21 maart 2014 - Dag 6 - Rocroi 37,5 km - Reisverslag uit Rocroi, Frankrijk van Rudy Lakwijk - WaarBenJij.nu 21 maart 2014 - Dag 6 - Rocroi 37,5 km - Reisverslag uit Rocroi, Frankrijk van Rudy Lakwijk - WaarBenJij.nu

21 maart 2014 - Dag 6 - Rocroi 37,5 km

Door: Rudy van Lakwijk

Blijf op de hoogte en volg Rudy

21 Maart 2014 | Frankrijk, Rocroi

Vannacht weer redelijk geslapen. Als ontbijtje eigengemaakte kersenappelvlaai en een paar lekkere bakkies koffie. Ghislaine had boterhammetjes voor me gemaakt en een peer klaargelegd voor onderweg.
Inmiddels had Gerard de auto al draaiend op de oprit staan en wilde me naar het volgende dorp Samart brengen, maar ik stond er op te voet te gaan: "un pellerin doit souffrir, hè!". Goeie mensen.
Ze wilden ook geen fooi aannemen, dus heb ik beloofd in Couvin voor ieder een kaarsje aan te steken.

Iets na half acht weer op weg. Eerst nog een waterig zonnetje, maar al snel muts op en handschoentjes aan en al na 4 km diende het volgende natuurelement zich aan en dus snel regenbroek aan en hoes over m'n backpack. Vandaag een tocht met veel regen, hoe anders dan gisteren, maar we hebben goed materiaal en we lijden niets.

Vandaag was ik eigenlijk van plan een kortere afstand te doen, nl. naar Couvin. Maar onderweg moest ik een Oostelijke omweg nemen om de drukke Route National te mijden. En om daarna weer terug naar het Westen te lopen vond ik dan ook weer zonde, dus dan maar door naar het Zuiden naar Rocroi in Frankrijk en wat tijd betreft, ging ik dat wel halen. Wat natuurelement 3 betreft, had ik het toch wel zeer grof onderschat: wat 'n bergen, man!

En we zitten in Frankrijk! Al twee landen doorkruist, nog maar twee te gaan! De grens met Frankrijk was nergens aangeduid. Ik had op z'n minst wel een paal of bord verwacht. Wel een paal met het St. Jacobssymbool. Pas de tweede die ik op m'n route tegenkom. De eerste was in Ekeren (B).

Uiteindelijk kwam ik rond vier uur in de middag aan in Rocroi. Een sullige knaap aan wie ik vroeg, waar het "maison de prêtre" was, keek of ie water zag branden en kon me niet helpen. Even later een meneer wel. Maar helaas werd er aan de pastorie niet opengedaan. Toen terug naar de markt en zag ik die meneer weer en eigenlijk snapte hij meteen, wat ik zocht en liep met me mee naar een soort van maatschappelijke instelling. Daar kreeg ik een stempeltje en werd er wat heen en weer gebeld en nam iemand me mee naar Office du Tourisme. Daar kreeg ik een St. Jacobsstempeltje en na € 15 betaald te hebben werd ik gedirigeerd naar een mooie nieuwe pelgrimsherberg. Onbemand net als in Antwerpen en ik ben de enige gast. De vorige gast was eergisteren, dezelfde als een paar weken eerder in Antwerpen, ook een Nederlander. Wie weet kom ik hem nog tegen. Daarvoor twee Nederlandse dames op 14 maart.

Nescafe koffie gemaakt, gedoucht, verzorging, ge'appt met thuis en daarna om boodschappen. Net op tijd want ze gingen sluiten. Ook de kerk was nog steeds dicht, dus zal wel volgende dorp worden voor een kaarsje voor Gerard en Ghislaine.

Zo heb ik hier net wat boterhammetjes, yoghurt en wat fruit op en maak ik in de tussentijd m'n verslagje. Zo nog even met Lia bellen en daarna de route voor morgen bekijken.

Vanaf nu ga ik m'n officiële routeboekje volgen. Plan is morgen een korte route naar Aubigny-les-Pothées over 20 km. Afijn morgen dus weer een dag en we zien weer wel!

Ps. Thanks, Mirjam, for the Irish blessing.

En, Stephan, ik kom er toch niet eerder voor uit bed, hoor, voor een warme maaltijd 's middags. :-)

  • 21 Maart 2014 - 21:32

    Toos De Jong:


    Hallo Rudi,

    Ik volg je reisverhaal elke dag.
    Fantastisch wat je doet .
    Verder heel veel succes.
    Gr. Toos.

  • 21 Maart 2014 - 21:43

    Robèrt & Anja Hopmans:

    Ha Rudi,
    Lees net voor de eerste keer je verslag, leuk hoor! Suc6 met de tocht en ook de groetjes van "ons moeder" (Suzan Colpaart).
    Robèrt&Anja

  • 21 Maart 2014 - 22:01

    John En Anita:

    Toppie buurman. Gaat goed. Groetjes van ons xx

  • 21 Maart 2014 - 22:07

    Stephan:

    Hoi Ruud,

    Dat was wel een zware tocht vandaag met al die regen. Hopelijk gaan de bergen je goed af.
    Weer een mooi reisverslag vandaag, kijk alweer uit naar morgen.
    Veel succes morgen en hopelijk minder regen.
    groetjes, fam. S. Kuijlen

  • 21 Maart 2014 - 22:26

    De Belgische Tak:

    Hoi broer,

    Inmiddels ons landje ook gepaseerd en het noorden van Frankrijk binnen gewandeld. Goe bezig het gaat goed zo.

    Groeten Paul en May


  • 21 Maart 2014 - 23:48

    Sjef Van Den Bergh:

    Bienvenu en France, Bon vwoijaas. Apres la plui fait le soleil (Steenkolenfrans uit Ostrecht).
    Groetjes en trotseer die Noordfranse "heuvels". Je kunt het.
    Gr. Marion en Sjef

  • 22 Maart 2014 - 00:28

    Suzy :

    Hoi Rudi,

    Veel geluk op je weg naar Santiago, ik ben stiekum heel jaloers, zou dit ook best weleens willen doen, super !

    Groeten, Suzy Kil (ook van André)

  • 22 Maart 2014 - 08:19

    Louis Minnebach:

    Hoi Ruud

    Je gaat als een speer. Wiskundig gezien heb je nu 2 landen gehad in 1 week. Je moet nog 2 landen, als je daar dan ook een week voor nodig hebt, ben duurt je hele tocht 2 weken. Maar je zult nu natuurlijk ervaren hoe groot Frankrijk is; dus bovenstaande berekening gaat echt niet op.
    Toen je vertelde naar Santiago te gaan, nam ik aan, dat je een meer westelijke route zou volgen (westelijk van Parijs). Hoe dan ook, je zult heel wat bergen gaan tegenkomen. Ja, meer dan grenspalen. Want de grens België-Frankrijk is een drama vwb grenspalen. Ze staan er nauwelijks, maar liggen ergens op een hoop bij elkaar. Het had voor jou natuurlijk een mooie mijlpaal geweest: weer een nieuw land.

    Elke avond (meestal morgen erna) geniet ik van je fraaie, uitgebreide verslag. Door weer en wind, bergop, berg af en hier en daar een schietgebedje, het boeit me zeer. Voor de komende dagen alvast weer veel inspiratie (en hopelijk niet te veel transpiratie) !!

    Groeten
    Louis Minnebach

  • 22 Maart 2014 - 09:19

    Danny En Loes :

    Wat een avontuur Rudy....super leuk om je zo te volgen!
    Geweldig zoals je het doet, het ga je goed!

    Gr. Danny en Loes xx

  • 22 Maart 2014 - 10:44

    Marianne En Kees:

    Hee zwagertje, op en af, zo is het leven, zowel letterlijk als figuurlijk. Hetzelfde geldt voor: na regen komt zonneschijn. De belvenissen volgen elkaar snel op. Nu reeds in Frankrijk, al drie landen gehad, dus nog maar 1 land te gaan om het van een zonnige kant te bekijken. We houden de mail weer in de gaten vanavond wanneer je nieuw verslag weer online staat. Succes weer. Xxx uit Ostrecht

  • 22 Maart 2014 - 11:08

    Mandra:

    Hoi Rudy,

    Hoe bijzonder is het om te voet in 6 dagen België te doorkruisen en dan in Frankrijk te staan!? Het is iedere keer weer even boeiend als verrassend om jouw verslag te lezen, leuk hoor!
    Succes weer verder!

    Groetjes, Mandra & Tonnie

  • 22 Maart 2014 - 11:57

    Corné & Paula:

    Hoi Rudy,

    Na 'n volgeboekt weekje, vanmorgen eens even rustig de tijd genomen om te kijken naar jouw reisverslagen. Héél bijzonder om te lezen wat jij allemaal meemaakt!
    Je weet dat wij altijd genieten van de wandelingen die we regelmatig in Luxemburg maken. Berg op...berg af...toch wel vermoeiend soms.....maar na wat we nu gelezen hebben, stellen die tochtjes van ons niet zoveel voor! Veel minder kilometers, minder hoogteverschil, geen bepakking en we lopen samen.
    Je hebt al heel wat gepresteerd in deze eerste week, Rudy! Petje af, hoor!
    Vanaf nu, gaan we je dagelijks volgen. We kijken al uit naar je volgende verhaal!
    Hopelijk blijft het je zo goed gaan. Veel succes en plezier! Geniet ervan!

    Lieve groet,
    Corné en Paula

  • 22 Maart 2014 - 17:40

    Lilianne:

    Hej Rudy, zo te lezen en te zien laat jij je door n beetje nattigheid niet afschrikken. Leuk die foto's! Nu Frankrijk door, een hele tippel...... succes maar weer! Groetjes

  • 22 Maart 2014 - 18:34

    Kees Palinckx, Hoogerheide:

    Hoi Rudi,

    Allereerst één woord: respect.
    We blijven je volgen hoor, zet 'm op

    Succes en vooral ook genieten

    groetjes Kees

  • 22 Maart 2014 - 19:22

    Rudy Van Agtmael En Lizet Huygens:

    Hoi Rudy

    verslag zo een beetje gelezen,wat een opgave maar zal wel lukken he.
    we zullen je blijven volgen.
    van ons veel sterkte toegewenst en zet hem op

    SUCCES

    Gr Rudy en Lizet

  • 22 Maart 2014 - 19:41

    Astrid Harten:

    Hey Rudy,

    Heb net al je reisverslagen door zitten lezen, leuk hoor, dat doe je goed!
    Een geweldig avontuur, lijkt me.
    Voor straks alvast welterusten en voor morgen beter weer toegewenst. :-)

    Liefs en dikke kus!

    Astrid Harten

    PS. Ook de groetjes en succes van Eric! :-)

  • 22 Maart 2014 - 20:18

    Annelies Oerlemans:

    Hoi Rudy, schiet eens op met schrijven.....
    Ik kan niet wachten, je schrijft zó leuk
    Goede reis verder,
    Annelies

  • 23 Maart 2014 - 22:07

    Anne And Thomas Chattaway:

    Lovely to see how you are getting on. Hope you are not too wet with the rain. It was terribly nice to meet you and to share your experience. We will follow it up and pray for you. Godd luck in France !
    Anne and Thomas from Waterloo.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rudy

Ik ben Rudy van Lakwijk. Geboren en getogen in Woensdrecht. Ik ben 33 jaar gelukkig getrouwd met mijn lieve Lia en ik ben apetrots op mijn kinderen Greet en Bart en ook op mijn schoonkinderen Benjamin en Caressa, maar vooral op mijn stoere kleinzoon Abel, inmiddels ruim een en een kwart jaar oud. Half maart 2014 vertrek ik te voet vanuit Woensdrecht naar Santiago de Compostella en hoop daar honderd dagen later aan te komen. Mijn ervaringen onderweg wil ik graag via deze website met jullie delen.

Actief sinds 02 Jan. 2014
Verslag gelezen: 978
Totaal aantal bezoekers 121941

Voorgaande reizen:

16 Maart 2014 - 30 Juni 2014

Pelgrimstocht naar Santiago

Landen bezocht: