21 mei 2014 - Dag 67 Leon 25 km - Reisverslag uit León, Spanje van Rudy Lakwijk - WaarBenJij.nu 21 mei 2014 - Dag 67 Leon 25 km - Reisverslag uit León, Spanje van Rudy Lakwijk - WaarBenJij.nu

21 mei 2014 - Dag 67 Leon 25 km

Blijf op de hoogte en volg Rudy

21 Mei 2014 | Spanje, León

Gisteren ben ik nog vergeten te melden, dat ik via sms nog contact heb gehad met Kees en Coby de Crom vanuit Burgos, zo'n 150 km achter me. Dus is de kans klein, dat we elkaar onderweg nog gaan tegenkomen.

Met het eten gisterenavond ben ik in een tentje in het dorp aangeschoven aan een tafeltje bij Karel uit Hengelo en Peter uit Duitsland. Was best gezellig. Ik heb de foto vanmorgen nog bij het verslag van gisteren geplaatst.

Na het ontbijt vanmorgen, waar ik zelf voor had gezorgd, ben ik om kwart voor zeven in de regen naar Leon vertrokken. Eerst nog in m'n jack en paraplu, maar omdat het steeds harder ging regenen, heb ik onderweg een vervroegde pitstop ingelast en gewisseld met m'n regenjasje. Dat heb ik nu pas voor het eerst aangehad op deze hele tocht. Dus regende het goed door.
Tegen het einde van de ochtend werd de regen minder. En toen ik rond de middag aankwam in Leon, was het zowat droog. Via het toeristenbureau kreeg ik een andere albergue door, de albergue municipal uit het boekje scheen al een paar jaar gesloten. Het is er heel erg druk en allemaal niet zo handig, vooral met wat extra natte kleren en m'n slaapzak die ook wat nat was geworden. Ik moest even m'n weg vinden. En nadat ik eerst m'n was en handdoek buiten had hangen, draaide het weer toch weer om en heb ik boven m'n stapelbed onder het bed van m'n bovenbuurman een waslijntje gespannen. M'n slaapzak droogt toch ook wel, zij het langzaam, dus hopelijk een warm droog bed vanavond.

Buiten bij de albergue kwam ik Melinda en Yukari weer tegen, ze zitten dus ook weer in dezelfde albergue. Van Melinda was zo'n beetje alles nat, begreep ik, zij heeft kennelijk geen hoes over haar rugtas, tsja, en die heb je toch echt wel nodig.

Daarna ben ik de stad ingegaan. Op zich is Leon wel een aardige stad, maar Burgos is veel gezelliger, veel Bourgondischer ook. De kathedraal was gesloten net als een aantal andere kerken. Er stond een deel steiger, dus misschien renovatie?
De basiliek San Isidoro was wel open en sfeervol. Helaas... geen kaarsen! Onbegrijpelijk.
Tussendoor nog wat buien, dus het was toch maar goed, dat ik m'n was binnen heb gehangen. Het is ook behoorlijk fris.
Vervolgens heb ik ergens warm binnen heerlijk koffie gedronken met iets lekkers erbij en daar een groot deel van m'n verslag weer gemaakt.
Daar sprak ik twee Brabantse stellen aan. Zij vertrekken morgen op de Camino vanuit Leon. Een van beide stellen heeft een paar jaar geleden vanuit St.Jean gelopen. Zij vertelden dat ze vanmorgen wel in de kathedraal waren geweest.
Dus ben ik nog even terug gegaan en... de kathedraal was weer open, vanaf 16.00u. Ook weer indrukwekkend van binnen. Maar het meest blij ben ik nog met wat nu is gelukt, wat ik al een aantal dagen maar niet voor elkaar kreeg. Bij de kapel van Maria in de kathedraal heb ik 'kaarsjes aangestoken', dat wil zeggen kaarslichtjes laten branden via een automaat. Inmiddels een hele lijst:
Een kaarsje voor Ton Peschier voor een goed en spoedig herstel.
Een voor Cor Sebrechts voor het welslagen van een operatie.
Een voor Petra Vermunt voor een fijne zwangerschap en een heel mooi en gezond kindje.
Een voor onze Cares.
En een voor Greet, die heeft een examen vanavond.

Onderweg terug naar de albergue kwam ik Karel van gisterenavond nog tegen.

Vanavond eet ik wel weer ergens in de stad.

Ook voor morgen belooft de weersvoorspelling niet veel goeds. Dus duimen maar. Afijn morgen weer een dag en we zien wel. Hasta mañana.


Ps. Sjef, van harte gefeliciteerd met je verjaardag vandaag. Nog vele jaren en geniet nog vanavond.

  • 21 Mei 2014 - 18:25

    Sjef Van Den Bergh:

    Ola Rudy,
    Bedankt voor de felicitatie. Vanmorgen zeiden ze nog: Je wordt ouder Papa. Nou dat is inderdaad warr maar je bent zo oud als je je voelt. En soms voel ik niks en soms van alles........
    Vandaag toch gewerkt en toen ik net thuis kwam lag mijn kleinzoon Jort voor het eerst bij ons thuis in de kamer op mij te wachten om te feliciteren. Wat een bijzonder moment. Ze hebben mij altijd geleerd om blij en tevreden te zijn met de kleinste dingen. Jort is zo klein dat ik daar op het moment het blijste mee ben en hoe groot hij ook zal worden, dat zal altijd zo blijven. Dat speciale plekje.
    En jij vandaag kletsnat. Dat zal inderdaad wel niet prettig zijn. Tot nu toe is dat redelijk meegevallen toch ? Op het laatst toch nog de kathedraal kunnen bezichtigen en automatische kaarsen aangestoken. Beter iets dan niets en het idee erachter waarom je ze aansteekt is veel belangrijker dan wat dan ook.
    Het is te hopen dat straks alles wat droog is en dat je morgen weer vrolijk op stap kunt. Het blijft leuk dat je steeds nieuwe mensen tegenkomt en samen mee optrekt, of weer die personen ontmoet waarmee je al eerder kennis had gemaakt. En van allerlei pluimage. Ik heb gisteren nog contact gehad met de kroegbaas van die mooie gevels. Hem beloofd er echte Ossekoppe op te komen schilderen. Ik zou het voor niks doen en mocht dan 14 dagen bij hem logeren. Wie weet ????
    Fijne tocht morgen Ruud, lekker slapen en morgen gezond weer op.
    We zullen er vanavond 1 op je drinken.
    Sjef en Marion

  • 21 Mei 2014 - 19:18

    Roger Lootens Vanuit Belgie Gelopen In 2012:

    hallo Ruud,

    ik wacht iedere avond op je verslagje, bij mij komen er dan mooie herinneringen naar boven;
    ik kan je vertellen dat er de volgende dagen wel wat klim werk gaat zijn, Neem je tijd in Astorga,in El Ganso albergue Gabino is OK, de albergue na Cruz de Ferro (manjarin beter mijden) maar in Cacabelos alb. de la Angustia de Cacabelos is zeker OK. In O Cebreiro is Alb.ok maar heel druk

    veel moed in deze vochtige en zeker ook op de modderige wandelwegen

    roger

  • 21 Mei 2014 - 20:07

    Toos De Jong:



    Hallo Rudy,

    Weer een dag dichterbij bij je doel .
    Jammer dat het weer niet zo goed was.
    Toch terug gegaan en weer kaarsjes aangestoken in de kathedraal.
    Vandaag zijn wij met de KVO uit Woensdrecht naar Bergen op Zoom
    geweest, waar we een rondleiding kregen door de stad.
    Zo ook bij de kapel van het markiezenhof,daar heb ik een kaarsje
    opgestoken voor jou en ook voor alle andere pelgrims.
    Je selfie ziet er goed uit.
    Voor morgen een goede wandeldag zonder veel regen toegewenst.
    Gr.Toos


  • 21 Mei 2014 - 21:41

    Corné & Paula:

    Hoi Rudy,

    Zon, wind en regen, je komt van alles tegen.
    Gelukkig ben jij goed voorbereid aan de tocht begonnen, maar die paraplu, dat regenjack en die hoes gebruik je natuurlijk liever niet.
    Je hebt het er maar druk mee, want die natte zooi moet ook weer drogen.
    Op de foto kun je wel zien, dat je al wat kilootjes bent kwijtgeraakt. Je bent goed aan de (was-)lijn!
    Mooi dat je uiteindelijk toch nog de kaarslichtjes hebt kunnen laten branden en dan nog wel in de kathedraal in LEON!
    Hopelijk is "je nestje" vanavond op tijd droog, zodat je morgen goed uitgerust en droog op pad kunt gaan. We duimen voor je! Komt goed.......mañana, mañana.

    Corné & Paula

  • 21 Mei 2014 - 21:58

    Paula:

    Hoi Rudy,

    Wat zie ik nou? Zit je ineens Mexico?
    Een ander vlaggetje bovenaan!

    Woensdrechtse groetjes,
    Paula

  • 21 Mei 2014 - 23:28

    Stephan:

    Hoi Ruud,

    Gelukkig dat je goed voorbereid bent op het slechte weer, maar leuk is anders.
    Wij hebben hetzelfde weer hier in Woensdrecht, maar niet echt koud.
    Gelukkig heb je de kathedraal nog kunnen bezichtigen en automatische kaarsjes aan kunnen steken. Greet hoe is je examen gegaan? Petra van harte gefeliciteerd.
    Hopelijk is het morgen droog, we gaan morgen een kaarsje voor jou aansteken voor een mooie en droge etappe. Lekker slapen, hopelijk in een droge slaapzak. groetjes, fam. S. Kuijlen

  • 21 Mei 2014 - 23:28

    Stephan:

    Hoi Ruud,

    Gelukkig dat je goed voorbereid bent op het slechte weer, maar leuk is anders.
    Wij hebben hetzelfde weer hier in Woensdrecht, maar niet echt koud.
    Gelukkig heb je de kathedraal nog kunnen bezichtigen en automatische kaarsjes aan kunnen steken. Greet hoe is je examen gegaan? Petra van harte gefeliciteerd.
    Hopelijk is het morgen droog, we gaan morgen een kaarsje voor jou aansteken voor een mooie en droge etappe. Lekker slapen, hopelijk in een droge slaapzak. groetjes, fam. S. Kuijlen

  • 21 Mei 2014 - 23:47

    Loe B.:

    Beste Ruud,
    Afzien en improviseren, het hoorde er allemaal bij vandaag. Vanwege de regen. Gelukkig duurde het niet te lang, wat heet, toch 25 km verder en 4,5u later. Op 'n pelgrimstocht in het noorden van Europa is de regen echt een element om rekening mee te houden. Bovendien, Ruud, staat het weer in de streek waar je nu doorheen trekt, nog onder invloed van de Golf van Biscaje? Ik mag 't niet hopen. Voor jou althans. Want zelf hadden we in 2002 een week lang regen in SdC. En als ik nu naar buiten kijk, beste Ruud, dan regent het hier ook.... Enfin, ik zal aan je denken als ik morgen ga stemmen voor de EU. Eigenlijk had je naam ook op de lijst moeten staan, want wie anders is er te voet zelfs al maandenlang bezig met Europa, nou dan. We wensen je goed weer morgen en veel devotie, op naar SdC!
    Grtn, Loe en Regien B.

  • 22 Mei 2014 - 02:22

    Theo Carla Vermunt:

    Hoi rudy
    nogmaals heel veel dank ,regen dat is minder leuk op voor jou dat het weer weer snel beter wordt ,loopt iets beter met zon hahaha
    hier is het ook redelijk mooi weer in canada
    een goede reis verder we zien dagelijks uit naar je berichtjes
    groeten theo en carla vermunt

  • 22 Mei 2014 - 17:21

    Peter En Mirjam Snijders:

    he rudy .

    Zo ik ben weer bij gelezen ,wat een mooie verslagen en foto's .
    Hopelijk blijft het nu droog weer want dat zal een stuk prettiger voor je zijn.
    Je selfie ziet er goed uit ,wel wat afgevallen maar een bruine toet .
    Knap hoe je het allemaal doet .
    Voor morgen weer een veilige tocht , pas goed op jezelf .
    Grtjs mirjam

  • 23 Mei 2014 - 09:55

    Ria De Fretes:

    Beste mensen die Rudy volgen als jullie bewegende beelden van Santiago willen zien ga dan naar nl.webcams. Travel of zoek via Google naar webcam Santiago dan krijg je verschillende opties

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rudy

Ik ben Rudy van Lakwijk. Geboren en getogen in Woensdrecht. Ik ben 33 jaar gelukkig getrouwd met mijn lieve Lia en ik ben apetrots op mijn kinderen Greet en Bart en ook op mijn schoonkinderen Benjamin en Caressa, maar vooral op mijn stoere kleinzoon Abel, inmiddels ruim een en een kwart jaar oud. Half maart 2014 vertrek ik te voet vanuit Woensdrecht naar Santiago de Compostella en hoop daar honderd dagen later aan te komen. Mijn ervaringen onderweg wil ik graag via deze website met jullie delen.

Actief sinds 02 Jan. 2014
Verslag gelezen: 736
Totaal aantal bezoekers 121942

Voorgaande reizen:

16 Maart 2014 - 30 Juni 2014

Pelgrimstocht naar Santiago

Landen bezocht: