20 maart 2014 - Dag 5 - Philippeville 34,5 km - Reisverslag uit Philippeville, België van Rudy Lakwijk - WaarBenJij.nu 20 maart 2014 - Dag 5 - Philippeville 34,5 km - Reisverslag uit Philippeville, België van Rudy Lakwijk - WaarBenJij.nu

20 maart 2014 - Dag 5 - Philippeville 34,5 km

Door: Rudy van Lakwijk

Blijf op de hoogte en volg Rudy

20 Maart 2014 | België, Philippeville

Gisterenavond een salade en een broodje gehaald bij de benzinepomp om de hoek en onder het oppeuzelen geFaceTimed met Lia. Deed ons denken aan onze Bart als hij weer eens ver weg was. Ik ben blij dat we elkaar weer eens hebben gezien en gesproken.
Verder heb ik bijzonder goed geslapen en was ik goed uitgerust. Met daarbij ook het zonnetje was het daarom een bemoedigende wandeldag. Na een fair budget ontbijtje nog gauw een broodje kaas, appeltje en yoghurtje meegeschaard voor onderweg en toen iets na 7u al vroeg op pad.

Er was al vroeg een heerlijk zonnetje en na de koffiepauze vanaf 10 uur jas uit en in m'n truitje verder. Over het weer absoluut niet te klagen. Christoffel heeft het goed met me voor, Cares en Bart!

Onderweg werd ik aangesproken door iemand die van een erf net in de auto wilde stappen. Hij had vanuit Le-Puy-nog wat in Frankrijk naar Santiago gelopen. Vroeg gekscherend of ie me een eindje door moest brengen met de auto, maar daar trapt deze jongen niet in!
En iets verderop stopte een auto op een kruispunt om me voor te laten gaan, komt ie me een paar honderd meter verderop tegemoet gereden, springt heftig gebarend uit z'n auto om me een goeie tocht te wensen. Speciaal voor mij even rondgereden. Je maakt wat mee.

Vandaag nu toch serieus kennis gemaakt met een derde natuurelement: na afstand en gewicht nu ook hoogte. Ik hoop dat het vierde, water, nog wel even wegblijft!

Vanmiddag om half drie aangeland in Philippeville. Bij de Tourist Office niet veel wijzer en van kastje naar de muur gestuurd, naar een Sociale organisatie, een internaat en na drie keer het centrum op en neer te zijn gelopen uiteindelijk zelf naar de pastoor gegaan. Die deed al meteen zenuwachtig en zat met z'n handen in het haar, maar zou proberen iets te regelen. Afgesproken dat ik eerst wat zou gaan drinken en na een uurtje bij hem terug zou komen. Een stempeltje kreeg ik al wel van hem. Dus op de markt in de zon op 'n terrasje aan een Icetea en daarna weer terug.
Inmiddels had de pastoor (een verstrooid en zenuwachtig typetje) iets geregeld en we zijn er met de auto naar toegegaan, maar hij wist het huis niet meer te vinden en na een zacht "mêre de", bij iedereen in de straat aanbellen en wat zoeken uiteindelijk bij Madame Gishlaine en Monsieur Gérard aanbeland.

Voor wat hoort wat, had ik van de week al ervaren en ook nu weer 'mocht' ik mee naar de avondmis. Mijn gastheer en -vrouw vonden het niet zo'n goed idee mij alleen bij hun in huis te laten, en heel begrijpelijk, dus zei ik, dat ik gewoon meeging naar de mis. Die was in een kamer op de pastorie overigens. Ook wel apart. Met zo'n 15 mensen. Allemaal 'iets' ouder dan mij. Voor vertrek overigens heerlijk in bad (jaja...) en nog snel een boterhammetje en een omeletje. Met de excuses van Gishlaine voor het minieme diner, want ze eten altijd 's middags al warm.

Gishlaine en Gerard zijn hele gastvrije mensen. Zij is 84 en hij 80. Ze hebben 2 kinderen, 4 kleinkinderen en 1 achterkleinzoon die 1 april 1 jaar wordt. Niets is teveel en vanavond hebben we samen een goeie route voor morgen uitgestippeld. Vandaag beviel mij nl. het laatste stuk langs de route National niet zo en dat wil ik morgen zeker anders, via een rustiger stuk. Gerard wilde me morgen met de auto doorbrengen naar Couvin, maar ook dat pelgrim-onwaardig aanbod heb ik maar afgeslagen. Afijn, morgen weer een dag en we zien wel weer.

Ps. Hey Ot (Janus), proficiat met je verjaardag!
Sorry, Mirjam (d. H.) dat ik dinsdag te laat erg in jouw verjaardag had.

Ps. misschien een tip voor de mensen die reageren: zet even je achternaam of initialen erbij, want ik ken bv. wel vijf Mariannen.

Ps. nogmaals iedereen hartstikke bedankt voor alle reacties. Werkelijk ongelooflijk! Ik maak kennelijk wat los. En ik waardeer het enorm, voor mij een hele steun, dat ik weet hoe jullie zo meeleven. Ik kan onmogelijk op alles reageren, maar weet dat ik ze wel onthoud en en meeneem in m'n gedachten!

  • 20 Maart 2014 - 21:25

    John Leenheer:

    Ha Rudy,
    Met plezier lees ik jouw reisverslagen en het levert mij wat prettige flashbacks op. Het is veel leuker om een rustige route te lopen, dan langs een drukke weg. Wij hebben op de fiets ook over rustige landwegen getrapt. Succes kerel!

  • 20 Maart 2014 - 21:25

    Marjolein Van Vulpen:

    Goed bezig zo Rudi! Hou vol je bent goed op weg!! En knap en eerlijk van je dat je die liften afslaat!! Zet em op joh!!

  • 20 Maart 2014 - 21:26

    Heidi:

    Elke avond kijk ik hongerig naar nieuws of je al iets gepost hebt. Het is prachtig om te lezen wat je allemaal meemaakt. Heel bizar vind ik het feit dat je na zo een lange wandeling elke keer weer op zoek moet naar een slaapplaats. Ergens had ik verwacht dat niet alleen de route uitgestippeld was maar dat ook de slaapplaatsen wel bekend waren of toch in ieder geval dat je een lijst bij had met logeeradressen. Maar niks is minder waar. Dat maakt de hele pelgrimtocht nog bizonderder (is dit een woord ?) Dan hij al was. Ruud heel veel succes en we blijven je volgen.
    Groeten van Peter en Heidi

  • 20 Maart 2014 - 21:26

    Mark Den Ouden:

    Hoi Rudy,

    Leuk de verhalen, had al gekeken vanavond, maar er stond nog niets... maar de techniek staat voor niet en daar kwam een mailtje.... en een leuk verhaaltje
    Heb ook al vaker 's morgens een broodje gegeten waar je gisteren gedineerd hebt (tank station vliegveld Charleroi)... dat daar uberhaupt wandelpaden zijn rond het vliegveld, goed dat je wel goed geslapen hebt. En mooi dat je nu weer bij mensen in huis bent... ben jaloers... en ja het begint er nu echt op de lijken.. het lijkt net een boek, maar jij maakt het echt mee! Veel succes en ik hoop dat je het schrijven zo volhoudt... ik het lezen wel!
    Groetjes,
    Mark den Ouden

  • 20 Maart 2014 - 21:30

    Marjon Jaspers:

    Hoi Rudy,

    Schitterend om je verhalen te lezen.
    Ik kijk elke dag uit naar je verslag.
    En reis in gedachte mee tijdens je verhalen.

    Hou vol!

    Groetjes Marjon Jaspers.

  • 20 Maart 2014 - 21:31

    Mirjam Snijders:

    Rudy wat schrijf je je verhalen toch mooi !
    succes voor de komende dagen en we blijven je volgen.
    grtjs uit ostrecht

  • 20 Maart 2014 - 21:44

    Fon En Veronica Jansen:

    Hoi Rudy, toch wat vernomen van je, het zal zeker nog wel voorkomen dat er geen verbinding mogelijk is, hoe verder je tocht gaat hoe meer je zich pelgrim zal gaan voelen.
    Groetjes ook van diverse leden van de wandelende krabben uit Bergen op Zoom.
    Onderweg zijn is belangrijker dan aankomen.

  • 20 Maart 2014 - 21:47

    Henk Adriaansen:

    Hallo Rudy,

    Zoals iedereen, vind ik het erg interessant je reis volgen.
    Zie dit gevoelsmatig wel zitten.
    Kijk iedere dag uit naar je verslag.
    Zo ook morgen weer.
    Prachtig, blijf je volgen.

    Henk Adriaansen

  • 20 Maart 2014 - 21:56

    Leo & Mieke Spanjers:

    Geweldige verhalen heel erg mooi geschreven,en te lezen. Je brengt wel wat teweeg in West Brabant. Maar ook in de Kempen volgen we je op de voet. En Rudy voetje voor voetje wandel je zo naar Compostella. Van ons veel wandelgenot en geniet er onderweg van.
    Groetjes Mieke&Leo Best

  • 20 Maart 2014 - 22:09

    Marianne:

    Hey Ruud
    mooi verslag weer,
    als het weer zo blijft dan zo de korte broek aan denk en het hoedje in je tas
    Kijk weer uit naar het verslag voor morgen
    Slaap lekker en morgen gezond weer op
    Ik ben Marianne je (schoonzus)
    Groetjes ook van Kees X

  • 20 Maart 2014 - 22:17

    Stephan:

    Hoi Ruud,
    Voortaan s'morgens vroeger weg, zodat je tussen de middag warm eten krijgt op je slaapplaats.
    Weer een mooi verhaal en kijken weer uit naar morgen.
    Goede reis morgen met hopelijk goed wandelweer.
    groetjes.

  • 20 Maart 2014 - 22:29

    Clementine:

    Hallo Rudy,
    Moet elke avond voor ik ga slapen even je avontuur lezen.
    Een mooi avontuur, doe het je niet na.
    Hoop voor je dat het weer zo blijft.
    Met Lia gaat het goed heeft het hartstikke druk.
    We blijven je op de voet volgen.

  • 20 Maart 2014 - 22:32

    Mirjam Den H:

    Hoi Rudy,

    Ik lees iedere avond gretig je verslag, kijk er zelfs naar uit. Het valt me op dat je verslagen steeds langer worden en het aantal afgelegde kilometers steeds meer! Je hebt de smaak te pakken, goed hoor, ga zo door!!! Je hebt inmiddels een ware fanclub.
    En wat een bijzondere mensen ontmoet je steeds. Ik hoop dat je vannacht weer zo lekker slaapt en morgen een prachtige tocht kunt maken richting Couvin. De drukte van de grote steden heb je nu even achter de rug en je gaat een landelijk gebied door, geniet ervan!

    Groetjes, ook van Leo, Mirjam

  • 20 Maart 2014 - 22:48

    Mirjam:

    Oh ja, zou ik bijna vergeten: we hebben vanavond met de cantorij 'the Irish blessing' vierstemmig uitgevoerd. Leo vond het mooi klinken en het lied had voor ons beiden een bijzondere betekenis, omdat onze gedachten bij jou waren: may God hold you in the palm of his hand.
    En je felicitaties waren nog op tijd,hoor, dank je wel ;-)

    Trusten, Mirjam

  • 20 Maart 2014 - 23:12

    Lilianne:

    Ha die wandelaar,
    alweer een prima dagje zo te lezen en nog een heerlijk bad gehad ook.... wat een luxe! Hoe is het zo onderweg? Blij dat je niet aan het werk bent en dat je zo kunt genieten van alles om je heen? Ik denk dat veel mensen dit ook wel zouden willen! Jij mag dit fantastische gevoel ervaren, heerlijk dat het thuisfront je dit laat meemaken! Ook voor hun hoedje af(dat was gisteren natuurlijk;-)). Succes voor morgen en ook ik kijk al uit naar je verslag en de foto's. Groetjes

  • 20 Maart 2014 - 23:24

    Irma Voll:

    Lieve Ruud,
    Iedere dag kijk ik uit naar je reisverhaal, het is zo ontzettend leuk om je te volgen. Je verhaal is voor mij zo makkelijk om te zetten in beeldvorm wat het extra leuk maakt alsof ik met je mee reist! Zo te lezen gaat het gelukkig goed met jou, zo houden hè Ruud!! Ik wens je nog vele mooie ontmoetingen toe met zoveel mooie mensen waar je toch veel kracht uit kunt putten. Je doet het geweldig! Liefs Irma Voll XXX

  • 21 Maart 2014 - 00:25

    Sjef Van Den Bergh:

    Hoi Rudy,
    Handig dat wij niet hoeven te lopen, want door je manier van schrijven maken we het haast allemaal letterlijk mee.
    Marianne ( ho sorry Sjef en Marion.)

  • 21 Maart 2014 - 07:38

    Ben Harmers:

    Hey Rudy, fantastisch dat je dit doet en voorwaar een grote prestatie. Wens je voorspoed en alle goede dingen op deze pelgrims tocht. Zal genieten van je verhalen. Voor de reis wens ik je dat de weg je tegemoet komt, de wind steeds in je rug is, de zon je gezicht verwarmt en zachte buien de velden beregenen. Met de zegen van boven een goede reis !!

  • 21 Maart 2014 - 14:18

    Anneke En Piet :

    HOI RUDY , GEWELDIG WAT JE DOET . LEUK OM AL JE VERHALEN LEZEN .HEEL VEEL SUCCES

  • 21 Maart 2014 - 14:43

    Gerard Van Der Poel:

    Rudy , ik ben de oom van Marian en Kees . Kees was gisteravond bij mij en vertelde over je reis. Ik vind het formidabel wat je doet !!! Ik heb je verslag gelezen , en ga dat vast elke dag doen . Ik wens je een goede reis....tot dan ..Gerard van der Poel en mijn vrouw Dina Kloeck .

  • 21 Maart 2014 - 15:11

    Corrie Jansen:

    Ben verslaafd aan het worden aan jouw verhalen Rudy!
    Jij vind je weg wel veel wandel plezier.
    Groetjes Eugène en Corrie

  • 21 Maart 2014 - 15:40

    Pim Meeuwisse:

    Hoi Rudy prachtig verhaal ,ik vindt het fantastisch om je zo te kunnen volgen
    Groetjes
    Pim Meeuwisse



















  • 21 Maart 2014 - 20:21

    Hugo Kuijlen:

    Weer mooi verhaal, In Woensdrecht heeft het vandaag veel geregend de temperatuur is ook voor de helft gezakt maar we waren wel verwend ook de laatste tijd met het weer, je gaat het snel normaal vinden die temperaturen maar dat is het natuurlijk niet .goed reis verder

    Groeten uit Woensdrecht ...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rudy

Ik ben Rudy van Lakwijk. Geboren en getogen in Woensdrecht. Ik ben 33 jaar gelukkig getrouwd met mijn lieve Lia en ik ben apetrots op mijn kinderen Greet en Bart en ook op mijn schoonkinderen Benjamin en Caressa, maar vooral op mijn stoere kleinzoon Abel, inmiddels ruim een en een kwart jaar oud. Half maart 2014 vertrek ik te voet vanuit Woensdrecht naar Santiago de Compostella en hoop daar honderd dagen later aan te komen. Mijn ervaringen onderweg wil ik graag via deze website met jullie delen.

Actief sinds 02 Jan. 2014
Verslag gelezen: 872
Totaal aantal bezoekers 121882

Voorgaande reizen:

16 Maart 2014 - 30 Juni 2014

Pelgrimstocht naar Santiago

Landen bezocht: