22 maart 2014 - Dag 7 - Aubigny-les-Pothées 22 km - Reisverslag uit Aubigny-les-Pothées, Frankrijk van Rudy Lakwijk - WaarBenJij.nu 22 maart 2014 - Dag 7 - Aubigny-les-Pothées 22 km - Reisverslag uit Aubigny-les-Pothées, Frankrijk van Rudy Lakwijk - WaarBenJij.nu

22 maart 2014 - Dag 7 - Aubigny-les-Pothées 22 km

Door: Rudy van Lakwijk

Blijf op de hoogte en volg Rudy

22 Maart 2014 | Frankrijk, Aubigny-les-Pothées

Vanmorgen in de nieuwe pelgrimsherberg in Rocroi m'n boterhammetjes gegeten met Frans kaasje, een yoghurtje en een Nescafe. Ook een paar boterhammetjes samen met een yoghurtje en een appel mee voor onderweg. Alles nog van de boodschappen bij de Carrefour gisterenavond.

Daarna ben ik iets na 8 uur vertrokken. Toen was het nog droog, maar het werd onderweg steeds natter en kouder. Dus m'n regenbroek en paraplu kwamen weer goed van pas.
De Santiago route is hier buiten verwachting goed aangeven. Bijna zo goed als bij de Wandelende Krabben en De Arend :-)
Vooral het laatste stuk vandaag ook veel slechte onverharde paden, dus daar ga ik voortaan proberen rekening mee te houden met m'n GPS, vooral als het nat weer is. De laatste 15 km ook weer flinke steile hellingen. Al met al kwam ik slecht in het ritme, ook al vanwege de lange zware etappe van gisteren en de stramme beentjes daarvan.
Daarom was het goed, dat ik vandaag dan eindelijk m'n al langer verwachte kortere etappe kon beleven.
Desalniettemin was het overigens wel een hele mooie tocht!

Tegen half 2 vanmiddag kwam ik aan bij de Gites van Marie-Josée en Jean-Marie Launoy. Ik had onderweg van hen een aankondiging gezien bij een St.Jacobsrouteplaatje. Een heel mooie kamer en badkamer met bad voor mij alleen tegen de semi commerciële prijs van € 32,- maar dan wel met avondeten en ontbijt en een warme ontvangst met koffie. Meteen ook een aantal tips meegekregen om de vervolg route het handigst in te delen naar gelang de afstanden en slaapplaatsen, waar die wel en niet voorhanden zijn. Voor morgen heeft Marie-Josée direct gebeld naar een Nederlands stel die een Gites runnen op een boerderij bij Wasigny. Het kan dus maar geregeld zijn!

Daarna in bad (jaja, weer al!) en Marie-Josée draaide ook de was voor me. Dus morgen weer schoon en droog op pad.

De gasten uit Antwerpen en Rocroi, waar ik gisteren over schreef, zijn hier ook nog maar net vertrokken. Nico de Fretes uit Katwijk a/d Rijn gisteren, dus die kom ik nog wel tegen. De dames Ingrid en Corry uit Joppe en Almen vorige zaterdag. En een paar weken eerder de dame Petra Teeninga-Reitsma uit Friesland, die gelijk met mij zou moeten aankomen in Santiago (petrareitsma.waarbenjij.nu). Steeds weer dezelfde namen in de gastenboeken dus. Wie weet ontmoet ik ze nog.

Het avond eten was superieur. Marie-Josée had een overheerlijk 4 gangendiner gekookt. Vooraf met veldsla en pasteitje met soort van visragout, hoofdgerecht met worstje en aardappel stoofpotje met vleesstukjes en groente: "pissenlits". Ik weet nog niet wat het was, maar een aparte smaak en alleen in maart en april te krijgen. De vorm deed wat denken aan andijvie, maar langere smallere bladeren; ik zal nog wel eens Googlen. Voor de Francofielen onder jullie, als iemand het kent, laat maar even weten.
Daarna Franse kazen en als dessert een eigen gemaakte appeltaart/vlaai met een coupje aardbeien en roomsaus. Dat alles onder het genot van een rosé wijntje en 2 verschillende rode wijnen. Nou dan weten jullie het wel, geweldig! En het was bovendien heel gezellig. Leuke mensen! Hoe betrekkelijk kan het zijn, dan zijn de ontberingen, die je uiteraard meemaakt, ook weer heel snel vergeten. En, hoe duur is dan € 32,- nog?

Wat mijzelf betreft, gaat het allemaal wel goed, op enkele lichamelijke ongemakjes na. Mijn knie blijft wat stijfjes, maar gaat prima mee. De schoudertjes gaan steeds beter, de rug heeft wat meer tijd nodig en help ik iedere avond met wat Reflex spray. Onderbeentjes wisselend ook wat stijfjes. En mijn linker scheenbeen heeft linksonder nog wat naweeën van de lange klimetappe van gisteren. Ik zal de komende dagen wat kortere afstanden moeten doen. Maar het lichaam wordt steeds sterker en herstelt makkelijker. Ik begin zelf ook steeds meer te wennen aan de hele dagelijkse gang van zaken: tas pakken, onzekerheid van de volgende overnachtingen, de reis, het alleen zijn, het missen van Lia en de kinderen, etc.etc. Deze reis is in ieder geval een ongekende belevenis.

Nu op tijd weer onder de wol en morgen vroeg weer op. Morgen naar Wasigny, weer een vrij korte etappe over een kilometertje of 25. Hopelijk iets beter weer en ritme dan vandaag. Afijn morgen weer een dag en we zien weer wel!

Ps. Kees (NPU), mocht je interesse hebben, je kan de contactgegevens van Marie-Josée bij mij opvragen.

  • 22 Maart 2014 - 21:59

    Lilianne:

    Hej,
    fijn dat er weer zo goed voor je gezorgd wordt. Het volgende adres ook al geregeld, ziet er goed uit! Ik wens je een droge wandeling toe en goede benen! Succes eej! Groetjes

  • 22 Maart 2014 - 22:16

    Marianne:

    Hoi Ruud,
    gaat goed zo te lezen vooral het eten je komt niks te kort,niet te veel eten hoor moet je allemaal weer aflopen,maar dat zal geen probleem zijn nu.
    Hopelijk morgen een droge dag ! Succes groetjes Kees en Marianme X

  • 22 Maart 2014 - 22:44

    Paula & Corné:

    Hoi Rudy,

    We hebben zojuist je verslag gelezen. Corné denkt te weten wat jij hebt gegeten.
    'Pissenlits" zou het jonge groene blad van paardenbloemen kunnen zijn.
    In Luxemburg wordt dit namelijk ook altijd in het voorjaar gegeten.
    Goed weer en goede benen toegewenst!
    Groetjes, Corné & Paula

  • 22 Maart 2014 - 22:45

    Marianne Van Asbrouck:

    Hallo Rudy,

    Ik heb je reisverslag door je commentar op Petra's reisverslag gezien en heb zo probeert een beetje meer over je tocht te kennen.
    Petra heeft mijn zoon Thomas in het pelgrim's huis van Rocroi ontmoet (ze waren de twee eerste gasten in dit nieuw herberg) en ze hebben samen tussen Rocroi en Reims gelopen. Mijn zoon is dan alleen verdergelopen en nu is hij vandaag in Vézelay aangekomen !
    Ze hebben beide met Petra ook in Aubigny les Pothées geslapen bij de echtpaar Launoy !
    Laatste weekend ben ik naar Troyes gegaan om mijn zoon te bezoeken en ik heb alles gedaan om Petra te ontmoeten. (eindelijk in N-D van Reclus in Talus Saint Prix, een zeer mooie oude abdij maar als jij daar slaapt moet je zeggen met kracht dat jij niet meer als 20 € voor een nacht betaalt, zoals in het boek geschreven wordt, want de eigenaar heeft probeert veel meer te krijgen.Hij scheen toch een zeer nette persoon). Wij hebben daar samen een uurtje doorgebracht en het was zoals wij ons seit lange kennen. Petra is een zeer leuke persoon.
    Ik heb gelezen in je verslag dat jij in Frasnes-lez-Gosselies in het gemeentehuis gekomen ben om je stampel te krijgen. Dat kan ik me goed verbeelden : de damen hadden niemals een pelgrim gezien ! Wat jammer ! Ik woon 5 km ver van het gemeentehuis (in een andere dorp van die gemeente) en als ik geweten had dat een pelgrim daar was, dan had ik je voorgesteld bij ons te slapen(thomas's slaapkamer is toch leer) en ook ons avondeten te verdelen . Ik hoop dat mijn zoon op zijn weg naar Santiago leuke mense, familien kan ontmoeten en dat hij zo ontvangen kan worden. Maar het is te laat voor jij bij ons en het spijt me!
    Zo ik wens jij alles goed en jij kan wel rekening houden van de reisverslagen van Petra voor alle tips.
    Mijn zoon , Thomas Noack , heeft een blad op Facebook waarop hij (of ik of zijn vriendin) schrijft waar hij is. Het heet "walktrip to santiago 2014".
    Buon camino . Ultreia, Rudy !

    Marianne Van Asbrouck

  • 23 Maart 2014 - 01:32

    Theo:

    Hallo ruud,
    Mooie verhalen steeds die je echt meemaakt, wat het avondeten betreft zou ik nog nog wel aan willen pikken maar dat lopen moet toch maar zelf doen.
    Ik had vandaag jouw lia nog aan de lijn en het lukt allemaal wel zei ze dus geen zorgen over het thuisfront, maar dat wist je natuurlijk al.
    Goede reis verder en we kijken weer uit naar je volgende verslag.
    Groeten Theo.

  • 23 Maart 2014 - 06:11

    Fon En Veronica Jansen:

    Beste Rudy,
    Inderdaad goed naar het lichaam luisteren.hoe verder je komt hoe meer mensen je ontmoet, afscheid neemt en weer tegenkomt, wij zeiden altijd het is net een stoptrein.
    Nog wat tips.
    Mocht je stijfjes blijven bij de apotheek ( die je steeds meer tegen gaat komen) is er prima zalf te verkrijgen deze heet Fastum gel, en is bekend onder de pelgrims.
    Wat betreft de indeling komende dagen afstand en overnachting inderdaad enkele dagen vooruit kijken, bij diverse refugiés zijn ook formulieren te verkrijgen van overnachtingsmogelijkheden verder op de weg naar Santiago.
    Loop je ook via Veselay? daar vertrekken wij op 10 mei naar St. Jean voor onze wandeling.
    Betreft schoeisel, let goed op slijtage, er zijn er die laten dezelfde schoenen invliegen op luchthaven bourgos spanje, daar kom je vlak langs, want het is maar de vraag of je het met een paar gaat redden.
    Verder veel succes, onderweg zijn is belangrijker dan aankomen.
    Fon en Veronica Jansen

  • 23 Maart 2014 - 08:00

    Ben Harmers:

    Hey Ruud,

    Wat een ervaring en belevenis, wat moet jou het goed doen zulks een vriendelijke mensen onderweg te ontmoeten. Genieten van je reiservaringen doe ik elke dag en zoals ik lees niet de enige. #RESPECT

  • 23 Maart 2014 - 11:52

    Sjef Van Den Bergh:

    Dag Rudy,

    Op dit moment zal je zelf wel weer op pad zijn. Marion en ik hebben zojuist een wandeling van 1,5 uur gemaakt, waarvan 1 uur in de regen. Onze gedachten waren bij jou. Zojuist lekker gedoucht en zijn we weer voldane mensen. En dan denken we ook weer aan jou. We gaan direct Lia eens even bellen, want daar denken we natuurlijk ook aan.
    N.B. Corné kan wel eens gelijk hebben met die paardenbloembladeren. Vroeger noemde wij die Pisbloemen en gezien de franse benaming van "pissenlits" komt dat toch aardig in de buurt ( nog maar eens Ostrechts steenkolen Frans).
    Groetjes van Marion en Sjef

  • 23 Maart 2014 - 13:26

    Gérard Van Der Poel:

    Hoi Rudy,
    Wat heb ik respect voor jou prestaties , en dat zijn het. Ik zat net te piekeren wat is het om 22 km per dag te lopen...omaj !!! da dies 11 keer heen en weer van de Boulevart naar de Aanwas en dan met bagage ...!!! Maar ja , jij doed het toch maar. Ik volg van uit Ostrecht jouw doen en laten ...nog een goeie reis !!!!auwdoe....Gérard en mijn vrouw Dina..

  • 23 Maart 2014 - 13:46

    Mariëlle En Kees:

    Bonjour Ruud

    Vandaag op de zondag voor t eerst jouw verslagen gelezen. Vanochtend in de regen/zonneschijn gelopen in Nieuw-Vossemeer en mijn gedachten waren bij jouw tocht!

    Wat is het genieten, om middels jouw verslagen "er bij" te zijn!
    En geweldig om te lezen over je ontmoetingen, heb daar meteen beeld bij, als in een heerlijke Franse film. En dit is nog maar t begin, wat een geweldige schat aan verhalen zal dit na 100 dagen zijn.

    We wensen jou sterke benen, een goed rug, en gunstig weer. Want met de energie komt het zo te lezen wel goed;-)

    En net als de andere volgers kijken wij ook al weer uit naar je volgende verslag.

    Bon voyage!

    Mariëlle en Kees

  • 15 Mei 2014 - 11:10

    Martien :

    Hallo Rudy,

    Ik ben door een collega gewezen op jouw voetreis naar Santiago de Compostella.Ik lees op dit moment zoveel mogelijk elk verslag van deze tocht, omdat wij ( mijn broer en ik ) volgend jaar het voornemen hebben om ook aan deze uitdaging te gaan beginnen. Ons vertrek zal ook in deze periode gaan plaats vinden vanuit Oud Gastel.
    Ik ben inmiddels ook aan jouw verslagen begonnen en kan bijna niet stoppen om alles achter elkaar door te lezen en de mooie foto's te bekijken.
    Ik zal je zeker blijven volgen en wens je veel succes tijdens de resterende dagen in Spanje.
    Geniet er een ieder geval van en nog veel succes!

    Houdoe

    Martien van Zundert
    Oud Gastel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rudy

Ik ben Rudy van Lakwijk. Geboren en getogen in Woensdrecht. Ik ben 33 jaar gelukkig getrouwd met mijn lieve Lia en ik ben apetrots op mijn kinderen Greet en Bart en ook op mijn schoonkinderen Benjamin en Caressa, maar vooral op mijn stoere kleinzoon Abel, inmiddels ruim een en een kwart jaar oud. Half maart 2014 vertrek ik te voet vanuit Woensdrecht naar Santiago de Compostella en hoop daar honderd dagen later aan te komen. Mijn ervaringen onderweg wil ik graag via deze website met jullie delen.

Actief sinds 02 Jan. 2014
Verslag gelezen: 808
Totaal aantal bezoekers 121861

Voorgaande reizen:

16 Maart 2014 - 30 Juni 2014

Pelgrimstocht naar Santiago

Landen bezocht: