22 mei 2014 - Dag 68 Santibanez 39 km - Reisverslag uit Santibáñez de Valdeiglesias, Spanje van Rudy Lakwijk - WaarBenJij.nu 22 mei 2014 - Dag 68 Santibanez 39 km - Reisverslag uit Santibáñez de Valdeiglesias, Spanje van Rudy Lakwijk - WaarBenJij.nu

22 mei 2014 - Dag 68 Santibanez 39 km

Blijf op de hoogte en volg Rudy

22 Mei 2014 | Spanje, Santibáñez de Valdeiglesias

Vanmorgen werd er door de hospitalero's in de albergue van Leon een aardig ontbijt met een lekker bakkie koffie verzorgd. Het was wel wat druk en aanschuiven in de keuken, maar het maakte al met al een gezellige chaos. Uiteindelijk was ik iets voor zeven uur de deur uit.
Wederom in vol ornaat tegen de regen gewapend, want het was goed nat van vannacht en het miezerde nog steeds. En maar goed ook van de regenkleding, want we hebben weer behoorlijk wat regen gehad. Gelukkig had ik m'n slaapzak nu wat tactischer ingepakt in m'n backpack.
In de loop van de ochtend werd het droog en tegen de middag verscheen er zo waar af en toe een iel zonnetje. Wel bleef het fris met een straffe wind, overwegend op kop.

Onderweg viel er eigenlijk niets te melden. Meer van hetzelfde van de afgelopen week, recht toe recht aan vaak over slechte paden langs drukke wegen, redelijk vlak, niets interessants in de omgeving. Ik verwacht, dat we vandaag de laatste saaie etappe hebben gehad. Vanaf morgen gaan we weer de bergen in. Overmorgen al staat ons de tussen-climax te wachten met het Cruz del Ferro bovenop de Montes de Leon op ruim 1500 m.

Tegen half drie vanmiddag ben ik aangekomen in Santibanez de Valdeiglesias, een gehuchtje zo'n 12 km van Astorga. Ik zit in een verouderde primitieve albergue. De douches en toiletten staan bijvoorbeeld buiten. Niet echt aangenaam met dit frisse weer, maar wel weer een ervaring. Het is hier bovendien bijzonder rustig, buiten mij is er maar één gast, een Spanjaard. En dat is ook wel weer eens heel fijn na al die kermisdrukte van de afgelopen weken.
Vanavond eten we samen met de hospitalero die kookt. Een Spanjaard en een Italiaan die geen Engels spreken en ik die niet verder kom dan dos cervezas. Ook dat is weer een bewuste ervaring, want ik had het me ook makkelijk kunnen maken en naar de plaatselijke kroeg kunnen gaan eten.

Na het douchen ben ik naar de plaatselijke kroeg gegaan. Blijkbaar is daar ook een mooie albergue, maar die had ik niet gezien en stond ook niet in de diverse documentatie. En daar kwam ik Nico weer tegen. Leuk dat we elkaar weer zagen. Dat zal nog wel een paar keer gebeuren, schat ik. We hebben gezellig samen weer eens even bijgekletst onder het genot van wat vino tinto's. Voor maar € 1,- wat wil je nog meer? En ze hebben daar wifi!

Het telefoon- en ook het datanetwerk zijn hier een drama en vallen steeds weg. Dus of het met de foto's gaat lukken vanavond, weet ik niet. Of ik moet straks na het eten even terug naar de kroeg en daar m'n foto's uploaden.

Morgen gaat het zo gezegd weer de bergen in en dat luidt weer een mooi deel van m'n tocht in, het laatste grote deel. M'n verwachtingen zijn erg hoog! Afijn morgen weer een dag en we zien wel. Hasta luego.


Ps. Beste schoonzus Anita, van harte proficiat met je verjaardag vandaag. Hopelijk ben je goed verwend door je manneke. Nog een leuke avond.

Ps. John L., van harte gefeliciteerd met je verjaardag vandaag. Nog vele jaren in gezondheid en maak er nog een leuke avond van.

  • 22 Mei 2014 - 21:10

    SJEF VAN DEN BERGH:

    Ola Rudy,
    Dan mañana de bergen maar weer in en genieten van het landschap. Saaie paden langs drukke wegen en dan nog die natte boel erbij, dat maakt het bepaald niet gezelliger en gemakkelijker. Maar morgen komt daar in ieder geval voor een deel verandering in, toch zeker op die 1500 meter hoogte.. En die Nico blijf te maar tegenkomen, wel leuk. Wij zien hier gemiddeld ook 1 x per week Nico ( maar daar is Pauline altijd bij) en de vino tinto kost daar meer dan 1 euro ( daar kunnen zij hem nog niet voor inkopen denk ik). Vanavond dus in een primitief verblijf, maar zoals je zelf schrijft, dat heeft ook weer zijn charmes en .... rust. Ik hoop dat het weer je wat beter gezind gaat zijn en voor straks lekker slapen, dromen van het thuisfront ( komt steeds dichterbij) en morgen gezond weer op en blijven......
    Fijne 69-e dag gewenst.
    Sjef en Marion

  • 22 Mei 2014 - 22:23

    Stephan:

    Hoi Ruud,

    Morgen weer de bergen in, dat is weer een mooi vooruitzicht.
    Hopelijk zit het weer morgen mee, zodat je kunt genieten van al het schoons op je tocht. Een goede nachtrust, dat moet zeker wel lukken nu er zo weinig mensen zijn in de albergue.
    Veel succes morgen kanjer. groetjes, fam. S. Kuijlen

  • 22 Mei 2014 - 22:50

    Anita, Luc, Kevein En Annemie:

    Hoi Rudy,

    Dank je wel voor de felicitaties aan het adres van Anita. Leuk en attent dat je aan haar dacht. We hebben ze natuurlijk op (zijn Lakwijks) verwend ;-). Ze heeft ook een hele mooie felicitatie van je kleinzoon Abel ontvangen. Hopelijk vanaf morgen weer een interessanter landschap als je de bergen in trekt. Veel plezier voor morgen en we zijn de dagen al weer aan het aftellen hoor.

    Gr. Luc

  • 22 Mei 2014 - 23:20

    Theo Nelen:

    Ik ben Theo Nelen uit ALphen. Op een gouden bruiloft te Woensdrecht enige weken in Non Plus Ultra hoorde ik van jouw tocht naar Santiago en geniet ik, en mijn vrouw zeer zeker, van jouw duidelijke reisverslagen. Nu aangeland in Santibanez, waar ik overnachtte van 3 op 4 mei 2012, ook na een koude en natte dag. Nog levendig kan ik me de eet- en zitkamer voorstellen. Houkacheltje in de hoek met een waslijn erboven. Niet de meest frisse gelegenheid, zeker niet de bedden. Ik ben benieuwd naar jouw reactie hierover. Maar alles hoort erbij op de tocht der tochten. Gelukkig heb je nog een kroegje ontdekt waar nog wat te drinken was. Mij toen niet gelukt en zonder slaapmutsje ben ik om 09.00u noodgedwongen in mijn slaapmat gekropen. In Santibanez staat trouwens een prachtig kerkje, waar we voor we eten kregen eerst naar toe moesten. Althans de herbergier ging niet eerder eten klaar maken dan na afloop avondmis.
    Je loopt ongeveer hetzelfde dagprogramma als ik. Ben op 18 april vertrokken. Met bewondering lees ik toch iedere keer weer in welk tempo je de afstanden aflegt. Had daar minstens 1 tot 2 uur meer voor nodig met mijn toch wel wat oudere knoken. Of nam ik meer tijd onderweg? Doen Rudy nu je het mooiste deel van de Camino Frances n.l. Galicie binnenloopt. Ga onderweg op die plaatsen waar alleen maar voetgangers kunnen komen eens een halfuurtje zitten en alleen maar luisteren naar de stilte.

    Succes verder en blijven je volgen.
    Fam. Nelen,
    Alphen

  • 22 Mei 2014 - 23:21

    Eugéne En Corrie:

    Go Rudy wat een belevenissen allemaal en wat een prachtige foto's van vergezichten en van hele leuke kerkjes of kathedrale, wat moet dat een prettig gevoel geven dat je tot zo iets groots in staat bent en vele voor jouw en met jouw. Door jouw verhalen ga ik nu pas begrijpen wat het teweeg brengt, deze route lopen, en wat het met jullie doet. Ik dacht wandelen is wandelen maar er is meer, allemaal met het zelfde doel. Tot je zelf komen, dat je niks voor niets krijgt en tot besef komen wat wil ik nog verder met mijn leven. Door deze loop kom je wel tot besef dat je met weinig ook goed kunt overleven. We leven in een echte weg gooi maatschappij, maar hoe lang nog. Onze grondstoffen raakt op. Maar geniet jij nu nog maar van de laatste zware loodje. Jij bent voor ons de held van gemeente Woensdrecht. Chapeau. Lieve groetjes uit de Raadhuisstraat.

  • 22 Mei 2014 - 23:56

    Loe B.:

    Dag Ruud,
    Het is goed dat je in je verslag niet alleen vertelt over je ervaringen, maar ook dat je ook schrijft wat je ervan denkt. Zeker, genuanceerd, want zo kennen we je. Maar zo is het ook. Er zijn heel veel mensen die momenteel pelgrimeren. Er zijn er ook die de tocht lopen vanwege de uitdaging, de hardship en de enorme afstand. Maar 't kan ook goed samengaan, als 't maar geen kermis wordt. Geen Kalverstraat op de Camino. In die zin wens ik je het allerbeste morgen, als 't weer meewerkt wordt 't een mooie tocht. Als 't regent, is het uitkijken geblazen. Maar dat doe je altijd al, toch?
    Morgen zijn we op een andere lokatie. Of daar WiFi is weet ik nog niet. We blijven proberen. Hastelavista!
    Loe (en Regien) B.

  • 23 Mei 2014 - 01:53

    Corné & Paula:

    Hoi Rudy,

    Wij zijn vanavond ook bij "de Italiaan" geweest, maar daar spraken ze gewoon Nederlands.
    De vino was er prima en voor ons nog minder dan €1.
    Mark en Marsha zijn vandaag in ondertrouw gegaan en vroegen of de ouders mee uit eten gingen.
    Zoiets konden we niet weigeren natuurlijk!
    We zijn te voet via de Onderstal gegaan.......piepklein stukje "bergop".......stelt niks voor.
    Jij gaat morgen weer echt bergop! Hopelijk hoog en droog!
    Mooie route, lekker weer en goede benen! Jij komt er wel, Kanjer.......mañana, mañana!

    Corné & Paula


  • 23 Mei 2014 - 13:21

    Jan Schürmann:

    Hoi Rudy,
    Vlak voor Santiago maakte ik een planning voor een mooie aankomstdag..
    Voor jouw zou het volgende iets kunnen zijn:

    dag 69, 23 mei, Cruz de Ferro 39 km
    dag 70, 24 mei, Cacabelos 40 km
    dag 71, 25 mei, O Cebreiro 38 km
    dag 72, 26 mei, Sarria 42 km
    dag 73, 27 mei, Airexe 39 km
    dag 74, 28 mei, Arzua 30 km
    dag 75, 29 mei, Santiago 40 km => Hemelvaartsdag en de kathedraal is zeker 's avonds open.
    op zaterdag 31 mei aankomen is ook een goede optie, dan is de kathedraal 's avonds ook open en wordt zondag in een overvolle kathedraal "Holandaise Ossendrecht" door een priester uitgeroepen...

    Beun Camino,
    Jan

  • 23 Mei 2014 - 13:27

    Jan Schürmann:

    excuses, ik bedoel:

    Hollandaise Woensdrecht


    Bon Camino
    Jan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rudy

Ik ben Rudy van Lakwijk. Geboren en getogen in Woensdrecht. Ik ben 33 jaar gelukkig getrouwd met mijn lieve Lia en ik ben apetrots op mijn kinderen Greet en Bart en ook op mijn schoonkinderen Benjamin en Caressa, maar vooral op mijn stoere kleinzoon Abel, inmiddels ruim een en een kwart jaar oud. Half maart 2014 vertrek ik te voet vanuit Woensdrecht naar Santiago de Compostella en hoop daar honderd dagen later aan te komen. Mijn ervaringen onderweg wil ik graag via deze website met jullie delen.

Actief sinds 02 Jan. 2014
Verslag gelezen: 599
Totaal aantal bezoekers 121943

Voorgaande reizen:

16 Maart 2014 - 30 Juni 2014

Pelgrimstocht naar Santiago

Landen bezocht: