisverslag uit Aurizberri, Spanje van Rudy Lakwijk - WaarBenJij.nu 8 mei 2014 - Dag 54 - Espinal (Spanje) 27 km - Reisverslag uit Aurizberri, Spanje van Rudy Lakwijk - WaarBenJij.nu

8 mei 2014 - Dag 54 - Espinal (Spanje) 27 km

Blijf op de hoogte en volg Rudy

08 Mei 2014 | Spanje, Aurizberri

IK BEN IN SPANJE!
En ik ben de Pyreneeën over!

Vanmorgen hebben we al vroeg ontbeten, om 7u, want we wilden al vroeg op pad voor de zware tocht van vandaag. Na het ontbijt hebben we wederom 'voorlopig' afscheid genomen van Francois en zijn we iets voor half acht vertrokken. Het ging buiten de deur al meteen kei steil omhoog. De natuur en het landschap waren prachtig, een hele mooie zonsopgang met een wolkendek in het dal. Aparte sfeer.

Vandaag heb ik nog samen gewandeld met Nico. Hij wilde toch nog graag samen de bergen over tot in Spanje en dan ieder zijn eigen weg gaan.

De tocht was zwaar. De beklimmingen hakten er danig in, in het begin vooral nog over asfalt weggetjes, maar veelal over rotsstenen paden. Ook de lange steile afdaling was zeker niet te onderschatten, eerst over een steil rotsstenen pad en later bos-/kiezelpad. Daar kreeg ik echt elastieken benen van, alsof je er zo doorheen zou zakken. Desondanks was het minder zwaar dan ik had verwacht.
Maar de prachtige indrukwekkende uitzichten deden alle zware inspanningen echt meteen vergeten. Dat ik dit allemaal nog eens voor elkaar ging boksen, te voet naar zo'n hoogte en dan als toetje die uitzichten, dat heb ik nooit kunnen dromen. Dan voel je je dus echt God in Frankrijk! Echt bijzonder.

Iets na half twaalf kwamen we aan in Roncevalles op 21 km. Daar hebben we eerst een stempeltje gehaald in het gigantische klooster wat is omgebouwd tot refugio en waar meer dan 300 pelgrims kunnen overnachten. Daarna hebben we op een terrasje een bakkie gedaan en ons brood opgegeten en waren de elastieken benen alweer snel hersteld.
Omdat het nog vroeg was en we niet zo'n trek hadden in de massa pelgrims daar (sorry, Harry P.), wilden we doorlopen naar Espinal, zo'n 6 km verderop. Toen we vertrokken, kwam ook net Francois aan in Roncevalles. We zullen elkaar nog vaak blijven tegenkomen, schat ik.

Uiteindelijk waren we om twee uur in de middag bij de refugio in Espinal. Het is hier heel netjes en we kunnen vanavond en morgen ook eten voor een pelgrimsprijs.
Na eerst een pilsje hebben we weer lekker gedoucht en geschoren, dat maakt je een compleet nieuw mens en je kan de hele wereld weer aan.

Vandaag dus weer een mijlpaal, omdat ik inmiddels weer een land heb achtergelaten en in het vierde en laatste land op m'n tocht, Spanje, ben aangekomen. Maar stiekem heb ik nog een mijlpaal bereikt. Ik heb er vandaag op de kop af, hoe kan het, exact 1500 km opzitten. En 'still going strong'. Nog maar 780 km, 30 dagen, te gaan.
Met het volste respect voor degenen die vandaag uit Saint-Jean-Pied-de-Port of enkele gehuchtjes daarna voor het eerst op pad zijn gegaan op de Camino en meteen op hun eerste dag al de Pyreneeën over, en zonder te willen 'stoeffen' over mezelf, merk je toch wel een groot verschil met ons die in 1500 km beresterk zijn gegroeid! Het gemak, waarmee wij alle pelgrims voorbij zijn gestoken, zegt dan veel. Je kan, denk ik, veel beter een aantal etappes vóór Saint-Jean-Pied-de-Port vertrekken en eerst conditie op doen.

Morgen gaat de etappe in het boekje naar Larrasoana over 22 km, maar ik denk er over om door te lopen naar Trinidad de Arre over 32 km. Ik wil een wat andere aanpak gaan hanteren dan tot nu toe. Gewoon vroeg vertrekken, rond 7u - 7.30u, en doorlopen tot rond een uurtje of twee in de middag en dan maar zien. Afijn morgen weer een dag en we zien wel. Hasta luego.

  • 08 Mei 2014 - 17:07

    Paul Janssen:

    RESPECT.

  • 08 Mei 2014 - 18:21

    Fon Jansen :

    Beste Rudy,
    Geen berg te hoog, mooi hè

    Dat is een strak plan wat je hebt, je zal
    merken dat het drukker gaat worden en dus als je vroeg wakker bent is wegwezen de beste optie.
    Je zit dan bij de eerste vertrekkers en geen problemen met refugié uit te zoeken in de middag.
    Zo je al zij de conditie is goed, en de nodige ervaring reeds opgedaan.
    Het gaat je goed.
    Onderweg zijn is belangrijker dan aankomen.

    P. S wij vertrekken vrijdag vanuit Vezelay.
    We blijven je volgen.
    Fon en Veronica Jansen

  • 08 Mei 2014 - 18:47

    Lilianne:

    Buenas noches,
    Wat een prachtige foto's weer! Fijn dat je er zo de tijd voor neemt en er zo van kunt genieten! 1500km, heel Belgie en Frankrijk door, nauwelijks voor te stellen dat je dit te voet gedaan hebt. De Pyreneeën ook al gepasseerd en nu in Spanje. Toch nog een kleine 800 km voor de boeg. Het gaat je vast lukken deze ook te overbruggen! Ik blijf het volgen en met mij velen! Succes in het spaanse!
    Groetjes, Lilianne

  • 08 Mei 2014 - 18:51

    Pim Meeuwisse:

    Hoi Rudy
    Van harte gefeliciteerd met deze mijlpaal 1500 km en de Spaanse grens over , dit kan niets anders zijn dan topsport ( combinatie lichaam en geest ).
    ik hoop voor je dat de rest van de tocht net zo voorspoedig verloop als het reeds afgelegde gedeelte .
    Het ga je goed
    groet
    Pim

  • 08 Mei 2014 - 19:02

    Toos De Jong:

    Hallo Rudy,

    Gefeliciteerd met het behalen van je 1500 km,
    knap hoor en nu in Spanje.
    Wat omschrijf je alles wat je ziet toch mooi.
    Ook ik geniet van de foto's.
    Voor morgen weer een mooie wandeldag.
    Gr.Toos

  • 08 Mei 2014 - 19:31

    Josefine:

    Hoi Ruud

    Nou petje af hoor!! Jullie hebben doorgestapt!
    En wat een mooi weer. Ik had pech afgelopen jaar.
    Gelukkig had ik de 1e keer ook zulke mooie uitzichten.
    En ja het laatste land om door te lopen, geniet ervan.
    Loop lekker je eigen tocht, ook al is het een stuk drukker als eerder.

    Het ga je goed, bon camino

    Josefine

  • 08 Mei 2014 - 19:43

    Lia Van Geel:

    Hoi Rudy

    Enorm veel respect voor jou,ik wens je nog een hele goede reis verder(en wat een mooie foto""s weer!

    Gr.lia van geel

  • 08 Mei 2014 - 19:49

    John En Anita:

    Hey buurman, toppie hoor !!! Nog 30 dagen. Geweldig. Groetjes uit Woensdrecht :-)

  • 08 Mei 2014 - 20:36

    Tony En Bianca:

    Hoi Rudy,

    Al 3 landen "versleten". Je bent goed op weg. Petje af hoor. Al 54 dagen weg. Nog zo'n 30 te gaan.
    Dit avontuur nemen ze je nooit meer af. Wat je allemaal niet meemaakt onderweg zeg. We wensen je nog veel wandelplezier in Spanje. Geniet er van. Wij volgen je wel.

    Groetjes Tony en Bianca

  • 08 Mei 2014 - 22:28

    Irma Voll:

    Hoi Ruud,

    Je bent een KEI, zomaar in Spanje alsof dat niks is, petje af hoor!
    Het lijkt allemaal vanzelf te gaan bij jou, zonder problemen loop je iedere dag de nodige kilometers en dan verwen je ons ook nogeens met mooie verhalen en de passende foto's van je dagelijks avontuur. Ruud bedankt hiervoor en we wensen je nog een prachtige wandeltocht toe en op naar de MAX.

    Lieve groetjes,
    Marcel en Irma

  • 08 Mei 2014 - 22:39

    Sjef Van Den Bergh:

    Ola Rudy,

    De mijlpaal van 1500 km. bereikt. Nog 790 km. naar SdC. Als we op vakantie zijn met de auto en we zien zo'n bord, wordt er wel eens een zucht geslaakt en achter de oren gekrabd. Maar jij staat daar zo zelfverzekerd bij Ruud, dat gaat goed komen. Je verhaal spat van de energie en het lijkt erop dat je klaar bent om Spanje "op te vreten". Als je de andere pelgrims voorbij stuift en nog wel "cuerta arriba" ( bergop) en de afdalingen ( (descender) via rottige paadjes trotseert. Hoe moeilijker het wordt des te overtuigender wordt jij. Mooi.
    Morgen weer een avontuurlijke tocht gewenst.
    Cigüeña (ooievaar)
    Tot Manana.
    Sjef en Marion

  • 08 Mei 2014 - 23:28

    Corné & Paula:

    Hoi Rudy,

    Proficiat! 1500 km! Pyreneeën over.......Super! Nu nog "even het laatste stukje"!
    Als de conditie en "het koppie" zo blijft, dan komt het helemaal voor mekaar!
    Letterlijk en figuurlijk...in de wolken...(witte/groene) sneeuw gezien....wat heb je het weer mooi beschreven! Ook de foto's zijn geweldig! Genieten!
    Stap voor stap afscheid genomen van weer 'n land en pelgrim/vriend.
    Mañana, alleen op pad! In een boekje met "Spaanse verhalen" las ik dat mañana niet alleen morgen betekent. Het is voor de Spanjaarden een soort levensfilosfie: maak je niet te druk...innerlijke rust...het komt wel goed! Afijn, morgen weer een dag en we zien wel. Mañana!

    Corné & Paula

  • 08 Mei 2014 - 23:29

    Jo Van Oevelen:

    Hoera Rudy.
    proficiat Spanje bereikt,wat een prestatie !
    vandaag ben ik in Den Bosch geweest en heb voor jou een kaarsje aangestoken.
    Voor ook een goede tocht in dit zware gedeelte wat je nog te wachten staat.
    IK heb er alle vertrouwen in dat het jou wel zal lukken.
    En bedankt voor de mooie verslagen en foto's
    groetjes Jo v Oevelen


  • 08 Mei 2014 - 23:36

    Leo En Mirjam Den Heijer:

    Hey Rudy,

    Weer bedankt voor je mooie verhaal en schitterende foto's! Het was een onvergetelijke tocht! Hoewel het plan was om alleen verder te gaan, was het misschien toch wel fijn om deze bijzondere dag nog met Nico te beleven.
    Wat een prestatie: 1500 kilometer in de benen, die steeds sterker worden! Het derde land bereikt, de Pyreneeën bedwongen en je gaat maar door! Wij vinden het geweldig knap van je. Nu verder in Spanje met veel andere pelgrims en vast weer bijzondere ontmoetingen: heel veel succes met de laatste 30 dagen.

    Groetjes, Leo en Mirjam

  • 08 Mei 2014 - 23:38

    Annelies Oerlemans:

    Rudy,

    Een diepe buiging voor jou,
    Ik heb net op de kaart gekeken, wat ben je al ver!
    Ongelofelijk.
    Wat zal jij trots zijn op jezelf!
    En wij (Bert en ik) op jou!
    Hij is net weg bij mij wij hebben heerlijk asperges gegeten.
    En natuurlijk over jou gesproken........

    Trouwens leuk hoor je haar!!!!
    Ik wens je nog het allerbeste.

    ADIOS

  • 08 Mei 2014 - 23:39

    Stephan:

    Hoi Ruud,

    Van harte gefeliciteerd met je mijlpaal van 1500 km. Die heb je alvast in de pocket.
    Blijf wel in je schoenen lopen en niet er naast Rudy, ha ha.
    Je hebt er prachtige foto's bij gevoegd, zo mogen we allemaal met veel plezier meegenieten van jouw etappe.
    Morgen heel veel succes met de etappe naar Trinidad de Arre, wel pittig 32 km.
    We wachten weer op je mooie samenvatting en foto's van morgen.
    groetjes, fam. S. Kuijlen

  • 09 Mei 2014 - 00:15

    Loe B.:

    Beste Ruud,
    Dank voor je verslag van vandaag. Weet je, 't is net alsof ik elke avond naar een spannend TV verslag van de een of andere etappe zit te kijken. Passief genieten naar wat anderen actief presteren. Je hebt helemaal gelijk: 2300 km lopen in 3 mnd tijd is topsport van de hoogste graad! Een hartelijke felicitatie voor de mijlpalen die je vandaag hebt bereikt, is zeer zeker op zijn plaats! De zwaarste barrière op je weg naar SdC heb je gehad. Je wist 't wel, de afdalingen zijn vaak veel zwaarder dan de klim, zeker als die over berg- en geitepaden gaan. Afgaande op het stijgings- en dalingspercentage vind ik dat je vanochtend toch wel spectaculair snel die 21 km hebt afgelegd. Het plan van aanpak voor de trajecten de komende weken, vroeg vertrekken en dan zo'n 6 uur lopen, is een heel goede. Zeker als het allemaal wat warmer wordt, zou je voor de siësta 'binnen' moeten zijn. Ruud, het gaat je allemaal lukken, en je maten ook! Buones noches.
    Loe & Regien B.

  • 09 Mei 2014 - 09:28

    Suzy Kil:

    Hola Rudi, que tal? Ahora véras en nuestra más querida parte de España. Hemos caminado en Los Picos en este verano nos vamos a caminar en el parque Somiedo. Deseamos un bueno camino y una buena llegada en Santiago, muchos respetos. Saludos André en Suzy.

  • 10 Mei 2014 - 15:28

    Nellie Wierckx:

    Hoi Rudy,

    Weer een land waar je door heen gaat.Dit zal wel iets heftiger zijn denk.
    Maar ja daar draai jij je hand niet meer voor om.
    Iedere keer als ik je verslag lees heb ik heel veel respect voor je.
    En wat een mooie foto,s .
    Ik wens je nog veel wandel plezier en geniet van alles om je heen.

    groetjes Nellie.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rudy

Ik ben Rudy van Lakwijk. Geboren en getogen in Woensdrecht. Ik ben 33 jaar gelukkig getrouwd met mijn lieve Lia en ik ben apetrots op mijn kinderen Greet en Bart en ook op mijn schoonkinderen Benjamin en Caressa, maar vooral op mijn stoere kleinzoon Abel, inmiddels ruim een en een kwart jaar oud. Half maart 2014 vertrek ik te voet vanuit Woensdrecht naar Santiago de Compostella en hoop daar honderd dagen later aan te komen. Mijn ervaringen onderweg wil ik graag via deze website met jullie delen.

Actief sinds 02 Jan. 2014
Verslag gelezen: 731
Totaal aantal bezoekers 121873

Voorgaande reizen:

16 Maart 2014 - 30 Juni 2014

Pelgrimstocht naar Santiago

Landen bezocht: