29 mei 2014 - Dag 75 Arzua 30 km - Reisverslag uit Arzúa, Spanje van Rudy Lakwijk - WaarBenJij.nu 29 mei 2014 - Dag 75 Arzua 30 km - Reisverslag uit Arzúa, Spanje van Rudy Lakwijk - WaarBenJij.nu

29 mei 2014 - Dag 75 Arzua 30 km

Blijf op de hoogte en volg Rudy

29 Mei 2014 | Spanje, Arzúa

Gisterenavond heb ik samen gegeten met Don uit San Francisco. Hij lag ook op dezelfde slaapzaal en ik had 's middags al kennis gemaakt met hem. Hij kwam het restaurantje binnen net na mij en ik vroeg hem om samen te eten, vond hij heel leuk. Het was best gezellig nog samen.

Vanmorgen ben ik rond half zeven in de stromende regen vertrokken, tot de tanden toe gewapend tegen de regen. Maar het was bar en boos vandaag, de slechtste dag op m'n hele tocht tot nu toe. Lastig ook met een bril die steeds beslaat van het zweten en vol regen spatten zit. Je ziet niets, vooral op de donkere bospaden en daar is het goed opletten om je niet te verstappen (m'n grootste angst onderweg) of tot je enkels in een modderpoel te stappen. Regelmatig heb ik m'n bril in de hand moeten nemen en zonder bril zie je ook niets. Dan is het ook heel goed opletten op de pijlen onderweg om niet verkeerd te lopen. Ook de iPhone werkt niet meer, als het scherm en je vingers nat zijn. Je kan blijven "vijgen", maar hij reageert niet. Foto's nemen lukt dan niet meer en je blijft dan ook verstoken van de gps en het is dan gissen hoever je zit op de route. En omdat alles nat is, kan je je iPhone ook niet even afdrogen.
Och, het is lastig, maar het hoort allemaal bij het pelgrimsleven en een pelgrim 'moet afzien', dus ik zit er niet zo mee en gelukkig heb ik niet veel van dit soort dagen op m'n nek gekregen.

Halverwege in Melide heb ik me opgewarmd met koffie en een paar spiegeleitjes met ham. Ik was toen al zeiknat en ik weet niet of dat nou van de regen of het zweten was, waarschijnlijk allebei.
Voor inktvis was het nog te vroeg, Jan S. ;-) Ik heb er overigens ook nergens iets van meegekregen daar.
In een mooie kapel uit de 11e eeuw aan de rand van Melide heb ik een kaars aangestoken voor Toon V. en een voor onze Cares. En van een hospitalero daar heb ik ook nog een stempeltje gekregen. Erg belangrijk, want de laatste 100 km moet je er officieel twee per dag hebben om een Compostela te krijgen. Dat lukt overigens met gemak. In de albergues is het standaard en in ieder cafeetje ligt er ook wel een op de bar. Maar een officiële van een kerk of tourist office staat natuurlijk mooier.

Het was vandaag ook een behoorlijk pittige etappe met heel veel klim- en daalwerk. Vanwege het weer en het slechte zicht heb ik van de omgeving niet veel meegekregen en had ik ook niet veel inspiratie om uitgebreid aan sightseeing te doen in de plaatsen, waar ik doorheen liep.
Rond half een was ik in Arzua en ik was eigenlijk best heel blij, dat ik er was. Toen werd de regen ook minder en vanmiddag waren het alleen nog maar kleine buitjes.
In de albergue heb ik eerst alle natte spullen uitgehangen, grotendeels op een rekje onder een afdak buiten. Naderhand heb ik daar ook m'n was bij gehangen. Hopelijk is alles droog morgen. En na het scheren en een goeie warme douche was ik weer terug mens.
Daarna heb ik nog even in Arzua rondgekeken, maar ook hier was ik net als gisteren snel klaar. Er zijn hier overigens wel meer winkels en aardige cafeetjes. Handig om een blog te schrijven met een koffietje en pilsje erbij...

Inmiddels heb ik op aanraden en suggestie van Josefine vdH ook een luxe pelgrimskamer in Santiago gereserveerd voor zaterdag en zondag voor maar € 23,- per nacht incl. ontbijt. Dan kan ik nog even twee dagen bijtanken, voordat ik naar Camino de Fisterra doorloop.

Vanavond eet ik wat in het restaurantje bij de albergue. Het was halverwege de middag nog helemaal niet druk met pelgrims in de albergue. Er zijn er meer hier, misschien hebben die meer klandizie. Onderweg was het overigens ook opvallend rustig met pelgrims. De taxi's zullen het wel drukker hebben, denk ik ;-)

Morgen kijk ik nog even of het 20 of 30 km wordt. In het laatste geval is er geen albergue en moet ik een relatief dure kamer nemen. Dan blijven er zaterdag of nog 20 of nog 10 km over. In ieder geval geeft de weersvoorspelling na vandaag weer en weekje droog weer. Afijn morgen weer een dag en we zien wel. Hasta mañana.

  • 29 Mei 2014 - 17:08

    Carien Wagenaars:

    he rudy,

    Kort maar krachtig wens ik jou de komende dagen, mooi wandelweer,
    N naderde positieve spanning en inspanning naar santiago.
    N geweldige prestatie, en als je er bent n diepe diepe zucht, ik heb t geflikt.
    En daarna nog hele mooie dagen.

    Grtjes carien

  • 29 Mei 2014 - 17:08

    Carien Wagenaars:

    he rudy,

    Kort maar krachtig wens ik jou de komende dagen, mooi wandelweer,
    N naderde positieve spanning en inspanning naar santiago.
    N geweldige prestatie, en als je er bent n diepe diepe zucht, ik heb t geflikt.
    En daarna nog hele mooie dagen.

    Grtjes carien

  • 29 Mei 2014 - 17:18

    Leo & Mieke Spanjers:

    Rudy, wij wensen je voor de laatste loodjes beter weer dan vandaag. Compostella is in zicht. Sucses de komende dagen, geniet er maar lekker van je hebt het verdiend.

    Groetjes Mieke&Leo

  • 29 Mei 2014 - 18:40

    Theo En Carla Vermunt:

    Hoi Rudy

    nou petje af voor jou hoor ,zo te lezen is het echt een plegrims tocht ,hoop echt voor je dat het weer beter wordt de komden dagen
    heel veel sucses nog
    groeten

  • 29 Mei 2014 - 19:26

    Piet En Lizet :

    Hoi Rudy

    Knap hoor dat je al zover bent.
    Je verhalen zijn fantastisch, ook je foto's .
    Wij zullen het straks gaan missen.
    Ook wensen we je veel kracht en sterkte.
    En geniet van de laatste loodjes.


    Rudy : lieve groetjes van
    Piet en Lizet.

  • 29 Mei 2014 - 21:30

    Mariska:

    Super van je rudy!
    Wij slapen bij de Boskeelen dus denken aan je vanuit ossendrecht.

    Groetjes mark, mariska & erris

  • 29 Mei 2014 - 22:31

    Ellen:

    Beste Rudy,

    Heel veel succes met de laatste loodjes! Geniet ervan. Wij logeren in Den Dungen ;-)
    Bart, Ellen, Merel en Wytze

  • 29 Mei 2014 - 22:55

    Toos De Jong:

    Hallo Rudy,

    Eerst je verhaal gelezen.
    Jammer dat het zo slecht weer was.
    Hopelijk morgen beter.
    Geniet van de laatste dagen die je
    naar de sdc brengen.
    Gr.Toos

  • 29 Mei 2014 - 23:16

    Jo Van Oevelen:


    Hoi Rudy,

    Geweldig man de laatste km komen eraan.
    Dat zal een beleving zijn om daar aan komen . En dan je gezin weer in je armen sluiten.
    Wat ben je toch en rijk mens om dat te mogen beleven .
    Heel veel succes de laatste dagen geniet ervan , en mooi weer he .
    Hartelijke groeten en tot ziens binnenkort

    Jo v Oevelen.

  • 29 Mei 2014 - 23:17

    Corné & Paula:

    Hoi Rudy,

    Wat 'n zware tocht! Een pelgrim moet afzien, schrijf je. Mooi, dat je er zo over kunt denken!
    Des te meer je afziet.......des te meer je geniet!
    Na zo'n etappe als die van vandaag, is 'n gewone warme douche en 'n eenvoudig bakje koffie, ineens toch heel geweldig en bijzonder!
    Nou Rudy, nog twee dagen! Houd je haaks en blijf de voetjes goed neerzetten op die lastige paden.
    Zorg goed voor jezelf! Jij komt er wel.......mañana, mañana!

    Corné & Paula

    Ps. Dank je, voor de kaars voor ons pa!

  • 29 Mei 2014 - 23:24

    Stephan:

    Hoi Ruud,

    Jammer van het slechte weer. Maar ondanks dat, heb je het toch weer volbracht met het nodige klimwerk. We hebben heel veel respect voor jou. De laatste kilometers gaan naderen, morgen ben je al heel dicht bij SDC. Wij hopen echt dat je de laatste dagen van je tocht nog goed weer mag krijgen en zullen er zeker voor duimen. Slaap lekker en denk om jezelf. groetjes, fam. S. Kuijlen

  • 29 Mei 2014 - 23:48

    Loe B.:

    Beste Ruud,
    Sinds vanochtend al loop ik aan je te denken. Zo ver weg en zo dicht bij je bestemming(en)! En dat alles onder de meest barre weersomstandigheden. In NL is het niet zo erg. Althans zojuist hoor ik dat het op 29 mei nog nooit zo koud is geweest. Maar het wordt beter! Hopelijk ook bij jou. Want die laatste dagen heb je wel anders verdiend. Vanochtend hebben Regien en ik ook onze wandelschoenen aangetrokken. We zijn te voet dwars door het Limburgs heuvelland naar Mechelen gelopen en terug. Ik zal niet vertellen hoe ver dat wel is, want dat slaat nergens op als ik aan de dagmarsen denk die jij tegenwoordig maakt. Maar dat we aan je denken komt door de bewegwijzering als we bij Wittem een wei binnenlopen. Daar wordt je met een aanduiding van de Camino al de weg gewezen naar SdC. Toeval? Bestaat niet, schreef ik al eerder. Hoe ik dit verder zou moeten duiden? Ik zou 't niet weten. Maar veelzeggend is het wel. Beste Ruud, geniet van deze dagen, weer of geen weer, maar als het een beetje weer is, zul je morgen zeker wel SdC al aan de horizon ontdekken! Hou je haaks en droog, en voor zaterdag, toch ook een portie devotie, want daar gaat het op zo'n pelgrimage ook om, hartelijke groeten,
    Loe (en Regien) B.

  • 30 Mei 2014 - 08:47

    John En Maria Van Beveren:

    Hoi Rudy

    Met de Finish in zicht, gaan we jou alvast feliciteren met deze uitzonderlijke prestatie.
    Voor ons heb je de ronde van België, de Tour de France en ook de Vuelta gewonnen , met alle truien die daar bij passen.

    Geniet van de laatste etappe en nogmaals Chapeau, Chapeau

    Groet John & Maria


  • 30 Mei 2014 - 10:07

    Louis Minnebach:

    Hoi Rudy

    Het komt nu wel heel dichtbij. Jammer alleen van het slechte weer.
    We hopen in ieder geval dat de met een fijn zonnetje in SdC mag aankomen.
    Dan ben je de ontberingen van de afgelopen dagen weer zo vergeten.
    We wensen je nog fijne wandeldagen en een groot "kippenvelmoment" bij je aankomst in SdC.

    Groetjes
    Lena en Louis

  • 30 Mei 2014 - 13:03

    Edy Verdult:

    Hallo Rudy,

    De laatste loodjes. Een geweldige prestatie, respect. Morgen de zondagse kleren aan en genieten. Hoop dat de zon mag schijnen bij de aankomst op het plein.

    Groet Edy

  • 30 Mei 2014 - 14:35

    Jan Schürmann:

    Hola Rudy,
    Jammer te vroeg voor de inktvis in Melides.
    Ik had moeten schrijven dat dit Pulpa heet in het Spaans.
    In Santiago kan je ook goed pulpa eten!
    Beun Camino,
    Jan Schürmann

    Ik denk misschien loop je vandaag wel door naar Santiago!

  • 30 Mei 2014 - 20:22

    Mandra:

    Nou Rudy,het langverwachte einde is in zicht! Super geweldig! We wensen jouw nog een mooie laatste week en een fijn weekend toe in Santiago met je gezin! Ben benieuwd wat je van de mis in Santiago vind.... Schijnt ook heel indrukwekkend te zijn...maar ja, je hele reis was indrukwekkend en zal zeker wat bij je hebben achtergelaten. Groetjes, Mandra & Tonnie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rudy

Ik ben Rudy van Lakwijk. Geboren en getogen in Woensdrecht. Ik ben 33 jaar gelukkig getrouwd met mijn lieve Lia en ik ben apetrots op mijn kinderen Greet en Bart en ook op mijn schoonkinderen Benjamin en Caressa, maar vooral op mijn stoere kleinzoon Abel, inmiddels ruim een en een kwart jaar oud. Half maart 2014 vertrek ik te voet vanuit Woensdrecht naar Santiago de Compostella en hoop daar honderd dagen later aan te komen. Mijn ervaringen onderweg wil ik graag via deze website met jullie delen.

Actief sinds 02 Jan. 2014
Verslag gelezen: 573
Totaal aantal bezoekers 121880

Voorgaande reizen:

16 Maart 2014 - 30 Juni 2014

Pelgrimstocht naar Santiago

Landen bezocht: