4 mei 2014 - Dag 50 - Orthez 25,5 km - Reisverslag uit Orthez, Frankrijk van Rudy Lakwijk - WaarBenJij.nu 4 mei 2014 - Dag 50 - Orthez 25,5 km - Reisverslag uit Orthez, Frankrijk van Rudy Lakwijk - WaarBenJij.nu

4 mei 2014 - Dag 50 - Orthez 25,5 km

Blijf op de hoogte en volg Rudy

04 Mei 2014 | Frankrijk, Orthez

Vanmorgen hebben we van onze gastvrouw een goed Frans ontbijtje gekregen. Ze heeft ons best goed in de watten gelegd, alleen de bedden waren niet echt om over naar huis te schrijven. Uiteindelijk zijn we lekker vroeg vertrokken, iets na half acht al.
Ik had zowaar goed netwerk met 4G en heb onderweg al lopende de foto's van gisteren op de site kunnen zetten. Het zal St. Jacques wel zijn... want vandaag is m'n lieve schoondochter Cares jarig en ik wilde haar verrassen met een vroege FaceTime en het werkte! "Toeval bestaat niet", zei Ben altijd, en dat klopt, zo zie je maar, bedankt St. Jacques! ;-)

Onderweg was het heerlijk wandelweer en het jasje ging weer vroeg uit. Het aantal colletjes neemt ook weer toe: we naderen de Pyreneeën! Espagna here we come! Nog maar drie etappes in Frankrijk, jongens, wie had dat een kleine twee maanden geleden kunnen denken? De tijd is voorbij gevlogen, hoewel ik jullie wel allemaal mis, hoor! Gelukkig houdt het lichaam het ook goed, zolang we het op z'n tijd maar voldoende vitamientjes en brandstof geven.

De afstand was vandaag korter dan gepland, want we hebben hier en daar wat grotere doorgaande wegen genomen. Omdat het zondag was, was er toch niet veel verkeer. Bovendien zaten we al een kilometertje of drie op de route, omdat we gisteren wat verder door moesten, dus dat kwam vandaag weer goed uit.

Om half een waren we al in Orthez. Eigenlijk nog te vroeg voor de refuge, maar ze waren coulant en we kregen toch de sleutel. De poetsvrouw bleek nog niet eens klaar. Aardige mevrouw, en na kennis gemaakt te hebben en een tip van haar om voor € 7,- (!) te eten in een restaurantje hier vlakbij, hebben we heerlijk gedoucht en een potje koffie gezet en hebben we buiten op de tuinbank in het zonnetje ons brood opgegeten.
Inmiddels was Clement, een Zwitser, gearriveerd en ook Henk, uit Bladel en gisteren ook al even kort gezien. Vrij snel daarna kwamen ook Jean en Herman, ook een Nederlander en gisteren even gezien. Hij moest helaas door naar een ander adres, want we zitten vol hier. Hij zal daar met andere kennissen van hem slapen en mogelijk zien we elkaar vanavond nog. Maar eerst hebben we hier met z'n allen gezellig aan de koffie gezeten.

We hebben een lekker relaxt middagje gehad. Een flinke was gedraaid met de wasmachine die hier staat, en onze kleren en handdoeken hangen nu lekker in het zonnetje te drogen.
Na alle regen van de afgelopen week, heb ik ook m'n schoenen weer eens gepoetst. Morgen dus lekker fris weer op pad!

Vanavond gaan we allemaal naar dat restaurantje, want voor dat geld kan je zelf niet eens soep maken! We zijn benieuwd.

Morgen gaat de etappe naar Osserain-Rivareyte over 27 km. Dat lijkt niet zo ver, maar op de kaart ziet het er behoorlijk 'bergachtig' uit. Ben benieuwd. De weersvoorspelling is voorlopig zomers met 27 graden morgen. Dus zal ik ook maar voldoende drinken meenemen voor onderweg. Afijn morgen weer een dag en we zien wel, ooievaar!


Ps. Hoi Josefine, heel leuk dat je me volgt! Ik begrijp, dat je vorig jaar de Camino hebt gelopen. Chapeau!
Wij vonden het handiger om iets verder dan St. Jean-Pied-de-Port te gaan zitten vanwege de drukte en de lengte/zwaarte van de volgende dag.
Denk jij daar met jouw ervaring overigens anders over?

  • 04 Mei 2014 - 17:13

    Stephan:

    Hoi Ruud,

    Ook heerlijk dat je al zo vroeg aan kwam in Orthez, kun je lekker rusten en bijkletsen.
    Je hebt inmiddels al aardig wat pelgrims om je heen. Lijkt me heerlijk om je ervaringen uit te wisselen met hun. Vanavond lekker eten met z'n allen, laat je verwennen.
    Hier is de temperatuur wat minder, maar zeker niet onaangenaam.
    Morgen weer een etappe naar Osserain-Rivareyte, de colletjes zullen wel steeds heftiger worden.
    Zorg goed voor je zelf. Groetjes fam. S. Kuijlen

  • 04 Mei 2014 - 17:27

    Toos De Jong:

    Hallo Rudy,

    Zo dat is wel lekker vroeg vandaag,
    dan kun je even bijkomen.
    De colletjes worden ook wat steviger.
    Frans en José Hopmans zijn met een
    paar uitgeprinte verhalen van jou naar huis.
    Ook zij volgen het wel
    In de Kerk van Woensdrecht wordt ook
    aan jou gedacht .
    Via deze mail wil ik ook Sjef en Marjon van der Berg
    Feliciteren met hun kleinzoon Jort.
    Voor morgen goed wandelwegen.
    Gr.Toos

  • 04 Mei 2014 - 17:51

    Rene Kil:

    Het is leuk om jou te volgen via de mail, wij lezen dagelijks jou verslag en vinden het knap dat je al zover bent gekomen. Heel veel succes verder.GR rene en anja kil

  • 04 Mei 2014 - 19:05

    Josefine Van Den Hoven:

    Hoi Rudy

    Ik heb inderdaad vorig jaar gelopen, en dat was niet voor de eerste keer.
    Vorig jaar vanaf Le Puy en Velay naar Santiago.
    In St jean pied de port ben ik dus ook al vaker geweest.
    Mijn ervaring........het is wat drukker als de route van Vezelay.
    Maar dat is het op de hele camino frances.
    Ik heb de berg in 1x gelopen. St jean is gewoon een leuke plek.
    En op de berg is gewoon echt niks te beleven.
    Als je in st jean p d p slaapt en het weer valt tegen, dan kun je een dag langer blijven.
    De route st jean-Roncevalles is zo mooi met goed weer!!!
    Als het slecht weer is........dan zie je dus echt niks!!

    Maar goed dat is mijn mening he.
    Het doel is niet het aankomen maar het onderweg zijn.
    (Dan is over en moet je naar huis, terug in de maatschappij)

    Ik wens je alle goeds!!
    Slaap je ook in Ostabat? Zo mooi die laatste dag naar st jean!!

    Bon camino Josefine

  • 04 Mei 2014 - 19:20

    Carien Wagenaars:

    Hey Rudy,

    Zo te lezen n mooie tocht weer gehad, met gelukkig lekker weer.
    En zo te lezen komen de bergen eraan.
    En het wordt drukker en drukker, hoop wel dat je aan jezelf toe komt met zoveel
    mensen om je heen. Maar ook weer lekker dat ieder naar hetzelfde doel loopt,
    en zo ervaringen kan uitwisselen met elkaar.
    Ik weet niet wat lekkerder is, alleen lopen of zoals nu met meerdere lopen.
    Hoor t nog wel n keer.
    In ieder geval gaan jullie allen als n speer. nog even en dan Spanje en richting
    je einddoel met als schat, de geweldige ervaringen en geweldige mensen om je heen
    die je hebt verzameld tijdens je tocht.
    Maar ook straks weer het weerzien van al de mensen die je lief hebt.

    grtjes carien



  • 04 Mei 2014 - 20:35

    Sjef Van Den Bergh:

    Hoi Rudy,

    Ik weet dat de bedden waar jullie in sliepen niet om over naar huis te schrijven waren, omdat jij naar huis had geschreven dat de bedden...................Afin niet op reageren als ik jou was....
    50-ste dag, het gaat vooruit. In principe precies de helft van het aantal dagen dat je gepland had, dus je bent nu inderdaad terug op weg naar huis. Dat gaan een hoop mensen niet erg vinden, maar we blijven boeiend je camino volgen.
    Toos nog bedankt voor de felicitaties. We zijn erg trots op onze Jort (hij groeit als kool, ha ha)
    Rudy morgen weer een fijne tocht gewenst.
    Marion en Sjef

  • 04 Mei 2014 - 21:48

    Rien En Joke:

    Hoi Rudy

    We hebben van de week met de wandel 3 daagse club een lekker avond je gebowld was erg gezellig, en met Lia bij gepraat we hoorden we dat de mogelijkheid er is dat je eerder terug bent. Zou fijn zijn als je mee kunt genieten van de mooie routes die we bedacht hebben voor dit jaar!
    Verder de groeten van ons en met steeds meer bewondering lezen we jouw reis verslagen. super !!!
    Komende berg etappes succes gewenst !!
    groet Rien en Joke

  • 04 Mei 2014 - 22:53

    Corné & Paula:

    Hoi Rudy,

    Geen geweldige nacht gehad, maar wel een prima start vanmorgen.
    Van harte gefeliciteerd met je schoondochter Cares. Mooi dat je haar hebt kunnen verrassen.
    Prachtig weer vandaag en de afstand eindelijk 'n keertje korter dan gedacht.......heerlijk toch!
    Vanmiddag tijd voor de "koffieklets".......de groep wordt steeds groter!
    Alles weer prima op orde...gewassen...gepoetst...klaar voor de kilometers bergie op en bergie af!
    Hopelijk een goede nachtrust en goede benen voor morgen!

    Corné & Paula

  • 04 Mei 2014 - 23:51

    Loe B.:

    Proficiat, Ruud,
    met je schoondochter, want 'n mooie en betekenisvolle naam. Het lijkt erop dat de dag van vandaag prima is ver'lopen'. Naarmate het doel dichterbij komt, hoop ik dat het meer vanzelf zal gaan. Even de bergetappes nog, maar dan is het verder aftellen. En elke dag is er een. Afleiding vind je in de fraaie natuur, of op zijn minst omstandigheden en schoonheid die anders zijn dan bij ons. Ik wens je samen met je maten, saamhorigheid, moed en doorzettingsvermogen voor jullie komende tocht door de Pyreneeën.
    À demain, Loe B.

  • 05 Mei 2014 - 16:19

    Ingrid:

    Ha Ruud,

    Niet te geloven dat je al bijna naar Spanje gewandeld bent! Heb iedere dag je verslag gelezen en je foto's bekeken. Fijn te lezen dat het goed met je gaat en zo al je ervaringen te volgen. Het lijkt me een prachtige tocht.

    Ga zo door!

    Met vriendelijke groeten, Ingrid (RG).

  • 06 Mei 2014 - 14:08

    Fons Vd Aarssen:

    Hoi Rudy,

    Af en toe kijk ik eens op je site omdat ik wil weten waar je zoal uithangt....Iedere keer weer lees ik je verslagjes met veel aandacht : Ze lezen ook lekker omdat je een fijne stijl hanteert.

    Nu dus de grote heuvels/bergen op en over ....Over 1 maanden rijdt de Tour daar ook weer in de buurt rond!.

    Het gaat je goed Ruud,


    Fons

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rudy

Ik ben Rudy van Lakwijk. Geboren en getogen in Woensdrecht. Ik ben 33 jaar gelukkig getrouwd met mijn lieve Lia en ik ben apetrots op mijn kinderen Greet en Bart en ook op mijn schoonkinderen Benjamin en Caressa, maar vooral op mijn stoere kleinzoon Abel, inmiddels ruim een en een kwart jaar oud. Half maart 2014 vertrek ik te voet vanuit Woensdrecht naar Santiago de Compostella en hoop daar honderd dagen later aan te komen. Mijn ervaringen onderweg wil ik graag via deze website met jullie delen.

Actief sinds 02 Jan. 2014
Verslag gelezen: 585
Totaal aantal bezoekers 121864

Voorgaande reizen:

16 Maart 2014 - 30 Juni 2014

Pelgrimstocht naar Santiago

Landen bezocht: