18 mei 2014 - Dag 64 Villarmentero 35 km - Reisverslag uit Frómista, Spanje van Rudy Lakwijk - WaarBenJij.nu 18 mei 2014 - Dag 64 Villarmentero 35 km - Reisverslag uit Frómista, Spanje van Rudy Lakwijk - WaarBenJij.nu

18 mei 2014 - Dag 64 Villarmentero 35 km

Blijf op de hoogte en volg Rudy

18 Mei 2014 | Spanje, Frómista

Gisterenavond in de albergue stelde het eten niet erg veel voor, maar het was wel erg gezellig met allerlei verschillende mensen aan tafel. En de hospitalero maakte er ook nog een stukje entertainment van. Hij vertelde uitgebreid over de wijnpers die in de albergue ophangt, hoe die werkt en hij liet het door twee gasten demonstreren. Hij deed z'n verhaal heel enthousiast in het Spaans en een Amerikaanse met Zuid-Amerikaanse roots vertaalde in het Engels, zodat iedereen het begreep. Hij vertelde ook, dat het restant van de geperste druiven: de schillen en de most, hier in de streek gedestilleerd wordt tot een sterk goedje, Orujo genaamd, zo'n 60% alcohol, beetje vergelijkbaar met de Italiaanse Grapa, maar dan nog wat sterker. Het spul wordt ook verdund en met kruiden op smaak gebracht en is dan iets beter handelbaar door onze ingewanden. Waarschijnlijk is dat laatste, wat ik regelmatig zie in de lokale cafeetjes, nl. dat vooral de oudere mannen een bakje espresso nemen en dat de barkeeper daar een scheutje drank bij giet. Afijn we mochten allemaal nog een mini scheutje proeven na het enthousiaste verhaal.

Vanmorgen zaten de meesten om kwart over zes weer aan tafel voor een eenvoudig ontbijtje en meteen daarna ging iedereen zo'n beetje op pad. Ik was om tien over half zeven weg. Het weer is de laatste dagen hetzelfde en mag voor mij de hele tocht nog zo blijven. Ideaal wandelweer en goed om in het begin van de middag op tijd een slaapplaats te zoeken, als het warmer wordt.
Dit deel van Spanje is overigens niet bijster interessant of mooi. Vandaar dat er weinig te melden valt.
Voor vandaag had ik aardige verwachtingen van het plaatsje Fromista, maar helaas was dat een kleine deceptie. Het is een plaatsje zonder sfeer en het kerkje San Martin is heel oninteressant sober en niet groot, maar het is wel een aardig gebouw. En jammer genoeg wederom geen mogelijkheid om kaarsjes op te steken, onbegrijpelijk hier in dit deel van Spanje.
Vandaag onderweg heb ik wel veel last gehad van vliegende beestjes rondom je mond, gezicht en oren.
Maar dat kon mij allemaal niet deren en de pret drukken, want ik heb weer uitstekend gelopen vandaag. En de laatste 25 km ook opvallend minder pelgrims onderweg, typisch.

Rond half twee was ik in de albergue in Villarmentero de Campos, een combinatie met het plaatselijk cafeetje. Het zag er in eerste oogopslag een beetje slordig en primitief uit en daarom wilde ik nog doorlopen, maar nadat ik een paar mensen gesproken had, die hier ook zitten en het toch een heel aardige plek vonden, ben ik alsnog gebleven. Het is inderdaad best wel een leuke albergue hier, lekker zitten in de tuin en leuke muziek uit de bar, een beetje Gloria Estefan-achtig. Waar de beestjes, en vooral een venijnig soort vliegende donderbeestjes, me aardig weten bezig te houden.
Vanavond kunnen we ook hier weer eten voor een prikkie, € 8,- (!). Ik ben benieuwd. Verder is in dit gehuchtje overigens niets te beleven of te krijgen.

Morgen loop ik waarschijnlijk naar een plaatsje Ledigos op een goeie 33 km van hier. Afijn morgen weer een dag en we zien wel. Hasta luego!


Ps. Bert vdB, nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Is wel een beetje laat, maar hopelijk heb je een leuke dag gehad.

Ps. Jean en Marie-Claire, dank je wel voor jullie reactie, het logeren en terug thuis brengen van mijn spullen, fantastisch!

Ps. Paul, na vandaag nog 424 km te gaan, iets meer dan jij dacht.

  • 18 Mei 2014 - 19:22

    Mandra:

    Nou Rudy, het blijft een indrukwekkende tocht! We verbazen ons er steeds over hoe opgewekt en energiek je je wandelingen elke dag weer vervolgt. Chapeau! Fijn dat de temperatuur nog aangenaam is. Ook je reisverslagen blijven leuk om te lezen. Wij wensen je weer succes !
    Groetjes, Mandra & Tonnie

  • 18 Mei 2014 - 19:26

    Josefine:

    Hoi Ruud

    De echte kaarsen kom je nog tegen, niet zoveel nee maar ze zijn er wel.
    De herberg waar je nu slaapt, daar heb ik vorig jaar koffie op.
    Toen liep er een ezel door de tuin, die zo je broodje van tafel zou eten.
    Ik vond het wel sfeer hebben daar.
    Je hebt er aardig de sokken in.
    Het ga je goed!!

    Bon camino Josefine van den Hoven

  • 18 Mei 2014 - 20:22

    Bert Van Den Broek:

    Hoi, Rudy
    dat je daar nog aangedacht heb. Geweldig attent
    Uit je verslagen begrijp ik dat het goed gaat met je
    Houden zo
    Ik heb van de week nog mail contact gehad met Lia.
    ookzij heeft aan mij verjaardag en aan mijn vrouw gedacht.
    Dit doet je goed en het is voor mij en Bets weer een opstekker.
    Bets heeft er overigens geen weet van
    Nog een heel goede tocht verder en tot mails.
    Bert vd B

  • 18 Mei 2014 - 20:49

    Rudy Van Lakwijk:

    Weet iemand waar Kees en Coby de Crom uithangen?

  • 18 Mei 2014 - 21:04

    Corné & Paula:

    Hoi Rudy,

    Gezellig avondje gehad met 'n mooi verhaal en 'n demonstratie van de werking van de wijnpers.
    Die Orujo of dat verdunde goedje, kun je maar beter laten voor wat het is.......als dat naar je hoofd of naar je benen schiet!?
    Weer lekker de pas erin gehad!
    Minder druk vandaag schrijf je.......misschien pelgrims die denken...zondag = rustdag?
    Jij kunt in ieder geval weer 35 km afstrepen.
    Geniet van alles en morgen weer 'n mooie tocht....komt allemaal goed...mañana, mañana.

    Corné & Paula

  • 18 Mei 2014 - 21:09

    Jan En Marianne Machielsen:

    Hey Rudy,
    Man man wat een tocht.... Diep respect voor het aantal kilometers die jij wegvreet elke dag. Wij hebben gisteren als variatie op de training voor de halve marathon op 1 juni een wandeldag gehad van 25 km. 2 grote blaren en zo stijf als een plank is het resultaat. Daarom Rudy.... ons petje af voor jou.
    Je klinkt zo goed, zo positief, mooi om te lezen. Een dikke knuffel en het ga je goed x
    Jan en Marianne

  • 18 Mei 2014 - 21:26

    Jo Van Oevelen:

    Hoi Rudy,
    hier ben ik weer hoor,
    man wat ga jij als een speer.Maar dat is wel heel fijn ,want ik heb van Lia begrepen
    dat jij op tijd terug bent als we de 3 daagse hebben.
    nou daar zijn we heel blij mee hoor, ik in ieder geval zeker,
    vanavond heb ik Lia nog even ontmoet op het dorp ,en hebben samen nog even gekletst .
    Nou Rudy ik wens je nog mooie wandelingen toe en mooi weer.
    Hartelijke groeten Jo v Oevelen


  • 18 Mei 2014 - 21:49

    Rene Heinrichs:

    Dag Rudy, jammer dat je de kerk San Martin niet zo mooi vond. Het is een architecturaal bijzonder werk dat verwijst naar de invloed van Cluny. tja fromista is niet veel soeps maar kent goede eetgelegenheden! Nog een dag of twaalf en dan Santiago !. als het goed is ligt dan mijn tekst in de Huiskamer der Lage Landen. ben benieuwd wat je er van gaat vinden. hou het weer zo lekker rustig!
    Sahagun al gepasseerd? Daar ligt ook een schitterende refugio: meer dan 200 man kunnen er slapen dacht ik! De Fanfare van de Camino doet dan zijn best.
    Tja het stuk Burgs-leon , de meseta wordt ook wel het stuk van de Purogatoria genoemd: het vagevuur; de zon schijnt dan zo onbarmhartig op je dat de zonden van een mens eruit gebrand worden! Beschrem je huid goed en draag zeker een hoofddeksel!
    Ultreya e suseya.
    René

  • 18 Mei 2014 - 22:57

    Loe B.:

    Beste Ruud,
    Het landschap mag dan wel minder fraai zijn dan wat je je ervan hebt voorgesteld, je pelgrimage zal er niet minder om zijn. Jammer dat je niet echt enthousiast wordt van de kerken en kerkjes. En kaarsen branden, tja, mijn ervaring op twee Spaanse crosscountries is dat het steed minder wordt. Alleen bij grote evenementen als processies zie je mensen met manshoge karsen lopen die ze, net als jouw stok, al brandend als wandelstok in de processie gebruiken.
    Vandaag heb ik na afloop van een mooie processie in M aastricht in de OLVrouwe basiliek in de kapel van de Sterre der Zee niet 1, maar 2 kaarsen voor je opgestoken, voor het welslagen van je tocht. Ik weet nu zeker dat je je pelgrimage zult volbrengen... Hou je taai, Ruud, en voor morgen weer het allerbeste gewenst,
    Loe B.

  • 18 Mei 2014 - 23:11

    Stephan:

    Hoi Ruud,

    Jammer dat het in Fromista tegen viel en zeker de kerk.
    Als het zo door gaat ben je op 1 juni in Santiago. Jammer dat de streek een beetje saai is, maar dan kom je waarschijnlijk weer aan je eigen gedachten toe.
    Bedankt weer voor je mooie uiteenzetting van deze dag en de mooie foto's.
    Goede nachtrust en morgen een goede en hopelijk mooie etappe naar Ledigos.
    groetjes, fam. S. Kuijlen

  • 19 Mei 2014 - 10:10

    Sjef Van Den Bergh:

    Ola Rudy,
    Een beetje laat want het is al maandagochtend. Schitterend weer hier. Gisteren ook trouwens.
    Raar (maar wel goed voor jezelf) dat je met zoveel pelgrims en route, dan in dat bepaalde stuk amper iemand ziet lopen. Het zullen toch niet allemaal "busjes"-mensen zijn. In ieder geval had je nu gezelschap, naar ik begrijp 's-avonds ook nog, van dansende vliegjes. Overdag heb je je er niet veel van aangetrokken, maar tussen de regels door lees ik dat je 's-avonds toch wat arm-gymnastiek hebt uitgeoefend. Ik heb daar beelden bij...........
    Spijtig dat én het landschap én de dorpjes wat minder interessant zijn maar vooral dat die kerken dicht zijn. Dat begrijp ik niet goed. Zoals ik tussendoor hier verneem, ga je 2e Pinksterdag al in Woensdrecht aanlanden. Om maar in de sfeer te blijven: De tijd ""VLIEGT".
    Een mooie dag en tocht vandaag gewenst.
    Groetjes van Sjef en Marion.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rudy

Ik ben Rudy van Lakwijk. Geboren en getogen in Woensdrecht. Ik ben 33 jaar gelukkig getrouwd met mijn lieve Lia en ik ben apetrots op mijn kinderen Greet en Bart en ook op mijn schoonkinderen Benjamin en Caressa, maar vooral op mijn stoere kleinzoon Abel, inmiddels ruim een en een kwart jaar oud. Half maart 2014 vertrek ik te voet vanuit Woensdrecht naar Santiago de Compostella en hoop daar honderd dagen later aan te komen. Mijn ervaringen onderweg wil ik graag via deze website met jullie delen.

Actief sinds 02 Jan. 2014
Verslag gelezen: 635
Totaal aantal bezoekers 121921

Voorgaande reizen:

16 Maart 2014 - 30 Juni 2014

Pelgrimstocht naar Santiago

Landen bezocht: