8 april 2014 - Dag 24 - Prémery 34 km - Reisverslag uit Prémery, Frankrijk van Rudy Lakwijk - WaarBenJij.nu 8 april 2014 - Dag 24 - Prémery 34 km - Reisverslag uit Prémery, Frankrijk van Rudy Lakwijk - WaarBenJij.nu

8 april 2014 - Dag 24 - Prémery 34 km

Blijf op de hoogte en volg Rudy

08 April 2014 | Frankrijk, Prémery

Na het ontbijt heeft Catherine me vanmorgen met de auto weer teruggebracht naar de route in Corbigny. En nadat we samen nog even bij de bakker wat brood hadden gekocht ben ik tegen half negen op pad gegaan.
De dag begon mooi en zonnig, maar het werd gaandeweg steeds meer bewolkt en er kwam ook steeds meer frisse wind. Ik heb zelfs nog even m'n handschoentjes aan gehad. Later in de middag werd het pas weer lekker.
Vandaag ging de route overwegend over verharde en ook saaie weg, maar het tempo zat er wel goed in.

In Saint-Reverien was de kerk open en heb ik daar meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt en heb ik een kaarsje aangestoken voor Debby en een voor Lara voor een voorspoedige en fijne zwangerschap en een mooi kindje. Uiteraard ook voor Sven en Johan!

Onderweg heb ik voor morgen ook alvast m'n slaapplaats geregeld voor morgen in Nevers bij de zusters in het 'klooster van de verschijning' ("La Monastère de la Visitation"). Dat gaat over Bernadette van Lourdes, die in de kathedraal van Nevers is bijgezet.
Verder heb ik onderweg nog een nieuw winddicht en waterafstotend zomerjasje geregeld. Want het jack, wat ik nu bij heb, wordt te warm en is te zwaar om mee te sjouwen. Het is ook voor het najaar en voorjaar en niet voor de zomer. Lia is voor mij vanmiddag meteen naar Bever geweest en m'n nieuwe jackje wordt zaterdag door Tom en Loes Hommel afgeleverd. Zij wisselen dan de wacht in de Auberge van René in Augy-sur-Aubois als gastvrouw en -heer voor de komende weken. Ik kom daar vrijdag aan en plak er dan zaterdag speciaal een rustdag aan vast. Het lijkt me hartstikke leuk om daar dan Tom en Loes te ontmoeten. Ik kan er meteen ook wat spullen achterlaten om me wat te ontlasten. En zij nemen die dan over een paar weken weer mee terug naar Ossendrecht.

Een kilometertje of zes voordat ik in Prémery zou aankomen, kom ik langs de weg een hoek om en ligt daar plots een pelgrim in het gras lekker te rusten. Ik denk: "verrek, bekend hoedje en wat een bekende blonde haardos eronder". En ja hoor, loop ik daar zomaar Petra tegen het lijf! Al zoveel over gelezen, al zoveel over gehoord en al regelmatig haar BLOG eens bezocht en daar ligt ze dan... Het eerste wat ik zeg: "Jij moet Petra zijn", en ze kijkt me heel verbaasd aan. Een vlaag van herkenning ook bij haar, zodra ik m'n naam zeg. Wat grappig hier in de middle of nowhere.
We keuvelen wat en lopen daarna samen verder op. Ze had iets gelezen over een dorpje buiten Prémery bovenop een berg, waar ze iets met pelgrims op hebben, dus wilde ze daar eens kijken voor een slaapplaats. Misschien leuk om samen te gaan, maar ze wilde het echt niet opdringen, want stel, dat er niets zou zijn, dan zou ik ook door 'haar schuld' een hele omweg moeten maken terug naar Prémery. Maar nu we elkaar eindelijk getroffen hadden, wilde ik ook niet zomaar verder gaan en haar alleen laten gaan. Onderweg over de berg hebben we gezellig bijgekletst.
En inderdaad.... er was niets! Nog even rondgevraagd aan twee kerels, waarvan er een in korte broek met blauwe panties (!? Ik durfde er niet naar te vragen), maar helaas. Dus weer 2,5 km om naar Prémery.

Daar aangekomen, hebben we eerst het gemeentehuis opgezocht voor een stempeltje en om te vragen voor een slaapplaats. Het was al ruim over vijven en voor onze neus stapten net twee mensen buiten en draaiden de deur op slot. Dus wij hen snel nog aangeschoten en na wat gemor ging de meneer toch met ons mee terug naar binnen voor het stempeltje. Hij bleek de burgemeester en vertelde, dat er geen slaapplaatsen waren en adviseerde het chauffeurshotelletje om de hoek. Heel klein en eenvoudig. En zo lig ik nu hier ver van huis met een 'wildvreemde' vrouw op een kamer.

Morgen op tijd weer op voor een lange etappe naar Nevers over zo'n 31 km. Afijn morgen weer een dag en we zien wel hoe het loopt met z'n tweeën.


Ps. Mooie beeldspraak, Paula! Ik had 'm zelf zo nog niet gezien.

Ps. Graag wil ik alle mensen hartelijk bedanken, die voor mij een kaarsje hebben aangestoken! Dat zijn er ondertussen heel wat, heb ik begrepen. Lief dat jullie zo aan me denken en me zo steunen.

  • 08 April 2014 - 23:12

    Loe B.:

    Dag Ruud, zo zie je maar weer, onverwacht kom je van alles en iedereen tegen! Je foto's laten vandaag goed zien dat je het vlakke land al ver achter je hebt. Nu nog alleen berg op en berg af. Goeie training voor de Pyreneeën straks. Vandaag nog wat miezerig, maar morgen, Ruud, komt er uit ZW richting een hoge druk gebied jullie richting uit. 'T blijft droog, mooi zonnetje, wordt lekker loop weer. Au revoir, Ruud.

  • 08 April 2014 - 23:31

    Corné & Paula:

    Hoi Rudy,

    Vandaag weer ruim 30 kilometer gelopen! Je gaat goed!
    Leuk, dat je 'n nieuw loopmaatje hebt ontmoet.
    Beter te overnachten met die "wildvreemde" vrouw, dan bij mannen met blauwe panty's!?
    Morgen weer 'n mooie tocht toegewenst!
    Hopelijk lekker weertje. Hier is het wat wisselvalliger en kouder dan de afgelopen weken.
    Houd de pas erin! Succes weer!

    Corné & Paula

  • 08 April 2014 - 23:45

    Sjef Van Den Bergh:

    Hoi Rudy,

    Allereerst heel erg bedankt voor het aansteken van een kaarsje voor Lara en Johan. Ik zal het ze morgenvroeg gelijk doorgeven. Als het goed is liggen die nu al lekker te slapen. Het gaat voorspoedig en ze zijn met de laatste voorbereidingen doende ( huis extra poetsen en zo). We worden steeds nieuwsgieriger.
    De conditie is goed begrijp ik. 2,5 kilometer omlopen om een vent in een korte broek te zien met blauwe panty's en dan nog zeggen dat er niets te zien is.....Eens per jaar loopt er in Ossendrecht ook een man rond met een nog kortere broek, maar dan met witte panty's en een paar veren op zijn hoofd. Daar kom jij ook wel eens naar kijken, maar dan met de auto en de taxi terug ( het gaat hier over 5 kilometer).
    En dan Petra ingehaald. Tom en Loes uit Ossendrecht in het vooruitzicht. Straks een spiksplinternieuwe jas, wat wil je nog meer.......................Juist naar Santiago. En dat gaat goed. Mooi verslag weer.
    Groetjes van Sjef en Marion

  • 09 April 2014 - 06:33

    Theo:

    Hallo Ruud,
    Het gaat allemaal goed zo te lezen.
    Die zin in je verhaal,(daar lag ze in de zon) komt me bekend voor, en dat je dan s'avonds met haar op een kamer ligt is wel bijzonder, misschien een foto dan kunnen we ons ook een beetje inleven wat je allemaal afziet.
    Goede reis verder.

    Groetjes Theo en Lia.

  • 09 April 2014 - 07:50

    Marianne En Kees:

    Hoi maatje,

    enkele kilometers meer of minder maakt voor jou niet meer uit zo te lezen.
    Gisteravond nog bij jouw vrouwtje (ons (schoon)zusje geweest) om de tafel en de stoelen op het terras te zetten. Wat een zware tafewl zeg, en jij maar klagen over je zware rugzak haha; nee hoor, voor ons was het maar een minuutje maar jij moeten dagen en vele kilometers achter elkaar de rugzak mee zeulen. Je hebt gelijk dat je wat spullejtes met Tom en Loes mee terug geeft.
    Wat die gekke mensen betreft: beter een mooie witte panty dan een blauwe (toch, Sjef?)!
    Goed dat je zaterdag weer een rustdag inbout. Gezellig bijkletsen met de mensen uit je "eigen" streek en weer even op adem komen.
    Ook namens Sven, Debby en ons hartelijk dank voor het aansteken van een kaars, het gaat zeker helpen, want alle kaarsjes die JIJ (inderdaad jij met hoofdletters) hebben effect. Dank daarvoor!

    Groetjes van Marianne en Kees.

  • 09 April 2014 - 08:17

    Greta:

    He Ruud,

    Eerst vanmorgen weer even jou verhaal van gisteren gelezen.
    Wat leuk dat je dan zo maar weer een "bekende" tegen komt.
    Kun je weer even gezellig kletsen.
    Verder maak je zolangzamerhand al flink wat km.
    Ja en die kerel met die blauwe panty?.......
    En wat zul je elke keer weer genieten van de omgeving, want op de foto's te zien is dat ontzettend mooi.
    Nou Ruud, zou zeggen, op naar je volgende verhaal!!

    Groetjes Greta




  • 09 April 2014 - 09:03

    Marianne Van Asbrouck:

    Hallo Rudy,

    Ik vind het zo leuk dat je Petra hebt ontmoet en zo "toevallig" gevonden en toch herkent ! Een mooi foto van jullie beide. Ik hoop dat alles verder goed gaat . Mijn zoon Thomas zall vandaag Périgueux bereiken. En wij waren samen in de omgeving van LImoges voor het week-end, het was super !
    Veel groeten vanuit Belgie voor jij en voor Petra

  • 09 April 2014 - 18:51

    Petra Jansen:

    hoi rudy
    ik lees dat je lekker opschiet!!
    voor je weet ben je er!!
    zag toevallig Lia dinsdag in de stad om voor jou je nieuwe jas te kopen, hoop dat je hem leuk vind en lekker gaat dragen hij is met liefde gekocht!
    veel fijne wandel kilometers nog, maar je verslagen zijn er prettig om te lezen!
    ga zo door.
    groetjes Guus en Petra Jansen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rudy

Ik ben Rudy van Lakwijk. Geboren en getogen in Woensdrecht. Ik ben 33 jaar gelukkig getrouwd met mijn lieve Lia en ik ben apetrots op mijn kinderen Greet en Bart en ook op mijn schoonkinderen Benjamin en Caressa, maar vooral op mijn stoere kleinzoon Abel, inmiddels ruim een en een kwart jaar oud. Half maart 2014 vertrek ik te voet vanuit Woensdrecht naar Santiago de Compostella en hoop daar honderd dagen later aan te komen. Mijn ervaringen onderweg wil ik graag via deze website met jullie delen.

Actief sinds 02 Jan. 2014
Verslag gelezen: 694
Totaal aantal bezoekers 121897

Voorgaande reizen:

16 Maart 2014 - 30 Juni 2014

Pelgrimstocht naar Santiago

Landen bezocht: