23 mei 2014 - Dag 69 Rabanal 33 km - Reisverslag uit Rabanal del Camino, Spanje van Rudy Lakwijk - WaarBenJij.nu 23 mei 2014 - Dag 69 Rabanal 33 km - Reisverslag uit Rabanal del Camino, Spanje van Rudy Lakwijk - WaarBenJij.nu

23 mei 2014 - Dag 69 Rabanal 33 km

Blijf op de hoogte en volg Rudy

23 Mei 2014 | Spanje, Rabanal del Camino

De Italiaanse jongen, Daniël, had gisterenavond goed zijn best gedaan en een lekker avondmaal gemaakt met sla/tomaat, aardappels, risotto, pasta en soort van cake na.
Na het eten was ik nog even naar het kroegje gegaan om de foto's bij het verslag te uploaden via hun wifi. Daar had ik nog wat fruit en soort van gebakken boterham met ham/kaas gekocht voor ontbijt vanmorgen.
Het was wel lekker rustig in de albergue. Van niemand last, behalve van een aso schetenlatende Spanjaard die een paar keer door m'n kamer naar de wc moest en flink met de deuren rammelde en snokte. Maar desondanks heb ik goed geslapen.

Vanmorgen ben ik om half zeven vertrokken. Na een regenachtige nacht was het droog en dat is de hele etappe zo gebleven. Wel stond er de hele dag een felle snijdende koude wind op kop en samen met behoorlijk stijgend vals plat over de hele tocht, was het aardig 'stoempen'. Handschoenen aan en ijsmuts diep over m'n hoofd tegen de kou.

Na een kilometertje of vijf zag ik Nico en zijn we samen verder gelopen. In Astorga hebben we koffie gedronken en een broodje gegeten en daarna wat sightseeing gedaan. We troffen het, dat de kathedraal open was, alleen we konden (nog) nergens een stempeltje halen voor onze credencial, dus dat was dan weer jammer. Astorga is best een aardig stadje en heeft een hele mooie kathedraal die van binnen rust uitstraalt.

Een kilometer of wat verder stond er een mooie kapel "Ecce homo" (dat is Latijn voor: zie de mens), heel sfeervol en aardig binnen. Daar heb ik een kaars opgestoken en een stempeltje gekregen, er was een oudere man als vrijwillige hospitalero.

Een of twee dorpjes verder is Nico achtergebleven om in een cafeetje wat te drinken en ben ik alleen doorgelopen. Toen ik hier rond half twee in de albergue in Rabanal del Camino aankwam, heb ik hem geSMS't, waar ik zat en nu zitten we samen hier.
Vanmiddag hebben we in het dorp wat boodschapjes gedaan en een plekje gezocht, waar we straks samen een pelgrimsmenuutje kunnen eten en op een schappelijk tijdstip. Normaal eten de Spanjaarden niet voor half negen, maar hier kunnen we om half zeven terecht.
Regelmatig vallen er vanmiddag ook wat piepkleine buitjes. Maar gelukkig zitten we lekker warm binnen. Buiten is het best behoorlijk fris.

Vandaag heb ik overigens weer een mijlpaal te melden! Ik ben over de 2000 km heengegaan en zit nu op een totaal van 2016 km. Naar Santiago is het nog 243 km volgens de ANWB.

Morgen staat een mooie indrukwekkende etappe op het programma en gaan we de bergen in, langs het Cruz del Ferro. Uiteindelijk wil ik in Ponferrada op 34 km aankomen. Hopelijk blijft het droog en het uitzicht helder. Afijn morgen weer een dag en we zien wel! Hasta luego.


Ps. Laura en Bavo, proficiat met jullie woning in Gent en heel veel geluk en plezier samen.

Ps. Mark en Marsha, van harte gefeliciteerd met jullie ondertrouw gisteren. Het begint nu spannend te worden in de voorbereidingen voor jullie huwelijk. Heel veel plezier daarmee en dat jullie er een mooi feest van mogen maken. (Lia en ik zullen een beetje helpen daarbij...)

Ps. Ria (vrouw van Nico), hartelijk dank voor je tip om te googlen op "www webcam Santiago".

Ps. Beste Theo Nelen, hartelijk dank voor je reactie gisteren. Klein wereldje. De albergue in Santibanez is nog exact zoals je omschrijft, incl. waslijntje boven de kachel. De kroeg lijkt vrij nieuw, dus bestond mogelijk nog niet in 2012. Het kerkje is inderdaad wel lief aan de buitenkant, maar was op slot. Dus ik heb het van binnen niet kunnen zien.

Ps. Beste Jan Schürmann, hartelijk dank voor het planning opzetje en bijbehorende tips. Ik ga daar zeker even over nadenken. Zeker mooi 's zondags in de mis, omdat mijn gezin dan overkomt, maar dat zal de 9e worden.

  • 23 Mei 2014 - 18:40

    Mark Den Ouden:

    Hoi Rudy,

    Lekker hè dat Italiaans eten. . 2000 km, nu nog ietsje meer dan de 4 daagse van Nijmegen. Knap hoor! Zo continu aan de wandel... Groeten Mark

  • 23 Mei 2014 - 21:43

    Anita, Luc, Kevin En Annemie:

    Yes ... een selfie met je muts op! Brrr wat koud daar. Handschoenen en dikke trui aan. Wie had dat gedacht in je Spanje. Proficiat ook met je mijlpaal van 2000 km. Daar mag je trots op zijn. Morgen een speciale en mooie tocht voor de boeg. Geniet ervan en veel plezier weer.

    Gr.Luc

  • 23 Mei 2014 - 22:27

    Stephan:

    Hoi Ruud,

    Van Harte Gefeliciteerd met de mijlpaal van 2000 km. Nog even en je bent weer thuis.
    Gelukkig dat het vandaag droog was. Het selfie laat wel zien dat het flink koud was.
    Overigens mooie foto v.d. kathedraal. Wij wensen je morgen een mooie etappe naar Ponferrada.
    We duimen dat het droog blijft, zodat je met volle teugen kunt genieten.
    Veel sterkte. groetjes, fam. S. Kuijlen

  • 23 Mei 2014 - 23:22

    Loe B.:

    Proficiat, beste Ruud, wat een mijlpaal, en hoewel er velen in je directe omgeving lopen, zijn er slechts weinigen die dit presteren. Sommige willen wel, maar kunnen dat niet, anderen kunnen dat wel, maar doen het niet. Een geweldige prestatie! Maar je grootste prestatie komt binnen hand, fout, voetbereik. Planning 8 à 9 dagen? Of een paar xtra rustdagen? Doe rustig aan en geniet ervan en hopelijk trekt 't weer wat bij. De strak blauwe lucht op je prachtige foto's geven mij eerder de indruk dat het er nu echt koud is.
    Succes, Ruud, hastalavista,
    Loe B.

  • 23 Mei 2014 - 23:30

    Peter En Marja:

    hoi Rudy,

    we zijn fan van af de derde dag van jou vertrek. we wilde je opzoeken in frankrijk, maar je was ons een week te ver.
    we zijn net terug van vakantie en wat jou niet is gelukt, is ons wel gelukt, een kaarsje opsteken voor rudy en de hele reutemeteut in lourdes! speciale kaarsjes voor jou, door jou hebben we nog nooit zo veel kaarsjes op gestoken in onze vakantie's . en echte kaarsjes, kleine en grote.
    we hebben in de pyreneeen gelopen een hele dag, over kleine paadjes omhoog en omlaag , vele kleine en grote stenen en zo meer bewondering voor jou gekregen.
    we hebben op onze reis ook vele kerken en kerkjes bezocht, speciale kaarsjes voor onze kinderen en kleinkinderen , maar ook voor marianne en joke en voor alle mensen die ons dierbaar zijn en die wel een lichtje kunnen gebruiken.
    wij zijn op onze route ook nog pelgrims tegen gekomen, alleen, die waren hun scheerapparaat vergeten!

    rudy wij wensen je nog een goede pelgrimstocht , je kunt het, een zoon van je vader!
    en dan ook nog een plaatsje naar je vader vernoemd, dat sterkt een mens.

    heel veel groetjes peter en marja michielsens



  • 23 Mei 2014 - 23:30

    Corné & Paula:

    Hoi Rudy,

    Dank voor de felicitatie. Jij ook van harte PROFICIAT.......ruim 2000 km....en in zo'n korte tijd!
    Straffe wind daar in Spanje, zowel 's nachts als overdag!
    Op de foto's zie je het zonnetje schijnen...en dan in Spanje...je verwacht dat het best warm zal zijn...en dan toch zo koud. Gelukkig ben je op alles voorbereid.
    Mooie kathedraal en kapel bezocht. Ook nog met kaarsen!
    Nico weer gezien. Mooi dat je elkaar de ruimte geeft om je eigen ding te doen en op andere momenten weer samen op stap bent.
    Nou Rudy, de laatste loodjes! Ga lekker zo door. Komt goed.......mañana, mañana!

    Corné & Paula

  • 24 Mei 2014 - 00:30

    Sjef Van Den Bergh:

    Ola Rudy,
    Ook van ons de complimenten voor de ruim 2000 km. die door jou is overschreden. Nog 243 km. volgens de ANWB, een peuleschilletje. Hoewel het weer niet al te best is. Ik kreeg zelf kou bij het aanzien van je foto. Morgen dus naar die speciale bergtop. Geniet er van en vooral van de laatste dagen. En wat die schetenlatende aso Spanjaard betreft. Ik heb horen zeggen dat hij de camino al voor de zesde keer loopt, met als speciale missie voor zichzelf om van dat gedrag af te komen. Het ziet er naar uit dat dit nog niet zijn laatste camino gaat zijn......Hij heeft waarschijnlijk bewust die kleine albergue gekozen, zodat hij maar een paar mensen tot last was en da's dan weer mooi van hem.
    Afin Rudy, voor nu lekker slapen en moge de wind vannacht en morgen overdag tot een minimum beperkt blijven.........
    Fijne tocht mañana en gezond weer op en blijven.
    Gr.
    Sjef en Marion

  • 24 Mei 2014 - 18:01

    Marijke:

    Hallo Rudy,

    Al een aantal weken volg ik je op je tocht naar Santiago met extra interesse.
    Kees en ik hebben een paar jaar geleden de reis met de auto gemaakt en veel wandelaars en fietsers gezien onderweg en gesproken in Santiago. Veel van de steden hebben wij onderweg ook aangedaan en enkele dagen verbleven in Santiago. We zijn ook nog doorgereden naar Cap Fistere.
    En de terugreis via de kust.
    De zus van Kees is nu onderweg voor de 6e keer , iedere keer een andere route, ze is nu vertrokken in Sevilla. Heb je interesse? Haar verslagen zijn te vinden op www.hannyrennen.wordpress.com.
    Ik wens je een mooie laatste route en een geweldig weerzien met je familie

  • 29 Mei 2014 - 16:55

    Laura :

    Hé Ome Rudy!

    Leuk dat je aan ons denkt daar in het verre Spanje ;)
    Het is niet niks zo'n hele tocht! Respect hoor. Zo te lezen gaat het allemaal goed met je daar :) Ondertussen zit je op een boogscheut van je eindbestemming, dat moet na zo'n onderneming toch wel deugd doen.

    Ik wens je een hele mooie aankomst toe in Santiago!

    Groetjes uit Gent!
    Laura

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rudy

Ik ben Rudy van Lakwijk. Geboren en getogen in Woensdrecht. Ik ben 33 jaar gelukkig getrouwd met mijn lieve Lia en ik ben apetrots op mijn kinderen Greet en Bart en ook op mijn schoonkinderen Benjamin en Caressa, maar vooral op mijn stoere kleinzoon Abel, inmiddels ruim een en een kwart jaar oud. Half maart 2014 vertrek ik te voet vanuit Woensdrecht naar Santiago de Compostella en hoop daar honderd dagen later aan te komen. Mijn ervaringen onderweg wil ik graag via deze website met jullie delen.

Actief sinds 02 Jan. 2014
Verslag gelezen: 593
Totaal aantal bezoekers 121962

Voorgaande reizen:

16 Maart 2014 - 30 Juni 2014

Pelgrimstocht naar Santiago

Landen bezocht: